Domů
Jaderné elektrárny
ČEZ a Rolls-Royce SMR uzavřely dohodu o zahájení přípravy stavby malého reaktoru
Vizualizace malého modulárního reaktoru Rolls-Royce stejnojmenné firmy (zdroj: Rolls-Royce).
Zdroj: Rolls-Royce

ČEZ a Rolls-Royce SMR uzavřely dohodu o zahájení přípravy stavby malého reaktoru

Polostátní energetická společnost ČEZ a britská společnost Rolls-Royce SMR podepsaly dohodu o zahájení přípravných prací ke stavbě prvního malého modulárního reaktoru v Česku. Vzniknout by měl v polovině 30. let vedle jaderné elektrárny v Temelíně a příprava bude zahrnovat získání potřebných povolení, posouzení vlivů na životní prostředí a přípravné práce v místě výstavby. V tiskové zprávě o tom dnes informoval mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Spolupráci na vývoji modulárních jaderných reaktorů obě společnosti již dřív avizovaly, ČEZ se nedávno stal i akcionářem Rolls-Royce SMR.

"Tato (současná) dohoda představuje důležitý krok vpřed v našem partnerství se společností ČEZ, který ukazuje naši společnou ambici, a dokazuje, že společně postupujeme rychlým tempem při dalším rozvoji čisté a spolehlivé jaderné energie v České republice," citoval Kříž ředitele Rolls-Royce SMR Chrise Cholertona.

Šéf divize nová energetika ČEZ Tomáš Pleskač připomněl, že obě firmy navázaly spolupráci v letošním roce a ČEZ získal ve firmě Rolls-Royce SMR pětinový podíl. "S britským Rolls-Royce SMR budeme úzce spolupracovat na přípravě výstavby prvního malého modulárního reaktoru v České republice. Ten by měl vzniknout v lokalitě Temelín v polovině 30. let," doplnil Pleskač k nynějšímu uzavření dohody.

Další lokality pro výstavbu malých reaktorů ČEZ posuzuje. Podle jeho představitelů se jako vhodné jeví lokality současných uhelných elektráren, například Tušimice v Ústeckém kraji.

Vizualizace elektrárny s SMR Rolls-Royce. Zdroj: Rolls-Royce

ČEZ chce do roku 2050 postavit modulární reaktory o souhrnném výkonu tři gigawatty a jako partnera a dodavatele si vybral právě technologii Rolls-Royce SMR. Podle dřívějších informací ČEZ je malý modulární reaktor od firmy Rolls-Royce SMR tlakovodní reaktor, který využívá aktivní i pasivní bezpečnostní prvky. Jeho elektrický výkon by měl být 470 megawattů, životnost reaktoru se počítá na nejméně 60 let.

Stávající jaderné elektrárny v Dukovanech a Temelíně mají každá výkon asi dva gigawatty.

Modulární reaktory je možné vyrábět sériově v továrnách a po jednotlivých blocích jich postupně víc soustředit na jednom místě. Podle expertů na jadernou energetiku se liší od velkých jaderných bloků především nižším výkonem a také rychlejší a jednodušší stavbou. Naopak provoz by mohl být podobný.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Petr
17. červenec 2025, 21:16

Co je na těch malých reaktorech malého kromě výkonu?

Jan Veselý
18. červenec 2025, 06:49

Malý výkon to není. Tyhle reaktory mají větší výkon než byl byl původní výkon těch dukovanských.

Malý je akorát jejich počet. Do nějaké sériové výroby a úspor z rozsahu to má ještě hodně daleko.

Miloslav Černý
18. červenec 2025, 14:02

Na větším významu můžou získat více při menším než možném rozvoji OZ u nás umístěním blíže ekonomictejšímu využití jako náhrada za plyn jako dočasné řešení. Žádné chladící věže a nákladné dálkové ztrátovější potrubí navíc z možností většího bezpečnostního zabezpečení.

Martin Prokš
18. červenec 2025, 14:20

Vzal jste si správné prášky? Dává někomu ten shluk slov nějaký smysl?

Miloslav Černý
18. červenec 2025, 16:08

Kdyby jste si je vzal třeba vy a opětovně jste si to pozorně několikrát přečetl, tak by jste to, chtěl bych věřit, pochopil. Máte pravdu v tom, že je v tom shrnuto vícero významných podnětů. Kdo chce pochopit, pochopí důležitost těchto myšlenek pro přínosnější stav v tomto důležitém resortu. Více času mi nyní bohužel nezbývá.

Baton David
18. červenec 2025, 16:12

dá se vyčíst, blízko průmyslu bude dočasně plynový zdroj a pak se instaluje smr, žádné chladící věže je myšleno že se chlazení bude podílet na produkci tepla pro průmysl, ikdyž nízkopotenciálového, a co neodebere průmysl to pobere suché chlazení. Tohle nedá ani fotovoltaika ani větrníček ikdyby baterku měly až do nebes

Miloslav Černý
19. červenec 2025, 10:25

Tento překlad je hodně nepřesný, přimo zavádějící. Baterie ano, ale odpovídající využití. Plyn jako záložní zdroj v podobě kogenetace, ten už tam bude se vší pravděpodobností po odstavení k dispozici. Při dalším předpokládaném rozmach OZ přebytky za výhodných podmínek do sítě v opačném do akumulace a jako posledni krok nejvhodnější tepelná akumulace. A jestli se mám zmínit o využití odpadniho nizkoteplotního tepla, tak s tím by si podnikatele rádi poradili, jen kdyby bylo k dispozici. A jsou tu k dispozici další současné funkční technologie. Podobných skládanek se samo nabízí vícero pro větší přidánou hodnotu s ohledem místních podmínek. Pojmout to jde jako projekt architekta.

Martin Prokš
19. červenec 2025, 12:21

Dobrý den,

Nejspíše to budete brát jako porušení pravidel zdejší diskuse, ale já to myslím vážně.

Sjednejte si schůzku u psychiatra. Nechte se vyšetřit na farmakologii. To co a jak píšete, jasně ukazuje na nějaký závažný problém. Nejsem doktor, ale váš projev je očividně hodně v nepořádku.

Opakovaně porušovaná logická souvztažnost, neschopnost členit text, neschopnost gramaticky správně se vyjadřovat, hyperaktivita v chrleném objemu, pocit (a vámi explicitně vyjádřený) stresu a spěchu...

Nechte se zkontrolovat, vyhledejte pomoc.

S pozdravem

Miloslav Černý
19. červenec 2025, 20:33

Není dostatek času Vám to polopatě vysvětlovat, zvláště když není z Vaší strany zájem chápat jiný než vlastní názor s odváděním pozornosti od tématu, jak popisujete.

Simon
18. červenec 2025, 21:55

U nás na Slovensku sme omnoho ďalej JAVYS s Newcleo ide postaviť závod na výrobu MOX vo Francúzsku a ide postaviť rýchli reaktor v Bohuniciach. Vidím to tak najskôr na 2140. Ale ako práčka na € je to dobrý projekt. :-)

V Čechách to má aké také racio, aj keď to vidím skôr po roku 2040. Držím palce.

Pavel Vesely
20. červenec 2025, 15:32

Tragedie ČR je že pro výrobu nemá co nabídnout. Prostě metalurgie, kovárny,

válcovny trubek jsou v kelu. I na ty kontejnery na vyhořelé palivo, což je v principu tlustostěnný hrnec se vozí železo z Itálie. Škoda a český průmysl se vrátil tak do období kolem r 1850. Dneska by nevyzbrojil ani císaře Rakousko-Uherska.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se