Domů
Jaderné elektrárny
EIA: Výkon jaderných zdrojů na Středním východě do 10 let vzroste o 10 GW
Výstavba jaderné elektrárny Barakah. Zdroj: www.iaea.org
Zdroj: IAEA

EIA: Výkon jaderných zdrojů na Středním východě do 10 let vzroste o 10 GW

Výkon jaderných elektráren na Středním východě by měl podle odhadů americké vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) do roku 2028 přesáhnout 14 GW. Jaderné elektrárny mají pomoci tamním státům omezit jejich závislost na fosilních palivech, ze kterých v současné době vyrábí téměř veškerou elektřinu.

Podle EIA by měl výkon jaderných zdrojů v oblasti Středního východu vzrůst z 3,6 GW v letošním roce na 14,1 GW v roce 2028. Své odhady agentura zakládá na probíhající výstavbě a dohodách uzavřených mezi státy regionu a dodavateli jaderných technologií. Tahounem v rozvoji jaderné energetiky mají být Spojené arabské emiráty s jadernou elektrárnou Barakah, jejíž 4 bloky o celkovém výkonu 5,4 GW mají být postupně dokončeny do roku 2020. První blok elektrárny byl po 5 letech výstavby dokončen v loňském roce, elektřinu by měl začít vyrábět letos.

Kromě Spojených arabských emirátů výstavbu jaderných bloků plánují dále Írán, Turecko, Saúdská Arábie či Jordánsko. Írán v současné době disponuje jediným jaderným zdrojem na Středním východě, elektrárnou Búšehr o výkonu 1000 MW, jež ročně vyrábí zhruba 5,9 TWh. Írán již zahájil výstavbu elektrárny Búšehr II, jejíž dva bloky mají navýšit výkon jaderných zdrojů v zemi o dalších 1800 MW.

Na letošní duben je rovněž naplánováno zahájení výstavby první jaderné elektrárny v Turecku. Jaderná elektrárna Akkuyu má disponovat celkem 4 výrobními bloky, každém o výkonu 1200 MW. Dokončení prvního bloku je plánováno na rok 2023.

Předpokládaný vývoj instalovaného výkonu v jaderných zdrojích na Středním východě. Zdroj: EIA
Předpokládaný vývoj instalovaného výkonu v jaderných zdrojích na Středním východě. Zdroj: EIA

Výstavbu jaderných zdrojů na Středním východě EIA připisuje snahám států zvýšit jejich energetickou bezpečnost skrz omezení závislosti na výrobě elektrické energie z fosilních paliv. Fosilní paliva jsou s 97% podílem hlavním zdrojem elektrické energie v regionu, kdy 66 % elektřiny je vyráběno spalovaním zemního plynu, 31 % zaujímá ropa. Zbylá 3 % výroby pochází z jaderných a vodních elektráren a dalších obnovitelných zdrojů.

Jaderné elektrárny mají zemím rovněž pomoci pokrýt rostoucí poptávku po elektrické energii, která je spojena s populačním a ekonomickým růstem. V loňském roce výroba elektrické energie v regionu podle EIA dosáhla zhruba 1000 TWh, do roku 2028 by přitom měla vzrůst téměř o třetinu. Poptávka po elektřině by tak na Středním východě měla růst výrazně rychleji než ve zbytku světa, kdy EIA odhaduje globální nárůst o 18 %.

Úvodní fotografie: Výstavba jaderné elektrárny Barakah, zdroj: iaea.org

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Martin P
9. březen 2018, 12:55

Je zvláštní, že se Blízký Východ snaží budovat něco tak "neperspektivního a drahého" jako jsou jaderné elektrárny ;-)

Petr Závodský
9. březen 2018, 14:55

a) Nemají ropu a plyn, vítr nefouká, slunce nesvítí a dny jsou mrazivé. :-)

b) Nikdo jim neporadí, neb všichni praví inženýři a energetici jsou na webech v ČR (a AT, DE)

c) Mají rozum a myslí na budoucnost

Na JE Barakah jsem byl v listopadu 2013. Opravdu unikátní, jak se podařilo zemi, bez zkušeností s jadernou energetikou, program rozběhnout a KEPCO/KHNP dodržet rozpočet a v podstatě čas (problém provozní oddálil spouštění) při jejich první dodávce jaderné elektrárny mimo Jižní Koreu.

Jan Veselý
9. březen 2018, 15:14

d) I v arabských zemích se najde dost potentátů, kteří mají potřebu honit si ego. Státy potřebují dokázat sobě a světu jak oni jsou bohatí a technicky vyspělí. Přeju jim to, přeju jim co nejmíň problémů s výstavbou.

