Domů
Energetika v zahraničí
Rusko slaví 40. výročí expedice na severní pól
Jaderný ledoborec 50 let vítězství; Zdroj: Atomflot

Rusko slaví 40. výročí expedice na severní pól

Rusko tento týden slaví historický úspěch své flotily jaderných ledoborců a při té příležitosti oznámilo dosažené milníky svých nejnovějších plavidel. Ledoborec Arktika bylo první hladinové plavidlo (prvním plavidlem byla americká ponorka USS Nautilus v roce 1958), které 17. srpna 1977 dosáhlo Severního pólu. Sedmý a zároveň největší ledoborec třídy Arktika – 50 let vítězství – vstoupil do provozu v roce 2007. Nyní je na cestě opět dobýt Severní pól, jako připomenutí 40. výročí expedice ledoborce Arktika.

50 let vítězství – má celkovou nosnost 25 800 tun (dwt), délku 160 m a je 20 m široký. Loď je konstruována tak, aby zvládala překonávat led až do tloušťky 2,8 m. Ledoborec vyplul z přístavu Murmansk 13. srpna. Severního pólu mělo plavidlo dosáhnout 17. srpna kdy Ruská federace vztyčí vlajku na památku kapitána Jurije Kučijeva a jeho posádky.

První ruský jaderný ledoborec Arktika; Zdroj: Atomflot

V průběhu expedice bude ledoborec hostit konferenci věnovanou budoucnosti flotily Arktika, ochraně životního prostředí v arktickém regionu a rozvoji celoročního provozu na trasách v Severním moři. Na konferenci vystoupí členové původní posádky, parlamentu, veteráni ze společnosti Atomflot (dceřinná společnost ruského národního gigantu Rosatom) a zástupci Rosatomu.

Jaderný ledoborec Lenin; Zdroj: Atomflot

Generální ředitel Atomflot, Vjačeslav Rukša, v pondělí uvedl, že plavba má dva hlavní důvody. „Vzdáváme hold legendární cestě Arktiky a zároveň vyjadřujeme vděčnost našim veteránům. Demonstrujeme také, že dnes, 40 let úspěšné práce v západní arktické oblasti, je moderní Rusko připraveno plnit globální úkoly, mezi které patří například celoroční provoz na Severomořské trase. Stavba nových univerzálních jaderných ledoborců pomůže ke splnění těchto cílů.“

Do přístavu by se 50 let vítězství měl vrátit 23. srpna.

Ruský ledoborec Jamal byl uveden do provozu roku 1992; Zdroj: Atomflot

Atomflot v pondělí uvedl, že Kučijevovi úspěchy jsou srovnávány s „první cestou člověka do vesmíru“, odkazující se na výstup Jurije Gagarina na oběžnou dráhu Země v kosmické lodi Vostok dne 12. dubna 1961.

„Arktika při své expedici, která trvala 7 dní a 8 hodin, překonala 2 528 mil a dokázala možnost celoroční navigace nejkratší cestou v Severním ledovém oceánu, stejně jako možnost přepravy cestujících po této Arktické cestě.“

Technický pokrok

Výrobce jaderného paliva TVEL (dceřinná firma Rosatomu) oznámil dodávku palivových souborů pro ledoborce Arktika nové generace. Palivové soubory, které jsou vyráběny v Mechanickém závodě Chepetsky (ChMZ), se skládají z „bezešvých šestihranných trubek ze zirkoniové slitiny s tenkými stěnami“. Tloušťka stěn palivového souboru je 1,6 mm, prozradil v pondělí zástupce TVELu.

Jedná se o „unikátní technologii“ kterou závod Chepetsky poprvé vyrábí ve spolupráci s vědci z Výzkumného institutu anorganických materiálů A.A. Bochvar, který taktéž spadá do portfolia institucí patřících pod Rosatom. Palivové soubory budou sestaveny v továrně TVEL Mashinostroitelny Závod. Palivo je plánováno využívat v reaktorech typu RITM-200.

Instalace reaktorové nádoby pro lodní reaktor; Zdroj: Atomflot

V lednu 2013, vypsal Rosatom zakázku na výrobu dvou dalších univerzálních ledoborců (projekt 22220), s datem dodání v roce 2019 a 2020. V květnu 2014 byl podepsán kontrakt se společností United Shipbuilding Co. v hodnotě 84,4 miliardy rublů. V srpnu stejného roku ruský regulátor Rostechnadzor udělil licenci Baltijsky Zavod Shipbuilding pro instalaci reaktorových jednotek RITM-200 ze závodu OKBM Afrikantov pro první pilotní model ledoborce.

Plavidlový tlakovodní reaktor RITM-200; Zdroj: OKBM Afrikantov

ZIO-Podolsk, součást inženýrské divize Atomenergomash (Rosatom), v pondělí uvedl, že dokončil montáž vestavby reaktoru RITM-200 pro Sibir spolu s instalací kazetových parogenerátorů. Každá z „kazet“ vyrobených v JSC Afrikantov OKBM váží téměř 1,5 tuny. Nyní se reaktorová struktura připravuje pro hydraulické testy, dodal ZIO-Podolsk.

Tlakovodní reaktory RITM-200 mají tepelný výkon 175 MW a jsou navrženy tak, aby dodávaly výkon 60 MW na lodní šroub, prostřednictvím 2 turbogenerátorů a 3 motorů. Reaktor využívá pro svůj provoz uranové palivo s 20% obohacením. Palivová vsázka vystačí na 7 letý provoz. Předpokládaná životnost reaktoru je 40 let.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se