Domů
Emise CO2
Cena emisních povolenek přesáhla v pátek 49 EUR/t, další růst je možný
emise-továrna-elektrárna
Zdroj: Unsplash

Cena emisních povolenek přesáhla v pátek 49 EUR/t, další růst je možný

Cena emisní povolenky EUA přesáhla během pátečního dne 49 EUR/t CO₂. Provozovatelé zařízení spadajících pod systém EU ETS měli do 30. dubna čas odevzdat povolenky za odpovídající množství vypuštěných emisí za rok 2020, a proto trh napjatě očekává, jaký bude další cenový vývoj.

Podle zahraničního zpravodajského portálu Montel mnozí obchodníci netrpělivě vyčkávají, jakým směrem se cena v příštím týdnu pohne. Povinnost provozovatelů zařízení spadajících pod EU ETS odevzdat povolenky za odpovídající množství emisí za rok 2021 nastane až k dubnu 2022, a tak se trh během následujících týdnů může podle jeho účastníků „zklidnit“. Mnozí obchodníci ale vyhlíží další zvýšení cenové hladiny.

Cena benchmarkového futures kontraktu povolenky CO₂ s dodávkou v prosinci 2021 se v pátek na burze ICE vyšplhala až na 49,30 EUR/t CO₂.

Podle zdroje portálu Montel si například fond KRBN se sídlem v USA vybudoval na trhu s povolenkami EUA velkou pozici, když měl počátkem letošního roku nakoupeno 300 tisíc povolenek EUA a na konci minulého týdne nakoupený počet povolenek EUA dosahoval 2,6 milionů.

„Tento týden byl poháněn především spekulacemi,“ uvedl analytik. „Na trhu je mnoho call opcí, které drží cenu povolenky nahoře.“

Výhled pro další týden je tak smíšený. Někteří účastníci očekávají, že cena povolenky EUA bude atakovat 50 EUR/t CO₂, přičemž cenu má vyhnat především spekulativní obchodování. Další vidí spíše signály medvědího trendu.

„Myslím, že spekulativní nákupy jsou už teď docela utlumené a cena během několika příštích týdnů poklesne,“ uvedl další obchodník.

V dlouhodobějším horizontu bude podpůrným faktorem ceny působení rezervy tržní stability (MSR). Pokles emisí v rámci EU ETS v roce 2020 způsobí, že na trhu bude větší množství povolenek a do rezervy tržní stability bude staženo větší množství emisních povolenek z dalších aukcí.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(56)
jaroslav
10. srpen 2021, 14:53

Spíš by mě zajímalo, kdo a proč má ten pocit, že mu patří zeměkoule a může prodávat nějaké emisní povolenky.

Elektřina pro domácnosti mě v tuhle chvíli bolí nejmíň, nejvíc v životě obvykle stojí bydlení. Zároveň energeticky nejnáročnější je výroba stavebních materiálů (cement, cihly), pak výroba oceli. Už teď je problém za rozumný peníz něco postavit, a od 2022 bude ještě hůř, až do drahého stavebnictví dopadnou ještě ceny povolenek, které teď jen číhají za dveřmi. Moje děti si pravděpodobně nebudou moct postavit vlastní dům, protože cena stavebního materiálu bude nad jejich platy. A i když budou jenom někde platit nájem, tak i ten bude astronomický. A to mi na těch povolenkách, alias plnomocných odpustkách, vadí nejvíc.

Jaroslav Novák
2. květen 2021, 10:14

tedy stojí-li 1t CO2 1300,-Kč a na 1MWh z uhlí spálíme 500kg a vypustíme 1250kg CO2 tj. 1625,-Kč, kolik budeme platit za elektřinu v r.2025 až cena povolenek stoupne na 100Euro/t? Pořád budeme odkládat stavbu ete34=ete12 a edu56? Potom je nezbytné zvolit takové poslance, kteří jednoznačně o ETE34 + EDU56 rozhodnou staví a dodává český energetický průmysl státnímu podniku NNEEZ = Nové NeEmisní Energetické Zdroje a plní ČR dekarbonizaci jako první v EU, a ještě vytvoří ČR 30 000 pracovních míst.

