Domů
Jaderné elektrárny
Jaderná energetika je součástí dekarbonizačního plánu USA
JE Indian Point. Zdroj Entergy

Jaderná energetika je součástí dekarbonizačního plánu USA

Výbor pro řešení klimatických změn Sněmovny reprezentantů USA vydal zprávu, která stanoví cíl dosáhnout uhlíkové neutrality v USA nejpozději do roku 2050. Akční plán pro boj proti změně klimatu zahrnuje jednotlivá doporučení pro dosažení tohoto cíle. Mezi těmito doporučeními je i podpora stávajících jaderných elektráren v provozu. Výbor rovněž doporučuje podporu vývoje pokročilých jaderných technologií.

Výbor složený z republikánů i demokratů byl vytvořen v  lednu 2019 na základě rezoluce 6. Jeho cílem bylo vytvořit doporučení pro opatření, strategie a inovace, pomocí kterých by bylo možné dosáhnout významného a permanentního snížení znečištění a dalších aktivit které přispívají ke změnám klimatu. Usnesení nařídilo výboru, aby stálým legislativním výborům příslušným pro jejich posouzení a jednání vydal patřičná doporučení.

V nově zveřejněném akčním plánu výbor stanovuje rámec pro komplexní řešení přesunu k bezemisním technologiím. Opatření mají za cíl splnit požadavek vědecké komunity na co nejrychlejší a nejagresivnější snižování emisí uhlíku, zvyšování odolnosti komunit vůči dopadům změn klimatu a budování čistého, udržitelného a spravedlivého energetického hospodářství.

Akční plán se zabývá více různým cestami, jak přechod k bezuhlíkové ekonomice podpořit. Kromě dekarbonizace energetiky se tak soustředí například i na podporu bezemisních technologií v dopravě, podporu výstavby nízkoenergetických až nulových domů, či modernizaci a propojení jednotlivých elektrických sítí. Plán rovněž uznává potřebu vývoje nových technologií, které mohou být zásadní pro dekarbonizaci průmyslových odvětví.

Potenciál a rizika jádra

Podle plánu je zapotřebí se rovněž zaměřit na potenciál a rizika technologií jaderné energetiky. Podle akčního plánu jaderné elektrárny v USA pokryly 20 % spotřeby elektřiny v roce 2019. Zároveň byly zdrojem více než poloviny bezemisní elektrické energie. Sektor v USA v minulém roce zaměstnával přibližně 70 tisíc lidí.

Jedním z doporučení výboru je vytvoření federálního standardu čisté energie, který by měl pomoci dosáhnout dekarbonizace energetiky. Standard by vytvořil tržní jistoty pro bezemisní energetické zdroje, bezemisní zdroje energie by si mohly díky němu žádat o finanční podporu. Na tu by měly mít nárok všechny bezemisní technologie, tedy nejen větrné, solární a vodní elektrárny, ale také úložiště energie, tepelné elektrárny se systémy CCS a právě také jaderné elektrárny.

Zvýšená ostražitost nad stárnoucími reaktory

Americká flotila jaderných reaktorů postupně stárne, průměrný věk komerčního reaktoru v USA je 38 let. Reaktory přitom mají provozní licenci na 40 let, licenci je ale při splnění požadavků možné prodloužit o 20 let. V USA jsou již dva reaktory, kterým byla licence prodloužena podruhé. Plán tak doporučuje zvýšit inspekce reaktorů a dále se podílet na zlepšování jejich spolehlivosti a bezpečnosti.

Potenciál existuje rovněž v nových jaderných technologiích, ty se ale stále potýkají s mnoha výzvami například v oblasti bezpečnosti, rizika šíření jaderných zbraní a vysokých nákladů. Výbor přesto navrhuje, aby Ministerstvo energetiky podporovalo první nasazení nových jaderných technologií, jako jsou například malé modulární reaktory. Zdůrazňuje však nutnost neustoupit z přísných nároků na bezpečnost.

Zdroj úvodní fotografie: Entergy

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Emil
5. červenec 2020, 08:35

Jen bych upřesnil, že v USA jsou již čtyři reaktory, kterým byla licence prodloužena podruhé (na 80 let). Kromě Turkey Point 3 a 4 to jsou i Peach Bottom 2 a 3.

St
5. červenec 2020, 11:10

Jde vidět, že USA na rozdíl od Evropy v tomto ohledu rozum. Ať jim ty JE dlouho a bez problémů slouží.

Josef
5. červenec 2020, 15:10

Pokud vím , pak USA nemá žádný plán snižování emisí CO2

https://www.eia.gov/outlooks/aeo/pdf/AEO2020%20Full%20Report.pdf

jejich emise po současném poklesu budou v roce 2050 prakticky stejné...

Jiří
6. červenec 2020, 07:47

Žádný emisní problém CO2 neexistuje, je to globální podvod ????

petr
5. červenec 2020, 15:19

Bezemisní ekonomika bez spolupráce JE s OZE je fikce.

