Domů
Uhlí
Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím, dosud ho vozily z přístavu vlaky
Černé uhlí
Zdroj: Alexander G / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím, dosud ho vozily z přístavu vlaky

Uhlí
35 komentářů
22. leden 2022, 23:20
ČTK

Do Děčína dnes ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie. Informovala o tom Česká televize a server zdopravy.cz. Dosud uhlí z přístavu v nizozemském Rotterdamu vozily vlaky. ČD Cargo zkouší kvůli plánovaným výlukám alternativní trasy. Černé uhlí pomáhá Ostravsku, kde je ho kvůli útlumu těžby nedostatek. Tamní hutě jsou na uhlí závislé a musí ho dovážet.

Zhruba 1100 tun černého uhlí dovezla dnes z nizozemského Rotterdamu do Děčína loď společnosti EVD, kde ho naložila na vlak dopravce ČD Cargo. „Je to první zkušební jízda, aby si zákazník ověřil, že tato cesta funguje a umíme to,“ řekl ČT spolumajitel EVD Lukáš Hradský. Rejdaři podle ČT hovoří o přelomové zakázce, uhlí se v minulosti vozilo po Labi běžně, ale z Česka do zahraničí.

Server zdopravy.cz uvedl, že oproti přepravě už z Rotterdamu vlakem je nový způsob pomalejší, ale mohl by být levnější. ČD Cargo ho zkouší i kvůli možným komplikacím s omezenou kapacitou dopravy po trati podél Labe mezi Německem a Českem. „Dosud jsme zákazníkům vozili uhlí přímo z Rotterdamu. Je to první vlaštovka, pokus, jak z části alternovat letos plánovanými výlukami omezený železniční úsek Děčín – Bad Schandau a případně i výluku v samotném přístavu,“ řekl serveru předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

„Kapacita vlaků nestačí, tak je to další, alternativní trasa, která zvýší bezpečnost našeho kraje, protože nebudeme závislí pouze na jedněch kolejích,“ řekl ČT náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Uncka (ODS).

Černé koksovatelné uhlí není pode serveru určeno pro teplárenství ani energetiku. Jedná se o metalurgické koksovatelné uhlí a koks je pak nezbytnou surovinou pro výrobu surového železa a následně oceli. Černé uhlí v ocelářství zatím nemá plnohodnotnou náhradu.

V ČR je jediným producentem černého uhlí společnost OKD. Těžba ale postupně končí, protože se nevyplácí. Firma těží už jen v Dole ČSM, kde se má těžit do konce letošního roku.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Turby
23. leden 2022, 00:31

kdyz opominu vynucene ukonceni tezby a nasledny dovoz uhli az z australie, navic proti proudu labe, aby bylo cim nakrmit hute tak jsem vazne zvedav co budou delat az bude decin na nizkem prutoku a ty lode zustane viset v nemecku.

Vzdyt pres decin se da dnes projet jen par mesicu v roce!

Jan Veselý
23. leden 2022, 08:19

Odkud jsi Turby? Z Ostravy asi ne, co? To bys totiž věděl o té obrovské hromadě uhlí, co si Liberty skladuje v Heřmanicích. Další "neřešitelný" problém?

Jan
23. leden 2022, 10:32

Navrhujete tedy odtěžit starou haldu a spálit ji v pecích?

Jan Veselý
23. leden 2022, 12:06

Ne, proč? Já tvrdím, že v Heřmanicích, na místě bývalého dolu (tuším) Victoria alias Rudý Říjen, má Liberty v současnosti obrovskou skládku uhlí.

Miloslav Černý
23. leden 2022, 22:53

Tato situace může pomoci více oživit stavbu vodního díla v Děčíně, které už mělo být dávno postavené i za splnění ekologických podmínek. Navíc přínos v energetice by byl rovněž zajímavý v současné situaci pro její cenově neutěšenou výši.

Maly Jarda
23. leden 2022, 02:11

Další vlastizrádná fraška a komedie z Bruselu .. nejdřív nám zakážou těžit .. abychom museli nakupovat od Britů a jejich kolonií předražené uhlí

.. na Západě má už vpodstatě zákázáno vyhrát velkou zakázku někdo jiný než Anglo-Američané .. viz ponorky pro Austrálii , plyn pro Evropu nebo uhlí pro nás

energetik
23. leden 2022, 08:57

Lžete, Brusel nikomu nezakázal těžit, ale nastavit rovné podmínky pro všechny. Jen ČEZko zase razilo vlastní nesmyslnou cestu a dotovalo OKD nevratnými půjčkami které už nikdy nevrátí. Raději levnější uhlí z Austrálie než stále dotovat OKD.