Jan Veselý
2. květen 2021, 18:17

Už jste sehnal investora? Neměl by to přece být problém.

Carlos
2. květen 2021, 18:50

Jasně že nesehnal, chce aby jsme mu to platili my dva, stejně jako další miliony lidí, kterým na to ty peníze (s)prostě ukradne.

Nechápu že mají pořád lidi potřebu mluvit a rozhodovat za jiné. Dost zajímavé je že ta touha je nepřímo úměrná schopnostem a ochotě skutečně riskovat své jméno s tím co navrhují.

Josef
2. květen 2021, 23:08

Carlosi od Vás to sedí. Vždyť v jiném příspěvku píšete, že chcete aby byly zdaněny nezdravé potraviny - protože se domníváte že by je lidé neměli jíst aby nezatěžovali zdravotní systém. Ne jen že to je blbost i ekonomicky , ale vy chcete aby Vám někdo platil peníze za to, že jí to co vy ne. A pak se tady shodnete že hrozné když někdo chce aby se stavěla JE a za částečně pomoci státu. Nezlobte se na mě, ale říkáte to co se Vám právě hodí do krámu a vůbec Vám nejde o peníze , ale o to že nemáte rád JE a podporujete OZE a tam Vám vůbec nevadí ten bilion co se tam utopil....

Carlos
3. květen 2021, 00:01

Josefe,

až se změní systém zdravotní daně na pojištění,které bude zohledňovat rizika a to jak se o sebe člověk stará, tak padne důvod k tomu danit některé potraviny. Dokud bude systém založený jako daň, která nezohledňuje to jak se o sebe člověk stará, ale jenom to kolik vydělává, tak budu s dovolením navrhovat daň třeba na cukr. Až bude pojištění jako pojištění, tak nebudu navrhovat daň na cukr. A mimochodem takové pojištění, když budou v pojišťovně chytří, řeší hodně problémů s tím že lidi nechodí na prohlídky a podobně. Stačí aby se snížení rizika patřičně promítlo do zaplacené sumy. Řešilo se jak motivovat lidi k očkování proti breberce, systém skutečného pojištění by to vyřešil asi celkem rychle, spočetl si náklady na pacienta, pravděpodobnost těžkého průběhu... a nějakou sumu z té co mu to ušetří odečetl z pojistného. Respektive ji spíš poslal složenkou zpátky (protože psychologie). Místo toho se vyhrožuje nekonečným testováním (a očkovací látky přitom nejsou).

Zajímavé, když si pamatujete drobnost co jsem navrhl kdysi, že jste si tu nevšiml že jsem už nesčetněkrát napsal že v té rozhodné době měl konat parlament a příslušně upravit zákon a napravit tu věc co tam dal, tedy limit meziročního poklesu ceny. Zároveň ani nebudu schvalovat nějaké zpětné daně a pod. dané slovo se nemá měnit jenom protože se to někomu politicky hodí do krámu.

Jinak tu je další úroveň, když zůstaneme u té daně, tak tam se člověk může rozhodnout jestli to chce nebo ne, jestli si koupí to či ono jídlo, i to v jakém objemu. V momentě kdy někdo vymýšlí JE centrálním plánováním s podílem státu, tak efektivně bere možnost volby všem lidem ve státě, jestli se na tom chtějí či nechtějí podílet.

Stejně tak jsem napsal už taky nesčetněkrát, že se to má dělat tak že se řekne že když si tu někdo postaví JE, tak mu ji, pokud tam nebude velký bezpečnostní problém, třeba 30 let od spuštění nikdo nezavře. Na to ať si pak nachystá plány, rozpočty, rozvahy a s tím do toho jdou.

