Průzkum: Třetina Čechů plánuje pořízení hybridu nebo elektromobilu
Přibližně 33 procent Čechů si plánuje pořídit vůz na hybridní nebo čistě elektrický pohon. Čtyři pětiny z nich by si takový vůz koupily a 21 procent by si jej pronajalo. V současnosti takový vůz mají asi čtyři procenta lidí. Většina by volila hybridní nebo mild hybridní pohon, po čistém elektromobilu by sáhlo deset procent lidí. Vyplývá to z průzkumu Generali České pojišťovny mezi více než 800 českých motoristů.
Od pořízení elektromobilu odrazuje Čechy hlavně jeho vysoká pořizovací cena (54 procent), délka dobíjení baterie (38 procent) nebo obavy z nadměrného úbytku její kapacity během používání (31 procent). Ideální elektromobil by podle nich měl stát do 300.000 korun a měl by ujet nejméně 350 km. Životnost baterie pohánějící vůz by měla být podle domácích motoristů alespoň osm až deset let.
S vlastnictvím elektromobilů vyvstávají také otázky v podobě nákladů spojených nejen s jejich pořízením, ale hlavně s jejich provozem nebo s cenou oprav v případě nehody. S celkově vyššími provozními náklady proti autům se spalovacími motory počítají tři čtvrtiny dotázaných, stejně tak s dražším servisem (80 procent). S nákladnějšími opravami po nehodách je smířeno 85 procent dotazovaných.
Zhruba dvě třetiny Čechů mají obavy z nedostatku dobíjecích stanic. V případě nehody se obávají hrozby požárů, jejichž vznik je vzhledem k elektronice a bateriím ve voze nepředvídatelný. Případně samovznícení je hrazeno z havarijního pojištění.
Čtyři pětiny Čechů považují elektromobily za ekologické. Největší smysl jim v tomto ohledu dávají hlavně díky snížení emisí v ulicích města (62 procent) a snížení hluku (20 procent). Za neekologické Češi považují auta na elektrický pohon kvůli likvidaci použitých baterií (72 procent), způsobu těžby a zpracování drahých kovů pro výrobu baterií (66 procent) a 60 procent respondentů se domnívá, že se problém s emisemi od výfuků aut přesunuje do elektráren.
Česko stále významně zaostává v počtu nově registrovaných elektromobilů a hybridů, vyplývá ze studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales zveřejněné v půli srpna. Zatímco v západní Evropě, USA, Číně a Japonsku je podíl těchto vozů na prodejích nových aut 18 procent, v Česku je to okolo 11 procent.
V Česku se v letošním prvním pololetí prodalo přes 1200 elektrických aut, což je jedno auto ze sta. „V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura,“ uvedl expert PwC na autoprůmysl Pavel Štefek.
Mohlo by vás zajímat:
Mám (full) hybrid (Toyota) a za nějakou převratnou technologii, která ušetří hromadu CO2, nebo něco zvláštního bych to rozhodně nepovažoval.
Ano je to benzín atmosféra s atkinsonovým cyklem (tedy efektivnější), ale přepočtená spotřeba na úrovni diesel motoru, co máme v aute 20 let starém. Z pohledu CO2 tedy obdobná úroveň z pohledu odolnosti také. Šlo mi o odolnost a spolehlivost, dnešní diesly nabraly složitosti a úprav, která mi nedává velkou naději v jejich odolnost (nečekám od nich víc jak 5-10 let provozu) a dnešní turbo tříválce benzíny jsou na tom stejně nebo ještě hůř.
U mild-hybridů čekám ještě horší stav a zpravidla to automobilky sypou k různým motroům, které tím spíše budou trpět. Tedy čekal bych horší životnost celého motoru za cenu ušetření pár desetin litrů na 100...
Osobně bych preferoval plug-in za dobrou cenu, má to významně lepší vlastnosti z pohledu zrychlení a zpravidla i provozních nákladů, ale ta pořizovací cena, s ohledem na to, že je to jak (plný) elektromobil, tak plný spalovák, je logicky vysoká. Jediné na čem se "ušetří" je slabší baterie, ale ten rozdíl cenu toho spalováku nedorovná. Navíc je tam problém s prostorem, aby se tam vešla jak baterie tak ten spalovací a elektrický motor.. tak zpravidla to trpí na malé kufry a je potřeba koupit spíše větší (a dražší) model.