Martin P
23. leden 2022, 14:16

Na chvíli vezmu tu vaši úvahu vážně. A tak si říkám, co mají společného Američané a Angličané s Bruselem, když už je UK mimo EU? Když chcete kritizovat Brusel, kritizujte to, co opravdu spískali a nepište podobné nesmysly. Mimochodem, uhlí na Ostravsku by teoreticky s jeho rostoucí cenou bylo znovu možné ekonomické těžit, problém je ale se setrvačností, se kterou jak útlum tak i případný nový rozvoj spojen. Ceny na burzách se vyvíjejí dynamičtěji.

Maly Jarda
23. leden 2022, 19:39

EU byl od začátku project anglo-američanů na kontroku(geopolitickou okupaci )Západní Evropy , a po konci studené války byl tento projekt rozšířen na okupaci Evropy až k ruským hranicím .. všechny ty eurokádry jsou vychovávány v američany placených NGO .EU byl vždy antidemokratický okupační projekt.

Ostatně Británie vystoupila z EU protože není důvod proč by kápo měl být zavřený v koncentráku spolu s vězni .. a veškerá despocie se vždy šířila v EU z Británie , z nejvíce despotické západní země kde člověk jde do vězení vpodstatě za jakýkoliv názor který není jen papouškováním režimní propagandy zatímco pakistánské gangy znásilňují desítky tisíc dětí v britských městech s plnou podporou londýnského režimu

Jan Veselý
23. leden 2022, 08:17

A tady to máme, dva trollíci se nám už tady vyprudili realitu neznajíc. Faktem je, že na australské (a částečně polské) uhlí jedou ostravské a třinecké koksovny už nějakých 5-10 let. EU s tím nemá nic společného. Koksovatelné uhlí z Austrálie je i s dopravou levnější než uhlí z Paskova a od Karviné, to je ten hlavní důvod.

Důl v Paskově sice produkoval fajnové uhlí na koksování, ale hned po tom, co Bakala, v rámci dojení OKD, prodal koksovnu Svoboda, nový majitel okamžitě od OKD přestal odebírat uhlí a najel na australské.

Jaroslav Loudil
23. leden 2022, 10:04

Tak to je pozoruhodně ekologické ! Vytěžit v Austrálii, pak 25 000 km lodí přes dva oceány do Rotterdamu, tam přeložit na další loď a proti proudu Labe dovézt do Děčína ,tam znovu přeložit na vlak a tím pak do hutí v Ostravě ke spálení. Bratru celkem nějakých 30 000 Km !! To mi připomíná současný stav letecké dopravy v Evropě, kde musí létat letouny pro 300 pasažérů třeba se dvěma !! cestujícími po celé Evropě a to z důvodu ,aby nepřišli o své vyhrazené letové časy v koridorech. Doporučuje to Evropská komise. Fuj ničení světa tlupou neschopných.

Jan Stehlik
23. leden 2022, 10:44

Vše je o ceně . Holt ruční práce v hlubinných dolech je málo produktivní , oproti povrchovému strojnímu v austrálii . I s tou dopravou prostě ostravaky převálcují . Takový vliv má technika .

Turby
23. leden 2022, 11:32

No to je sice pravda, ale stejne je to v konecnem vysledku uplne absurdni. Na jednu stranu se vse maluje na zeleno a na druhou na nejakou skutecnou a rozumnou ekologii kali z vysoka pes.

Medvedzig
23. leden 2022, 12:33

Budete mat aspon strategicke zasoby na svojom uzemi, berte to z toho pohladu!Ale inac mate plnu pravdu!!!

Dalibor
23. leden 2022, 12:56

Strategické zásoby. Bohužel nevyužitelné. V Oslavanském revíru se nachází uhlí asi 15 mil tun. Když se šachty uzavíraly z ekonomických důvodů, tak se zásoby odepsaly. Důvod byl ten, že otevírat znovu pro pouhých 15 mil. už nemá ekonomický smysl. Výstavba šachet je finančně velmi náročná.

De Carbon
23. leden 2022, 12:47

Stejny nesmysl jako pumpovat ropu pres 4000km a cestou ji porad ohrivat na teplotu aby se dala pumpovat. Pritom nam slunicko posila energii na panel kdekoliv ho postavime a jeste zadarmo. A palit ropu v hlucnem a smradlavem motoru take neni nejlepsi. Auto ma jezdit na elektrinu dodanou slunickem.

