Domů
Jaderné elektrárny
Výstavba největších amerických jaderných ponorek dostala zelenou
Vizualizace budoucí ponorky třídy Columbia; Zdroj: GDEB

Výstavba největších amerických jaderných ponorek dostala zelenou

Americká armáda udělila společnosti General Dynamics Electric Boat smlouvu v hodnotě 9,5 miliardy dolarů (cca 213,2 mld. korun) na konstrukci a testování prvních dvou jaderných ponorek třídy Columbia a na související konstrukční a inženýrskou podporu. Electric Boat, dceřiná společnost stoprocentně vlastněná leteckou, kosmickou a zbrojařskou firmou General Dynamics, je hlavním dodavatelem programu Columbia, který nahradí stárnoucí třídu balistických ponorek Ohio.

Americké ministerstvo obrany uvedlo, že úprava smlouvy o vývoji integrovaných komponent a systémů podporuje zahájení výstavby hlavní lodi USS Columbia (SSBN 826) a předběžné zadání zakázky pokročilé konstrukce a koordinované nákupy materiálu pro následnou stavbu trupu druhé ponorky USS Wisconsin (SSBN 827) ve fiskálním roce 2024. Práce mají být dokončeny do dubna 2030.

Budoucí konstrukční hala pro sestavení ponorek třídy Columbia (GROTON, Conn.); Zdroj: GDEB

Společnost Electric Boat zajistí 78 % konstrukce ponorek třídy Columbia. Firma nedávno přesunula program celé stavby do výrobního komplexu firmy v Quonset Point na Rhode Islandu. Stavba čtyř z celkově šesti „supermodulů“ bude prováděna právě v zařízení Quonset Point. Supermoduly budou poté přepraveny člunem do zařízení pro závěrečné testy a montáž ve městě Groton v Connecticutu, kde budou všechny části smontovány do kompletní ponorky v zařízení, které je momentálně ve výstavbě speciálně pro třídu ponorek Columbia.

Schéma ponorkového reaktoru. Zdroj: nimr.org

Největší americké ponorky v historii

S délkou 170 metrů a výtlakem téměř 21 000 tun, mají být ponorky Columbia největšími ponorkami postavenými na území USA. Ponorky budou vybaveny reaktorem určeným k provozu po celou délku své životnosti, s jednou kratší servisní odstávkou v polovině svého provozu. Výsledkem bude menší obranná jednotka 12 ponorek třídy Columbia, která ve srovnání se 14 ponorkami třídy Ohio dosáhne podobných cílů a ušetří více než 40 miliard dolarů na pořizovacích a provozních nákladech, uvedlo Americké námořnictvo.

Prototyp torpédových otvorů pro ponorky Columbia; Zdroj: GDEB

Zdroj úvodní fotografie (vizualizace ponorky Columbia): General Dynamics, Electric Boat

Štítky:USA
seznam

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Lukas
13. listopad 2020, 17:32

A načo to komu je ? Hlavne, že to zle Rusko stále provokuje a zbrojí. Keby tak oznámili Rusi, že budú stavať také ponorky to by bolo kriku a sankcii. Je mi z toho zle. Ľudia by sa mali viac spájať a vynakladať tieto financie radšej na niečo prospešnejšie pre ľudstvo aby sme sa navzájom nezničili vojnami, mohli tie peniaze vynaložiť radšej na OZE, zdravotníctvo alebo výskum a školstvo, z toho by sa im skôr niečo vrátilo. Takto po výslužbe budú mať ďalšiu veľkú ekologickú záťaž. A nie nie som Rusky trol, len mi príde zbytočne vynakladať financie na takéto veci či už sú to američania, rusi, čínania alebo mongoli...

Jiří Trn
13. listopad 2020, 19:58

Technologická základna a výrobní možnosti jsou ve stavbě jaderných lodí u Ruska a USA prakticky totožné.

Exportér míru a svobody - USA ale preferuje jaderné ponorky a letadlové lodě.

Rusko preferuje jaderné ledoborce.

Heap
13. listopad 2020, 21:50

Jistě, mírumilovné Rusko žádné nové jaderné ponorky nestaví. Nenechte se vysmát.

Je to dost na palici, když 2 hračky pro zelený vygumovaný hlavy stojí jako půlka ITERu. Člověk je relativně rozumný tvor, ale lidi jako celek jsou neskutečně blbí.