Full elektro je nadějné a myslím, že je to sázka na budoucnost, ale je potřeba počkat než ty technologie v plenkách budou trochu doladěny. Především ta problematika uložení energie. Doufám, že to co mám, mi 10-15 let bez problémů poslouží, a pak se uvidí, jestli už bude k dispozici použitelné elektroauto, dnes bych to nekoupil... možná jako druhé (malé) auto, ale to (zatím) nepotřebuji
Přesně tak, auto Vám vydrží 10-15 let a nikdo Vás nebude tlačit do výměny. Vývoj tam bude neskutečný za tu dobu. Stačí se podívat na Nissan Leaf 2012 a současnou Teslu Model Y nebo IONIQ 5. Tam jsou obrovské rozdíly, mnohem větší než u spalováků.
Já si budu teď kupovat ojeté EV, jako druhé auto do rodiny a počkám si, až bude ekvivalent Octavie combi v elektru (ne SUV) a pak klidně vyměním i hlavní auto.
A kde jste k té nižší životnosti došel? Zkuste se majitelů zeptat, co na těch autech měnili, prakticky nic. Navíc životnost dnes vyrobených aut je hravě 20 let s původní baterkou a slušnou kapacitou.
Je úplne zbytočné ziťovať čo kto chce .... EÚ už rozhodla, že v budúcnosti budeme mať len EV ...
Až tak zbytečné to není. S takovým přístupem by se mohlo snadno stát, že EU v budoucnosti bude mít jen EV, a my v budoucnosti nebudeme mít EU.
No to sa určite nestane ...
Jednak je to technicky zložité ... viď. brexit ... a okrem toho EÚ stále posiela miliardy a tie sa vždy hodia .... taký Babiš by vedel rozprávať : )
Možno sa to stane ... ale určite nie za 5 rokov, kedy už budú vlastne de facto povinné EV .... cez prísne emisie.
Nepsal jsem, že se to stane hned, ani že se to stane kvůli autům, jen že se to může stát s přístupem, že je zbytečné zjišťovat co kdo chce.
A čemu by to pomohlo ?
Britové vystoupili z EU, a stanovili si konec prodeje aut se spalovacím motorem na rok 2030.
Ano, nemají sice moc velký automobilový průmysl, ale i tak jsou tam firmy, které se snaží svižně dostat do elektromobility.
Rok 2035 je návrh na celoevropský konsenzus, který zahrnuje země, které jsou napřed (Norsko navrhovalo snad i 2025), ale i země, které nejsou tak bohaté, a ten boom je teprve čeká.
V roce 2035 bude situace úplně jiná. Automobilky si to uvědomují, a tudíž proti tomu moc nevystupují. Ve střednědobém horizontu mohou mít možná problém s EURO 7, ale přechod k elektromobilitě chápou jako nezbytnost (ekonomickou, konkurenční, společensky poptávkovou i politickou).
A po našem vystoupení z EU, a s tím spojenou ztrátu výhod, by se také mohly zahraniční automobilky začít pakovat, a budovat autoprůmysl jinde v EU (klidně Slovensko, Polsko, Maďarsko).
Já jsem nepsal, že by to něčemu pomohlo, jen že se to může stát s přístupem, že je zbytečné zjišťovat co kdo chce, protože EU něco rozhodla. O autech v mém příspěvku nic není.
Ok.
Udržení rovnovážného způsobu vlády není jednoduché, a jako společenská disciplína by se mělo pěstovat pro profesionální politiky (nemohou vládnout pouze např. technokraté a populisté). Průzkumy jsou potřeba, ale ne vždy jsou směrodatné.
Konec spalovacích motorů není jen návrh nařízení EU, beztak by k němu došlo přirozeným způsobem. A pokud by k tomu nařízení nedošlo teď, tak se to bude řešit v budoucnu. A to proto, že to je a bude politikum, kdy čím dál menší skupina uživatelů spalovacího motoru bude způsobovat nějakou míru znečištění a hluku oproti čím dál větší skupině uživatelů elektromobility.
Bude to asi tak přibližně okolo roku 2027 přijde velký skok, protože unie zdraží auta se spalovacím motorem tak, že budou prakticky stejně drahá jako EV nebo jen o něco levnější. Takže buďto klasiku za 600 000 nebo EV za 750 000. Pak budou hybridy, ty budou přes milion. Můj soused si koupil auto ve 35 letech a do smrti ho opravoval sloužilo mu 45 let. Pro někoho kdo najede 5000 ročně nemá EV s baterií s životností 10 let a cenou 300 000 korun žádný ekonomický smysl. Bude pro něj mnohem lepší mít svoje staré auto a dávat do něj 10 tisíc korun ročně na opravy, takový člověk ušetří 20 tisíc korun ročně jen na amortizaci baterie a dále pak 700 000 korun pro nákup nového auta + cenu za servis v autorizovaném servisu a stejně jako můj soused může auto udržovat až do doby kdy bude schopen jezdit, myslím, že takových lidí bude dost.
Když někdo najede 5000kn ročně, tak pro něj nemá smysl mít auto.