Prostě energetiku přesunout z toho kde stát určuje "Co", "Kde", "Jak", na "Za jakých podmínek" a už nebude řešit kde a jak. Byť by mohl existovat i tak nějaký nástroj který by mírně zvýhodnil instalace v oblastech s nedostatkem výkonu, jenže s tím by bylo třeba zase spojit možnost vyhlašovat regulační stavy po menších částech sítě. Možná to už jde, možná ne, předpisy tak dobře neznám.

P.S. Cukru jím bohužel víc než bych chtěl (což znamená že jsem pořád nezvládl vyřadit věci s přidaným cukrem), takže bych na tom zaplatil taky dost.

Bob
3. květen 2021, 19:10

No kdyby dostali 60% dotaci na investici, jako FVE, Tak na těch zbylých 40% by nebyl problém sehnat investory.

pr
2. květen 2021, 18:43

Vy si plaťte kolik chcete a komu chcete. Já budu mít tou dobou kWh za 1Kč. Vlastní a za své.

Josef
2. květen 2021, 23:13

Jo a také vlastní potraviny a všechno průmyslové zboží a služby, včetně státních, doprava, kde je 95% vaší spotřeby energie která je 33MWh obyvatele v ČR. ale vy budete autonomní, tím že si vyrobíte svojí 1MWh z FV el. povídačka pro děti..... ha ha ha....

pr
4. květen 2021, 12:06

Pokud dokáži mít levnou elektřinu já, nedělám si iluze, že si ji nebude umět sehnat i pekař či majitel elektromobilu. Zase nedělejte z podnikatelů ty co seno žerou. Nejsou jimi. Že jsou líní to je normální, ale nouze naučila Dalibora housti. Konkurence to vytřídí.

Josef
2. květen 2021, 22:46

No ty peníze jsou daně státu, ve skutečnosti nikde nemizí. Cena je stejně fiktivní. Když stát nevybere peníze na povolenkách tak Vám je vezme jinak a ekonomicky si nepolepšíte když přejdete z uhlí na bezemisní zdroje. Takže z tohoto pohledu postavím JE a ušetřím za povolenku to ve skutečnosti neplatí neušetří se nic. Celá energetika je dnes tak pokřivená, že dává ekonomice nereálné obchodní signály. Ona elektřina drahá nebude, protože stát musí zajistil relativně levnou elektřinu jinak na ní ekonomika nepřejde a tím nebudou klesat emise CO2. Pokud bude vysoká povolenka stát bude nějakým způsobem elektřinu subvencovat - dnes už stát platí polovinu za OZE , takže ty peníze z těch povolenek se nějakým způsobem zpátky do systému vrátí nebo částečně. Němci udělali velkou chybu, že nechali vylézt el. energii tak, že dnes je u nich provoz tepelného čerpadla vzduch/voda dražší než provoz plynového kotle. Tím vlastně si vlastně zamrazili závislost na plynu a to na dlouho. Můj odhad je ten ,že teď se ten tendr rozjede a dostanou to Američani. S velkou slávou se postaví jeden blok a to z nejméně 5 letým zpožděním a o 1/3 vyšším rozpočtem než se původně plánovalo. Uhlí bude zničeno a všechno pojede na plyn...

Lukás
2. květen 2021, 10:37

Ak bude stáť povolenka 100/120eur za tonu tak naša elektrina bude o pár rokov tak drahá, že mnohé domácnosti sa dostanú do energetickej chudoby a veľmi veľa podnikov to tu zabalí a presťahujú sa mimo EU.

A zatiaľ čo my tu zostaneme akože ,,ekologický,, tak to čo špinilo Európu sa preťahuje iba kúsok za jej hranice a efekt žiadny. Jediná cesta je JE+OZE+akumulácia, jasný príklad Francúzska teda zatiaľ bez tej akumulácie. Priemerná intenzita uhlíka na kilowat hodinu 43g, Nemecko aktuálne 278g a Polsko 569g.

