Domů
Jaderné elektrárny
Japonsko po 13 letech znovu spustí první jaderný reaktor typu BWR v Shimane 2
Japonská jaderná elektrárna Shimane disponuje dvěma varnými reaktory. Zdroj: Bloomberg
Zdroj: Bloomberg

Japonsko po 13 letech znovu spustí první jaderný reaktor typu BWR v Shimane 2

Japonsko pokračuje ve spouštění svých jaderných bloků odstavených po havárii v elektrárně Fukušima v roce 2011. Ještě letos v prosinci hodlá obnovit provoz první jaderný blok typu BWR  s výkonem 820 MW v elektrárně Shimane. Předpokladem pro opětovnou výrobu elektřiny bylo zavedení řady bezpečnostních opatření, například proti případné vlně tsunami. Japonsko dosud spustilo 12 jaderných bloků, zatím všechny disponovaly reaktory typu PWR.

Japonská společnost Chugoku Electric Power Company oznámila, že plánuje znovu spustit svůj druhý blok v elektrárně Shimane letos v prosinci. Jaderný blok Shimane 2 s varným reaktorem (BWR) je prvním svého druhu, který v Japonsku spustí po jaderné havárii v elektrárně Fukušima. Odstaven byl v lednu 2012 a do komerčního provozu se tak vrátí po 13 letech, během kterých provozovatel pracoval na zvýšení bezpečnosti.

Na konci října nyní provozovatel počítá se zavážkou jaderného paliva. Po spuštění by měl blok zpět do komerčního provozu vstoupit v lednu příštího roku.

„Budeme i nadále přijímat veškerá možná opatření, abychom zajistili, že budou předprovozní kontroly probíhat plynule a maximálním důrazem na bezpečnost. Také náležitě zareagujeme na předprovozní potvrzení ze strany jaderného regulátora a připravíme každý krok ke znovuspuštění,“ uvedla společnost Chugoku Electric Power Company.

Z důvodu zvýšení bezpečnosti postavila Chugoku Electric Power Company 15 metrů vysokou mořskou stěnu na ochranu elektrárny před tsunami. Dále pak připravila lokalitu na potenciální erupci sopky Mount Sanbe a zesílila seismickou odolnost elektrárny.

Elektrárna Shimane disponuje celkem třemi bloky typu BWR, první z roku 1974 je ve fázi  vyřazování z provozu a po havárii ve Fukušimě již elektřinu nevyrábí. Druhý blok zahájil provoz v roce 1989, třetí s pokročilým varným reaktorem ABWR pak měl následovat v roce 2012. V roce 2011 však práce na třetím bloku ustaly a o jeho dokončení Japonsko rozhodlo až v srpnu 2018. Nyní se i třetí blok s výkonem 1370 MW blíží svému spuštění.

Opětovné spouštění japonských reaktorů

Japonské jaderné elektrárny přestaly vyrábět elektřinu v reakci na havárii v elektrárně Fukušima způsobenou vlnou tsunami. Provozovatelé jaderných elektráren musí od roku 2013 splňovat přísná pravidla jaderného regulátora právě týkající se ochrany před přírodními jevy a zároveň mít připravená opatření pro případné poškození aktivní zóny reaktoru.

Obnovit provoz se zatím podařilo ve 12 japonských jaderných blocích, přičemž všechny až dosud disponovaly tlakovodními reaktory (PWR). Pro Japonsko je spouštění jaderných bloků důležité při snižování uhlíkové stopy svého energetického mixu. Země jejich výrobu nahradila plynovými a uhelnými elektrárnami, ty nejšpinavější chce nyní odstavit.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Honza Nedvěd
21. říjen 2024, 11:26

Trinactilety vypadek - to je prima spolehlivost jaderne energetiky. Do neceho takoveho bych chtel dat penize. Vsak se taky privatni investori v celem svete do takovych investic jenom hrnou :) tak hlavne ze je JE stopro bezpecna a nemuze se nic spatneho stat.

Emil
21. říjen 2024, 11:38

Akorát nešlo o "výpadek" ale o změnu předpisů, které další provoz bez zásadních úprav elektrárny znemožňovaly, takže to se spolehlivostí nemá nic společného. Vaše peníze ani nejsou potřeba, úplně stačí že se do takové investice pustil její vlastník, což je privátní investor. Že "je JE stopro bezpecna a nemuze se nic spatneho stat" tvrdil někdo konkrétní, nebo jen stavíte slaměné panáky?