Myslím, že toho víte o životě "hodně".
Když bydlíte na vsi, musíte desítky kilometrů k doktorovi, nakupovat, k vlaku do práce....
Až budete ve městě v důchodu a mít chatu, budete se rozhodovat mezi tím,
jak nakoupíte v supermarketu zda několik km veřejnou dopravou a pěšky (hodiny na cestě) nebo autem (malé obchody jsou zlikvidovány).
Jak se dostanete na chatu veřejnou dopravou a pěšky (hodiny na cestě) např. hodina na nádraží pak sice 1/2 hodiny vlak ale pak 2 hodiny pěšky vše s vybavením na pobyt.
Auto za milion kvůli cca 10 tisíc km ročně, nebo zchudnout a být jako za šokiálismu?
S vámi asi nemá smysl o ničem diskutovat.
Asi 7 let jsem měl roční nájezdy pod 5 tis.km protože jsem pečoval o dva nemocné rodinné příslušníky a nemohl jsem se od nich vzdálit. A auto jsem přitom nutně potřeboval z jiných důvodů. Život je někdy poměrně dost složitý....
Konec spalovacích aut nesouvisí s EU, ale je dán technologickým vývojem, je zde jasná paralela s chytrými telefony. Všechny staré automobilky si již stanovily ukončení vývoje a následně prodeje spalovacích motorů např. Audi už v roce 2034 se spalovacím motorem nekoupíte. Je jasné, že stejně jako nepřežily některé firmy nástup smart telefonů, nepřežijí nástup EV některé staré automobilky. Nové automobilky si už dnes ukrajují každý rok větší podíl trhu. Např. Tesla letos prodá 750.000 elektroaut a to dokončuje dvě obří továrny v roce 2023 vzrostou jen jejich prodeje někam ke 2 mil., v USA zahajuje výrobu Lucid, chystá se Rivian, statisíce EV již prodávají čínské nové automobilky Nio, BYD, Xpeng a další. A to chystá své auto takoví technologičtí giganti jako Apple, Xiaomi, Samsung ti rozhodně chtějí prodávat miliony vozu, je vysoce pravděpodobné, že do 5 let, právě oni pohltí některé staré automobilky
Já jsem tedy uvnitř a mohu Vám říct ,že technologický vývoj jde skutečně dopředu další generace EV budou výrobně levnější a vývoj se už zaplatí. Vtip je v tom ,že to hlavní co vlastně dělá celou elektromobilitu tedy baterie bude ještě dalších 8 let technologický problém tj. auto za rozumnou cenu nebude mít parametry spalováku - dojezd alespoň 700 km po dálnici 130 km/h nabíjení za 8 minut ( já vím že už to existuje, jenže za kolik až to začnou prodat...). A pak dejme tomu za 10 let si takové vozy koupíte za 1,5 až 2 miliony korun v dnešních cenách - budete na to mít - nebudete budete kupovat auta co ujedou po dálnici 250km. Ale možná se pletu a dojde k průlomu budou baterie bez lithia na bázi křemíku + grafenu , budou výkonné levné a vydrží 20 let. Problém je v tom, že unie vsadila všechno na jednu technologii ve skutečnosti nikdo zatím neví jestli elektromobilita vyjde nebo to bude marasmus. Za mě typuji 75% pro EV.
Elektromobil nebude mít nikdy parametry spalováku.
Kdepak hlpb žijete? Nebýt masivních dotací a tlaku zelených šílenců kvuli CO2, tak jsou EV okrajovou záležitostí. A srovnávat to s mibilama je teda úlet. EV nepřináší žádnou přidanou hodnotu pro běžného řidiče. Ne že bych nefandil novým technologiím, ale prosazovat je tak jak se to děje, je cesta do pekel.
Technologickym vyvojem. Jasne. Proto je takovy tlak na zakonne limity pro spalovaci motory a zakonnou a financni podporu pro elektro.
To dava smysl.
Myslím si, že se jedná POUZE o skreslenou REKLAMU. Protože si občané asi vůbec neuvědomují jak nebezpečný je provoz El mobilů v obcích pro staré lidi a děti, protože tyto auta NEJSOU SLYŠET. A pak kde se vezme tolik El energie a jak velká budou vrakoviště pro naše benzínová a naftova auta.
A to nemluvím o cenách El mobilů. Když se plánuje životnost baterie cca 7 let, tak by se měla cena El vozidla pohybovat okolo 120.000 Kč, aby si občané pořídili zase nové a tím se ale i zvýší množství vraků. Celé je to asi trochou nedomyšlené, moc rychlé a bez možnosti výběru,,,,.
Dokázal jsem uvést několik nepravd zároveň.
