ACEA: V Evropské unii rychle roste zájem o auta na hybridní pohon
Skoro každé páté nově zaregistrované auto v Evropské unii byl v prvním čtvrtletí vůz na hybridní pohon. Meziročně se jejich prodej téměř zdvojnásobil na 469.784, uvedlo dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Růst v České republice byl ještě výraznější. V prvních třech měsících roku se v zemích EU zvýšila i poptávka po elektromobilech na baterie a po plug-in hybridech.
Od ledna do března tak získaly hybridy podíl na trhu 18,4 procenta. Rozhodují se pro ně především spotřebitelé v hospodářsky silných státech EU. Více než 120.000 si jich koupili Italové, což představuje nárůst skoro o 247 procent. Ve Francii se jich zaregistrovalo téměř 71.000 – to je nárůst o 135 procent – a přes 100.000 majitelů našly v Německu. Tam je to nárůst o 60,5 procenta. V České republice se v prvním čtvrtletí prodalo 5412 hybridů, meziročně o 127,5 procenta více, uvádí ACEA.
Auta se starší technologií pohonu dál ztrácejí. Zatímco před rokem držela auta na dieselový pohon ještě zhruba 30 procent podílu na unijním trhu, v letošním prvním čtvrtletí už to nebyla ani čtvrtina. O deset procentních bodů na 42,2 procenta klesl i tržní podíl vozů na benzin. Dohromady tak tvořila auta na benzin a na naftu 65,4 procenta nově zaregistrovaných vozů.
„Očekáváme, že tento trend bude pokračovat s tím, jak se na trhu rozšiřuje nabídka vozů s hybridním pohonem, jak se jejich cena přibližuje konvenčním, zejména dieselovým motorizacím. Například Toyota nabízí hybridní variantu u téměř všech modelových řad a hybridy tvoří již přes 40 procent našich prodejů osobních vozů. U Lexusu je to dokonce přes 90 procent,“ uvedl generální ředitel Toyoty a Lexusu v České republice Martin Peleška.
Podle partnera společnosti EY Petra Knapa budou alternativní pohony, tedy zejména hybridy a elektromobily, za pět let představovat většinu nově prodávaných vozů. „Možná se poměr oproti dnešku dokonce prohodí a alternativní pohony budou tvořit dokonce dvě třetiny trhu,“ podotkl.
Počet registrací nových aut v EU v prvním čtvrtletí vzrostl o 3,2 procenta na 2,6 milionu. V prvních dvou měsících prudce klesal, v březnu se ale zotavil a zvýšil se o 87,3 procenta. V České republice počet registrací klesl o 1,3 procenta.
Mohlo by vás zajímat:
Tomu Taliansku sa nečudujem keď tam stojí benzín 1,6-1,8€ za liter a nafta taktiež, niekde aj cez 2€, majú extrémne vysokú daň na phm. Ešte pár rokov a uciti to aj ich štátna pokladnica.
Trochu se obávám, že Italové do statistiky hybridů započítávají nové litrové motory Pandy a 500ky, na které Fiat lepí znáčky "hybrid". Trefnější označení by byl "švindlhybrid". Je tam slaboučký 3,6 kW elektromotor připojený na řemen pohonu příslušenství. Rekuperace probíhá na úrovni obyčejného 12V napětí, čili je zanedbatelná. Jinak v Itálii se díky tomu vysokému zdanění klasických paliv hodně jezdí na LPG a CNG.
Ano je to pravda hybridy jsou in. Většina z nich je ovšem nenabíjecí i tak mají nižší spotřebu hlavně ve městech. Za 15 let se patrně nic jiného než nabíjecí hybrid nebo čisté EV nebude smět prodávat. Na jednu stranu EV jsou dobré, ale měly by se prosadit postupně samy a ne aby je prosadila legislativa a ještě do 100% osobní a lehké nákladní dopravy. Představme si ,že třeba v roce 2070 dojde ke koapsu el. sítě tím i dopravy a vytápění budov ta křehkost toho systému založeného na jednom druhu energie bude vysoká.
Tak je to podobné, jako kdyby nyní zmizel benzín a nafta. Doprava by se absolutně zastavila.
Výhodou je, že elektřina se dá líp decentralizovat, takže pokud nebudeme počítat s EMP nebo nanity požírajícími elektřinu, tak i po blackoutu se dá rychle vše nahodit.
Není se co divit. Když máte nápis hybrid na autě, tak máte spoustu výhod. Takže nic zázračného bych v tom neviděl. Zrušte hybridům a elektroautům dotace a jiné formy podpory a pak se ukáže nakolik je lidé chtějí.
A taky bych zrušil povinnost platit za odvoz popelnic, povinnost čistit odpadní vody a hned se ukáže, nakolik to lidé chtějí. Pro začátek bych vám občas vysypal svojí popelnici před domem, to vyjde levněji než za to platit.
Oh wait, že by to bylo jinak? Že by si trh neuměl sám od sebe poradit s externalitami?
Když už máme technologie, co nám umožní čistit vodu, nakládat s odpadem a občas jej i recyklovat, stojí je za to používat. I když je to dražší než sypat odpadky před váš dům. A toto opravdu nejde řešit jen stylem "co lidé chtějí", většina v ČR kouká jen na peněženku a velmi málo na externality (mrkněte třeba na svůj příspěvek).
S auty je to podobné - už máme technologie, co umožňují nově nesmrdět ostatním pod okny, neotravovat je hlukem, odpadem z brzd, nesmrdět v rafinériích a např. nesmrdět ani při výrobě elektřiny potřebné pro rafinaci ropy (třeba v Kralupech). Navíc neposílat peníze divným státům za ropu a nechat je doma nebo aspoň v EU. EV auta také znečišťují při své výrobě i při výrobě elektřiny, ale již nyní jsou o parník lepší než diesely a benzíny a pokrok je v obojím stále velký. Byť platí, že je na kole či MHD je jistě víc eko a ohleduplné k ostatním.
Pane Štastný, pokud chcete jezdit na kole či v MHD, tak jezděte, nikdo Vám v tom nebrání. Elektroauta opravdu nejsou o parník lepší než diesely nebo benzíny. Jsou mnohem dražší, mají menší dojezd, zdlouhavé nabíjení a v mnoha případech po pár letech provozu mizernou zůstatkovou hodnotu. Nemluvě o problémech při požárech a o tom, že baterie nevznikají samy od sebe a likvidace bude vskutku lahůdka. Stejně jako původ EE. Zvláště když jsou státy, kde více než 50% elektřiny vzniká spalováním fosilních paliv.
Ale uznávám, že mají své nesporné výhody, akceleraci, plavnost chodu v některých případech i provozní náklady. Proto nechme na lidech ať si vyberou co je pro ně nejlepší.
Nějak zapomínáte, že dnešní moderní spalovací motory jsou úplně jiné než před mnoha lety. Mnohem příznivější k životnímu prostředí, než se nám snaží někteří ekofanatici podsunovat.
Kralupy maji plynovou elektrarnu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se