30. květen 2020
Aktuální výroba v ČR
Rusko dokončilo první testy jaderného paliva odolného vůči haváriím

TVEL, dceřiná společnost ruského Rosatomu a výrobce jaderného paliva, dokončila první fázi testování svého „accident-tolerant fuel“ (ATF), tedy paliva se zvýšenou odolností pro případy jaderných havárií. Zkouška probíhala uvnitř reaktoru ve Státním výzkumném institutu jaderných reaktorů v ruském Dimitrovgradě.
V lednu tohoto roku byly dva experimentální ATF palivové soubory spolu s VVER a západními PWR palivovými proutky zavezeny do vodní smyčky výzkumného reaktoru MIR s odpovídajícími fyzikálně-chemickými vlastnostmi.
Každý palivový soubor obsahuje 24 palivových elementů ve čtyř různých konfiguracích materiálu pokrytí a palivové matrice. Palivové pelety byly vyrobeny z obvyklé směsi oxidu uraničitého, nebo slitiny uran-molybdenu se zvýšenou hustotou a tepelnou vodivostí. Jako materiál palivového pokrytí byla použita zirkoniová slitina s chromovým pokrytím nebo chrom-niklová slitina.
Dobré výsledky první fáze zkoušek
Po prvním ozařovacím cyklu byly oba palivové soubory vyjmuty z reaktoru. Jejich předběžné vyšetření proběhlo přímo na místě týmem z Bochvarova ústavu anorganických materiálů, výzkumného zařízení TVELu v Moskvě. „Prohlídky neodhalily změny v geometrii palivových tyčí, ani poškození povrchu pokrytí“, uvedl TVEL.
Několik palivových proutků z každého palivového souboru bylo vyňato pro pozdější poradiační studie. Výsledky každého z nich pomohou určit optimální kombinaci materiálů. Namísto vyjmutých palivových proutků budou zavedeny do palivových souborů nové neozářené vzorky pro další radiační testy v reaktoru MIR.
Do roku 2020 se společnost TVEL zavázala rozšířit testování na ozařování v komerčním reaktoru, uvedl Alexander Ugryumov, viceprezident pro výzkum a vývoj v TVELu.
Zkoušky v komerčních reaktorech
„Plánujeme zejména zavezení celé palivové vsázky s několika ATF proutky do jednoho z ruských provozovaných reaktorů VVER-1000. Dále zvažujeme testování některých dalších materiálů pro palivové pelety a pokrytí palivových proutků,“ dodal Ugryumov.
ATF je jaderné palivo odolné vůči závažným nadprojektovým haváriím jaderných elektráren, které zahrnují ztrátu chladiva z primárního okruhu (reaktor). I v případě nehody spojené se ztrátou odvodu tepla z aktivní zóny reaktoru je palivo ATF navrženo pro udržení integrity na dostatečně dlouhou dobu bez vzniku chemické reakce zirkonia s párou, při které dochází k produkci vodíku.
„ATF má zásadní význam pro další zvyšování integrální bezpečnosti a spolehlivosti jaderné energie,“ uvedl TVEL.
Zdroj úvodní fotografie: TVEL
Mohlo by vás zajímat
30. září 2020
31. říjen 2020
12. prosinec 2020
19. prosinec 2020
14. únor 2021
20. únor 2021
5. březen 2021
Komentáře (1)
Pokud při úplné ztrátě chlazení v aktivní zóně reaktoru nebude zirkonium- chromový obal palivových souborů reagovat s párou za vzniku vodíku, tak skutečně dojde k dalšímu výraznému posunu v bezpečnosti jaderných elektráren. Bude-li nakonec problém dotažen do kladného výsledku, bude třeba ROSATOMU pogratulovat.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.