Domů
Jaderné elektrárny
Analytici: Lze zřejmě očekávat další odklady dukovanského tendru
Jaderná elektrárna Dukovany

Analytici: Lze zřejmě očekávat další odklady dukovanského tendru

V plánech na vypsání tendru na stavbu nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany lze zřejmě očekávat další odklady, a to navzdory tomu, že ze zakázky vypadly společnosti z Ruska a Číny. Shodla se na tom většina analytiků, které dnes oslovila ČTK. Odborníci zdůrazňují, že forma nebo případné nevypsání zakázky bude primárně politickým rozhodnutím vlády, která vzejde z voleb do Poslanecké sněmovny v říjnu letošního roku.

Česká vláda se v pondělí rozhodla v reakci na informace o podílu ruské tajné služby na explozích v muničním areálu ve Vrběticích za Zlínsku v roce 2014 do plánovaného tendru nepřizvat ruskou společnost Rosatom. Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že ministři schválili usnesení, že takzvaný bezpečnostní dotazník bude zaslán pouze potenciálním dodavatelům z Francie, Jižní Koreje a Spojených států. Zopakoval, že na jeho základě finálně osloví uchazeče až příští vláda. Už dříve se Česko rozhodlo do tendru nepozvat čínskou firmu CGN.

„Vláda se drží své pozice, že se nic na přípravě tendru nemění a jede se dále, pouze se sníženým počtem účastníků. Je to vcelku pochopitelné, ke konci volebního období se nikomu nechce dělat zásadní rozhodnutí. Těžké a nepříjemné rozhodování o tendru bude úkolem nové vlády a velmi pravděpodobně lze očekávat další a další odklady,“ řekl dnes ČTK analytik společnosti ENA Jiří Gavor.

Analytik společnosti Capitalinked.com Radim Dohnal míní, že bezpečnostní dotazník zbývajícím třem uchazečům odeslán bude. „Pak se to ale zasekne na mrtvém bodě. Prezident Miloš Zeman a jeho okolí budou hledat cesty, jak dostat Rosatom zpět do hry,“ uvedl.

Energetický expert a poradce investiční skupiny J&T Michal Šnobr ČTK řekl, že pokračování v tendru, který byl podle něj ušit pro Rosatom, by bylo proti zájmům české energetiky jako takové. „Dostavba nového bloku v roce 2036 či 2038 nic neřeší ani z pohledu odchodu od uhlí, koncepce naší energetiky jako celku ani budoucnosti jaderné energetiky. Jak nahradit uhlí budeme muset řešit mnohem dříve,“ uvedl.

Řada analytiků také poukazuje na chybějící reference zbylých zájemců – francouzské EDF, korejské KHNP a severoamerického Westinghouse pro bloky o výkonu 1200 megawattů (MW), které Česku kvůli rezervoáru vody v okolí Dukovan maximálně požaduje.

„Vypsat výběrové řízení v situaci, kdy dva zájemci mají projekt bloku požadovaného výkonu pouze na papíře a zbývající Westinghouse se snaží s obrovským překročením rozpočtu a časového harmonogramu dokončit svůj první referenční blok v USA, tedy ve své domovské zemi, to vskutku vyžaduje velké nadšení a odvahu,“ dodal Gavor.

Edvard Sequens z ekologického sdružení Calla uvedl, že nejlepší cestou pro Česko by nyní bylo se úplně vymanit z uvažování o novém reaktoru v Dukovanech a věnovat síly transformaci tuzemské energetiky, která by měla reagovat na rychle se měnící technologickou a ekonomickou realitu.

„Obávám se, že po vyřazení Rosatomu vzrůstá tlak na vypsání tendru ještě před volbami. Pokud ještě předtím nebude odmítnut takzvaný Lex Dukovany, nebo alespoň v zákoně omezena budoucí výkupní cena elektřiny z nových reaktorů, hrozí budoucí nemalé ekonomické dopady jak na státní rozpočet, tak do ceny elektřiny spotřebitelům,“ dodal Sequens.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(53)
kuk
20. duben 2021, 21:42

He he he, jaderní strejcové a jaderní tuneláři dostali políček. Bohužel reálný plán náhrady uhlí stále nikde, ať už s reaktorem navíc nebo bez něj. To je trestuhodná nedbalost. Zatímco jsme tu 20 let stagovali s mixem a vyváželi každej 20 TWh elektrické energie tak vysmívané Německo dokázalo se svým OZE překonat vlastní produkci uhlí.

kuk
20. duben 2021, 21:43

oprava

"a vyváželi každej rok 20 TWh..."