Jednak slyšet jsou, povinně se instaluje do vozidel umělý zvuk, který funguje do určité rychlosti, než je víc slyšet odval kol.
Vrakoviště budou stejná, myslíte, že tam teď auta nejdou a nerecyklují se? Jak to tady těch 100 let fungovalo?
Životnost není 7 let, to je blbost, 8 let je záruka a výdrž baterky je mnohem více let. U dnes vyrobených aut je to po celou životnost kastle, bez problémů 20 let se slušným dojezdem.
A hlavne nikto neriesi ekologiu.
Take baterie nie su zrovna extra ciste
demokracia vam asi nic nehovori.
Batuska Stalin by bol na vas hrdy
To nerozhodla EU, ale automobilky. Doporučuji článek
To jsou kecy MEB se dělal ještě v roce 2019... vývojové projekty se dělají tak, že vyrábíte vzorky a ty zlepšujete prakticky se to dělá až do náběhu sériové výroby.
Blábol ...
EÚ rozhodla ... a automobilky sa tomu MUSIA prispôsobiť ...
A najväčší vtip je v tom, že následný vývoj nanútený EU prezentujú ekofanatici, ako "prirodzený vývoj ... lebo automobilky ich chcú" ...
Dík za odkaz, tohle mi připadá jako mnohem racionálnější analýza než dnesní výšplecht Františka Dvořáka, hlavního petrolhead na iDnes.cz:
z clanku:
elektromobil má ze své podstaty výrazně vyšší životnost než spalovací auto
skoda, ze momentalne nam realita ukazuje presny opak.
Nejak sa mi nechce verit, ze automobilky sa nevedia dockat elektra, hoci na nom stale prerabaju (ano, aj Tesla). A nutia chudakov uradnikov z Bruselu do takych rozhodnuti ...
to co by nas malo zaujmat je okologia.
https://www.osel.cz/11845-elektromobily-vlci-v-rouse-berancim.html
A kde jste k té nižší životnosti došel? Zkuste se majitelů zeptat, co na těch autech měnili, prakticky nic. Navíc životnost dnes vyrobených aut je hravě 20 let s původní baterkou a slušnou kapacitou.
20 let hravě s původní baterkou asi ne, protože velkosériově se elektroauta 20 ještě ani nevyrábí. Známý vlastní 12 let Teslu a po 10 letech v ní nechal vyměnit baterii, přišlo ho to na 820 000kč a musel kvůli tomu do Nizozemska, protože tady byla objednávka nové baterie problém a vycházela ještě o 100 000kč dráž. To nevidím jako uživatelskou výhodu.
Vlastním 10 let starý malobaterkáč. Kapacita akumulátoru je nyní přibližně 75% původní kapacity. Co je za problém? Proč by neměl vůz vydržet 20 let? Váš známý vlastní kdo ví co a kdo ví co nám od něj interpretujete. Už totiž to že "nechal vyměnit" je formulace která o nutnosti, důvodech a tomu kdo platil oněch 820kKč a co se stalo s původním akumulátorem, neříká zcela nic. Takže buď pravdu celou, nebo Vám sdělujeme, že voly z nás neuděláte. Nejsme žádní kandidáti na volby.
A ještě jedna poznámka - "životnost" Li akumulátoru je cca. 1000 nabíjecích cyklů pro pokles kapacity na 80%. Pokud má tedy malobaterkový deset let starý vůz z výroby dojezd 150 km, pak po ujetí 150 000km stále ujede cca. 120km na jedno nabití.
Pokud má dnes vyráběný vůz dojezd 400km (Kona?) pak po ujetí 400 000 km stále na nabitý akumulátor ujede 320km
Kde je problém?
Opravdu je? Pak akumulátor putuje do sklepa k FVE a vůz je jako nový!
A odečtěte laskavě cenu akumulátorového úložiště od ceny nového aku (pokud nekoupíte aku z bouračky) a najednou jste na zcela jiných sumách za obnovení původního dojezdu.
Méně manipulace na odborném webu. Zdejší čtenáři nežerou seno.
pro pr
Jednak je v auto revuích dost příkladů popisujících stav elektro auta po cca 8-10 letech a dávají zapravdu Vladimírovi,
a taky urob si sám doma aku pro FV z baterie auta je obtížné a možná i nebezpečné.
Pořád řeči o tom jak někdo, nevíme kdo, někde, nevíme kde, něco, nevíme co. Jasně, JPP. Polanka je taky plná železného šrotu a přes to železo lidem dále slouží, mnohde i staletí..... Nic k věci. A k akumulátoru - když víš co děláš, nebo na to máš elektrikáře, tak se úrazu elektrickým proudem nemusíš bát více než u jakéhokoli CE zboží (Čajna Exported).
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se