Evropské aerolinky a Unie se dohodly na nových pravidlech pro environmentální tvrzení. Dohoda následovala po sérii kontroverzí, kdy některé aerolinky nadhodnocovaly dopad svých opatření na životní prostředí a klima.
Dle Evropské unie bylo jejím cílem omezit rostoucí praxi používání vágních nebo nepodložených environmentálních sdělení v marketingu letecké dopravy. Nyní se s firmami dohodla na jasnějších pravidlech pro tzv. environmentální tvrzení, jak uvedl server ESGNews.
Na dohodě se budou podílet nejvýznamnější evropské aerolinky, jako například Air France, KLM, Lufthansa, easyJet, Ryanair, SWISS či TAP Air Portugal. Firmy by nyní neměly propagovat konkrétní lety jako „uhlíkově neutrální“ ani tvrdit, že dobrovolné příspěvky cestujících prostřednictvím kompenzací mohou plně neutralizovat emise z letů.
Další součástí dohody je pravidlo, že jakýkoli odkaz na „udržitelné letecké palivo“ nebo budoucí klimatické cíle společnosti musí obsahovat dodatečné informace a kontext, aby zákazníci byli plně informováni o dopadu těchto kroků. Společnosti mohou propagovat opatření, která jsou jasně měřitelná, a publikovat transparentní metodiku pro výpočet emisí a kompenzací.
Podnětem pro tuto iniciativu byla zjištění Evropské spotřebitelské organizace a národních orgánů v oblasti ochrany spotřebitele, že mnoho marketingových praktik leteckých společností porušuje směrnici EU o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům. V rámci sítě Evropské komise pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitelů stanoví tato dohoda monitorování ze strany vnitrostátních regulačních orgánů a dává jim pravomoc vymáhat dodržování těchto předpisů.
Dohoda je také obecně odkazem na to, jak se mění chápání a kontrola komunikace udržitelnosti obecně. Evropská legislativa a soudy se snaží o nastolení nového trendu, kdy nestačí pouze oznamovat obecné aspirace nebo platit za kompenzace a zároveň pokračovat ve vypouštění emisí. Letecké společnosti budou muset sladit marketing s reálným pokrokem – například s trendy v oblasti nákupu paliva či efektivity letadlového parku.
Pro investory a spotřebitele tento krok signalizuje, že rizika greenwashingu rostou, ale zároveň se proti nim Evropská unie vybavuje - pravidlem je, že pokud se společnosti spoléhají na vágní nebo do budoucna orientovaná tvrzení o udržitelnosti, mohou čelit riziku poškození reputace a regulačním rizikům.
Ačkoli se závazky v oblasti environmentálních tvrzení v současné době vztahují na jednotný trh EU, lze dle některých očekávat, že jiné jurisdikce nakonec přijmou podobná opatření. A to především v situaci, kdy letecká doprava jako odvětví přispívá k přibližně 2–4 % celosvětových emisí skleníkových plynů.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.