ČR dnes spotřebuje 74 TWh

OZE : 10 TWH

JE : 30,5 TWh

a emisní výroba : 33,5 TWh

+ export dalších cca 12 TWh... to se může omezit

Tedy závěrem budeme potřebovat dostavět Temelín, obnovit Dukovany +

Tetov ??? nebo nahradit řadu tepláren SMR systémy ???

Rozhodně to nepůjde cestou zvýšíme produkci OZE o 335 % to je hloupost...

St
5. červenec 2020, 15:37

Pane Petře, máte naprostou pravdu. Jenže vysvětlujte to tady některým lidem, pro které slunce svítí 24 hodin, příznivý vítr neustálé fouká a akumulace není problém.

Jan Veselý
5. červenec 2020, 16:59

A co má ta úvaha se závěry bez argumentů společného s energetikou USA?

St
5. červenec 2020, 18:56

Třeba to, že USA, aby dosáhli snížení emisí skleníkových plynů mj. sází na JE. Kdežto v EU je pro některé JE sprosté slovo. Proto pan Petr uvedl argumenty, proč je třeba si vzít v tomto ohledu z USA příklad a také budovat JE.

Jan Veselý
5. červenec 2020, 19:43

"USA sází na jádro" nelze popsat jinak než, že je u vás přání otcem myšlenky.

V reálu ta "sázka" vypadá tak, že v USA jsou někde ochotni dotovat provoz již dávno splacených reaktorů, aby vydržely ještě o pár let déle. Nic proti tomu, ale nic to neřeší.

Taky nic neřeší financování výzkumu, kdy z toho možná za 20 let něco bude.

Josef
5. červenec 2020, 21:05

Stačí se podívat od odkazu,

https://www.eia.gov/outlooks/aeo/

Hlavním zdrojem v USA se stane plyn prakticky to budou regulovat tak, aby nemuseli dovážet ropu a byly nezávislí. A pan Veselý má pravdu JE nečeká v USA renesance a také Amerika nebude končit s fosilními palivy naopak počítá s jejich masivním využíváním a růstem jejich spotřeby. Pro ně není racionální odepsat zdroje za biliony USD proč by si ničili vlastní energetiku. Tzv. ochranu klimatu se zabývají státy, které vlastní zdroje fosilních paliv nemají. Například dokud UK měla dost ropy v severním moři, tak jí využívala co nejvíce to šlo a teď když už ropa z velké části došla no tak využívají severní moře jako zdroj větru...

Milan Vaněček
5. červenec 2020, 21:25

Některé státy (třeba Illinois, kde jaderná energetika vznikla) se snaží zachránit JE v USA aby jejich podíl neklesl moc pod 20%.

Vědí, že více by byl naprostý nesmysl, jenom blázen či šílení aktivisté by chtěli budovat 50% či více procent podílu jaderné energetiky.

Bohužel, u nás se vyskytují, a to na významných posicích.

Tato anomálie však nic nezmění na celosvětovém vývoji.

Vždyť i Čína, která nejvíce staví JE se do roku 2050 hodlá jen přiblížit té 20% hranici. Budoucnost vidí v čistých obnovitelných zdrojích, slunci, větru a vodě.

To je realita i plány do budoucna ve světě.

Josef
6. červenec 2020, 01:28

Pane Vaněčku, podíl jaderné energetiky je v USA skutečně nízký jenže my nemáme ani ropu ani plyn ani stabilní vítr nebo pouště jako oni. U nás je to mezi uhlím jádrem a dovozy. Je to vcelku jednoduchá matematika a jestli si myslíte že za 30 let tomu bude jinak tak nebude. Nevím kde berete přesvědčení že vysoký podíl jádra je špatný stejným směrem jsou Slováci i Maďaři plánují stavět i Poláci.

Milan Vaněček
6. červenec 2020, 10:18

Hlavně, pane Josefe, nemáme vlastní firmy co umí stavět JE, nebo vyrábět jaderné palivo. Vše musíme, na rozdíl od Američanů draho dovést. A Slováci nebo Maďaři pro mě nejsou vzorem nových technologií, spíše jsou technologicky pohrobci RVHP.

Ano, je to jednoduchá finanční matematika, že i bohaté jaderné velmoci si nedovolí více než 20% elektřiny z jádra. (jedině De Gaulle byl výjimka, potvrzující pravidlo).

Energetik 007
6. červenec 2020, 06:23

Varianty dekarbonizace

1)Tetov u Přelouče náhrada za Opatovice (Křetínského peněženka)

2)Blahutovice u Nového Jíčína za Dětmarovice, Třebovice ... (peněženka Francouzů)

3)Dukovany u Brna za Teplárny Brno (Faltýnkova peněženka)

4)Temelín za teplárny od Strakonic přes Tábor až do Prahy) (peněženky komunálních politiků)

To by ale TSČR s panem Hájkem muselo myslet trochu s nadhledem.

