Domů
Jaderné elektrárny
Druhý čínský demonstrační reaktor HTR-PM dosáhl kritického stavu
Bloková dozorna reaktoru HTR-PR; Zdroj: CNEC
Zdroj: CNEC

Druhý čínský demonstrační reaktor HTR-PM dosáhl kritického stavu

Druhý vysokoteplotní, plynem chlazený modulární reaktor Shidaowan v čínské provincii Šan-tung dosáhl poprvé kritického stavu, oznámila to čínská společnost China Huaneng. První z dvojice reaktorů na bloku dosáhl kritického stavu v září.

Základní parametry malých modulární reaktorů CAREM a HTR-PM

Podle společnosti China Huaneng, vedoucí firmy v konsorciu pro výstavbu demonstračního jaderného bloku, dosáhl druhý reaktor 11. listopadu 2021 první kritičnosti „ve vzdušné atmosféře“ a nyní bude podobným způsobem následovat série testů stejně jako u prvního reaktoru.

Dva reaktory pohání jednu turbínu

Výstavba demonstračního bloku HTR-PM, který disponuje dvěma reaktory o jednotkovém tepelném výkonu 250 MWt jenž pohání jeden turbogenerátor s elektrickým výkonem 210 MWe, začala v prosinci 2012.

China Huaneng buduje demonstrační elektrárnu spolu s dceřinou společností China National Nuclear Corporation (CNNC), China Nuclear Engineering Corporation a Ústavem jaderných a nových energetických technologií univerzity Tsinghua. Hlavním dodavatelem jaderného bloku je firma Chinergy, společný podnik Tsinghua a CNEC.

Instalace reaktorové nádoby reaktoru HTR-PM v roce 2015; Zdroj: China Huaneng

Komerční typ s šesti reaktory

Koncem roku 2012 byla zahájena výstavba demonstrační jednotky Shidaowan HTR-PM o výkonu 210 MWe. Úspěšný provoz bloku by měl připravit půdu pro komerční typ s výkonem 655 MWe.

Design reaktoru HTR-PM600; Zdroj: IAEA

První reaktor HTR-PM, který 12. září dosáhl kritického stavu, úspěšně dokončil fyzikální testy při nulovém výkonu v heliové atmosféře, a nyní se chystá na výkonový provoz, uvedla společnost China Huaneng

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(42)
Petr Hariprasad Hajič
20. listopad 2021, 11:51

Demostrujte, soudruzi, demontrujte, hlavně aby se něco nezvrtlo jako u nás Jaslovských Bohunicích. Sedm atmosfér není malá špuntovka.

Tomas Jedno
21. listopad 2021, 08:50

To neni podstatny (a navic to je nic i pro ubohou cinskou kvalitu) problem je zcela jinde. A to v nucenem obehu chladiva, navic takoveho, ktere jakoukoli netesnosti utece rychle pryc.

ldx
21. listopad 2021, 22:57

Tak tam spustí moderační tyče, neočekával bych v dnešní době konstrukční chybu stejnou jako v Černobylu :-)

Tomas Jedno
22. listopad 2021, 06:12

No, tak to ja vzhledem k delsi zkusenosti s jejich technikou ano.

Pavel Novák
22. listopad 2021, 14:04

V Černobylu došlo k experimentu řízeném externími pracovníky s odstavením všech ochran reaktoru a přechodem na ruční řízení, no a člověk je prostě pomalý. KOnstrukce reaktoru s nehodou nemá co dělat

Tomas Jedno
23. listopad 2021, 06:19

No tak to si o tom neco nastudujte, jak historii havarie, tak konstrukci...

Jan Stehlik
21. listopad 2021, 09:16

Zjistěte si kolik atmosfér je v normální atomce.

Marián Markovič
21. listopad 2021, 09:59

To neni 7 atmosfér, ale 7MPa čiže 69 atmosfér,... což se mi stejne zdá málo,... v primárním okruhu PWR reaktoru to bývá 15.5MPa čiže skoro 2x tolik.

víc mám obavu o Grafitu jako moderátoru v tomhle typu reaktoru,...

