Brno podepsalo memorandum, chce se stát lídrem ve využití vodíku
Zástupci šesti organizací podepsali dnes na magistrátu v Brně dohodu o spolupráci, která se týká rozvoje aktivit při využití vodíku. Město má šanci stát se lídrem ve využití vodíku, uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS). Město usiluje o to, aby se v Brně vyráběla elektřina z vodíku a aby se to dalo využít i pro provoz městských autobusů. Ještě letos by měla v Kaštanové ulici vzniknout plnička na vodík a nejspíš příští rok by měl začít jezdit testovací autobus na vodíkový pohon. Brno má být také jedním z výzkumných center, kde se budou vyvíjet a testovat vodíkové technologie.
Memorandum kromě města podepsali zástupci Vysokého učení technického, Tepláren Brno, Dopravního podniku města Brna, společnosti SAKO Brno a společnosti Symbios Funding & Consulting GmbH. Vodík je totiž jednou z alternativ, jak ukládat energii a později z ní vyrábět elektřinu, v současnosti se technologie rychle vyvíjí s ohledem na snahu snižovat uhlíkovou stopu při výrobě elektřiny.
„Město má šanci stát se lídrem ve využití vodíku, a to na mezinárodní úrovni. Nabízí totiž silné vědecké a akademické zázemí a možnost zapojení progresivních městských firem, které se aktivně věnují snižování uhlíkové zátěže a jež mohou velmi rychle testovat v praxi výsledky práce odborníků,“ uvedla Vaňková.
Snahou zástupců je, aby v Brně vznikl Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice. „Coby největší technická univerzita v České republice považujeme výzkum na poli budoucnosti energetiky, dopravy i životního prostředí za nedílnou součást našeho poslání. Je nám ctí přispět ke vzniku renomovaného Evropského institutu pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice,“ uvedl rektor VUT Petr Štěpánek. Ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon uvedl, že je v plánu výstavba biomasového zdroje a plnička pro vozy hromadné dopravy.
Mohlo by vás zajímat:
Některé projekty je těžké dotáhnout do fáze, kdy začnou být užitečné. Brňanům přeji, aby to nebylo jen plácnutí do vody.
Má mít ta výroba vodíku z biomasy a provoz vodíkových autobusů nějakou konkrétní výhodu oproti klasickému bioplynu (cena to asi nebude), nebo je to jen surfování na módní vodíkové vlně na účet obyvatelů Brna?
Ono to asi bude to surfování na vodíkové dotační vlně. Přitom takovej elektrobus vyjde zhruba stejně a ve výsledku má mnohem levnější provoz. Zvlášť, když se vyrábí elektřina rovnou kogeneračně v městské firmě.
Ale prdlajs, budu s tim napajet ten jejich hyperloop.
Biomasa nevyrábí vodík. Mluví se o biomasové teplárně na štěpku. Myslím, že v článku je to trochu popleteno.
Ve starším článku se píše: "Vodík se má v Brně využívat tzv. zelený, který se bude vyrábět buď v Teplárnách Brno či ve společnosti SAKO, a to z elektřiny vzniklé spalování štěpky, nebo pomocí fotovoltaických panelů. Ještě existuje tzv. šedý vodík, který se vyrábí z plynu, ale ten v Brně nechtějí."
oenergetice. cz/vodik/v-brne-ma-letos-vzniknout-plnicka-na-vodik-pristi-rok-vyjede-testovaci-autobus
Pokud použijí jakoukoliv jinou elektřinu než "přebytečnou" (tj. takovou která se v daný okamžik nedá vůbec nijak jinak využít, taková situace zatím nastvává v Evropě ve několika cesítkách hodin za celý rok, malý zlomek) tak ten vodík nebude zelený ale maximálně "modrý"... zase to zneužívání a matení pojmů...
Cpát EE z biomasy do vodíku nebude ekonomické - při účinnosti pak kolem 10%.
To je lepší dávat do sítě. Zejména je-li povinný výkup a dotovaná cena.
Dokud neznásobíme produkci bioplynu řádově stokrát, je zbytečné hledat jiné využití pro bioplyn než už nyní v pohodě funkční využití v teplárnách a automobilech/autobusech (v městských už je to vyzkoušeno, z produkce čističky Modřice, jenže ta ho má dost tak sotva pro vlastní auta).
Jinak je to dvojitá ztráta, když už je přítomno nějaké energetické médium v ČR tak je k ničemu ho ztrátově konvertovat na jiné. Jediné okolnosti které MOŽNÁ někdy v budoucnu oprávní masové použití vodíku je buď nevyužitelná produkce el. energie OZE ve významějším počtu hodin/dní v roce, nebo dovoz z "rovníkových" solárních (příp. větrných) elektráren v tak velké vzdálenosti že by se nedalo natáhnout dálkové el. vedení...
To samozřejmě souhlasím, ale tady asi o ekonomiku vůbec nejde.
Copak Brno, tam je možné fšecko. Stačí se poptat v Ostravě, jak potichu odstoupili od vodíku v praxi.. takže jen dotace a za peníze v Brně dům někdy i dva...
I v dotacích funguje Carnotův cyklus. Peníze je těžké ukrást přímo. Nelze ochlazovat studený zásobník.
Pokud ale teče energie (=peníze) z vyššího zásobníku (dotace EU) do nižšího (zadotovaný projekt), je možno část tekoucí energie využít (odklonit potřebným), aniž to vzbudí pozornost.
Místo lokálně vyrobené elektřiny v Teplárnách Brno a ve Spalovně komunálního odpadu, která by mohla být využita pro dobíjení již hotové a v praxi ověřené technologie elektrického autobusu, se Brno vydává na cestu neekonomického a neefektivního vodíku.
Náhrada CNG autobusů za více ekologické elektrické autobusy by byla mnohem ekologičtější a uchopitelnější.
Nebo by ty CNG busy mohly jezdit na bioplyn z BP stanice... už je vyzkoušeno... ale na to nejsou (téměř) žádné dotace...
Nějak se tu vyvinul průmysl "čerpání dotací" a ani se za to nestydí :(
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se