Zbyněk Poisl
21. duben 2021, 08:56

Němci sice OZE překonali vlastní výrobu z uhlí, ale pořád jim to nestačí a dovážejí od nás těch 20TWh!

Jan Veselý
21. duben 2021, 10:21

Váš zdroj? Já se díval jen tak rychle na zprávy ERÚ a našel jsem jednu z roku 2016. Export do Německa 5 TWh, import z Německa 6.3 TWh.

Karásek
21. duben 2021, 10:35

Poisl nelhat. Německo je cistým vývozcen EE.

Zbyněk Poisl
21. duben 2021, 13:50

Zatím! Od příštího roku už to nebude pravda!

Jan Veselý
21. duben 2021, 14:06

Jo jistě, a pak se vrátí zpět časem a nepraví vaši chybu s těmi 20 TWh.

Karásek
21. duben 2021, 21:26

Poisl, nepředbíhat.

Josef
21. duben 2021, 12:41

Za ten bilion korun solárního tunelu se mohly postavit JE pro celou spotřebu ČR, tak běžte už háje u jaderným tunelem JE jsou levné ekologické zdroje. OZE jedou na dotace v tržním prostředí se neuplatní.

Jiří Kelnar
21. duben 2021, 17:59

Ne nepostavily by se, prostě politicky neprojde jaderka nikde jinde, než v Dukovanech nebo Temelíně a tam prostě moc víc nepostavíte.

St
21. duben 2021, 18:20

Tak nějak pane Josef. Mohli jsem mít levný, stabilní zdroj EE, ale my řekli NE. Takže každý měsíc platíme za EE až se nám protáčí panenky.

St
24. duben 2021, 19:58

Pane kuk. Co myslíte se stane, pokud přestaneme vyvážet EE? Jistě pak zlevní a spotřebitelé se budou radovat z nižších účtu za elektřinu.

Jaroslav Novák
21. duben 2021, 01:55

selhání státu ČR se ve strategickém odvětví EE nesmí připustit, bohužel, zatím vše tímto směrem pádí!!!!

Jan Veselý
21. duben 2021, 13:44

Nemohla. V prvé řadě je ta sekyra za FV průser okolo roku 2010 okolo 400 miliard, ale to je vedlejší. Hlavní je to, že v tomto případě zcela selhal stát a jeho politická reprezentace. Myslíte si, že by tomu bylo v případě JE jinak? Že by se všem těm Topolánkům, Kubům, Kalouskům, Nečasům, Paroubkům a Urbanům pohnulo svědomí tím správným směrem neudělali by si z toho taky "klondajk"? I vy naivko.

Pavel
21. duben 2021, 14:32

Presne tak pane Vesely, mate pravdu. Jen jste popletl jmena. Dnes se jedna o Burese, Faltynka, Nejedleho a dalsi smejdy co si chteji nahrabat. A spousta dalsich se najde, o tom neni nutne pochybovat.

A.O
21. duben 2021, 21:24

A kvůli spoustě jejich předchůdců není dodělaný Temelín. To máte těžké.

Na druhou starnu, buďme rádi, že v Temelíně stojí alespoň ty dva bloky.

Josef
22. duben 2021, 01:13

Paradoxní je, že vláda právě prakticky zrušila tendr na dostavbu JE kvůli závislosti na Rusku přitom přestavuje celou velkou energetiku z uhlí na plyn. Závislost na plynu tady bude do 10 let přímo absolutní. Jsem zvědavý jak teď zvláště pak pokud zlikvidujeme vzájemné diplomatické styky budeme do Ruska vyvážet a v jakém to bude objemu. Patrně o ten trh přijdeme a to napořád, protože prosadit se znovu je velmi těžké. O ohromné peníze přišli i naši subdodavatelé v jaderné energetice, protože oni všichni spolupracují s Ruskem, které staví JE ve velkém doma i různě po světě JE u nás by stavěli převážně oni takto nepostaví nic. Navíc pokud by se Rusko rozhodlo spolupráci utlumit pak nikdo kromě Ruska těm firmám práci nedá takže ty jaderné sekce budou končit a s nimi bude konec schopnosti ČR stavět vekou měrou JE pomocí domácích firem. Vyřazením Ruska z tendru jsme si dali gól do vlastní sítě.