Josef
14. listopad 2020, 00:41

To se mýlíte. Arménie nezbrojila a co se stalo napadli jí a sebrali jí část území ze kterého budou vyhnání původní obyvatelé. To samé Srbsku, Sýrii, Libyi a dalším, kdežto taková severní Korea má jadernou bombu a je v pohodě Kim jak ukázal že jeho raketa může zasáhnout USA je najednou kamarád, USA stáhli ocas a dali pokoj. Stejně jako proti Pakistánu, ale Iránu ,který jaderný není USA klidně odstřelí generála a uvalí na něj z plezíru sankce. Kdyby Rusko nemělo jaderné zbraně už by ho dávno zničily stejně tak Čínu. Investice do zbrojení nejsou špatně investované peníze. My například téměř nemáme armádu a to platí o většině států EU, jenže pak musíme hrát podle toho jak píská USA pro ně je důležité udržovat v Evropě konflikt s Ruskem naší alternativou k tomuto je pouze spojit se s Ruskem a tím mít zase konflikt z USA a nebo se vyzbrojit stejně jako Rusko a USA. Což se nám zdá drahé, takže neděláme nic.

Pavel
14. listopad 2020, 22:55

A pak ses probudil s rukou v nočníku. Jaký kus územní byl Libyi nebo Sýrii konkrétně sebrán? Jediné co se tam stalo že asadovic famílie potažmo psychopat kaddáfí rozesraIi vlastní země. Lidi neměli co žrát a tak vyšli do ulic. V Libyi bylo díky zásahu Západu zabráněno následné genocidě, v Sýrii nikoliv. Kim ukázal prd. Akorát Trump si chtěl hrát na velkého mírotvorce, což se mu nepovedlo. Jaký generál? Iránský terorista, který rozesraI půlku blízkého východu, od Jemenu po Irák.

Fantasmagorie místních volksrusáků o tom jak si imperialisti brousí zuby na rusácko a čínu jsou fakt pro srandu.

Josef
15. listopad 2020, 21:29

Libye byla nejbohatším státem Afriky, díky Kadáfímu což byl sekulární diktátor tam byl klid a relativní prosperita. Když odzbrojil, pak si západní státy - Anglie , Francie a USA z Libye udělali válečnou zónu celou zemi zničily a do Evropy od té doby míří vlna emigrantů. A v Libyi proti sobě bojují skupiny islámských fundamentalistů. Podle stejného scénáře podpory teroristických skupin jednaly západní státy i v Sýrii. Tam ovšem zasáhlo Ruko, Sýrie ztratila část území, ale jinak se z ní nestlal šílený náboženský stát. Označování generála za teroristu je nehoráznost. Irán je státem, který je orientován z náboženských důvodů proti největší náboženské totalitě na středním východě - Sauské Arábii, která je podporována USA kvůli svým zásobám ropy a také kvůli tomu, že za tu ropu kupuje od USA zbraně ve velkých objemech. Přitom z politického hlediska je Irán mnohem svobodnější společnost než, ta v Saudské arábii. Podle stejného scénáře byl zničen Irák, kde vládl sekulární diktátor a kde dnes vládne Islám. USA a další západní spojenci nesou hlavní vinu na růstu vlivu Islámského fundamentalismu, také svojí nesmyslnou podporou Israele, která dále destabilizuje celý region středního východu a to vše je prováděno s cílem zajistit si díky destabilizaci oblasti v této části světa co největší vliv. Stejnou politiku provádí USA v celém světě včetně Evropy, kterou žene do nepřátelství s Ruskem a těží z následného strachu. Přitom dnešní Rusko je z kulturního i náboženského hlediska logickým spojencem západní Evropy. A to všechno proto, aby USA měla co největší vliv ve světě za cenu bezohledného poškozování jiných národů a nezměrného lidského utrpení, tato politika je dlouhodobá, jen posledních pár let více čitelná díky hulváctví Donalda Trumpa.

Pavel
16. listopad 2020, 20:08

Máš tam chybu. Správně je to takto: Libye mohla být nejbohatším státem Afriky, nebýt psychopata kaddáfího. Ten tento potenciálně extrémně bohatý stát (bohatší než SAE) hraním si na vojáčky, podporou teroristů všude po světě a hrabáním pod sebe, přivedl zu grunt. V posledních letech jeho vlády v Libye panoval obří nezaměstnanost a hyperinflace, nebyl sto asi splácet svoje staré dluhy za zbrojní dodávky ještě z doby existence východního bloku. Rusácko mu dluh odpustilo, na ČR to zkoušel s podvody a falšováním listin o uhrazeném dluhu, a odpuštění dluhu který měl vůči Bulharsku si vynutil únosem bulharských zdravotních sester, které zachraňovaly zdevastované libyjské zdravotnictví a vyhrožováním jejich popravou. Což je velmi snadno ověřitelný fakt. ROk před kaddáfího likvidací v Libyi zuřila občanská válka a lidi od tamtud utíkali horem pádem a proč zuřila, protože lidi neměli co žrát a tak vyšli do ulic. SOučasný stav Libyi je čistě kaddáfího zásluha. Stejně jako současný stav Sýrie je zásluha masového vraha asada, který tuto zemi utopil v krvi a umožnil tak získat vliv Islámskému státu, který pak museli likvidovat Kurdové spolu s USA.