Jan Veselý
2. květen 2021, 18:19

Elektřina není problém, domácnosti si snadno mohou odpustit spousty žroutů elektřiny. Energetická chudoba je problém hlavně v souvislosti s topením.

Josef
2. květen 2021, 23:00

A jaké žrouty el. energie v domácnostech dnes jsou. Dnešní spotřebiče už nejsou o tolik úspornější jako ty 5-6 let staré. A když si koupíte lednici A+++ tak samozřejmě je úspornější než ta původní, ale pozor má menší vnitřní objem vůči vnějšímu takže si musíte do stejného prostoru pořídit lednici s menším objemem - a pak třeba díky tomu jezdíte více nakupovat - je to pokrok ? Další co je lepší jsou světelné zdroje, ale tam jde o jednotky Watů. Televize pokud si koupíte větší pak žere stejně jak ta 6 let stará. Myčka, pračka a už byla už před 6 lety úsporné v reálu jako ty dnešní. Takže pokud chcete ušetřit energii v pak v zbývá vyhodit sušičku jinak v domácnosti moc neušetříte. Možná někdo kdo má 20 let starý mrazák může ušetřit, ale takových lidí je dnes už málo. Ano dobře moderní spotřebiče jsou o několik procent úspornější než ty 6-7 leté. V podstatě nemáte šanci na el. energii pro provoz domácnosti ušetřit.

pr
2. květen 2021, 18:52

O podniky které se neumí postarat ani o vstupy (elektřina) zde nikdo nestojí. Nikdo jim řiť utírat nebude. Chyba byla, že zde vůbec přistály. Čím dříve budou pryč tím lépe. Aspoň nebudou blokovat pracovní sílu těm kteří podnikání myslí vážně.

Ivan Novák
2. květen 2021, 20:12

A školy a špitály taky, že.

Carlos
2. květen 2021, 21:03

To je argumentace jak noha...

Mimochodem když se s tím začínalo, tak platilo fabriky za svoje, města za svoje. Zajímavé je že o nutnosti stavět JE je pořád slyšet jenom od politiků, pár fanoušků jádra a pak od majitelů starých fabrik, kteří by nejraději hnali všechny na učňáky. Že by za JE horovali živnostníci, malí podnikatelé a střední firmy, to jsem neslyšel tedy. Jestli to nebude tím že ty velké podniky, na rozdíl od malých, jsou v zásadě neschopné se obejít bez státu a tedy jsou asi zaseklé někde v minulosti.

Ivan Novák
2. květen 2021, 22:09

Takže k věci nic, aha. Mimochodem, tzv. závodní elektrárny nadále existují i u nás, ale jich ubývá a už se ani statisticky nevykazují zvlášť, protože pracují paralelně s veřejnou sítí, což firmu vyjde efektivněji a spolehlivěji. A velké "městské podniky" jsou v Německu běžné, ale co do výroby elektřiny zcela v menšině proti celostátní síti a trhu. Prostě nejde koláč mít a zároveň ho sníst.

pr
4. květen 2021, 12:21

Opak je pravdou. Důkaz viz. licence.eru.cz, omezit na výrobu elektřiny... kde na 1030 stranách spočítejte kolik tam je s.r.o. a a.s. To nepočítám fyzické podnikající osoby z toho zbytku. Ano, některé jsou pouze na prodej vyrobené elektřiny, ale početně drtivá většina je majetkově vlastněna i podnikatelem podnikajícím jinak a na objektu kde se podniká i jinak.

Tak nám tu nemelte ty svý kraviny pane návladní.

