Domů
Jaderné elektrárny
KHNP odstupuje od projektu výstavby nizozemské jaderné elektrárny Borssele
Nizozemská jaderná elektrárna Borssele. Zdroj: EPZ
Zdroj: EPZ, Vizualizace reaktoru EPR1200 společnosti EDF

KHNP odstupuje od projektu výstavby nizozemské jaderné elektrárny Borssele

Korejská společnost Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) se rozhodla odstoupit z procesu výběru dodavatele dvou nových reaktorů v lokalitě nizozemské jaderné elektrárny Borssele. Tento krok následuje po nedávném rozhodnutí společnosti neúčastnit se podobných výběrových řízení ve Švédsku a Slovinsku.

V prosinci 2021 zařadila nizozemská vláda jadernou energetiku do centra své klimatické a energetické politiky. Podle předběžných plánů mají být dva nové reaktory dokončeny kolem roku 2035, přičemž každý bude mít instalovaný výkon mezi 1000 a 1650 MWe. Tyto reaktory by v roce 2035 měly zajistit přibližně 9–13 % nizozemské výroby elektřiny. V prosinci 2022 nizozemská vláda oznámila, že právě lokalita Borssele je nejvhodnějším místem pro jejich výstavbu.

Studie proveditelnosti a spolupráce s KHNP

Společnost KHNP získala v prosinci 2023 kontrakt na zpracování studie proveditelnosti výstavby dvou korejských reaktorů v Borssele. Tato dohoda navazovala na Memorandum o spolupráci v oblasti jaderné energetiky mezi jihokorejskou a nizozemskou vládou.

Model dvoublokové elektrárny designu APR-1400; Autor: KHNP

Podobné dohody na studie proveditelnosti byly uzavřeny také s francouzskou společností EDF a americkou společností Westinghouse. Studie měly ověřit soulad designu reaktorů s nizozemskou legislativou, jejich vhodnost pro vybranou lokalitu Borssele a stanovit detailní odhad finančních nákladů a délku výstavby. Studie se rovněž věnovaly posouzení možných dopadů na životní prostředí. Americká společnost Amentum byla v listopadu pověřena přezkoumáním studií a poskytnutím poradenství nizozemské vládě.

Důvody odstoupení KHNP

„Studie byly dokončeny, proběhly závěrečné diskuse a kontrakty byly uzavřeny,“ uvedla nizozemská ministryně pro klima a zelený růst Sophie Hermansová v dopise Dolní komoře nizozemského parlamentu ze 17. března.

„V rámci těchto diskusí společnost KHNP bohužel oznámila, že nemůže působit jako dodavatel technologie pro výstavbu nových elektráren v Nizozemsku. KHNP uvedla, že se rozhodla na základě vlastních strategických úvah, které se netýkají podmínek ani charakteru nizozemského projektu. Toto rozhodnutí navazuje na podobné kroky KHNP v dalších evropských zemích, jako je Švédsko a Slovinsko,“ doplnila Hermansová.

Dopady na projekt a další kroky

Ministryně zároveň zdůraznila, že rozhodnutí KHNP nebude mít vliv na přípravu otevřeného výběrového řízení a přípravy výstavby nových jaderných bloků budou pokračovat bez zdržení. Westinghouse a EDF uvedly, že mají zájem pokračovat v aktivních jednáních o integraci svých technologií do nizozemského projektu jak po technické, tak ekonomické stránce.

Jaderná elektrárna Sanmen s reaktory AP1000 Jaderná elektrárna Sanmen s reaktory AP1000. Zdroj: Westinghouse

Vláda plánuje na začátku května informovat Dolní komoru parlamentu o výsledcích technických studií proveditelnosti a jejich nezávislém přezkumu. „V tomto dopise vláda také představí další postup v přípravě projektu, včetně financování, projektového řízení a správy. Rovněž objasní způsob, jakým bude probíhat proces výběru technologie,“ uvedla ministryně Hermansová.

Kontext evropských projektů a spory o duševní vlastnictví

V loňském roce se společnosti Westinghouse, EDF a KHNP objevily také v českém tendru na dostavbu JE Dukovany. KHNP tendr vyhrála a očekává se, že EPC smlouva bude podepsána do konce března. Odvolání společností EDF a Westinghouse proti rozhodnutí by podpis smlouvy nemělo ovlivnit. Nedávno navíc společnost Westighouse své připomínky k českému tendru stáhla.