Jde jen o to jestli ta výstavba, o které referuje EIA, je jen stádečko "bílých slonů" nebo začátek něčeho trvalého. Každopádně dodám, že očekávaná instalovaná kapacita fotovoltaiky v regionu MENA v roce 2020 je 76 GW a vzhledem k tomu, že se třeba v Saudské Arábii a v SAE již běžně kontraktují FVE s cenou dodávek elektřiny pod 20 USD/MWh, nemyslím si, že to bude zdaleka všechno.

Petr Závodský
9. březen 2018, 16:35

Přesně, kdyby raději četli komentáře tady na webu a poučili se z nich ....

Petr Závodský
12. březen 2018, 19:15

Pane Vaněčku, jste opravdu tak neznalý, nebo jen pořád potřebujete ....

Země používající jadernou energetiku (mírové využití jaderné energie) jsou vázány mezinárodními úmluvami a proto i třeba to paliva má max. obohacení je 5%.

Írán mezinárodní smlouvy nepodepsal a není problém s JE Buscher, ale s tím, že obohacují sami palivo bez kontroly. A proto sankce (a proto že nesouhlasí s mezinárodními dohodami).

Pane C, vyrobit jadernou bombu z vyhořelého jaderného paliva .... no eufemisticky "není úplně jednoduché". A toho štěpného materiálu tam opravdu nemáte "dost na pár bomb".

A s tím transportem ... no teoreticky ano, ale prakticky je vše pod on-line kontrolou (zapečetěný reaktor, na nějž koukají on line kamery, to samé s použitým palivem, evidence .... jakmile by byl jen náznak nějakého problému, tak IAEA a rozvědky vědí ... dříve než začnete něco vyrábět.

Je lepší mít jaderné elektrárny, podepsané smlouvy a kontrolu (viz třeba Jižní Korea) a nemít riziko jaderné zbraně, než Severní Korea bez smluv a kontroly a pravděpodobně s jadernou zbraní (i když kdo ví kolik hlavic ... a možná mají už jen rakety, co jim někdo prodal/dodal ....)

C
12. březen 2018, 23:59

Pane Závodský,

ano zatím to tak je, zatím všechno hlídáme on-line a smlouvu vypověděla jedna země která dělá problémy (jak je na tom přesně Írán nevím), ale i kdyby MAAE a rozvědky něco věděly, o tom že by došlo k akci proti takové zemi, jiné než ekonomické, což by jenom utvrdilo místní režim že koná dobře, je podle mne z podobné říše sci-fi kam umisťujete zneužitelnost jaderného materiálu. USA legitimitu takových akcí pohnojily a niko si netroufne takovou akci provést. Zbývá jedině mluvit a to nikam u takových režimů nevede. Existuje jediná tajná služba a stát, které si to troufnou, ale otázka jestli bude daný diktátor v jejich zájmovém okruhu.

Není náhodou na výrobu jaderné bomby potřeba jen několik desítek kilogramů štěpného materiálu, kterého bude dost v jaderném, použitém, palivu? Ano, koncentrace hluboko pod 5 %, ale pořád odpadají materiálově a energeticky náročné kroky.

Co s týká raket, kdoví ak to je, vzhledem k tomu že se do toho pouští i soukromá sféra, tak technologie a znalosti dospěly tak daleko že to umí udělat "kdokoliv" s potřebným vybavením. Může to souviset s pokrokem obráběcích strojů a podobně.

Milan Vaněček
9. březen 2018, 17:57

Ano, z hlediska vojenského je to prvý krok k získání jaderných zbraní, zeptejte se v Iránu. O nic jiného jim nejde, energie (ať již nafta, plyn či slunce) mají nadbytek.

Petr Závodský
9. březen 2018, 18:42

Pane Vaněčku, tlakovodní reaktor, palivo obohacené do 5% ... a jaderná zbraň. O červené Karkulce by nebyla?

C
9. březen 2018, 19:12

Pane Závodský,

nepřímo by to mohlo souviset, pokud budou mít jaderné odborníky, k tomu by místnímu emírovi ruplo v bedně dojít může, no a pak by mohl tohoto všeho využít (včetně jaderného materiálu co bude mít) k tomu aby se ke zbrani dostal. Bez toho to bude mít těžší, o dost.

U těchto zemí podle mne platí že jejich bezjadernost stojí i za to že budou vypouštět emise a pálit fosilní paliva. Navíc mají asi nejlepší podmínky pro využití sluneční energie.

Já bych se třeba pod takovouto smlouvu nepodepsal, svědomí by mne nenechalo. Možná tak Izrael a Jordánsko z té oblasti, Libanon, když vyžene extremisty co se tam nastěhovali kolem občanské války.

Petr Závodský
9. březen 2018, 19:18

Pane C, myslíte opravdu jadernou bombu + raketu s kterou zaútočí na zbytek světa, nebo "špinavou" bombu. To první není opravdu jen tak....

