U dobíjecích stanic ČEZ na jihu Čech stoupl odběr o 29 %
Dobíjecí stanice pro elektroauta, které v jižních Čechách provozuje ČEZ, evidují za první čtvrtletí meziroční nárůst odběrů o 29 procent. Za první tři měsíce letošního roku v nich majitelé elektromobilů odebrali 19.642 kilowatthodin (kWh), o 4395 kWh víc než za stejné období loni. Nejčastěji řidiči dobíjeli na stanici v českobudějovické Nádražní ulici. ČTK to dnes v tiskové zprávě sdělil temelínský mluvčí Marek Sviták.
Jižní Čechy potvrzují celorepublikový trend, kdy ČEZ na stojanech zaznamenal nárůst o 33 procent. Na jihu Čech to bylo loni 1250 dobití, o 258 víc než loni. V kraji provozuje firma deset veřejných dobíjecích stanic: v Českých Budějovicích, Písku, Prachaticích, Soběslavi, Třeboni a Vimperku. Dobíjení elektromobilů roste i přes pandemická omezení, která ovlivňují cestování.
„Vliv pandemie pozorujeme i v našem sektoru, ale rozvoj elektromobility má přesto vyšší dynamiku a my mu rozšiřováním našich služeb jdeme naproti. Od začátku pandemie jsme spustili novou zákaznickou aplikaci, postavili dalších víc než 80 stanic a nabízíme dobití po celé České republice. Pokud dosavadní letošní tempo čerpání u našich stojanů udržíme, úrovně loňských celoročních odběrů dosáhneme někdy v září,“ řekl manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.
V roce 2020 vzrostly na jihočeských stojanech Skupiny ČEZ pro dobíjení e-aut odběry meziročně o víc než 70 procent na 63.263 kWh. Stojany firmy ČEZ ESCO napájí i pět elektroautobusů MHD, které vozí cestující v Písku.
Po ČR provozuje ČEZ přes 280 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 220 rychlodobíjecích. V Česku je registrováno přes 6000 elektromobilů, 3306 jich přibylo loni. Za letošní leden až březen zatím majitelé zaevidovali 585 nových elektrických aut. V zemi je podle dat Svazu dovozců automobilů zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií.
Skupina ČEZ rozvíjí elektromobilitu od roku 2009. Na českém trhu dobíjecích stojanů drží zhruba padesátiprocentní podíl.
Mohlo by vás zajímat:
Dobrý den,
Sice Norsko neznám, nikdy jsem tam nebyl, ale možná by nebylo od věci k Vámi citovanému článku ještě uvést pár informací aby se to dostalo do kontextu.
* V Norsku jsou benzín a nafta tak zdaněny, že jsou o polovinu dražší než u nás. A to u nás dělají daně přes 50% ceny.
* V norsku se platí daně z nabytí vozidla, které se u elektromobilů neplatí (do nějaké hranice). Když se koukám na netu na hikersbay. com/prices/norway?lang=cs#num-prices-transportation tak tam vidím, že za Golfa, co by v ČR byl tak za 420 000,- Kč, dáte v Norsku 835 000,- Kč.
* Dále spalováky platí silniční a další daně, které elektromobily neplatí.
Přesto ale kolem 50% nových prodaných vozů jsou stále ještě spalováky.
Rozumím, co se snažíte říci.
Norsko je malá bohatá země, která používá takovéto finanční nástroje k tomu, aby docílila přechodu k čisté mobilitě a změny na trhu.
I v tom článku je autorem zmiňováno, že si uvědomuje, že to není úplně modelový příklad.
Podstatné je ovšem to, že bohaté státy podobným způsobem podporují start takového trhu a jeho škálování. Tzn. pomáhají tímto způsobem vytvářet poptávku díky tomu, že jsou EV dostupnější. To umožňuje navyšovat výrobu a odbyt. A s navýšením výroby přichází cenový pokles díky úsporám z rozsahu. A cenový pokles umožní opět větší dostupnost a pokrytí větší části poptávky. Atd. A po nějaké době jsou ceny takové, že podobné finanční nástroje se mohou omezit nebo zrušit a trh už pak funguje sám. Ten finanční nástroj je jenom katalyzátor.
Země, jako jsme my, jsou taženy tou globální poptávkou, která směřuje směrem k elektromobilitě. Vidíme změny v automotive, výstavbu továren na baterie, budování infrastruktury. Otázka není jestli, ale kdy. Sypání písku do soukolí nepomáhá, "watering down" nepomáhá. Nedá se to zastavit, je třeba se přizpůsobit.
A pak se začíná objevovat např. toto:
https://electrek.co/2021/04/14/egeb-uk-ev-owners-to-get-free-charging-with-excess-clean-energy/
Jakým způsobem chce spalovací motor konkurovat něčemu takovému ?
Hlavně nám vysvětlete jak budou nabíjet své el.auta lidé na sídlištích a vůbec ve městech? A co sítě a zdroje elektřiny, jen v Praze by se musela vybudovat celá nová el.soustava 22kV a celkem 4 tisíce stanic rozšířit o min. 2000 ks.
Tak se bude muset modernizovat infrastruktura, nějak. Ale to je tak nějak průvodní jev růstu a technologické změny.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se