Domů
Vodík
Brno podepsalo memorandum, chce se stát lídrem ve využití vodíku

Brno podepsalo memorandum, chce se stát lídrem ve využití vodíku

Zástupci šesti organizací podepsali dnes na magistrátu v Brně dohodu o spolupráci, která se týká rozvoje aktivit při využití vodíku. Město má šanci stát se lídrem ve využití vodíku, uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS). Město usiluje o to, aby se v Brně vyráběla elektřina z vodíku a aby se to dalo využít i pro provoz městských autobusů. Ještě letos by měla v Kaštanové ulici vzniknout plnička na vodík a nejspíš příští rok by měl začít jezdit testovací autobus na vodíkový pohon. Brno má být také jedním z výzkumných center, kde se budou vyvíjet a testovat vodíkové technologie.

Memorandum kromě města podepsali zástupci Vysokého učení technického, Tepláren Brno, Dopravního podniku města Brna, společnosti SAKO Brno a společnosti Symbios Funding & Consulting GmbH. Vodík je totiž jednou z alternativ, jak ukládat energii a později z ní vyrábět elektřinu, v současnosti se technologie rychle vyvíjí s ohledem na snahu snižovat uhlíkovou stopu při výrobě elektřiny.

„Město má šanci stát se lídrem ve využití vodíku, a to na mezinárodní úrovni. Nabízí totiž silné vědecké a akademické zázemí a možnost zapojení progresivních městských firem, které se aktivně věnují snižování uhlíkové zátěže a jež mohou velmi rychle testovat v praxi výsledky práce odborníků,“ uvedla Vaňková.

Snahou zástupců je, aby v Brně vznikl Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice. „Coby největší technická univerzita v České republice považujeme výzkum na poli budoucnosti energetiky, dopravy i životního prostředí za nedílnou součást našeho poslání. Je nám ctí přispět ke vzniku renomovaného Evropského institutu pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice,“ uvedl rektor VUT Petr Štěpánek. Ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon uvedl, že je v plánu výstavba biomasového zdroje a plnička pro vozy hromadné dopravy.

Komentáře

(10)

Emil

25. říjen 2021, 14:10

Má mít ta výroba vodíku z biomasy a provoz vodíkových autobusů nějakou konkrétní výhodu oproti klasickému bioplynu (cena to asi nebude), nebo je to jen surfování na módní vodíkové vlně na účet obyvatelů Brna?

Jiří Kelnar

25. říjen 2021, 14:45

Ono to asi bude to surfování na vodíkové dotační vlně. Přitom takovej elektrobus vyjde zhruba stejně a ve výsledku má mnohem levnější provoz. Zvlášť, když se vyrábí elektřina rovnou kogeneračně v městské firmě.

jozka

25. říjen 2021, 15:03

Ale prdlajs, budu s tim napajet ten jejich hyperloop.

Vinkler

25. říjen 2021, 17:19

Biomasa nevyrábí vodík. Mluví se o biomasové teplárně na štěpku. Myslím, že v článku je to trochu popleteno.

Emil

25. říjen 2021, 18:39

Ve starším článku se píše: "Vodík se má v Brně využívat tzv. zelený, který se bude vyrábět buď v Teplárnách Brno či ve společnosti SAKO, a to z elektřiny vzniklé spalování štěpky, nebo pomocí fotovoltaických panelů. Ještě existuje tzv. šedý vodík, který se vyrábí z plynu, ale ten v Brně nechtějí."

oenergetice. cz/vodik/v-brne-ma-letos-vzniknout-plnicka-na-vodik-pristi-rok-vyjede-testovaci-autobus

Vinkler

26. říjen 2021, 13:31

Cpát EE z biomasy do vodíku nebude ekonomické - při účinnosti pak kolem 10%.

To je lepší dávat do sítě. Zejména je-li povinný výkup a dotovaná cena.

Emil

26. říjen 2021, 13:39

To samozřejmě souhlasím, ale tady asi o ekonomiku vůbec nejde.

Stas

26. říjen 2021, 12:59

Copak Brno, tam je možné fšecko. Stačí se poptat v Ostravě, jak potichu odstoupili od vodíku v praxi.. takže jen dotace a za peníze v Brně dům někdy i dva...

Vinkler

27. říjen 2021, 08:46

I v dotacích funguje Carnotův cyklus. Peníze je těžké ukrást přímo. Nelze ochlazovat studený zásobník.

Pokud ale teče energie (=peníze) z vyššího zásobníku (dotace EU) do nižšího (zadotovaný projekt), je možno část tekoucí energie využít (odklonit potřebným), aniž to vzbudí pozornost.

Martin

28. říjen 2021, 18:13

Místo lokálně vyrobené elektřiny v Teplárnách Brno a ve Spalovně komunálního odpadu, která by mohla být využita pro dobíjení již hotové a v praxi ověřené technologie elektrického autobusu, se Brno vydává na cestu neekonomického a neefektivního vodíku.

Náhrada CNG autobusů za více ekologické elektrické autobusy by byla mnohem ekologičtější a uchopitelnější.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.