Domů
Elektromobilita
Babiš: Stát s podporou nákupu elektromobilů pro fyzické osoby nepočítá
Škoda Vision E (2017) by měl být první elektromobil prodávaný firmou Škoda od roku 2020 (zdroj Wikipedie – Alexandr-93).
Škoda Vision E (2017) by měl být první elektromobil prodávaný firmou Škoda od roku 2020 (zdroj Wikipedie – Alexandr-93).

Babiš: Stát s podporou nákupu elektromobilů pro fyzické osoby nepočítá

Elektromobilita
14 komentářů
18. březen 2019, 15:05
ČTK

Stát v současnosti neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Po skončení kolokvia vlády se zástupci automobilového průmyslu to uvedl premiér Andrej Babiš. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy Kč, respektive 270 milionů Kč na pořizování elektromobilů a ekologických aut. Jsou určeny pro podniky, respektive státní úřady a organizace.

„Vyrábět v roce 2025 okolo 25 procent aut na elektřinu a v roce 2030 pak 40 procent je velká výzva a doufejme, že to všichni zvládneme. My se k tomu hlásíme, ale je otázka, jestli jsme si to dobře rozmysleli,“ uvedl premiér s odkazem na rozhodnutí Evropského parlamentu snížit emisní limity do roku 2030 o 37,5 procenta.

Premiér připomněl, že Evropa má podíl na celosvětových emisích necelých deset procent. Přitom má oproti Číně s 20 procenty nebo USA s 16 mnohem přísnější emisní cíle, což by mohlo negativně dopadnout na konkurenceschopnost průmyslu, uvedl.

Ilustrační foto

Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara je třeba jednat se státem o další podpoře elektromobility ze strany státního rozpočtu. Nemusí jít přímo o daňové zvýhodnění, ale například o zavedení zrychleného odepisování nebo podporu firemních flotil.

Šéfové automobilek se se zástupci vlády, dalších průmyslových oborů a akademickou sférou bavili o plnění 25 opatření, která vzešla z minulého setkání před třemi lety. Například v elektromobilitě jich byla dosud splněna zhruba polovina. Podle Wojnara je potřeba naplňování opatření zrychlit a některá nová ještě přidat.

V roce 2030 bude v Česku chybět až 20.000 dobíjecích stanic pro elektromobily. O pět let dříve bude deficit 3000 stanic. Jedna dobíjecí stanice by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů.

V současnosti jich funguje v ČR kolem 400. Dotační program ministerstva dopravy počítal s 1300 dobíjecími místy v roce 2020, což podle sdružení k pokrytí deficitu počtu stanic stačit nebude.

Tuzemská největší automobilka Škoda Auto investuje podle předsedy představenstva Bernharda Maiera 32 milionů eur (v přepočtu zhruba 819 milionů Kč) do vybudování 7000 dobíjecích stanic pro své zaměstnance v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. V roce 2018 investovala automobilka 3,4 milionu eur (asi 85 milionů Kč) do výstavby interní dobíjecí infrastruktury v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Pro vlastní zkušební provoz v současnosti využívá více než 300 dobíjecích bodů.

Ilustrační foto

Aby si lidé začali kupovat vozy na elektrický pohon, musí být podle Maiera spolehlivé, atraktivní a cenově dostupné. Přechod na elektromobily podle něj nebude možný ze dne na den, ale postupně.

A bez pomoci státu při budování infrastruktury, legislativy nebo podpory vzdělávání se to neobejde. Škoda nabídne první vozy na elektrický pohon letos.

Česko je na automobilovém průmyslu výrazně závislé. Generuje devět procent HDP a podílí se 26 procenty na celkové průmyslové výrobě. S roční výrobou 134 vozů na 1000 obyvatel je Česko na prvním místě na světě, když předstihlo i sousední Slovensko.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Milan Vaněček
18. březen 2019, 16:08

Naprostý souhlas, vyšší počáteční náklady elektromobility, než za cca 10 let elektromobily skutečně výrazně zlevní, by především měli nést bohaté podniky, bohatá města (Praha) a "bohatá ministerstva a státní úřady".

Emil
18. březen 2019, 16:50

A těm všem bohatým se na to ve výsledku složí chudí daňoví poplatníci.

Roman
18. březen 2019, 16:53

A já už se bál, že tady nikdo nezačne brečet.

Emil
18. březen 2019, 17:35

Tak se můžete klidně bát dál, nikdo tu totiž nebrečí.