Carlos
22. duben 2021, 08:39

Tak pokud vím tak snad škoda JS patří nějakým Rusům, takže nic moc škoda a nevím jestli si případně uvalí embargo takto...

Plyn nemusí být problém, jednak jej nakupují soukromé firmy, jednak existuje i neruský plyn. To samé ropa. Fakt mne nebaví ta logika že mu máme kde co tolerovat jenom aby náhodou nezavřelo kohoutky. Ať si zavře, samo se tím střelí do nohy, dovézt se to dá různě. A popravdě by to jenom ČR a EU prospělo.

Dobře, problém pro EU bude asi to Německo ruské brčko, ale tak to se snad nelíbí více stranám a velké části EU může být ukradené.

Energetika potřebuje přeměnu, toto by mohl být katalyzátor.

Josef
22. duben 2021, 12:10

Vy věříte tomu že Putin nařídil odpálit ten sklad. Ani Vám nevadí, že ta zpráva českých tajných služeb je přeložená z Angličtiny ? Já osobně tomu nevěřím šanci dávám tak na 10 % že je to pravda. Biden se dostal k moci a rozjíždí hru Ukrajina 2, my jsme se nechali zatáhnout do geopolitické hry velmocí a platíme účet obří účet za geopolitiku USA v Evropě.

Carlos
22. duben 2021, 12:50

Putin možná jezdí na medvědovi*, ale že by věděl o každém šustu to těžko. Ale umím si představit že by se jim to hodit mohlo.

Mám větší důvěru vy výstup tajných služeb než ve spekulace. A pokud je to něco po čem Babiš má roztřesený hlas a Zeman nic neříká, tak je to o důvod víc tomu věřit.

Ano, může být otázka načasování, může být otázka jestli tu informaci, někdo neposkytl účelově teď. Nicméně v jádře to tak asi bylo. A nedivil bych se kdyby ten výbuch nebyl náhoda, ale změna plánu. Ano, také mohl být nějaký tlak z okolních zemí, nedivil bych se, pokud to co dělají tu ovlivňuje situaci v jiných státech kolem, jak se říká.

Nehledě na to, Rusko tu mělo až moc volné pole působnosti, ani ČLR tu myslím nemá tak velkou ambasádu a to je to snad co do objemu obchodu větší záležitost. A i když by jednotlivé akce samy o sobě byly nepříjemnosti, v součtu je to prostě problém. A když už to takto bouchlo, tak se to musí dořešit. Možná je problém v tom že jsme si furt hráli na neutralitu a kdesi cosi. To asi prostě nejde. A možná nás to jenom brzdí protože nevíme kde jsme a zbytečně na to pálíme energii.

*mimochodem víte odkud to je.

Zbyněk Poisl
21. duben 2021, 08:54

Papaáši si ten horký brambor budou tak dlouho přehazovat, až bude pozdě!

energetik II
21. duben 2021, 09:09

Pokud malé reaktory EDF a Korejců pro Evropu jsou jen na papíře , pak je s výběrovým řízením ámen. Je to podobné jako s čínským Hualongem pro Anglii. V Číně se jich dělá už 10 , jeden je už v komerčním provozu , ale přesto certifikace pro území Evropy stále vázne.

energetik II
21. duben 2021, 09:43

20.září 2018 zahájila doma Korea stavbu svého reaktoru Shin-Kori - 6. A to je zatím poslední zahájená stavba reaktoru západního modelu za západní peníze , Anglii nepočítám, tam to ze 30 % platí Čína. Takže v září to máme už 3 roky, co Západ nic nového nezahájil. Během let 2018-21 naopak Čína a Rusko zahájily stavbu celkem 14 nových reaktorů. Skóre je tedy 1 : 14.

