Přenosová kapacita mezi Nizozemskem a Německem v listopadu vzroste o 1,5 GW
Nové HVDC vedení s přenosovou kapacitou 1 500 MWe propojí německou a nizozemskou přenosovou soustavu. Plné přenosové kapacity by mělo být dosaženo během listopadu tohoto roku. Nové vedení vzniklo ve spolupráci operátorů sítí TenneT a Amprion.
Společný projekt operátorů sítí TenneT a Amprion byl zahájen v dubnu 2017. Za necelý rok a půl bylo dokončeno HVDC vedení o celkové délce 35 kilometrů. Nové přeshraniční propojení sestává ze dvou 380 kV HVDC vedení s celkovou přenosovou kapacitou 1 500 MW. První část vedení bude uvedena do provozu tento měsíc, druhá v listopadu.
Nizozemsko je v současné době největším vývozním trhem německých přebytků elektrické energie. Od začátku tohoto roku dosáhl dovoz z Německa do Nizozemska celkem 12,7 TWh. To je částečně způsobeno snížením výkonu jaderných elektráren v Belgii. Dovoz elektrické energie do zemí Beneluxu, Belgie a Nizozemska, v prvním pololetí tohoto roku prudce vzrostl. Průměrný hodinový import elektřiny z Německa do obou zemí dosahoval 6 000 MW.
Nové HVDC vedení je jedním ze tří, které mají být v oblasti Beneluxu hotové do konce 1. čtvrtletí roku 2019. Všechna tři nová přeshraniční propojení mají mít celkovou přenosovou kapacitu 3 000 MW. V únoru 2019 má být zprovozněno podmořské vedení mezi Nizozemskem a Dánskem s celkovou kapacitou 700 MW. Do konce 1. čtvrtletí 2019 má být v provozu další podmořské přenosové vedení mezi Belgií a Velkou Británií s přenosovou kapacitu 1 000 MW.
Nová přeshraniční přenosová kapacita pomůže oběma zemím Beneluxu s transformací jejich energetiky. Belgie má plány na postupné vyřazování svých jaderných elektráren a Nizozemsko postupně odstaví své uhelné elektrárny. Zvýší se propojení s trhy, jako jsou Skandinávie, Spojené království a Německo, které v příštích letech také plánují postupně vyřazovat jaderné a uhelné zdroje.
Mohlo by vás zajímat:
Takže se nám stále více propojují země, které již jsou nebo brzy budou jako celek z hlediska výkonu deficitní :-). Nikdo si nechce kazit životní prostředí ošklivou výrobou elektřiny z uhlí a všichni si chtějí elektřinu v tuhých mrazech kdy je v Evropě inverze a nefouká dovézt. Jak tu nutně musí dopadnout je evidentní. Také je poněkud rozmařilé ekonomicky i energeticky stavět HVDC vedení o délce 35 km, ale i taková je zřejmě dnešní EU. Jinak by to zřejmě nešlo postavit vůbec.
Jak to nutně musí dopadnout je evidentní. Stoupne cena silové elektřiny, což je ten nejlepší stimul pro investory, aby stavěli nové zdroje nebo přišli s jinými řešeními. QED.
To rozhodně není jisté.
Taky třeba může v Nizozemí a Belgii skončit veškerý chemický průmysl a přesunout se docela logicky přímo ke zdroji v Saudské Arábii.
U podmořských kabelů je to trochu jinak než ve vzduchu, protože je to kabel tak se to snaží udělat co nejkompaktnější s co nejmenším objemem izolantu a ještě jako jednoho hada a tam nám už začínají roku hrát parazitní vlastnosti, vlastnosti dielektrika a pod., použití HVDC odstraňuje ztráty, které by jinak vznikaly u AC kabelu, nehledě na to že je třeba nižší špičkové napětí a tedy izolace. Jestli má kabel 380kV DC, tak přenese tolik energie co 380kV AC, ale při špičkovém napětí 380kV, zatímco AC by měl špičkové napětí asi 532kV.
Ale máte pravdu, bylo by lepší se soustředit na cca +-400-800kV DC síť, která by procházející Evropou ve směru Severojižním a Východozápadním a samozřejmě na zlepšení propojení ENTSO-E a rozšíření synchronních oblastí o další státy jako Ukrajina, Litva, Lotyšsko, Estonsko, možná Bělorusko, zlepšení propojení se sítí NORDEL a Eventuální lepší propojení v oblasti středozemního moře.
Jenže nakonec výjde v Evropě daloko levněji nově rychle stavět velké robotické (s nesrovnatelně méně lidmi) průmyslové kapacity v oblastech, kde bude jistě zajištěné teplo a elektřina z jaderných elektráren, než taková supernáročná celokontinentální megasíť.
jaderné zdroje se neosvědčili a jejich nákladný vývoj prakticky ustal, protože bylo jednodušší zdefotmovat trh a zákony, než řešit bezpečnost a škody.
Tak se od těchto zdrojů ve vyspělých a demokratických zemích ustupuje.
Třeba ve Francii, Finsku nebo Británii, to jsou typické země s totalitním režimem. :-)
Asi úplně nerozumím Vašemu vyjádření. Německo se asi nepropojuje s Nizozemím podmořským kabelem... Ale měl jsem na mysli to, že na jedné straně musíte elektřinu usměrnit a na druhé zase rozstřídat. To jednak znamená nezanedbatelnou investici a také ztráty elektřiny. Při dlouhém kabelu to může být energeticky výhodné, při krátkém kabelu zřejmě převládnou ztráty v usměrňovačích a střídačích.
Promiňte, blbě sem to přečetl, spletl mne na konci ten kabel do Británie.
Jak je to s přesnými ztrátami nevím, nicméně budou asi malé, v jednotkách procent (jinak by je nestavěli), když vezmu naprosto pitomou konvenční diodu na 1kV, tak na ní je úbytek 0.6-1V, tedy 0.1% na usměrnění, odpor tranzistorů v sepnutém stavu je také malý, takže spínací frekvence se minimalizuje, ale i tak to pořád nebudou nějaké velké ztráty. Co ale hraje zase roli je cena, pro vzdušné vedení je bod zlomu někde u 600km, ale u moře je to někde kolem 50km a s pokroky v současnosti se to může dále posouvat směrem dolů. Co mne ještě napadá, jako možný důvod této stavby, je to že konfigurace sítě v místě je takový že by to stejně neumožnilo z nějakého důvodu tam dát další AC vedení.
Tak to nefunguje používají se IGBT tranzistory a ztráty jsou dány zbytkovým odporem + ztráty spínáním , při vysokých napětích se spínací prvky musí řadit sériově. Počítejte , že konverze má ztráty okolo 3%. Použít SS přenos při 35 km je nesmysl a další věc SS linka je nepřímé spojení sítě a takové linky jsou v rámci stability UTCE nevýhodné.
když to bude dobré pro ten průmysl tak proč ne? Budou tedy levnější produkty a ještě ušetří na dotacích pro průmysl. Takže ve výsledku zbyde domácnostem více peněz na levnější výrobky. Takže budou bohatší.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se