Mezinárodní investiční banka Morgan Stanley ve své nové zprávě uvedla, že 88 % světových firem vnímá udržitelnost jako klíčový dlouhodobý faktor svého rozvoje. Je tomu tak i navzdory relativně vysokým investičním nákladům, které jsou pro tato opatření typické. Morgan Stanley svůj průzkum publikovala ve zprávě Sustainable Signals: Corporates 2025, o které informoval server ESG News.
Morgan Stanley ve zprávě shrnuje korporátní a investiční trendy v oblasti udržitelného rozvoje, studie je založená na průzkumu mezi 300 manažery veřejných i soukromých firem s obratem nad 100 milionů USD, kteří jsou mimo jiné ve svých společnostech odpovědní za udržitelnost.
Zpráva uvádí, že 53 % firem považuje udržitelnost za primární faktor tvorby zisku, dalších 35 % ji vnímá jako jeden z hlavních atributů. Jak shrnuje Morgan Stanley, celkem 88 % dotázaných společností bere udržitelnost jako důležitý aspekt rozvoje svých podniků. Mezi hlavní hybatele v oblasti udržitelnosti patří dle těchto firem technologický pokrok (domnívá se tak 33 % společností), ale také rostoucí poptávka zákazníků (dle 28 % dotázaných firem).
Většina firem, které se účastnily výzkumu, je schopna kvantifikovat návratnost investic do udržitelných projektů, a to jak u kapitálových, tak u provozních nákladů. Vysoké investiční náklady v oblasti udržitelnosti, ale zároveň i rizika spojená se změnou klimatu, pak dle nich zůstávají významnou překážkou růstu firem, jak uvedla banka Morgan Stanley.
Obě výzvy označilo 24 % respondentů jako jeden ze tří nejvýznamnějších faktorů dalšího růstu svého podnikání. Z průzkumu také vyplývá, že 65 % firem plní své strategie udržitelnosti nebo jejich plnění dokonce překračují (v roce 2024 to přitom uvedlo jen 59 % firem).
Zpráva se zaměřila i na dopad změn klimatu na podnikání. Téměř polovina respondentů (celkem 55 % firem) uvedla, že jejich firmy v posledních 12 měsících čelily narušení provozu kvůli extrémním teplotám, rovněž 53 % z nich uvedlo častější výskyt bouří jako důvod omezení provozu. Přípravy na extrémnější projevy počasí zaznamenalo 54 % firem jako významné náklady.
Nejzávažněji tuto situaci zažívají firmy s aktivitami v Asii a Tichomoří - 73 % těchto firem uvedlo, že počasí má na ně závažné dopady. Dle výzkumu obecně firmy v Severní Americe a Evropě vnímají udržitelnost jako prvek tvorby hodnoty, zatímco firmy v regionu Asie a Pacifiku vykazují posun spíše k vnímání rizik než příležitostí. Regiony Středního východu a severní Afriky a Latinské Ameriky se rovněž přiklánějí spíše k aspektu tvorby hodnoty, přestože očekávají výrazný dopad změn klimatu na své podnikání.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.