Atomenergomash, inženýrská divize ruského Rosatomu, podepsala smlouvu o dodání reaktorů typu RITM-200 pro další dva jaderné ledoborce, které jsou součástí projektu 22220. Kontrakt byl podepsán mezi společností OKBM Afrikantov, dceřinou firmou Atomenergomash a Pobaltskou loděnicí (Baltic Shipyard).

Nová plavidla se připojí k LK-60 ledoborcům Arktika, Sibir a Ural, které budou schopny zvládnout až třímetrovou vrstvu ledu. Každý z těchto ledoborců disponuje dvěma reaktory RITM-200.

Reaktor produkuje tepelný výkon 175 MW a elektrický výkon 60 MW, který bude prostřednictvím dvou turbogenerátorů a tří motorů přenášet na lodní šroub. Oficiální uvedení uvedení do provozu původně plánovaných ledoborců se očekává v následujících 3 letech (Arktika 2020, Sibir 2021 a Ural 2022).

Parametry ledoborce Arktika: délka 147,9 m; šířka 29,9 m; výtlak 23 460 tun, ponor 11 m; Zdroj: rosatomflot.ru

Ural byl posledním ze tří ledoborců, které oznámila Pobaltská loděnice 25. května 2019 v Petrohradě. Při zahájení ceremoniálu, uvedl generální ředitel Rosatomu Alexej Likhachov, že Rusko plánuje v rámci lodního projektu 22220 přidat do roku 2027 ještě další dva ledoborce. Smlouva na jejich výrobu byla společnostmi Atomenergomash a Pobaltskou loděnicí následně podepsána v srpnu.

„V minulém roce jsme úspěšně dokončili produkci reaktorů pro první tři ledoborce z projektu RITM-200, které jsou díky úsilí našich vědců jedinečné a umožňují významná vylepšení v návrhu lodí poháněných jaderným reaktorem, což je bude činit výkonnějšími a účinnějšími,“ sdělil Andrey Nikipelov, generální ředitel společnosti Atomenergomash.

Slavnostní spuštění ledoborce URAL na vodu 25. května 2019; Zdroj: Rosatom

Menší, lehčí, výkonnější

Reaktor RITM-200 má „energeticky účinné integrované rozvržení“, kde hlavní komponenty jsou umístěny přímo do tělesa parogenerátorů, uvedl Rosatom. Toto řešení činí reaktorovou jednotku dvakrát lehčí, 1,5krát kompaktnější a téměř dvakrát výkonnější ve srovnání s reaktory ledoborců řady KLT.

Jedna palivová vsázka reaktoru RITM-200 je srovnatelná s 540 000 tunami arktického dieselového paliva, což umožňuje 7letý provoz na jednu palivovou kampaň.

Zdroj úvodní fotografie: Rosatom

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *