Domů
Emise CO2
Evropští lídři podpořili návrh Komise na zahrnutí námořní a letecké dopravy do systému EU ETS
Boeing 747 Virgin Atlantic s novým leteckým palivem (Zdroj: Virgin Atlantic)

Evropští lídři podpořili návrh Komise na zahrnutí námořní a letecké dopravy do systému EU ETS

Emise CO2
8 komentářů
22. červenec 2020, 06:57
Jan Budín

Evropští lídři podpořili v úterý podle zahraničního serveru Platts návrh Evropské komise spočívající v zahrnutí letecké a námořní dopravy do systému EU ETS. Má se jednat o jedno z opatření pro získání dodatečných prostředků pro financování plánu na zotavení evropských ekonomik známého pod názvem „Příští generace EU“. 

Cílem navrhovaného opatření je dát Evropské komisi přístup k novému zdroji financí, který by podle květnového odhadu Komise mohl činit okolo 10 miliard eur ročně.

Evropský systém pro obchodování s emisemi CO2 (EU ETS) již nyní kromě velkých spalovacích zařízení a dalších zdrojů emisí skleníkových plynů zahrnuje lety uvnitř EU. Cílem Komise je zahrnutí všech letů mířících do Evropské unie nebo odlétajících z Evropské unie, stejně jako zahrnutí námořní dopravy.

Evropští lídři nyní pověřili Komisi přípravou návrhu revize EU ETS vedoucí k možnému zahrnutí letecké a námořní dopravy. Uvedli, že tento nový zdroj financí zavedený po roce 2021 by byl použit pro splácení peněz vypůjčených na plán Příští generace EU.

Podobný záměr EU v minulosti nevyšel

Zahraniční server Platts připomněl, že EU plánovala zahrnutí mezinárodní letecké přepravy do systému EU ETS již od roku 2012, ale musela od tohoto záměru ustoupit kvůli politické opozici ze strany Číny, Ruska a USA. Namísto toho se soustředila na návrh globálního řešení pro snižování emisí skleníkových plynů z letecké přepravy v rámci mezinárodní letecké asociace ICAO.

Nástroj zvaný CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), na základě kterého mají provozovatelé letadel povinnost množství emisí vyprodukovaných “proinvestovat” v podobě projektů snižujících či pohlcujících emise v jiném sektoru, má být zaveden od roku 2021. Aerolinky však již v dubnu požádaly o odklad mezinárodních závazků ke snižování emisí plynoucích z této iniciativy kvůli dopadům opatření souvisejících s bojem proti šíření onemocnění Covid-19.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Energetik 007
22. červenec 2020, 08:21

To jim nestačí že zlikvidovali super technologii Sokolovské uhelné a dohnali k sebevraždě jednoho z mála slušných podnikatelů v energetice.

St
22. červenec 2020, 11:31

Tak to je opravdu opatření, které v Evropě potřebujeme. Aerolinky neví co s pasažéry i penězi a výrobci letadel, musí neustále nabírat nové lidi, kteří pak chybí jinde....

Opravdu nevím čím přemýšlí. S takovou opravdu budeme za chvilku v Bruseli...

Chápu, že je třeba investovat do ochrany přírody, do toho, abychom našim dětem předali naši planetu v lepším stavu než jsme ji dostali od svých otců, ale toto mi nepřijde jako něco co by přírodě opravdu pomohlo.

Pavel K
22. červenec 2020, 11:36

Letecka doprava dle Vas neskodi? A nelita se dle Vas zbytecne moc?

St
22. červenec 2020, 14:42

Netvrdím, že ne. Netvrdím, že díky nejen letecké dopravě máme čistější vzduch a lepší životní prostředí to rozhodně ne. Ale na druhé straně je letecká doprava není něco co by se mělo zakazovat či omezovat. Rozhodně se nelétá zbytečně moc. Je rozhodně fajn, že člověk může za pár kaček, resp. euro poznávat svět.

Pavel K
22. červenec 2020, 14:56

Podle me neni spravne, ze v tech par kackach (Eurech) nejsou zahrnuty externality jednani toho cloveka. A neplati jeste to, ze letecke palivo je osvobozene od spotrebni dane?

Vy jste asi zbytecne nikdy neletel na sluzebni cestu, ktera by se dala resit online, ze? A Vezte, z etakovych je mraky. No a svet lze poznavat i ten bliz nez na jinem kontinentu. Z meho pohledu se leta opravdu hodne zbytecne.

Mimochodem, vite jake procento na emisih ma na svedomi leteka doprava, kdyz tvrdite, ze si nemyslite, ze jeji omezeni prirode opravdu pomuze?

St
22. červenec 2020, 21:40

Jaké externality? Navíc letecká doprava si plně hradí veškerá náklady spojené s provozem a má velice pozitivní vliv jak na turistiku, tak i na ekonomiku.

Já jsem nikdy zbytečně neletěl. Ono se spousta věcí opravdu nedá řešit on-line. Je prostě lepší být na místě, dívat se partnerovi přímo do očí. To platí jak o byznysu, tak i o mezilidských vztazích.

Za mě se rozhodně nelétá zbytečně či hodně. A je moc a moc dobře, že žijeme v době, kdy si létání může dovolit každý, že máme k dispozici celý svět.

Opravdu nevím a ani mě to nějak nezajímá. Celý humbuk ohledně emisí považují za zbytečný, který jen slouží k tomu, aby z lidí tahal peníze.

Přírodě pomůže když se k ní budeme chovat opravdu šetrně, že ji nebudeme ničit chemií, plasty, odlesňováním a jinými mnohem horšími věci vedle kterých je létání a IAD dětskou zábavou.

Jaroslav Studnička
22. červenec 2020, 16:05

Má toto smysl, když se jedná pouze o EU?

Nebude to opět pouze další znevýhodnění EU vůči zbytku světa?

St
22. červenec 2020, 21:41

Samozřejmě že ne, ale je třeba někde peníze na vodík a jiné nesmysly získat. A toto je pro některé docela dobrá cesta.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se