Maly Jarda
23. leden 2022, 19:51

mne by hlavně zajímalo jestli jste za to placený nebo jste schizofrenik

ll
24. leden 2022, 19:13

Správně je kombinace obojího, tomuhle trolovi nemá cenu něco psát. Není z oboru, nic neví.

ll
24. leden 2022, 19:24

A výrobu hliníku na solární panely a ostatních prvků totiž eketeroristi nepočítají do emisí OZE.

Jakub
23. leden 2022, 14:33

Řešením je uhlíková daň, ale EU se dotoho moc nechce.

Maly Jarda
23. leden 2022, 19:50

to podporují ty samé američany vychované"ekologické" euro-kádry které na rozkaz anglo-američanů nenávidí a systematicky ničí jadernou energii(jak elektrickou tak tepelnou) v Evropě

.. "ekologicky" pálí miliony kubíků dřeva dovezených z brazilských deštných pralesů (viz holandské teplárny) .. to vše dovážené do evropy mega-loďmi které mají dvoutakty bez jakýchkoliv filtrů a jedou na mazut (a vypouští víc škodlivin než 10 milionů aut)

.. a jako bonus se nyní v Německu otevřela nová uhelná elektrárna která taktéž jede na australské uhlí (to je náhoda)

ll
24. leden 2022, 19:20

Hlavně když si zavřeli Moorburg.

Josef
24. leden 2022, 21:48

A která je to uhelná elektrárna?

ll
24. leden 2022, 21:57

Asi Datteln4.

Josef
24. leden 2022, 22:12

Tu uvedli do provozu 2020.....

Jan Veselý
24. leden 2022, 23:33

Po tom, co už byla dávno postavená, ale musela se dodatečně zlegalizovat, protože investor porušil stavební povolení. A, samozřejmě, je to relikt z doby, kdy si managementy energetických koncernů myslely, že jsou ze všech nejchytřejší a že jen oni rozumí elektrice. Na téhle elektrárně konkrétně E.On, resp. Uniper prodělal díky tomu majlant.

ll
24. leden 2022, 19:12

Před vánocemi sháněli uhlí v ČR Číňani, koupili by celý důl jak je. Ne pár lodí, mluvili v milionech tun. Takže tolik k ekologii dopravy přes celou zeměkouli. Austrálii trestají a uhlí od nich nechtějí.

Dalibor
23. leden 2022, 13:02

Dovážet uhlí a železnou rudu z Austrálie případně železnou rudu a uhlí z Ukrajiny k tomu platit drahou el. energii a emisní povolenky nedává smysl. Bude asi výhodnější se vzrůstající cenou dopravy vozit přímo z Austrálie či Asie ocelové polotovary a zdejší výrobu ukončit. Vyjde to levněji. Výroba oceli se vždy soustřeďovala buťam kde se těžila ruda, nebo uhlí. Vyjímkou jsou VSŽ Košice. (socialistický omyl)

Jan Veselý
23. leden 2022, 15:09

Tohle velká část strojírenských podniků v ČR už dávno dělá.

Jakub
23. leden 2022, 14:27

Tak bude levnější, dokud nabídka bude větší než poptávka (čína odmítla australské uhlí a než se rozjede pravidelná logistika do Indie či jiných zemí, tak to chvíli potrvá)

Jan Veselý
23. leden 2022, 15:12

Koksovna Svoboda v Ostravě už jede na australské uhlí od roku 2014, kdy jí koupil od OKD Metalimex. Liberty má v Hařmanicích obrovskou skládku uhlí a nakupuje tam, kde je zrovna nejlevnější, většinou taky z Austrálie.

Jakub
23. leden 2022, 14:31

Proč je drahá těžba na ostravsku? Protože uhelné sloje nejsou v rovině jako v Polsku, tam se jim vyplatí automatizovaná těžba velkostroji. Na ostravsku jsou šikmo a kolikrát přerušené zlomem.

Jan Veselý
23. leden 2022, 15:13

A hlavně, protože polská vláda dotuje těžbu uhlí OBROVSKÝMI částkami.

Dalibor
23. leden 2022, 14:49

V Británii uvažují o těžbě černého koksovatelného uhlí v částečně podmořském ložisku pomocí robotů. Pokud by se doly zaplavily tak by to šlo také u nás. Otázka ekonomie zda by se to vyplatilo.

Jan Veselý
23. leden 2022, 15:17

Proti korečkovým rypadlům nemají šanci.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se