Carlos
4. květen 2021, 14:36

Pr,

ten vyhledávač znám. Jednak si tam musíte prvně vyfiltrovat aktivní licence, to ten počet sníží o nějakých 150 stránek, jednak z toho bude třeba vyházet všechny domácí FVE na které tam licence taky jsou a pak je třeba z toho odstranit viditelně malé FVE. Ono je hezké že tam třeba mají FVE o 20kWp, ale mám dost pochybnosti že to pokryje jejich spotřebu.

lukáš
3. květen 2021, 13:06

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

obchodník
4. květen 2021, 12:11

Pro podniky dělám nabídky EE a ZP už dlouhá léta, neznám za tu dobu jediný, který by se nestaral o to, co a za kolik nakupuje, jak optimalizovat spotřebu. To co píšete jsou totální nesmysly. Evidentně netušíte, že náklad na EE a ZP patří k těm fixním, proto se pečlivě uvažuje do ekonomických plánu. A chyba výrobní firmy, vážený pane, na rozdíl od podniků se službami, které vyrábějí a tak platí daně spolu s poplatky OZE ve výši 497Kč/ MWh! Bez nich by už druhý rok tato republika byla v mnohem větším ekonomickém průšvihu s deficitem, než je! Tak se laskavě uklidněte ve svých prohlášeních!

pr
4. květen 2021, 12:32

Milý obchodníku, jestli děláte svým klientům nabídky tak, že platí příspěvek na OZE z MWh a nikoli z rezervovaného příkonu, pak to mnohé hovoří o Vašich kvalitách ve smyslu mého příspěvku na který reagujete.

A to pomíjím že se zřejmě oháníte těmi podniky, které se ekonomicky snaží a o nichž jsem v opravdové úctě nestratil ani slovo. Stačilo jen pochopit mnou psaný text a nemohl byste jej zneužívat pro Vaši zcestnou argumentaci.

obchodník
4. květen 2021, 15:27

Ale,ale, tady někdo plácá, nabídky se dělají na silovou EE, víme? A volbu zda platit OZE z MWh nebo dle příkonu záleží na výpočtu a konečné rozhodnutí je vždy na individuálním posouzení. A hlouposti, že se podniky nesnaží nechám od cesty, kdyby jste uměl sledovat psaný text, tak píšu, že jsem za celou svou kariéru na takový podnik nenarazil. Na rozdíl od vás, tak uveďte aspoň jeden jediný příklad, ano!

St
2. květen 2021, 11:07

Jak vidím, tak se máme na co těšit. Pokud zavčas nepostavíme nové bloky JE, tak bude EE buď na příděl, nebo bude tak drahá, že bude pouze pro ty nejbohatší.

Miloslav Černý
2. květen 2021, 12:46

Doufám, že Váš strašák napomůže většímu rozvoji OZ, který se tady úmyslně propagátoři jádra dlouhodobě dusil. Takže směle pokračujte v této vášni, neboť je na čase to rozjet, pro zatím aspoň co možná největší náhradu za uhlí.

Jan Veselý
2. květen 2021, 16:31

A co těch 15-20 let než ty atomové katedrály bude stát? Než bude stát první bude ten "problém" vyřešený, tak či onak.

Jan Stehlik
2. květen 2021, 18:19

Ano . Uplně stejně jako u realit . Energie také budou vzácné zboží a jen budeme koukat jak ceny porostou.

Jan Veselý
2. květen 2021, 18:23

Vy si klidně koukejte. Pokud mi "systém" nebude schopen dodávat elektřinu za rozumnou cenu, zařídím se podle toho. Říká se tomu "hlasovat nohama". Dneska jsou po ruce elektrárny, které koupíte v e-shopu a do týdne vám doma výrábí.

Jan Stehlik
2. květen 2021, 18:42

Ale jistě . Však to píši . Energie bude a i jak sám píšete , mužete si pořídit systémy . Jen si pak spočítejte konečnou cenu .

Jan Veselý
2. květen 2021, 18:48

O mě se nebojte. Já počítat umím.

pr
2. květen 2021, 19:01

Dnešní cena panelů je taková, že elektřina z nich je 0,54 Kč/kWh. Jde jen o to zda lidé chtějí elektřinu, nebo obviňovat druhé za vlastní neschopnost.