Pavel
21. duben 2021, 13:36

Zajímavé srovnání. Takže komunisti opravdu západ nakonec dohnali a i predehnali! Famózní úspěch. Jára Cimrman, pověstný to objevitel slepých uliček by mohl jen závidět. Opravdu nikomu nepřijde zvláštní že JE se daří jen v totalitních režimech?

energetik II
21. duben 2021, 14:28

TO : Pavel

Británie staví 2 reaktory a plánuje další 4, Maďarsko bude stavět 2, Finsko 1, Polsko plánuje 6. Jsou to tedy totalitní státy ??

Pavel
21. duben 2021, 14:45

Britanie dokoncuje projekt z davne minulosti (In January 2008, the UK government gave the go-ahead), podobne je tomu ve Finsku. To je bohuzel problem JE, vyzaduje dlouhe planovani. Muj osobni nazor je, ze dnes jiz by to neodsouhlasili. To je spekulace ktera se ukaze az jak dopadnou jejich dalsi plany. Myslim ze blede.

V Madarsku bylo pro Paks rozhodnuto naprosto nedemokraticky, utajene, takze ano, sice demokraticky zvolenou vladou, ale totalitnim zpusobem rozhodovani. Muj osobni tip je ze se to nepostavi.

Ve Skotsku stavi offshore VTE s cenou pod 60 liber za MWh na 15 let, pevna cena, pak uz za trzni cenu. Jak tomu chcete konkurovat cenou 130 liber na 30 let, jeste indexovanou o inflaci? Britanie je bohata, oni si mohou jednu drahou hracku dovolit. To je vyleci.

Emil
21. duben 2021, 15:20

Bohužel nestačí si přečíst první odstavec z wikipedie, ono je to trošku složitější, takže to "go-ahead" z roku 2008 je podobné jako kdysi go-ahead na dostavbu Temelína, která se nakonec nekonala. Finální rozhodnutí, že se začne HPC stavět, padlo v září roku 2016. A navzdory vašemu osobnímu názoru se pomalu chystá "go-ahead" na další britskou jadernou elektrárnu:

inews. co. uk/news/politics/boris-johnson-sizewell-nuclear-power-plant-suffolk-go-ahead-750870

pavel
21. duben 2021, 16:13

Emile, cena JE neni jen v oceli a betonu, pripravne prace a politicky kapital maji take svou cenu. Asi dulezitejsi je, ze Britanie je jaderna velmoc a ja neumim docenit do jake miry se jim k tomu hodi jaderna energetika. Mozna tam je zakopany pes a ten Sizewell nakonec bude. Ono je to vzdycky slozitejsi.

Emil
21. duben 2021, 16:20

Přípravné práce svojí cenu mají, ale vůči celkové ceně téměř zanedbatelnou.

Karásek
21. duben 2021, 21:29

energetik II, co je na papíře, ještě není skutečnost.

Baton David
21. duben 2021, 14:34

v RF jsou komunisti? režim v Číně je hybridní, tam už má strana komunismus taky akorát v názvu, jestli chcete vidět opravdové komanče budete muset do Prahy, nebo do Německa

pavel
21. duben 2021, 14:55

Tak mate pravdu, ze Putinova strana Jednotne Rusko nejsou komunisti ani v nazvu. Nejsou to komunisti, jen proste vladnouci junta, v Rusku i v Cine, stejne jako u nas pred listopadem. JE se v takovych statech dari nebot jde o politicke rozhodnuti ne ekonomicke a kde jsou rizika zanedbavana. Vsichni vime jak to chodilo u nas.

Martin Prokš
21. duben 2021, 10:32

Dobrý den,

Nevím proč to budí takové vášně, když je již několik let jasné jakým směrem se elektroenergetická bilance ČR i celé EU bude v příštích 15 letech ubírat.

Aby se postavil paroplyn, je třeba nejméně 4-7 let od podpisu smlouvy (za nerealistického předpokladu, že stavební povolení dostanou obratem). Uhelná elektrárna asi 5-7 let. Jaderná 10-15 let. Dnes se v ČR nic nestaví a při nastavení trhu to ani v blízké budoucnosti neplánuje a není pravděpododbné. Zatímco elektrárny stárnou a je v plánu je začít odstavovat. Takže je jasné, že během příštích nejméně 10 let bude rychlejší tempo odstavování řiditelného výkonu než jeho uvádění do provozu. Výrazně vyšší tempo. Takže se do těch 10 let staneme čistými dovozci závislými na okolních státech i kdyby jsme se během příštího roku rozhoupali a začali plánovat a podepisovat masivní výstavbu a obnovu. Ale jak jsem řekl, nepravděpodobné - i když je cena futures na rok siloviny dnes již o skoro 3/4 vyšší než před rokem.