Podle mého názoru je to jediná varianta udržení velkých CZT s levným zdrojem tepla, muselo by se to ale předhodit Světlíkovi, Pecinovi a LufJardovi aby to protlačili.

energetik II
6. červenec 2020, 07:00

Bohužel , s jádrem to nevypadá nijak dobře celosvětově. Bilance letošního prvního pololetí : žádný nový reaktor se nezačal stavět, žádný nový reaktor nebyl připojen na síť. Naopak, dva reaktory odstavila Francie a jeden USA. Za první pololetí je tedy světová bilance mínus 3 kusy.

Nyní jsem velmi zvědav na druhé pololetí, protože na začátku roku byly velmi optimistické předpovědi o připojení na síť snad až 13 nových reaktorů. Takže do konce roku by se musel každých 14 dní v průměru ve světě přifázovat jeden nový reaktor. Velmi značně o tom začínám pochybovat.

Emil
6. červenec 2020, 07:24

Nemáte pravdu, začal se stavět reaktor v Turecku - Akkuyu 2.

energetik II
6. červenec 2020, 11:59

TO : Emil

Ano, tak začátek lití betonu pro Akkuyu-2 před 10 dny = 26.června, mi opravdu uniklo. Je to tedy zřejmě ale jediný nový reaktor v 1 H 2020, co byla zahájena stavba. "Skóre " tedy není 3 : 0 v neprospěch jádra, nýbrž 3 : 1. Jinak Rosatomu mi nezbývá než blahopřát. Staví v Turecku, Indii, Bangladéši, Bělorusku ,Iránu, letos přibude Čína a možná Egypt, příští rok Maďarsko.

St
6. červenec 2020, 09:20

Jak vidím, tak někteří tu jsou z kroužku mladých věštců a brilantním způsobem umí čerpat informace nejen z morfogenetického pole, ale i z jiných nezávislých zdrojů, takže nejlépe ví, kdo jakou technologii bude potřebovat. Osobně si myslím, že pokud lidstvo v dohledné době nevynalezne nějaký jiný zdroj EE, tak dříve či později bude muset vzít na milost JE. Ale mohu se plést. Protože na rozdíl od jiných nemám patent na rozum.

Tom
6. červenec 2020, 13:10

Takže vy věštíte, že lidstvo vezme na milost jádro. Já zase věštím, že jádro nemá kapacitu utáhnout celý svět. Celý svět teť prakticky jede na ropu. Jak dlouho jí bude dostatek? 50 let?? Za tu dobu snad není reálné zavést tolik jaderných zdrojů. Kolikrát by se musel zvýšit výkon jádra globálně? 20x??!! Na jak dlouho by vydrželo palivo? A nový zdroj za 50let? I kdyby byl dnes objeven nový zdroj, za jak dlouho by jsme na něj přesedlali. Proto mi přijdlou obnovitelné zdroje nejvíce reálné. Rychlost výstavby je dobrá cena také. Akumulace se vyřeší. Jednoduché to nebude, chce to změnu myšlení, ale je to reálné!!!

St
6. červenec 2020, 16:07

Akumulace se vyřeší. Sama bez problémů, snadno a rychle. Stačí jen změnit myšlení. Zajímavá teorie. Co se týče JE, tak mám za to, že paliva je více než dost. Už jen proto, že jako lidstvo máme značný nadbytek jaderné munice. Nikde jsem neřekl, že JE jsou universální prostředek, který všude a všem zabezpečí dostatek energie. Tvrdím, že u nás by JE měli být hlavní složkou v našem energetickém mixu, pokud se něco lepšího nevymyslí. Zatím se nevymyslelo. Už mnohokrát tu kolegové psali, co by to znamenalo pokud bychom odstavili všechny své jaderné a uhelné elektrárny.

Z technického hlediska si myslím, že by nebyl problém v dohledné době pokrýt potřeby lidstva JE. Ale toto je jen můj čistě subjektivní názor.

Tom
6. červenec 2020, 20:31

Žádná teorie, jen hypotéza a svět se o ni pokouší. Jádro mělo dost času se prosadit. Psal jsem, že to nebude jednoduché, žádné snadno a rychle! To si vyprošuji! Myslím, že kumulace hlavně zatím není potřeba. Fosilních paliv je stále dost a ty snad můžou tvořit energetickou zálohu. Do budoucna jen namátkou záloha elektrobily a nebo power to gas.

Psal jste o lidstvu, které by mělo vzít na milost jadernou energii a lidstvo milý pane nekončí hranicemi ČR. Naše spotřeba je velmi malý zlomek té světové. A jestli tvrdíte, že se nic lepšího nevymyslelo, tak si tvrďte, ale sám jste napsal, že nemáte patent na rozum:)

Postavit víc jak 20ti násobek zdrojů jistě technicky lze a kdyby lidstvu nic jiného nezbylo, tak souhlasím, že je to realizovatelné. Ale musíte si uvědomit, že by se odhadované zásoby paliva museli také snížit více, než 20násobně. S tou jadernou municí, coby zásoby paliva pro lidstvo, které nahradí fosilní paliva, to je doufám vtip.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se