Bob
2. květen 2021, 20:00

Prosím o sdělení, kde si na E-shopu mohu koupit elektrárnu o výkonu vhodném pro elektrické topení + běžný chod běžného RD (cca 6 kW) dejme tomu na vánoční den. A také kolik bude stát.

xoor
3. květen 2021, 08:34

to pr:

tady pán má cca o 6-7x větší hodnotu. Bez dotace :). Jak sam pořád zmiňujete, každý soudruh a družstvo za své!

Milan
3. květen 2021, 12:46

S tou elektrarnou v e-shopu je to dobry vtip. Na zahradku dobre, ale pro sobestacnost rodinneho domu? Stat si platime take od toho aby garantoval cenove dostupnou energii. Ne aby si kazdy zajistoval svou elektrarnu, kdyz politici blbe rozhodnou.

pr
4. květen 2021, 12:58

Nikoli Milane,

stát si platíme aby se postaral o to či ty, kteří se o sebe (třeba zatím) nedokáží postarat sami. Také si jej platíme za účelem stanovení a vynucování férových podmínek jak mezi lidmi, tak na trhu. A ne proto aby strkal rypák do běžně fungujících dodavatelsko-odběratelských vztahů. Pokud se ČEZu nechce stavět, má zde být legislativa aby i jiní mohli. Dnes je možností plné hrstě. Jen si vybrat a nechat cenu aby se ustálila na rovnovážné úrovni. Což je Vámi vyžadovaná dostupná cena za energii. Žádné agropolitiky a křížové financování do energetiky netahejte. Zvlášť pokud má každý možnost postarat se sám a za své. Což historicky před více než dvaceti lety nebylo reálné. Historická podpora pro FVE za deset let bude končit, možná budou dotovány jiné nové technologie, ale JE už jde do důchodu. Stejně jako huhlí. Takovéto technologie už dotace a pozornost státu opravdu nepotřebují.

Carlos
2. květen 2021, 18:47

Pokud jde o cenu bytů, prosím jděte si to vyřídit se spoluobčany kteří asi tak před deseti lety nadávali na developery a na několik let výrazně ztížili výstavbu a tam se ten dluh začal kumulovat. Stěžujte si na Vaší radnici že se nepřipravují místa pro výstavbu domů, že nevznikají ulice, změny starých fabrických areálů na obytné jsou administrativně pomalé a podobně.

Kdyby sem šly dát obrázky, odpovím vám memečkem s překvapeným pikachuem. Na jednu stranu lidi nechtějí aby se stavělo nic a nikde, na druhou se diví že cena realit jde tak brutálně nahoru. Převis poptávky nad nabídkou je ten primární problém. To se dá řešit jenomm tím že budete více stavět, nijak jinak. Jo a taky zrychlení dopravy v okolí velkých měst by hodně pomohlo.

pr
2. květen 2021, 19:06

Ano, lidi si maj postavit sami a ne že developer skoupí pozemky a nastaví tam za bambilion krabice které jsou kvalitativně na zboření ještě před prvním nastěhováním.

Carlos
2. květen 2021, 18:41

No právě, to čekání na jadernou katedrálu nás stálo už 10 let po které se daly stabilně snižovat emise instalacemi OZE. Tak se dal snižovat podíl fosilní energie. "Mohli jsme snižovat výrobu z uhlí o 800GWh ročně, ale my jsme řekli ne! Žádná fotovoltaika a když znečištění, tak pro všechny."

Milan
3. květen 2021, 12:49

Taky jsme mohli davno zavrit nejakou tu uhelku, kdyby zeleni magori v cele s Bursikem nezablokovali dostavbu JETE 3,4.