Milan Vaněček
21. říjen 2024, 18:19

Ano, vlastník je privátní investor, který neměl na zaplacení (splácení) škod po havarii a stát ho musel zachránit před bankrotem. A stát musel uhradit a stále uhrazuje a bude uhrazovat obrovské škody z trvajícího jaderného zamoření po protavení reaktorů.

A to je velký eufemismus nažývat důvod=havarii ve Fukušimě "změnou předpisů".

Emil
21. říjen 2024, 18:55

Ne, Vaněčku, opět jste úplně mimo, i v článku máte napsané, že vlastníkem je Chugoku Electric Power Company, kterého se žádná havárie nedotkla. Elektrárnu ve Fukušimě vlastnila úplně jiná společnost Tokyo Electric Power Company (TEPCO).

"Proč pořád diskutujete to, co nedokážete posoudit a čemu nerozumíte?" - vaše vlastní slova.

Milan Vaněček
21. říjen 2024, 19:08

Tak jednomu privátnímu investorovi bouchla JE, protavily se reaktory, i když odolaly zemětřesení a vlně tsunami a druhému to už Japonská vláda nedovolila provozovat a musel taky dávat další obrovské peníze na zvýšení (nevalné) bezpečnosti své elektrárny a bojovat s místními obyvateli, aby nebyli proti opětovnému spuštění.

A za to může podle Emila "změna předpisů".

Dobrej fór.

Emil
21. říjen 2024, 19:21

1) TEPCO je na rozdíl od Chugoku Electric Power Company většinově vlastněná státem.

2) Nebouchla JE, došlo k výbuchu vodíku nahromaděného pod střechou reaktorové budovy.

3) JE neodolala vlně tsunami, vlna tsunami naopak tu havárii způsobila, když zaplavila náhradní zdroje napájení, čímž znemožnila chlazení reaktorů.

4) O provozování reaktorů nerozhoduje vláda ale jaderný dozor, takže ano, provoz znemožňovala změna bezpečnostních předpisů, i to máte napsané v článku, stačilo by si ho přečíst (a pochopit).

"Proč pořád diskutujete to, co nedokážete posoudit a čemu nerozumíte?"

Milan Vaněček
21. říjen 2024, 19:32

Proč pořád diskutuji o Fukušimě? Protože ukázala skutečná rizika jaderné energetiky, jsem rád že je i Vy musíte vidět.

Jaroslav Studnička
21. říjen 2024, 19:40

Vaněčku, nedávno jste psal v jedné diskuzi "ševče drž se svého kopyta".

Tak se tímto držte, protože v příspěvcích výše jste předvedl pouhé blábolení.

Emil
21. říjen 2024, 19:45

"Ukázala skutečná rizika jaderné energetiky", tj. že u druhé největší havárie v celé historii radiace ve skutečnosti nikomu neublížila, byť byla způsobena obrovskou přírodní katastrofou s téměř 20 tisíci obětí, o které dávno nikdo nemluví, ale na havárii ve Fukušimě Vaněček odvádí řeč neustále.

Milan Vaněček
21. říjen 2024, 20:00

Studnička přiběhl na pomoc.

Jaroslav Studnička
21. říjen 2024, 21:01

Omyl Vaněčku, nikomu jsem na pomoc nepřiběhl.

Jen jste toho dneska již neblábolil dost a předvádíte tu svou nevzdělanost a hysterický aktivismus.

Honza Nedvěd
22. říjen 2024, 21:41

Třináctiletý výpadek produkce elektřiny u daného jaderného bloku je prostě realita, kterou může kterýkoliv jaderný aktivista relativizovat, ovšem realita je neúprosná: daný blok třináct let neprodukoval vůbec nic, což je obrovská finanční katastrofa pro každého investora. A okecavat to může jakýkoliv demagog: faktem zůstává že nulová produkce znamená nulové příjmy. Zůstávají jen obrovské náklady na údržbu a splnění nových legislativních požadavků.

Emil
22. říjen 2024, 21:53

Třináctileté zastavení výroby kvůli změně bezpečnostních předpisů může se spolehlivostí spojovat kterýkoliv protijaderný aktivista, ovšem na realitě to nic nezmění, i přes tu tzv. "obrovskou finanční katastrofu" se stejně investorovi vyplatí investovat do rozsáhlých úprav elektrárny, aby těmto novým předpisům vyhověla a mohl ji dál provozovat. "A okecavat to může jakýkoliv demagog."

Honza Nedvěd
23. říjen 2024, 08:22

Wikipedia, zkráceno: Spolehlivost je vlastnost spočívající v tom, že se na základě zkušenosti můžeme na někoho nebo na něco spolehnout například z hlediska správnosti, funkčnosti, bezpečnosti, věrnosti atd.