Doufám že to Soudruzi dobre zabezpečili,... aby to neodrovnalo pár guloček silicagelu jako v A1 v Bohunicích

Pavel Novák
22. listopad 2021, 14:01

Pane kolego, pletete si pojem a průjem, to pak většinou přichází průser - U projektu A1 došlo k nehodě lidskou nedbalostí, palivový článek před instalací nebyl řádně očištěn od silikagelu a tím pádem se nemohl chladit. Jinak projekt A1 byl ve své době velmi pokrokový.....

Petr Hariprasad Hajič
20. listopad 2021, 11:53

Demonstrujte soudruzi, demonstrujte. Jenom aby se něco nezvrtlo jako u nás svého času v Jaslovských Bohunicích. Sedm atmosfér není malá špuntovka.

Pavel Veselý
20. listopad 2021, 14:46

No a kde je celý západ včetně USA. Čína se stává leaderem v oblasti jaderných reaktorů spolu s RF.

Richard Vacek
20. listopad 2021, 15:20

Západ je leaderem ve výrobě elektřiny z čínských solárních panelů a v ukládání energie do čínských bateriových úložišť.

Mirek Winter
21. listopad 2021, 12:55

:-))

Jaroslav Loudil
20. listopad 2021, 18:46

Ve světě nastal problém v námořní kontejnerové přepravě, po covidový BOOOM v obchodu vyžaduje stále více přepravních lodních TEU kontejnerů. Čína jich pro celý svět ročně vyrábí 3 000 000 kusů, ale nestačí to. Zdá se mi , že je na čase se vážně zamyslet, proč i takovou blbost, jako je běžný železný kontejner pro nás musí vyrábět Čína ! + solární panely + čipy + hračky + baterie + krabice + papír + elektroniku + atd.atd. Jsme v EU i USA ještě NORMÁLNÍ ?

Ferda
20. listopad 2021, 20:28

Ona nemusí, ale my (resp. naši podnikatelé) chceme. Myslíme si totiž stále, že je výroba v Číně lacinější. Jenže ono už tomu ale tak není. Naší hloupou a nenažranou snahou o neustálé navyšování zisků prostřednictvím převodu výroby tam jsme Číně jednak dobrovolně předali monopol na výrobu téměř všeho. Za druhé jsme jim zařídili bezkonkurenční prostředí a z něho plynoucí ohromné zisky. A za třetí jí umožnili současný přímý ekonomický vliv na naši vlastní (evropskou, světovou) produkci všeho. Dřív číňané kradli know how, průmyslová špionáž jela na plné obrátky. Dnes jim svět narval totéž sám a ještě rád platí za dodávky. Kdo chce kam...

Jindřich Wegenkittl
21. listopad 2021, 08:22

Nechápu a byl bych rád kdyby mi to někdo vysvětlil.proč se na všechny čínské výrobky směřující do eu neuvalí ekologické clo?

Všude slyšíme jak jejich továrny zamořují planetu,jak musíme mít v eu euro 7,přece kdyby museli čínani výrabet v čistych továrnách a museli by investovat do ekologie jako to musíme v eu tak by už dávno nebyli konkurence schopni.

Jarda
21. listopad 2021, 12:12

Ekologické clo? Bohužel je vidět, že netušíte o čem mluvíte. pokud by k tomuto kroku došlo, tak je celá evropa odepsaná. Díky ekologickým evropským šílencům se totiž v evropě nedají vyrobit životně důležité věci, které potřebujete každý den. Tedy daly by se, ale díky ekologickým nesmyslím tak draze, že bychom zaplakali. A nemyslím tím pouze výrobky, ale i chemii pro úpravu pitné vody, návaznou průmyslovou výroby a další a další. Evropa montuje výrobky ze surovin těžených a zpracovaných v číně a zemích, které tzv na green-deal kašlou.