Pavel K
3. květen 2021, 13:54

Nezablokoval ji nahodou jeden nejmenovany Ministr financi, ktery ji odmitl dat garance (nebo pujcku?).

Arimatejský
2. květen 2021, 15:35

Klid, SEK počítá s cenou ETS povolenky 50 EUR až v roce 2030 a ten se přece nemůže mýlit, vždyť ho schválila vláda ?

blaha.p
2. květen 2021, 17:47

Tak pozor "odborníci" kteří vypracovali energetickou koncepci počítali s cenou !POZOR ať vám nevypadnou oči z důlků! s 26 €/t CO2 v roce 2030. A ještě větší pseudoodborníci z uhelné komise s cenou 30 €/t CO2.

Jak energetická koncepce tak závěry uhelné komise jsou zcela k ničemu a mohou se v klidu hodit do záchodu. Zcela zbytečná práce. Snad už tyto neschopné lidi nebude nikdo nikdy poslouchat, protože byli a jsou, co se týče energetiky totálně mimo realitu.

Jan Veselý
2. květen 2021, 18:16

To mají za to, že si hrajou na Sibyly místo toho, aby nastavovali legislativní a správní procesy, aby se problémy mohly řešit samy.

Jaroslav Studnička
2. květen 2021, 18:57

Pan Blaha.p opět lže.

Uhelná komise s cenou povolenky 30 eur nepočítala.

blaha.p
3. květen 2021, 06:58

Ale počítala, jinak by jim ani nemohl vyjít nesmysl, opuštění uhlí po roce 2038. Ale s cenou 30 €/t jim to vyšlo hezky, kdyby si tam dosadili 20 €/t mohlo jim do vyjít až do roku 2045. Akorát už půl roku vidíme jak velcí odborníci tam seděli. Za pouhých 6 měsíců vidíme, že celá dvouletá práce "slavné uhelné komise" je k smíchu. Ale zase si tam pokecali, dali si kafčo, chlebíčky a tak....

Jaroslav Studnička
3. květen 2021, 08:17

Ale nepočítala: "Vývoj ceny emisní povolenky v letech 2033-2038 je uvažován v rozsahu

42-65 EUR/tun CO2."

http s://www .mpo.cz/assets/cz/rozcestnik/ministerstvo/kalendar-akci-vse/2021/2/Zapis-z-jednani-UK-_4-12-2020_.pdf

blaha.p
3. květen 2021, 10:23

ale počítala, v roce 2030 počítali podobně jako MPO v energetické koncepci s cenou 30 €/t, v dalších letech je to jak udáváte, ale už nyní vidíme, jak je to totálně mimo, dnes je už cena 50 €/t, za 15 let bude ta cena někde v rozmezí 90-150 €/t s tímto rozmezím měli počítat, ne s nesmyslem, dnes už je všem jasné, že závěr UK je směšný, a rok ukončení uhlí 2038 je nesmysl, bude to reálně mezi roky 2030-2033.

Emil
3. květen 2021, 10:46

Cena emisní povolenky je dnes tvořena především spekulativními investicemi a věštit její cenu v roce 2030 nebo 2035 je podobné jako věštit cenu bitcoinu v té době. Navíc může snadno přijít další regulace, která cenu povolenky vrátí zpátky na zem.

blaha.p
3. květen 2021, 11:13

tak to se Emile pleteš, na růst ceny emisních povolenek mají vliv spekulanti jen v menší míře, rozhodně to není hlavní důvod růstu. Vzhledem k tomu, že drtivá většina států počítá s cenou emisních povolenek kolem roku 2030 cca 100 dolarů /t, tam k této ceně budou státy směřovat, tzn. že každý rok vzroste cena povolenky v tomto desetiletí o cca 5 €, tzn. v roce 2025 bude cena povolenky někde kolem 70 €. Emisní povolenka je nástroj na utlumení až ukončení špinavých výrob průmyslových a energetických. Vysoké ceny emisních povolenek tlačí skrz ekonomičnost na špinavé procesy např. uhelné elektrárny, na jejich rychlejší ukončení provozu což je cíl. Navíc vyšší cena emisních povolenek = více peněz pro ekologické projekty např. FVE a VTE, je to krásně vymyšleno. Další efekt rostoucích cen povolenek a tím i EE je vyšší zájem o vlastní střešní FVE ze strany firem a jednotlivců, protože se zkracuje návratnost

