Domů
Jaderné elektrárny
Francouzský senát navrhl zrušit cíl, podle kterého měla Francie snížit podíl jaderných elektráren na výrobě elektřiny na 50 %
JE Flamanville. Zdroj: EDF
Zdroj: EDF

Francouzský senát navrhl zrušit cíl, podle kterého měla Francie snížit podíl jaderných elektráren na výrobě elektřiny na 50 %

Francouzský senát navrhl, aby byl zrušen závazek Francie snížit výrobu z jaderných elektráren do roku 2035 na 50 %, informuje portál Montel. Závazek byl poprvé přijat v roce 2014 s cílem snížit podíl elektřiny vyrobené v jaderných elektrárnách na polovinu do roku 2025. 

Francie postupně upouští od svého cíle postupně snižovat závislost země na jaderné energetice. Zatímco v roce 2014, kdy byl cíl poprvé představen, se zdálo, že bude možné se obejít bez některých jaderných elektráren, současná energetická krize naznačuje opak.

V rámci současných legislativních změn, které míří především na zrychlení povolovacích řízení pro výstavbu jaderných elektráren, bylo nově navrženo, aby Francie již netrvala na snížení podílu jádra na výrobě elektřiny na polovinu. měla Francie měla zmíněného cíle, v rámci kterého mělo být ve Francii odstaveno celkem 12 jaderných bloků, dosáhnout nejprve do roku 2025. Konečný termín byl nicméně odsunut v roce 2019 o deset let, tedy do roku 2035.

Návrh změny zákona reaguje na plány, podle kterých má Francie do roku 2050 postavit dalších šest jaderných elektráren. Podle prohlášení vlády má pouze díky úpravě legislativy dojít ke zrychlení výstavby v řádu let.

Návrh kromě zrušení výše uvedeného cíle dále navrhuje, aby byl zrušen strop na celkový instalovaný výkon jaderných elektráren v zemi ve výši 62,3 GW.

Jaderná elektrárna Tricastin Jaderná elektrárna Tricastin. Zdroj: jean-louis Zimmermann / Creative Commons / CC BY 2.0

Návrh zákona dosud nebyl přijat, v současné fázi se jedná pouze o návrh francouzského senátu, kterým byla změněna původní ministerská novela, jejímž hlavním účelem bylo umožnit výstavbu celkem šesti jaderných bloků ve Francii do roku 2050.

Energetická společnost EDF, která se mimo jiné uchází i o dostavbu jaderné elektrárny Dukovany, plánuje výstavbu reaktorů ve třech francouzských lokalitách. Dva bloky mají vyrůst v Penly, dva v Gravelines v severní Francii a dva v Bugey ve východní Francii nebo v lokalitě Tricastin v jižní Francii.

Společnost také ve Francii dokončuje výstavbu jaderné elektrárny Flamanville, u které došlo koncem loňského roku k navýšení rozpočtu o 500 mil. EUR a oddálení termínu komerčního provozu na přelom let 2024-2025.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
Karásek
17. leden 2023, 20:15

Ten pokles výroby z JE bude nepochybně následovat a pokud to nebude v roce 2035, tak to bude o trochu později a to proto, že jim staré JE dožijí. A s tou výstavbou bych to viděl tak, že s problémy dostaví novou JE Flemanville od Arevy a pak se na další výstavbu pro překročení rozpočtu vykašlou. Finsko dnes lituje toho Arevadobrodružství v Olkiluotu.

Emil
17. leden 2023, 21:35

Není to "Flemanville" a není od Arevy, Karásku. A na to že "Finsko dnes lituje toho Arevadobrodružství v Olkiluotu" jste přišel jak? Proč by někdo litoval že má zbrusu nový stabilní nízkoemisní zdroj levné elektřiny s životností minimálně 60 let? To by musel být nějaký blázen a to Finové nejsou.

Karásek
18. leden 2023, 17:54

Drahej Emile, nový blok Flemanville samozřejmě staví Areva( přejmenovaná na Framatom).