Filp
21. listopad 2021, 15:38

Jako, že by si měl všechno dražší a soudruzi z EU by tvoje peníze vyházeli za kraviny? Tak to je super nápad.

Ivan Novák
21. listopad 2021, 22:11

Zakažte dětskou práci! A neměla byste tyhle boty z Malajsie ve velikosti číslo 7?

Blahomrav Ducánek
21. listopad 2021, 08:59

Máte naprostou pravdu.Nejdříve přesunou výrobu kvůli nákladům a tedˇ se divý,že Čína z toho profituje.Jenže odejít jinam na východ už není kam.

Jiří Nový
21. listopad 2021, 16:16

A opravdu chcete mít na našem území nové továrny, které budou vyrábět to, co se dnes dováží z Číny? Chcete je mít třeba za vaší zahradou? Budete si mnout ruce, jak je to ekologické, když se to nemusí dovážet z Číny?

Václav Horálek
20. listopad 2021, 21:32

Vítězem globalizace se stala ČÍNA za přispění USA a ÚNIE.Spekulativní systém úkázal své slabé stránky ! Nic nevymyslíš.karty rozdává jiný.

František Martínek
21. listopad 2021, 14:52

Naprosto vystižení reality.

Martin
20. listopad 2021, 22:56

Ahoj...No,kdysi jeden čínský podnikatel řekl:Dobře,řekněte a Číňan vám to vyrobí...Ale nečekejte kvalitu za tak nízkou cenu...Myslím,že nás asiati totálně převálcujou...U nás v Děčíně je viet.večerka Princ...Ti Vietnamci ve třech lidech doslova z ruiny udělali fungující obchod...Jsou velmi houževnatí...

Milan Paulik
21. listopad 2021, 00:49

A ktera firma by to u nas vyrabela kdyz uz na nam v podstate zadna firma nepatri.

František Kusák
21. listopad 2021, 07:59

Máte pravdu v tom, že je ponižující v podstatě prosit o dodávky téměř veškerého zboží. Ale nedělejte si iluze, i ten tzv. jednoduchý výrobek je poměrně sofistikovaná záležitost. A pak, musíte mít dostatečně rozvinutý metalurgický průmysl, vyspělé strojírenství, a to nejdůležitější: lidí a energie. Co z toho EU v dostačném množství a za rozumnou cenu má. Takže, to co říkáte, je v nejbližší době prakticky nerealizovatelné. Co tady ještě máme, je vyspělá kultura a zajímavá architektura. To táhne, ale i to se někdo snaží zničit. A na průmysl, jako nosnou část ekonomiky, postupně zapomeneme. Škoda.

Jiří Procházka
21. listopad 2021, 09:08

Máte pravdu,škoda jen že my jsme ten náš těžký průmysl po slavné revoluci stachanovsky zničili jako vše ostatní,případně prodali za hubičku.Současni politici situaci zhoršují opatřeními typu máme obří zásobníky plynu,ale zeji prázdnotou.Skandalni úspora peněz,mohli jsme mít minimálně celou zimu ceny plynu na staré úrovni.Takovych opatření vytváří naše vlády řadu i proto máme tak vysokou inflaci.To bylo řečí po revoluci že se vlády budou řídit doporučením odborníků, zatím i ten příslovečný sedlák by takle nehospodařil.

Jan Stehlik
21. listopad 2021, 09:19

Máme zásobníky z 90% plné . Ceny plynu se netvoří u nás.

Libor
21. listopad 2021, 08:40

Jednoduché, protože peníze... v číně to stojí pár kaček, kdežto výroba v EU či USA by byla podstatně dražší.. ostatně taky na to začínají všichni doplácet.

Karel
21. listopad 2021, 17:19

Nejsme

Schaukelpferd von Buchenholz
21. listopad 2021, 17:47

Protože Čína to vyrobí levněji.