Emil
3. květen 2021, 11:32

Analytici a investoři mají jiný názor než pan Bláha:

"...v příštích několika letech bude v evropském systému obchodování s emisemi (EU ETS) dominovat spekulativní obchodování s tím, jak význam hedgingu bude v důsledku postupného odstavování uhelných elektráren v celé EU klesat. Informaci uvedla agentura Montel. „Ve „starém“ ETS dominoval hedging energetických společností, spekulace začaly hrát hlavní roli až od roku 2018,“ řekl ve středu konferenci Carbon Forward Michael Pahle, vedoucí výzkumný pracovník Postupimského institutu."

oenergetice. cz/emise-co2/podil-spekulativniho-obchodovani-ramci-evropskeho-systemu-obchodovani-povolenkami-poroste

Za poslední rok vzrostla cena povolenek téměř na trojnásobek, ale vy víte, že "každý rok vzroste cena povolenky v tomto desetiletí o cca 5 €."

blaha.p
3. květen 2021, 11:53

sorry ale tomu se musím smát, vzhledem k tomu, že aktivně investuju na burze, doporučuji určitě na pokles ceny emisních povolenek nevsázet ani korunu, tvoje představa, že je to s EP podobné jako u Bitcoinu je lehce řečeno investorsky totálně mimo, vzhledem k tomu, že emisní povolenky jsou politický prostředek k ukončení špinavých procesů a navíc jsou zdrojem peněz, bude neustálý tlak a opatření, aby cena emisní povolenky rostla, rozhodně nepřijde žádná aktivita, aby cena emisní povolenky klesla. Jinak se naplnil přesně můj předpoklad z ledna tohoto roku, kdy jsem v místní diskuzi předpovídal velký růst ceny emisních povolenek a místní diskutující sem zuřivě dávali podobné odkazy analytiků jako ty, které předvídali, že bude průměrná cena EP pro rok 2021 = 29 €/t, CHICHICHA dnes už víme, že pravdu jsem měl já a ne ti analytici. Ale jestli věříš analytikům, tak emisní povolenky shortůj, pak ale neplač, že jsem tě nevaroval

Emil
3. květen 2021, 12:32

Taky se musím smát, nevěřte analytikům a investorům, věřte panu Bláhovi, protože údajně aktivně investuje na burze...

Ti analytici neříkají, jestli cena povolenek bude růst nebo klesat, říkají něco úplně jiného, takže to doporučení shortovat je trochu mimo. Analytikům věřím určitě víc než vám, i proto do povolenek, stejně jako do bitcoinu, svoje peníze dávat nebudu.

Milan
3. květen 2021, 12:53

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Marek Kuchejda
2. květen 2021, 19:46

Tak se nám ta elektřina začíná pěkně a rychle zdražovat. Dnes jsme na 62€/MWh, nejvíce od roku 2009. Do tří let to bude někde na 150€ a dál to poroste. Plyn jako hlavní palivo na topení a výrobu elektřiny zdraží nejméně na 4 násobek + emisní povolenka zajistí spolehlivě zimní cenu cenu elektřiny na 200-300€ MWh. Žádná domácí solární elektrárna v zimě nikoho od vysokých cen nezachrání. Ještě že má ČEZ ty staré osvědčené JE, které budou mít v tuto dobu marži ve stovkách procent :-)))

xoor
3. květen 2021, 08:03

tak zachránijó nás ty větráky v severním móóři přece. Ty prej fungujou v zimě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se