Nedávno bylo oznámeno, že Westinghouse, KHNP a Korea Electric Power Cooperation dosáhly dohody ohledně sporů o duševní vlastnictví, které byly předmětem soudních sporů v USA. Ačkoli jsou detaily dohody důvěrné, společnosti uvedly, že „dohoda rovněž připravuje půdu pro budoucí spolupráci na nových jaderných projektech po celém světě.“

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
Miloslav Černý
22. březen 2025, 12:34

Z našeho pohledu by jsme taky neměli podléhat mánii dlouhodobého výhodně ekonomického potřebného provozu i našich plánovaných mamutu. To podporuje i včerejší zdejší článek o narůstající expanzi v akumulaci jenom v bateriích, kterou už nikdo zastavit nedokáže. A to se nezmiňuji o možné havárie plynoucí z lidského faktoru jako např. ve Finsku nedávno. Za nedlouho nebude problém odstavit spalování uhlí, plynu jako zálohy a následně i dosluhujících stávajících jader. mamutů, podle toho jak aktivní roli v tom dokážeme sehrát. V záloze můžeme mít SMR v naší režii. A to se začínají ukazovat další perspektivní zdroje nikoliv jenom ve výrobě, ale i v té zatím zaostávající, ale žádoucí akumulaci.

Jaroslav Studnička
22. březen 2025, 12:54

Jakou máte kvalifikaci a oprávnění, že mluvíte za ostatní a určujete, co je pro společnost správné a co nikoliv?

Miloslav Černý
22. březen 2025, 14:16

Oprávnění mám jako každý o nic menší jako vy. Se zakazováním osobních názorů máte asi osobní pozitivně výhodný zkušenosti. Důležitější je názor, než kdo ho vyslovil, máte pravdu v tom, že to nebylo dříve obvyklé a spousta lidem to zůstalo v dobrých vzpomínkách, třeba se počítáte mezi ně.

Jaroslav Studnička
22. březen 2025, 21:17

Tak si pište své osobní názory za sebe a nevydávejte své názory za názory ostatních, protože vaše názory jsou pouhé ide.ologické přispěvky protijaderného aktivisty.

Prezentování osobních názorů vám nikdo nezakazuje. To máte pouze problém v chápání psaného textu.

Miloslav Černý
23. březen 2025, 12:56

Je to pouze můj názor a záleží na každém jak to pouze, od toho jsou tyto komentáře. Nemůžu za to, že se řadíte do skupiny arogantních jednotlivců. Nakopnutá husa se vždycky ozve.

Jaroslav Studnička
23. březen 2025, 13:51

Tak znovu pro nechápavé.

Svoje osobní názory si prezentujte kde chcete a jak chcete, ale neschovávejte své osobní názory za názory ostatních.

Tedy přestaňte užívat formulace jako "z našeho pohledu", "neměli", apod.

Petr Kasan
22. březen 2025, 18:18

Pan Černý zjevně dostává zaplaceno za každý příspěvek o jaderných mamutech. Jiné vysvětlení je obsedantně-kompulzivní porucha. Tak či onak, diskuze s ním postrádá smysl.

Petr Hariprasad Hajič
23. březen 2025, 03:14

Jakou vy máte klalifikaci a oprávnění vy, že někomu diktujete, aby vyjádřil svůj názor? S panem Černým naprosto souhlasím. Jaderné elekrárny jsou jak ekonomické, tak i bezpečnostní riziko, které se dá odstranit náhradou jinými zdroji.

Jaroslav Studnička
23. březen 2025, 08:39

Další, co nechápe psaný text a význam příspěvku, ale to je pro vás obvyklé.

Pokud někdo chce ve veřejném prostoru uvádět své názory za jinou skupinu nebo dokonce za populaci ČR, měl by mít patřičnou kvalifikaci a oprávnění a přesně na to jsem se ptal. Osobní názor jsem nikomu nezakazoval.

Stejně tak jako u vás. Klidně si pište nesmysly o Lazard. Pouze tím dokazujete, že energetice nerozumíte.

Emil
22. březen 2025, 14:00

Ve Finsku nedávno k žádné havárii nedošlo.