Emil
18. leden 2023, 19:07

Ne, to samozřejmě nestaví, Karásku. A nejmenuje se "Flemanville".

Karásek
18. leden 2023, 21:12

Tady Emile : EDF oznámilo další zpoždění JE Flamanville - OEnergetice

Emil
18. leden 2023, 21:44

Ano, Karásku, i tady se píše že se nejmenuje "Flemanville".

Karásek
19. leden 2023, 18:21

Je to JE Flemanville a stavi ji Areva, nebo ExAreva(Framatom).

Pavel
17. leden 2023, 21:50

Jestli někdo něčeho lituje, tak němčouři tzv. energiewende. Jen si to nechtějí přiznat.

Petr
18. leden 2023, 10:48

Němci jsou naprosto vysmátí. Mají energie z větru tolik, že drží nad vodou Francii.

Emil
18. leden 2023, 11:18

Myslíte tu Francii, která elektřinu taky exportuje? Nespletl jste si Francii s Rakouskem nebo Itálií nebo nějakou jinou notoricky importní zemí?

Milan Vaněček
18. leden 2023, 13:54

Francie za rok 2022 byla čistým dovozcem elektřiny. Tečka.

Emil
18. leden 2023, 14:02

A teď máme rok 2023 a v něm je zatím už zase čistým vývozcem. Takže znovu. Kdo tu koho teď drží nad vodou?

Milan Vaněček
18. leden 2023, 14:18

Jsem rád, že Emil souhlasí s tím co jsem napsal o celém roce 2022, Francie čistý dovozce.

A jak to vypadá (z hlediska Německa) v roce 2023? Je to zde:

agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_import_export/01.01.2023/18.01.2023/today/

Udělejte si úsudek sami....

Emil
18. leden 2023, 14:29

Emil s ničím co jste napsal nesouhlasil, Vaněčku, už jsme opět u toho vašeho problému s chápáním psaného textu. Jestliže se bavíme o výroku psaném v přítomném čase, tak je úplně irelevantní co bylo minulý rok, a stejně tak je irelevantní "jak to vypadá (z hlediska Německa) v roce 2023", když to vaše "hledisko" nijak nezohledňuje hledisko Francie, které ukazuje, že je v tomto roce čistý vývozce:

energy-charts. info/charts/power/chart.htm?l=en&c=FR&interval=year&source=cbpf_saldo&stacking=stacked_absolute

Antonín Mikeš
18. leden 2023, 14:49

Zajímavý je ten graf od pana Vaněčka hlavně když povypínáte vše krom France a Power Price, pak je vidět krásná korelace vysoká cena = import z Francie, nízká (záporná) cena = export do Francie.. Jen poslední tři dny jsou vyjímka

Milan Vaněček
18. leden 2023, 17:13

Ano, jen německé VtE jsou schopny vyvážet velmi levnou energii, je jich potřeba mnohem víc.

Francie v zimě vyváží jen drahou energii (a jen když moc nemrzne, když mrzne tak jí mají nedostatek a zachrání to jen německé uhelky nebo když fouká tak německé VtE.).

Emil
18. leden 2023, 17:24

Drobná korekce: Ano, jen německé VtE jsou schopny vyvážet energii s velmi nízkou hodnotou. Francie v zimě vyváží jen energii s vysokou hodnotou.

Milan Vaněček
18. leden 2023, 21:07

Pletete si pojmy a dojmy, hodnotu a cenu. Ale to nevadí....

richie
18. leden 2023, 22:44

ad Milan Vaněček 18. leden 2023, 17:13

".. Ano, jen německé VtE jsou schopny vyvážet velmi levnou energii, je jich potřeba mnohem víc.... Francie v zimě vyváží jen drahou energii (a jen když moc nemrzne, když mrzne tak jí mají nedostatek a zachrání to jen německé uhelky nebo když fouká tak německé VtE.).

este skuste sa tu niekde nad niekym vyvysovat tym, ze ste vraj "vedec" .. ked vam absolutne unika co je pricina a co nasledok ...