To je celý problém.

Jaroslav Loudil
20. listopad 2021, 19:04

Čína má "fištróna" i v jiných oblastech. Velmi rychle staví OZE zdroje /nejrychleji na světě/. Pro ukládání přebytků energie plánuje stavět bateriové systémy, ovšem kromě toho i supermasívně i přečerpávací elektrárny, jako třeba jsou naše Dlouhé stráně.

Čínský plán pro přečerpávačky :

2020 = 30 GW

2025 = 60 GW

2030 = 120 GW

Mají -li naše Dlouhé stráně výkon 0,65 GW , pak bude mít Čína už za 9 let v přečerpávačkách asi 200 našich Dlouhých strání.

Josef
20. listopad 2021, 19:26

To není moc vzhledem k tomu, že Čína má 100krát víc obyvatel než Česko. Dnes tedy máme 2krát větší kapacitu v přečerpávacích elektrárnách než Čína, v roce 2025 nás Čína možná dožene.

Václav
20. listopad 2021, 22:02

Vodní elektrátny nemají u nás zelenou,tak není co řešit.

David
21. listopad 2021, 11:18

100krát více obyvatel než Česko? Nebude to náhodou 100000krát?

Kamil Kubů
20. listopad 2021, 20:02

Tam, kde je vůle, činy na sebe nedají dlouho čekat. Aneb, kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Nic asi vic na současnou situaci jádra nesedí.

Milan Jakeš
20. listopad 2021, 21:17

U jádra nejde o vůli ale o pokoru a opravdovost. Jinak si nalháváte něco, co nemá se skutečností mnoho společného a katastrofa s trvalými následky číhá za rohem. Co já vím, tak stav je zatím takový, že jádro bychom z tohoto důvodu v elektrárnách neměli pokoušet a nevěřím tomu, že v Číně by byli v tomto o tolik dál.

Jinak k tématu, dostanou-li se bez poruchy na provozní teplotu reaktoru, tak to bude úspěch. Na kritickém stavu není nic vyjímečného.

Jan Stehlik
21. listopad 2021, 09:21

Proto staví malé modulární elektrárny . Ty se uchladí samovolně narozdíl od velkých (fukušima) . Proto jsou tak konstruovány.

Jaroslav Loudil
20. listopad 2021, 22:27

Velkou výhodou tohoto reaktoru je to, že se obejde bez odstávek nutných na výměnu paliva, neprodukuje tolik odpadu a je mnohem bezpečnější, jak běžné reaktory. Nepochybuji o tom, že se běžné provozní teploty dočkáme nejpozději za několik měsíců. Jinak nevím , proč by neměl tento princip reaktoru fungovat, když už v roce 2003 začal na plný výkon pracovat stejný reaktor- HTR-10 v čínské univerzitě Tsingua o výkonu 10 MWt , který vycházel z ještě dřívějšího německého vzoru. Nyní tedy dojde jenom ke zvýšení výkonu reaktoru 25 krát z 10 na 250 MWt. Tento reaktor ve Shidaowanu je často označován za první reaktor IV. generace na světě. Patrně si to zaslouží.

Milan Jakeš
20. listopad 2021, 23:08

Jaká je provozní teplota té školní verze? Tento má pracovat na 750oC. Vysoké teploty se kvůli IR přenosu tepla špatně izolují a vím, že před lety sháněli instrumentaci na 650oC, což je dnes hodně odvážné.

Marián
21. listopad 2021, 09:46

No,.. moderátor nezáviský na chladivu,... plynem chladený,... tohle už na nekolika místech na svete nedopadlo dobre,... A1 v Bohunicích, ve Švajčiarsku Lucens,...

Tak dúfam že Číňani vědí co delají

Radek Prokop
21. listopad 2021, 11:20

Ve světě se staví elektrárny a u nás nejsme schopni postavit ani psí boudu. Hlavně že jsme členy bohaté a rozvinuté EU.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se