Milan Vaněček
9. březen 2018, 19:38

Pane Závodský podle Vás jsou Američané blbci, když obžalovávají Irák z cíle rozšířit jadernou energetiku kterou jin budovali Němci a Francouzi na výrobu jaderných zbraní? Obama a Trump podle Vás poslouchali pohádku o Červené Karkulce? To snad nemůžete myslet vážně a jen trolíte.

C
9. březen 2018, 21:08

Pane Závodský,

V podstatě roste riziko obého, v první fázi mají po pár letech dost izotopů na hodně špinavou bombu, pravda je že to asi mají v malém množství i dnes ze zdravotnictví, ale elektrárna je přece jenom vydatnější zdroj a nedělám si iluze že by palivo v suchém meziskladu bylo natolik aktivní aby zabilo při pohledu.

Ovšem z dlouhodobého hlediska je tu nebezpečí že odborníci vyškolení pro jadernou energetiku (nějaké jaderné fyziky jistě budou muset mít), budou zneužiti (či budou tak konat dobrovolně), k vývoji skutečné jaderné zbraně. Nevím jak složité bude přepracovat uran z paliva, ale i po vypálení tyčí je tam dost štěpného materiálu na to aby po separacích bylo dost na pár bomb. Vím že je to možná zbytečná obava, ale kdoví co se jim honí hlavou. Saúdové snad mají od Pákistánu několik bomb, nebo se minimálně o jejich nákup pokusili/zajímali se, jsou to tak 3, 4 roky.

K útoku na západ není třeba raketa, úplně stačí aby do některého z důležitých přístavů připlula loď s malým dárečkem, celník někde v tramtárii to procl, navíc když to bude vládní zakázka. I jen slabá bomba 15-20kt by mohla mít na ekonomiku zničující vliv. Odpálit to v Hamburku, nebo Amsterodamu by způsobilo totální zastavení mezinárodního obchodu chaos a krizi. Ano v konečném důsledku by to odnesli oni protože by u nich nikdo už nikdy nic nenaložil, ale...

likvidátor
9. březen 2018, 18:40

Tak to je dost průser, tolik chystaných jaderných zbraní. K ničemu jinému se to totiž nehodí, elektřina z toho leze drahá, neekologická a zatížená dlouhodobými toxickými emisemi.

Petr Závodský
9. březen 2018, 18:43

Elektřina nejlevnější (no možná u nich plyn ...), nejčistší (bez emisí), palivo obohacené do 5%, obohacení v cizině .... co tam máte dál?

Jan Veselý
10. březen 2018, 13:08

Tady je odkaz na reálné ceny elektřiny ze zdroje, který je ještě o dost levnější, čistší (žádné nebezpečné odpady z výroby elektřiny) a bez paliva.

Vinkler
12. březen 2018, 10:30

Hezký, ale co v noci, v zimě a za prachové bouře? A taky tu A bombu z toho neuděláte.

Vinkler
12. březen 2018, 10:32

Podívejte na Kima, už s ním jednají.

Jan Veselý
12. březen 2018, 12:34

V Saudské Arábii je někdy zima? A až bude noc/prachová bouře? To znamená, že výkon panelů nestačí, proto udělají to samé, co by dělali, když by nestačil výkon jaderných elektráren - pustí zdroje s pružnou výrobou. Pokud tedy prachová bouře nezionizuje vzduch a nezkratuje vedení.

Martin Pácalt
12. březen 2018, 15:38

V S.A. nevím, ale na Sahaře bývají krátká období, kdy tam i sněží. Dtto např. stát Colorado.

likvidátor
9. březen 2018, 19:55

jak jsem napsal, předražená energie, zbytečné další zamoření vyrobenými toxickými odpady a značné ohrožení lidí možné jen v nedemokratických režimech.

Josef
9. březen 2018, 21:17

No tak se podívejte na tabulku znečištění ČR - nejlepší vzduch máte v Jižních Čechách. A Temelín vyrobí více energie než tento kraj spotřebuje. Srovnejte si to se severní Moravou. Tam stavba velké jaderné el. nebyla realizována. Pokud jste o cenu el. energie z jádra, pak není pravda že je drahá. V reálném trhu je nejlevnější, ale protože se provoz OZE platí pomocí jiné složky ceny el. energie došlo k růstu cen pro konečného spotřebitele při současném poklesu cen silové elektřiny - pokud chcete můžete zdeformovat trh tak že i zdroj , který vyrábí kW ta 14 kč - což jsou některé naše FV elektrárny se jeví jako nejlevnější jde jen o to kolik peněz se vyhazuje oknem u nás jeto asi 50 mld ročně ( to byla cena 1 bloku Temelína v cenách před 16 lety)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se