A lze donekonečna slovíčkařit, manipulovat, překrucovat a svalovat vinu na všechno okolo, aby se zakrylo to podstatné:

JE je nespolehlivý zdroj. Protože na základě zkušeností se nemůžeme spolehnout, že JE bude produkovat EE tak, jak byly předpoklady. Záporožská JE a mnohé další (Jaslovské Bohunice, Černobyl, fukusima , Three miles islands, a další mohou vyprávět).

Emil
23. říjen 2024, 08:32

1) Spolehlivost je že se na něco můžeme spolehnout. No ještě že tu wikipedii máme, to by člověk neřekl.

2) Počítám že podstatnější než co si o spolehlivosti jaderných elektráren myslí nějaký diskutér Nedvěd bude názor nějaké relevantní organizace, zde např. amerického ministerstva energetiky: energy.gov/ne/articles/nuclear-power-most-reliable-energy-source-and-its-not-even-close

3) Ne, zákaz něco provozovat jako v případě elektrárny zmíněné v článku o spolehlivosti nic nevypovídá, můžete donekonečna "slovíčkařit, manipulovat, překrucovat", nic na tom nezměníte.

Emil
23. říjen 2024, 12:58

Odpověď stále čeká na schválení, takže jen krátce:

1) Spolehlivost je že se na něco můžeme spolehnout. No ještě že tu wikipedii máme, to by člověk neřekl.

2) Počítám že podstatnější než co si o spolehlivosti jaderných elektráren myslí Nedvěd bude názor nějaké relevantní organizace. Odkaz po schválení.

3) Ne, zákaz něco provozovat, jako v případě elektrárny zmíněné v článku, o spolehlivosti nic nevypovídá.

Bob
23. říjen 2024, 13:19

Nehledě na to, že kdybychom spolehlivost posuzovali podle p. Nedvěda, OZE typu FVE a VtE by zcela propadly, protože na jejich dodávku se spolehnout nejde vůbec.

A třeba FVE mají výpadek každou noc a vlastně i každé zimní období.

Jirka Líska
23. říjen 2024, 14:17

@Bob 23. říjen 2024, 13:19

Pokud považujete za nespolehlivou FVE, protože nevyrábí v noci, pak jistě budete stejně považovat za nespolehlivé všechny JE, protože nevyrábí při odstávce u výměny paliva.

Bob
23. říjen 2024, 17:59

To Jirka Líska 23. říjen 2024, 14:17

Já tak neuvažuji. To je podle logiky p. Nedvěda. Chtěl jsem poukázat na absurdnost nazývat takové přestávky nespolehlivostí, podobně, jako to dělá u dlouhodobé odstávky (mimochodem dostatečně předem plánované) JE.

Nicméně nic to nemění na tom, že FVE, ale i VtE mají nízké % využití. Porovnejte si to s hodnotou pro JE.

Vítězslav Novák
23. říjen 2024, 15:55

A to představte, že v Zwentendorfu už trvá ten výpadek 46 let - a s každým rokem o rok narůstá...

Tedy... normální člověk by nespuštění elektrárny za výpadek nepovažoval, ale vašim představám to odpovídá dokonale...

Honza Nedvěd
22. říjen 2024, 23:55

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Wikipedia, zkráceno: Spolehlivost je vlastnost spočívající v tom, že se na základě zkušenosti můžeme na někoho nebo na něco spolehnout například z hlediska správnosti, funkčnosti, bezpečnosti, věrnosti atd.

A Emil může a bude (neb na to má ústavou garantované právo, a je to dobře) slovíčkařit, manipulovat, překrucovat a svalovat vinu na všechno okolo, aby zakryl to podstatné: JE je nespolehlivý zdroj. Protože na základě zkušeností se nemůžeme spolehnout, že JE bude produkovat EE tak, jak byly předpoklady. Záporožská JE a mnohé další (Jaslovské Bohunice, Černobyl, fukusima , Three miles islands, a další mohou vyprávět).

Honza Nedvěd
23. říjen 2024, 00:17

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

A pro méně chápavé: je absolutně jedno, z jakého důvodu je jakýkoliv business rizikový, nespolehlivý. Jestli je to důvod technologie, přírodních podmínek, politických nálad, válek, legislativních požadavků, lidského faktoru, nebo vlivu mimozemských civilizací. Je to úplně jedno. A platí to pro úplně všechno a všechny.

Takže zkušenost mi říká, že Emil naprosto spolehlivě bude slovíčkařit, manipulovat, překrucovat a svalovat vinu na všechno okolo. Emil je prostě spolehlivý..

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se