Galipoli
22. březen 2025, 15:55

Asi myslí toto: Z finské jaderné elektrárny Olkiluoto uniklo přibližně sto kubíků mírně radioaktivního chladiva. Provozovatel zařízení Teollisuuden Voima (TVO) ujistil, že incident ze 7. března letošního roku „nepředstavoval žádné riziko pro personál, životní prostředí nebo jadernou bezpečnost“. Nehoda se přihodila během plánované roční odstávky, která potrvá až do začátku května.

Bez dalšího (mého) komentáře.

Emil
22. březen 2025, 16:32

Toto zaprvé není žádná havárie a zadruhé není pravda že sto kubíků uniklo z elektrárny, sto kubíků uniklo pouze z bazénu reaktoru do prostoru kontejnmentu, tj. elektrárnu vůbec neopustilo.

Karel Valenta
22. březen 2025, 22:25

Jak by se nám nyní v Temelíně hodily další dva jaderné mamuty, ale to by nesměli kecat lidé vašeho ražení.

Miloslav Černý
22. březen 2025, 14:23

Ale došlo, jen jste to nedokázal zaznamenat. Nemusí to být jenom velké havárie, oni jsou nebezpečné i ty menší. Z radioaktivitou není radno si pokud možno vůbec zahrávat ve spojitosti s lidskými životy a to ne jenom jimi.

Emil
22. březen 2025, 16:37

Ale nedošlo, jen jste vůbec nepochopil co se ve skutečnosti stalo, nešlo o žádnou havárii, ani malou ani velkou. S radioaktivitou si nikdo nezahrával, incident a nikoliv nehoda „nepředstavoval žádné riziko pro personál, životní prostředí nebo jadernou bezpečnost“, elektrárna má dostatečnou ochranu do hloubky, aby při selhání jedné bezpečnostní bariéry zafungovala další, jako se to stalo i v tomto případě.

Petr Hariprasad Hajič
23. březen 2025, 03:32

To, čemu člověk říká havárie, tomu zasvěcenec říká incident. Havárie může být velká nebo malá, ale vždycky to bude havárie.

Emil
23. březen 2025, 06:46

Co je havárie a co incident je jasně definováno stupnicí INES. Toto nebyla havárie ale incident.

Miloslav Černý
23. březen 2025, 13:07

Ze své praxe můžu potvrdit, že ač existuje vícero barier a opatření, nelze vyloučit ani malou ani velkou havárii, lidský faktor se vyloučit dopředu nikdy nejde. Doufám, že se nemusím zmiňovat a to se jedná pouze na našem území, kdy už se to nedalo přednostně jak je obvyklé ututlat jako při těch menších.

Miloslav Černý
23. březen 2025, 13:16

A to se nezmiňuji ještě o úmyslné aktivitě teroristů, s čím se měl už svět příležitost seznámit a není to jenom ve válce. Na straně teroristů hraje roli překvapení, sebeobětování a dispozice nejmodernějšími zbraněmi v dnešním světě snadno pořizatelnými.

Petr Kasan
22. březen 2025, 18:29

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

"Z radioaktivitou není radno si pokud možno vůbec zahrávat ve spojitosti s lidskými životy..."

Takže zrušíme celé medicínské obory: nukleární terapie, radioterapie, ...?

A když už, tak "s radioaktivitou", tupohlave..

Petr Hariprasad Hajič
23. březen 2025, 03:17

To je pravda. Zahrávat si s radioaktivitou nejde. Je potřeba to brát maximálně seriózně. Jste poněkud chabrus na nervy že? Soudím z vašich nadávek, které do slušné diskuze nepatří.

Emil
23. březen 2025, 06:44

Kde si někdo s radioaktivitou zahrává? Nic takového se nestalo.

Petr Hariprasad Hajič
23. březen 2025, 03:40

Výstavba jaderných elektráren je složitá, drahá a je potřeba značně dlouhý čas na její realizaci. Vzhledem k současným možnostem obnovitelných zdrojů v kombinaci s bateriovými úložišti a vodíkovým cyklem to vypadá, že JE budou i nadále ztrácet svojí ekonomickou výhodnost. Podle Lazards vychází LCOE úplně nejhůř ze všech zdrojů a bohužel, skaždou další relizací se prognózy zhoršují tak, jak se cena navyšuje a doba realizace pořád prodlužuje. Nejsem úplně proti výstavbě JE, ale v dnešní době se z jaderné energetiky stává postupně jen doplněk k obnovitelným zdrojům. Trend je celosvětový.