Němci jsou v tomto výrazně dále a tento proces tam již pár let běží naplno. Během dvou let budou trvale v záporu (vyjma občasných větrně-slunečných špiček) a budou škemrat kde se dá. A při velikosti Německé sítě to bude celoevropský problém.

Milan Vaněček
21. duben 2021, 10:41

Jediné co můžeme rychle a levně stavět jsou fotovoltaické a větrné elektrárny.Nic jiného nestačí nahrazovat odstavované uhlí.

To je snad každému jasné, ty elektrárny postavíte do roka+čas na papíry okolo.

Teď jde jen o to, kolik si kdo a za jakých podmínek urve peněz z EU fondu rozvoje. To je přes 100 miliard CZk co sem na to přiteče,

za to může být 10 GW FVE a VtE (rozděleno půl na půl nebo 2:1)=náhrada 3 GW odstaveného uhlí (které jelo tak v průměru na 50%), další uhlí lze odstavit snížením vývozu elektřiny.

energetik II
21. duben 2021, 14:32

Ano, snížení vývozu elektřiny na NULU je ta první zcela bezbolestná etapa likvidace uhlí. V další etapě už bude nutné uhelky něčím nahradit.Jak je vidno, jádrem to nabude, takže zbývá plyn s OZE.

Karásek
21. duben 2021, 10:36

Buďme optimisté a doufejme, že jaderný tendr bude úplně zrušen a to navždy.

St
21. duben 2021, 21:12

Pane Karásek, pokud by se tak stalo. Kde chcete brát EE po odstavení našich uhelných elektráren?

Pavel
21. duben 2021, 11:56

Pokud dojde k zastropování ceny elektřiny na rozumné úrovni řekněme 100 Euro/kWh na 30 let, tak je tendr odložen navždy, protože do toho nikdo nepůjde, ani Číňani či Rusové. Protože slibovat to umí, ale jen pokud mohou utajit smlouvy jako v Maďarsku a dostat bianco šek.

Martin
21. duben 2021, 12:49

Pan sa vyzna ocividne. 100eur za kilowathodinu to by bola najdrahsia elektrina na zemi :D

Btw JE sa ekonomicky oplatia ak cena elektriny neklesne pod 65/70eur za MWh

blaha.p
21. duben 2021, 13:56

V EU a USA nelze postavit novou JE pod 100 €/MWh, to je potřeba, aby vláda sdělila občanům, sice získáme stabilní zdroj energie do roku cca 2100, ale každou vyrobenou kWh budeme dotovat ze státního rozpočtu po dobu 60 let, stejně jako budou dotovat Britové každou kWh z HP C. Stejně jako s Rosatomem vláda lže o ceně, její předpokládaná cena 160 miliard je nesmysl, realita bude někde mezi 220-250 miliardami

Emil
21. duben 2021, 14:14

Takže ta "realita" někde mezi 220-250 miliardami Kč dělá navíc ve střední hodnotě oproti těm 160 miliardám 75 miliard Kč ~ 3 miliardy €, elektrárna vyrobí za těch 60 let přibližně 500 milionů MWh, tj. toto navýšení rozpočítáno do ceny elektřiny za těch 60 let by se projevilo v nárůstu ceny oproti předpokládané ceně elektřiny ve výši 60 €/MWh dalšími 6 €/MWh. Ve zkratce, nevychází to.

Milan Vaněček
21. duben 2021, 17:32

Emil určitě ví, že ze zprávy britského auditorského úřadu o Hinkley Point C vyplývá, že provozní náklady u této JE jsou přibližně rovny investičním nákladům. Emil na ně ve svých výpočtech zapoměl.

Takže by měl těch 60+6 Eur/MWh vynásobit dvěma.

A pak se skutečně dostane na reálnou cenu z jádra cca 130 Eur/MWh.

Ano, Emilovi to vycházet nemůže, realita (Hinkley Point 3) je neúprosná, serioznost britského auditorského úřadu je nezpochybnitelná.

