Domů
Emise CO2
Návrh nařízení o klimatu: Environmentalisty zklamal, polská PGE ho má za nereálný
Belchatow Zdroj: https://www.flickr.com/photos/paszczak000/9545382126
Zdroj foto: Flickr, Kamil Porembiński

Návrh nařízení o klimatu: Environmentalisty zklamal, polská PGE ho má za nereálný

Evropská komise 4. března publikovala první návrh Nařízení o klimatu, který předvídala v rámci Zelené dohody pro Evropu. Toto nařízení, mimo jiné, stanoví povinnost Evropské komise, aby do letošního září prozkoumala možnost zavedení cíle snížení emisí CO2 do roku 2030 o 50 – 55 %. Návrh si ovšem již nyní vysloužil rozporuplné reakce.

Evropská komise publikovala dlouho očekávané nařízení o klimatu, které  se má stát hlavním instrumentem k dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Hlavním bodem celého nařízení je stanovení závazného cíle klimatické neutrality do roku 2050 a stanovení zvýšeného cíle do roku 2030. Zatímco Zelená dohoda pro Evropu předvídala, že se o zvýšení tohoto cíle rozhodne do letošního léta, návrh nařízení o klimatu počítá s koncem září.

Do té doby má Evropská komise provést revizi současného stavu klimatu a současných cílů pro rok 2030 s ambicí tyto cíle zvýšit z 40 % na 50 – 55 %.  Tento krok Evropské komise si od některých environmentálních sdružení, která očekávala, že cíl bude stanoven již nyní, vysloužil kritiku. Namísto toho nařízení stanoví, že je nejprve nutné posoudit dopady zvýšení klimatických cílů a až v případě potřeby navrhnout schválení cíle Evropském parlamentu a Evropské radě.

Trajektorie k dosažení klimatické neutrality

Hlavní úkoly ve snaze o dosažení klimatické neutrality bude plnit Evropská komise, té je svěřena pravomoc přijímat tzv. akty v přenesené pravomoci, kterými má být stanovena trajektorie k dosažení klimatické neutrality.

Trajektorie by měla být stanovena až od roku 2030, jelikož do tohoto data je cíl již stanoven. Následně má být revidován vždy po konferenci smluvních stran Pařížské dohody, která proběhne poprvé v roce 2023 a následně vždy po pěti letech.

Aby bylo dosaženo závazného cíle do roku 2050, byly Evropské komisi svěřeny pravomoci s ohledem na kontrolu členský států. Poprvé 30. září 2023 a následně každých pět let bude Evropské komise posuzovat opatření jednotlivých států a jejich přiměřenost s ohledem na klimatické cíle.

Na základě tohoto posouzení bude vydáno doporučení, které může mimo jiné obsahovat i doporučení Komise k nápravě. Tyto je členský stát povinen implementovat. Pokud se rozhodne doporučení Komise nerespektovat, musí takový postup odůvodnit.

Ohlasy na nařízení o klimatu jsou rozporuplné

Reakce členských států, energetických společností i zájmových organizací na sebe nenechaly dlouho čekat. Zatímco zástupci environmentálních organizací byli zklamání, že zvýšení cíle do roku 2030 je nejisté, objevily se i opačné názory.

Například polská společnost PGE, která je významně závislá na spalování černého a hnědého uhlí, oznámila, že dosažení případného 50% cíle do roku 2030 je nereálné. PGE uvádí, že nereálné to bude především pro méně rozvinuté členské státy, které mají energetiku závislou především na spalování uhlí.

„Dostupné analýzy ukazují, že zvýšení klimatického cíle do roku 2030 si vyžádá urychlený odklon od uhlí a masivní nahrazování současných výrobních kapacit v polské energetice, především kvůli zvýšené ceně CO2,“ uvedl pro server spglobal.com výkonný ředitel společnosti PGE Wojciech Dabrowski.

Zcela opačnou kritiku si návrh klimatického nařízení vysloužil od španělského ministra životního prostředí. Ten návrh zkritizoval za to, že je málo ambiciózní a chybí mu konkrétnost, zejména s ohledem na cíle do roku 2030.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Martin Hajek
8. březen 2020, 13:08

Jedná se o nařízení, které je přímo závazné a má přednost před národní legislativou. Přímo závazné je pak nejen pro vlády, ale i pro jednotlivce a firmy, jejichž záměry bude možné napadat před národními soudy i Evropským soudním dvorem. Například nová přistávací dráha na Ruzyni může být na základě tohoto nařízení nepovolena, stejně jako na základě podobného zákona ve velké Británii soud zaseknul rozšíření letiště Heathrow. Tohle už opravdu není žádná legrace.

Milan Vaněček
8. březen 2020, 13:14

Kdyby nepovolili novou přistávací dráhu v Ruzyni, obdobně jako v Londýně, bylo by to jen dobré pro Prahu a ČR. Kam vede to turistické šílenství, to každý teď vidí.

Ano, není to legrace, souhlas, bylo by to rozumné opatření (moc jich od Evropské komise zatím nepřišlo, ale jsou i taková).

Josef
9. březen 2020, 00:40

Ano je to nástup nové totality zvané environmentalismus řízený z Bruselu. Jak už jsem řekl naše členství v EU je dlouhodobě neudržitelné, čím dříve to bude tím méně to bude bolet a naopak.

Vladimír
9. březen 2020, 06:14

Dovolím si přirovnání. Svět je jako velká nádrž, která má konečný obsah. Začala se plnit s příchodem průmyslové revoluce. Jistou dobu si s nárůstem množství odpadů (jedno jestli tuhé nebo plynné) příroda poradila a nic se nedělo. Už nějakou dobu je nárůst množství odpadů tak velký že si příroda s likvidací odpadů úplně nedokáže poradit. Odpady se ve velkém začínají hromadit a tvoří velké vrstvy v mnoha místech planety. Jejich likvidace vyžaduje energii. Buď to bude dodávka energie řízená člověkem (spalovny) nebo se o to postará příroda ale nebude zde místo pro člověka protože se životní podmínky změní natolik že místo pro něj nebude.

Josef
9. březen 2020, 21:49

Odpady nejsou problém. Skládky ze zrekultivují a zmizí. Množství dopadů je proti rozloze země naprosto minoritní. Navíc existují spalovny, které jsou prakticky bezodpadové - z popela se vyberou kovy a skončí ve stavebnictví. Z hlediska ekologie je největším problémem to, že pro uspokojení našich potřeb je produkováno stále více výrobků což vede na vysokou surovinovou dopravní i energetickou zátěž a samozřejmě tvoříme odpady. Ve skutečnosti je polovina produkce průmyslového zboží zbytečná stačilo by totiž vyrábět kvalitnější zboží, které by bylo sice dražší, ale mělo by dvojnásobnou životnost.

pave69
9. březen 2020, 13:01

Letos zařídí koronavirus pokles možná o 5-10%, tj. emise klesnou, environmentalisté by se mohli uklidnit. Až na to, že někteří jsou taková paka, že by se nezklidnili, ani kdyby udeřila doba ledová. (což tedy nakonec dříve či později udeří :-)

Josef
9. březen 2020, 22:08

Neblázněte Koronavirus je nemoc na kterou celosvětově může na umřít tak 10 tisíc lidí , mnoho z nich by se konce roku tak jako tak nedožilo a proti světové populaci je to prakticky nic.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se