Emil
23. březen 2025, 07:02

Už si zase vymýšlíte. Podle Lazards vychází úplně nejhůř ze všech zdrojů střešní fotovoltaické elektrárny, viz str. 9. , na straně 15 pak se započtením alespoň části nákladů na integraci občasných zdrojů do sítě i ty ostatní, a to i v nesrovnatelně lepších podmínkách než jsou v ČR. Např. výstavba odpovídajícího množství větrných elektráren by byla ještě mnohem složitější, s ještě mnohem delším časem na realizaci a s mnohem dražší elektřinou.

Milan Vaněček
23. březen 2025, 10:01

Tak to už je úplné zoufalství, když Emil srovnává střešní FVE s jadernými mamuty. Měl by je srovnávat s malými sklepními jadernými elektrárnami, zkrátka jablka s jablky a melouny s melouny.

Střešní FVE jsou, silou ekonomických výhod vedenou, reakcí našeho obyvatelstva na nesmyslně vysoké ceny elektřiny u nás, které se ještě navíc zabetonují či zvýší (to teprve uvidíme po zveřejnění CfD) výstavbou nové JE s vysokou zaručenou cenou výkupu elektřiny z ní.

Jinak pro Emila: energetická návratnost nejmodernějších slunečních panelů v současnosti už poráží veškerou konkurenci ve světě.

viz pv-magazine.com/2022/07/06/energy output is over 100 times the input needed to manufacture solar panels

Karel Valenta
23. březen 2025, 07:59

Když sečtete náklady na OZE (větrníky nebo FVE ) a náklady na baterie a plus náklady na vodíkové záložní elektrárny a náklady na posílení sítí, tak to bude velmi vysoké číslo za kWh. U JE nic takového nepotřebujete.

Studii, která řeší VŠECHNY náklady na provozování OZE jsem nikde nenašel.

Baton David
23. březen 2025, 11:14

taková studie ale nesmí být v rámci současné ideologie provedena

Milan Vaněček
23. březen 2025, 11:58

Máte 2 jistoty: 1) CfD pro nové jádro v ČR nebude pod úrovní současné vysoké, neudržitelné z hlediska konkurence schopnodti EU, ceny elektřiny u nás

2) když pojedete podle současných příkazů a zákonů Bruselu, tak budete muset brzy zavřít uhlí a nastoupit brzy se zeleným vodíkem, což bude pro nás i EU zničující

Ve světě ovšem drtivou většinou vítězí následující alternativa:

3)Pojedete dál se všemi zdroji výroby elektřiny, co jsou k disposici a budete přidávat především ty nejlevnější zdroje, což je fotovoltaika, větrné elektrárny a víceúčelové elektrárny vodní. A když budte mít nadbytek zdrojů, levných zdrojů nezatížených uhlíkovým podvodem a odpustkami, a chytré dobře propojené sítě, tak budete mít dostatek levné elektřiny.

Prezident Trump dokonce chce snížit dosavadní velmi levnou elektřinu ve většině států USA na polovinu pomocí zvýšené těžby zemního plynu a ropy (a tím dosáhnout i snížení ceny těchto paliv důsledkem nadprodukce)a pomocí inovací a navrácením výroby nutného zařízení (FV panely, střidače, baterie, větrné elektrárny, malé JE) zpět na půdu USA.

Emil
23. březen 2025, 12:15

Vaněčkova údajná "jistota" je pouze jeho ničím nepodložený výmysl, nic víc, reakce na další jeho výmysly výše čeká na schválení.

Milan Vaněček
23. březen 2025, 13:12

Takže Emil tvrdí, že to co se děje v USA, v Číně a Indii (tamní realita, pro 3,5 miliardy obyvatel) je pouze Vaněčkův bezvýznamný výmysl....

Miloslav Černý
23. březen 2025, 13:28

Pro jadernou energetiku se bude potřebovat odbyt, bez její cenové dotace. Rozhodně nelze vycházet ze současných smluvních ujednání, které se bude daným vývojem rapidně měnit. S relevantním vývojem kdo nedokáže počítat, podřezává si pod sebou větev.

Jaroslav Studnička
23. březen 2025, 13:55

"Expert" Černý se svou věšteckou koulí opět pouze k smíchu.

Odbyt po stabilní dodávce el. energie vždycky byl, je a bude.

Navíc, když je tato elektřina bezuhlíková.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se