Emil
18. leden 2023, 22:58

To si právě pletete vy, Vaněčku.

Pavel
20. leden 2023, 23:32

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

... a zřejmě proto, mají nejdražší elektřinu v EU a hystericky visí na zločineckých rusácích, že.
.

Pravoslav Motyčka
17. leden 2023, 21:35

Energetika Francie bude ještě zajímavá na jednu stranu v létě přes den nebude pro výrobu v jejich jaderných el. odbyt a v zimě jejich výkon nebude stačit, protože se bude topit tepelnými čerpadly. Podobně na tom bude většina zemí. to bude problém energetiky tak za 5 let.

Ivan Švančara
17. leden 2023, 23:01

Pravoslav, na vyrobu vodiku zadarmo si nepozabudol?

Maly Jarda
18. leden 2023, 01:31

Na západě díky neoliberalismu (podle hesla každý za sebe) centrální vytápění povětšinou nemají , takže ani nemají to teplo z JE k čemu připojit , na spalovny odpadu měli posledních 10 let moratorium(díky američany placenému greenpeace) takže budou asi muset pálit australské uhlí(jako my), amazonské pralesy(jako holanďani) a americký plyn (jako všichni v Evropě)

Peter
18. leden 2023, 22:42

Jarda ak chceš vedieť niečo o centrální vytápění tak príď do Dánska. Chodia tu ľudia z celého sveta. Alebo si nájdi niečo na internete. Vďaka centrálnemu kureniu niektoré mestá sú tu ceny stabilné. Za byt v Horsens platím už 5 rokov rovnakú cenu. 80% tepla je OZE. Platí sa banke za pôžičku nie za plyn. Centrálne vykurovanie je dôležita časť exportu. DANFOSS, GRUNDFOS. Sezóne zásobníky tepla. Nie je to len centrálna kotolňa.

Baton David
18. leden 2023, 07:05

v létě by mohli vyrábět syntetická paliva, sice se na to chystali občasníci ale i pro takovouhle výrobu bude lepší pokud přebytky budou trvalejšího charakteru a ne pouze občasné

Maly Jarda
18. leden 2023, 08:31

To jsou ta ssntetická paliva jako od Porsche které postavilo megatovárnu v Chile která vyrobí 100 (slovy sto) tun syntetického paliva ročně ?

Martin Svoboda
18. leden 2023, 10:19

Megatovárna ... nebuď jako malý jarda. Mě to přijde spíš jako takový střední autoservis:

https (://) newsroom (tečka) porsche (tečka) com/en/2022/company/porsche-highly-innovative-fuels-hif-opening-efuels-pilot-plant-haru-oni-chile-synthetic-fuels-30732.html

Michal
18. leden 2023, 08:52

A) Odstávky jaderných elektráren se dají plánovat na léto

B) V zimě může být výkon turbogenerátorů mírně vyšší díky nižší teplotě chladicí vody

V praxi například elektárna Temelín dodává nejvíce elektřiny do sítě vždy v zimním období. Konrétně v roce 2022 vyrobil Temelín v lednu 10,1 % roční výroby, zatímco třeba v květnu to bylo jen 5,3 % a v prosinci 9,8 %.

Otázkou spíše je, zda jsou Francouzi schopni těchto předností jaderných elektáren využít ve prospěch stabilizace energetiky, nebo ne.

Martin P
18. leden 2023, 10:20

Francouzi mají rezervy v tom, že se dají původní elektrokotle předělat na tepelná čerpadla vzduch-voda. S jejich klimatem na tom budou lépe než my, koeficient (topný faktor) by mohl být na hodnotě 3. V tomto ohledu mají před sebou nadějnou jadernou perspektivu.

Petr
17. leden 2023, 22:35

Populismus světem vládne.

richie
18. leden 2023, 12:12

Ano, mate uplnu pravdu, mam presne rovnaky pocit, ked citam vase prispevky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se