Roman Horký
18. březen 2019, 16:51

Ale ono to tak většinou opravdu je. Pokud nepočítám nadšence, kteří si připlatí za EV kvůli tomu, že se jim to technicky líbí a vlastní třeba FV elektrárničku na střeše. Jinak to jsou především podnikatelé, kteří po odečtení DPH si to mohou dovolit. To ovšem také žáleží na způsobu užívání elektromobilu.

Josef
18. březen 2019, 22:53

Představte si, klasické auto , třeba škoda Octávia , takové auto žere třeba 7 litrů benzínu za každý 1 litr benzínu pak 12,84 kč spotřební daně do státního rozpočtu.

Pokud takové auto ujede za svojí životnost 350 000 km (17500km za rok za 20 let provozu než skončí na šrotišti) pak stát dostane celkem cca 315 000 korun. Nová Octavina stojí asi 450 000 korun dejme tomu , ale EV stojí 800 000 korun , takže celou tu spotřební daň o kterou stát přijde nedostane kupující - občan. Ale výrobce. Jinými slovy pokud stát bude požadovat a on bude zaplacení této daně ať už při koupi nebo každoročně jako daň z auta a nebo třeba zvedne DPH na všechno to je jedno. Celá technologie EV je dnes ekonomicky výrazně horší než ropa a její násilné předčasné zavedení sníží ve výsledku životní úroveň občanů , protože stát bude chtít nějakou cestou dostat svých 315 000 korun na každé provozované auto za jeho životnost. To je také důvod pro Babiš nechce dotovat EV. Byla by politická sebevražda dotovat něco co se následně bude danit.

energetik
18. březen 2019, 23:26

Na šestí ale nejsou státy jako ČR kde jsou až na tom prvním místě daně a peníze a mizerná státní správy která potřebuje vysoké daně. Ale dokáží tam ocenit i jiné přidané hodnoty.

A jakou by měli platit daň ti, kteří si vůbec žádné auto nekoupí? Tam stát přichází o nejvíce peněz.

Petr
19. březen 2019, 09:08

Tam to nevadí, protože stát tu daň spotřebovává hlavně na údržbu silnic, a bez auta silnic nezacpáváte ani neničíte.

Petr
18. březen 2019, 18:00

Jediné co je ještě větší blbost než státní dotace pro fyzické milionáře na nákup elekroaut, je podpora pro firemní milionáře, aby si kupovali speciální podnikatelská elektra, a po dvou letém proprdění a spotřebování záruky je kvůli supervýhodným odpisům přeprodávali masově běžným občanům, s dost odlišnými praktickými požadavky na auto, kterým se budou hůře násobně delší dobu až do konce diskutabilní životnosti užívat.

Petrik
18. březen 2019, 19:59

Statni urednici a organizace mohou jezdit MHD,ta je taky vetsinou ecologicka a nemuseji se podilet na dopravnim kolapsu mest....penize mohou byt radeji vyuzity na rozsireni eco MHD....

Carlos
18. březen 2019, 20:48

No tak ta MHD v celém světě trpí neefektivitou, tedy asi krom Japonska, taky nevhodným návrhem záchytných parkovišť. Kapacitou tratí, vozidel na nich a pod.

Loudil
18. březen 2019, 20:15

Věci na baterky se mi líbí a tak jako přípravu na budoucí elektroautíčko jsem si letos pořídil akusekačku Greenworks 60 Voltů se záběrem 51 cm a 6 Ah akumulátorem u Mountfieda. Mountfield koupil nedávno Číňan z Hongkongu ,sekačka je také vyrobená v Číně, takže jsem vlastně - "nakupoval u svých". Budu totiž muset letos začít sekat trávu u tchána, který má 83 roků a už těch 800 metrů čtverečních nedává. S čínskou sekačkou od čínského Mountfieldu to snad zvládnu.

Milan Vaněček
18. březen 2019, 21:27

Ted se objevila řada velmi příznivých a optimistických zpráv o bateriích. Cena lithia má jít dolů, mnohem výkonější, bezpečnější a rychle nabíjitelné baterie s pevným elektrolytem se připravují ke zkouškám a do výroby (ale není to záležitost roku či dvou, přijde to v příští dekádě). Vypadá to na rychlejší pokrok než byl u fotovoltaických panelů....

Doufám že se o tom zde na webu dočteme (od znalců v oboru).

Jan Veselý
18. březen 2019, 23:18

Ten pokles ceny uhličitanu lithného už začal někdy před více než rokem. zdroj

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se