Domů
Vodík
Evropská komise podpoří inovace v oblasti vodíku, dotace budou směřovat i do Česka
Vodíkový pohon
Zdroj: Hyundai

Evropská komise podpoří inovace v oblasti vodíku, dotace budou směřovat i do Česka

Vodík
9 komentářů
21. červenec 2022, 12:34
Martin Voříšek

Evropská komise schválila tzv. důležitý projekt společného evropského zájmu (IPCEI) na podporu výzkumu a inovací vodíkových technologií. Projekt s názvem "IPCEI Hy2Tech" společně připravilo a oznámilo patnáct členských států, včetně České republiky.

Rozvoj vodíkových technologií patří v energetice Evropské unie mezi hlavní priority a dále nabírá na významu v současné energetické krizi. To se projevilo například v plánu REPowerEU, podle kterého má dojít k akceleraci přechodu k vodíků a navýšení jeho dovozu ze zahraničí.

Jedná se ovšem o relativně novou aplikaci této technologie, která je v energetice využívána spíše zřídka. I proto Evropská komise schválila projekt IPCEI Hy2Tech, pro který vyčlenila celkem 5,4 mld. EUR. Evropská komise očekává, že díky těmto dotacím investuje soukromý sektor dalších 8,8 mld. EUR a zároveň dojde k akceleraci využívání vodíku v energetice a průmyslu obecně.

"Vodík má do budoucna obrovský potenciál. Je nepostradatelnou součástí diverzifikace zdrojů energie a přechodu k ekologickým řešení. Investice do takto inovativních technologií ovšem mohou být pro členský stát nebo konkrétní společnost riskantní. Projekt IPCEI Hy2Tech je příkladem skutečně ambiciózní evropské spolupráce, která sleduje společný evropský cíl," uvedla v prohlášení viceprezidentka Evropské komise Margrethe Vestagerová.

IPCEI Hy2Tech bude pokrývat široké spektrum vodíkových technologií, včetně výroby vodíku, palivových článků, skladování, přepravy a distribuce vodíku a technologií pro koncové uživatele. Podporu získá celkem 41 projektů od 35 společností.

Podpora by měla směřovat mimo jiné i do České republiky. České pobočce společnosti IVECO se povedlo získat podporu na projekty v oblasti palivových článků a technologií pro koncové uživatele. Jednoho zástupce má také Slovensko, kde uspěla společnost NAFTA zaměřující se na skladování zemního plynu. Mezi dalšími úspěšnými společnostmi nechybí i velcí hráči z energetiky, například italský Enel nebo dánský Orsted.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Peter Zachara
21. červenec 2022, 12:49

tak uz nie vietor a slnko nas zachrani, ale vodik. S 30% ucinnostou. Ako to povedal dr. Strosmaier o kvetnuti?

Ladislav Novák
21. červenec 2022, 13:32

Zelení nám budou "zelený vodík" svou propagandou tlačit 3x týdně, aby se opakovaná lež stala pravdou a vládní úředníci na tyhle nesmysly konečně vysypali ze státní pokladny tučné dotace do těch správných kapes...

Láďa
21. červenec 2022, 16:55

Zelený vodík je dobře použitelný nejen v dopravě ale i v průmyslu. Připomínám že při elektrolýze vzniká velké množství kyslíku který ekonomii pomůže.

Ladislav Novák
21. červenec 2022, 20:14

Aby byl "zelený", musel by být vyrobený z OZE. Což zatím nefunguje, není dostatek trvalého a stabilního výkonu OZE, aby byla výroba vodíku schopna běžet non-stop den/noc a celý rok.

No a jestliže musím na získání 1 kWh energie z vodíku napřed spálit 4 kWh el. energie z drahých OZE (včetně stlačení, přepravy, skladování apod.), tak se mi jeví celý vodíkový "špás" jako energetický a ekonomický nesmysl s velmi nízkou účinností.

Kyslík navíc na tom nic nezmění. Dnes se kyslík běžně získává zkapalněním po stlačení ze vzduchu (běžný sortiment Linde) a pochybuji, že elektrolytický O2 by mohl cenově konkurovat ve volné soutěži (včetně veškeré distribuce a manipulace) tomu hromadně vyráběnému v zavedených systémech zkapalňování vzduchu.

Takže jasná zelená fantasmagorie, která se bez astronomických dotací nehne z místa.

Láďa
21. červenec 2022, 21:23

Výroba nemusí běžet nonstop. Elektrolyzér je velmi flexibilní zařízení.

Ladislav Novák
22. červenec 2022, 09:06

Ekonomická návratnost (a náklady na vyrobenou jednotku H2) samozřejmě silně závisí na časovém využití velmi drahého zařízení (+ obsluha / dohled). Kdyby tomu tak nebylo, nevyužívali by v jakýchkoliv výrobních procesech v továrnách s drahým zařízením vícesměnný (kontinuální) provoz. To jsou základní ekonomické principy, s nimiž zřejmě pobírači státních dotací vůbec nepočítají. Proč taky, že?

V současné energetické krizi je právě nízká časová využitelnost dotovaných Občasných Zdrojů Energie a nutnost paralelního provozu "horké zálohy" konvenčních zdrojů (také s administrativně potlačeným využitím výrobní kapacity) hlavní příčinou vysokých cen nedostatkové el. energie. "Zeleným řešením" je absurdní požadavek na "ještě více OZE"...

Je to spolehlivá cesta do energetické bídy a sociální katastrofy.

Představa, že "zelený vodík", který má být řešením problémů v energetice, bude vyráběn nahodile jen při vzácných přebytcích dodávek el. energie z OZE (sluneční špičky v poledne nebo náhlý přebytek z vrtulí když začne silně foukat vítr) je právě typickou "zelenou" fantasmagorií, která v nahotě ukazuje myšlení těch, kteří podobné projekty prosazují a předkládají vládám k nesmyslnému dotování z peněz daňových poplatníků....

Galipoli
24. červenec 2022, 00:02

A cena toho kyslíku? Ve srovnání s kyslíkem získávaným ze vzduchu? Myslíte, že bude prodejný?

Láďa
21. červenec 2022, 17:03

Vodík je velmi dobře použitelný v dopravě ale i průmyslu. Bonusem je i velké množství kyslíku vznikající při elektrolýze což zvyšuje jeho výhodnost.

Ladislav Novák
22. červenec 2022, 10:55

O tom, co je nebo není výhodné, nerozhoduje "zelená" propaganda omílaná stále dokola, ale ekonomické vyhodnocení v praxi. Pokud se ekonomická výhodnost nedá spočítat předem (nebo alespoń kvalifikovaným odhadem předvídat), pak se pohybujete jenom v říši naivních dětských snů.

A u "zeleného vodíku" závislého na nedostatkové a drahé elektrické energii je i jednoduchý odhad založený na vysoké energetické náročnosti výroby elektrolýzou vody pro hromadné využití v praxi zničující.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se