Emil
21. duben 2021, 19:18

Emil na nic nezapomněl a o Hinkley Point C, investičních ani provozních nákladech vůbec nic nepsal. Navíc není pravda, že "provozní náklady u této JE jsou přibližně rovny investičním nákladům." Investiční náklady včetně finančních se na ceně elektřiny z této JE podílejí 90 €/MWh a provozní jen 23 €/MWh. Viz zde:

medium. com/generation-atomic/the-hinkley-point-c-case-is-nuclear-energy-expensive-f89b1aa05c27

Milan Vaněček
21. duben 2021, 21:07

Emil opět vyplodil "perlu", cituji:"Investiční náklady včetně finančních..."

Investiční náklady jsou investiční náklady (overnight cost, to je o čem Emil mluví zde, cituji:

Takže ta "realita" někde mezi 220-250 miliardami Kč dělá navíc ve střední hodnotě oproti těm 160 miliardám)

no a to ostatní jsou pak veškeré finance placené během let provozu daného zařízení. Nejen palivo, nejen mzdy, nejen opravy a ůdržba, nejen vynucené modernizace, ale především to financování úvěru na "overnight cost".

No a o tom píše ta seriozní (tj ne Emilova ale zpráva auditorského úřadu) zpráva o Hinkley point C, kterou jsem uvedl.

Takže k té Vaší citované "realitě" musíte doopravdy přidat těch cca 100%. A jste na 130 Eur/MWh. V současných cenách. Nebuďte trapný.

Emil
21. duben 2021, 23:13

Tradičně plácáte páté přes deváté. Pan Bláha tu spekuloval, o kolik se prodraží stavba nového bloku v Dukovanech a jak se to projeví na výsledné ceně elektřiny. Jednoduchým výpočtem lze dokázat, že jím uvedené cifry absolutně neodpovídají. A teď přichází na scénu Vaněček, který tu začne mávat úplně jinou elektrárnou s úplně jiným finančním modelem a tudíž jinou cenou peněz a jinou cenou elektřiny, a zaklíná se auditorskou zprávou, jejíž jedním z hlavních závěrů je ke všemu právě doporučení, jak zásadně snížit cenu elektřiny oproti HPC, a to zajištěním levného financování, viz např. str. 23 té zprávy. Právě proto hodlá na rozdíl od HPC financovat nové Dukovany stát, aby elektřina nestála tolik co v HPC, ale přibližně polovinu - přesně v souladu se závěry té zprávy. A že to je správná cesta ukazuje jak ona zpráva National Audit Office, tak mnou odkazovaný článek, který závěry té zprávy shrnuje. Jak se které náklady promítají do výsledné ceny elektřiny je tam názorně vidět, v rozporu s vaněčkovskými nepodloženými dojmy.

Milan Vaněček
22. duben 2021, 01:06

Resumé:takže je to tak jak jsem napsal. Ekonomika funguje, nežijeme v komunismu.

Emil
22. duben 2021, 07:06

Myslet si to můžete.

Pavel
21. duben 2021, 12:54

Oprava, to mělo být samozřejmě 100 Euro za MWh. Děkuji za upozornění.

Lukas
21. duben 2021, 13:54

Ved zato :D

PetrB
21. duben 2021, 14:37

Myslím, že tyto politické hrátky je obtížné komentovat rozumnými argumenty.

Já budu volit jen toho, který Dukovany odmítne nebo jasně deklaruje, že přenese odpovědnost za ceny i škody na dodavatele a provozovatele JE.

PS: To, že ceny energií rostou, nám jako letitému vývozci dobře vynášelo. Pokud jsme tuto hřivnu projedli, pak by stát neměl dělat ručitele atomové hypotéky ze svých občanů.

Já na tento scénář nevěřím.

Souhlasím s panem Sequensem.

St
21. duben 2021, 21:17

Pokud odmítáte JE odkud chcete brát EE?

Každopádně za to co jsme dali do OZE bychom už měli několik bloků JE.

Stavař
21. duben 2021, 23:19

Tak westinghouse nabízí v Dukovanech neuchladitelý rekator 1200 MWh, jaké byly další nabídky?

St
25. duben 2021, 14:25

Samé "demokratické". Jsou sice dražší, technicky horší, ale za to ideově správné. Nevadí, že pak budeme mít dražší EE, hlavně, že budeme "nezávislí".

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se