Nehoráznost jsou tvoje z prstu vycucané bláboly. Generálská funkce mu nezbránila organizovat útoky na civilní lodě, na civilní průmyslová zařízení a totálně zdevastovat Jemen podporou extrémistických bojůvek. Psovi psí smrt. A sulejmání byl pes.

Jen naprostý levičácký vylízanec tvého ražením může nechápat, že islámský fundamentalimsu důvod nepotřebuje. A nejvíc tento fundamentalismus rozdmýchali rusáci v Afghánistánu, asad v Sýrii a svého času jej financovali jak saddám tak kaddáfí.

Ty o politice jakéhokoli státu víš kulové, jen opakuješ estrémně hloupou komunistickou propagandu, které nevěřil nikdo při smyslech ani v 50. letech.

Josef
16. listopad 2020, 22:35

Jistě Kadáfí se sám rozbombardoval a Jemen napadl ubohou Saudskou Arábii, kterou zachránily Americké zbraně a za zničený Irák v kterém zavládnul Islámský stát může Asad, který ho rozbombardoval a zničil. A já jsem levicové komunistické hovado co to nechápe, zatím-co Vám inteligentovi na úrovni je to zcela jasné. Běžte na Americkou ambasádu a řekněte jim, jak jsou skvělí, na takový talent už tam určitě čekají několik let.

Pavel
20. listopad 2020, 20:52

Teď jsi to trefil volksrusáku. Než západ v roce 2011 proti kaddáfímu zasáhl, tak tam skoro rok zuřila občanská válka - tedy rozbombardovaná infrastruktura (kaddáfího ozbrojenými silami) a desetitisíce libyjců na pochodu přes moře do Itálie. Západ zlikvidoval kaddáfímu akorát tanky a letadla a zabránil mu tak ve vraždění vlastního obyvatelstva. Zjisti se něco o tom, kdo jsou to hútiové a kdo je financuje, abys nebyl stále za úplného bIbce. Jemen zdevastovaly právě šíitské a iránem financované hútijské bojůvky, přičemž několikrát napadli saudské území, včetně ropných zařízení a zaútočili i na tankery. Taky ti doporučuji si nastudovat kdo to byl Málikí a jaký měl tento šítský militant řízený teheránem vliv na vznik IS v Iráku - opět abys nebyl za bIbce. Dost se o tom ve zpravodajství mluvilo, ale ty máš zřejmě palici zaraženou mezi puťkovýma půlkama, takže je pochopitelné, že nic netušíš. Ale tu předposlední větu jsi dokonale trefil.

Josef
14. listopad 2020, 00:41

To se mýlíte. Arménie nezbrojila a co se stalo napadli jí a sebrali jí část území ze kterého budou vyhnání původní obyvatelé. To samé Srbsku, Sýrii, Libyi a dalším, kdežto taková severní Korea má jadernou bombu a je v pohodě Kim jak ukázal že jeho raketa může zasáhnout USA je najednou kamarád, USA stáhli ocas a dali pokoj. Stejně jako proti Pakistánu, ale Iránu ,který jaderný není USA klidně odstřelí generála a uvalí na něj z plezíru sankce. Kdyby Rusko nemělo jaderné zbraně už by ho dávno zničily stejně tak Čínu. Investice do zbrojení nejsou špatně investované peníze. My například téměř nemáme armádu a to platí o většině států EU, jenže pak musíme hrát podle toho jak píská USA pro ně je důležité udržovat v Evropě konflikt s Ruskem naší alternativou k tomuto je pouze spojit se s Ruskem a tím mít zase konflikt z USA a nebo se vyzbrojit stejně jako Rusko a USA. Což se nám zdá drahé, takže neděláme nic.

Jiří Trn
14. listopad 2020, 09:25

Pane Heape, poměr výstavby jaderných ponorek, jaderných letadlových lodí a jaderných ledoborců hovoří zcela jednoznačně pro Rusko.

Heap
14. listopad 2020, 09:52

Jestli ono by to nemohlo být tím, že většina pobřeží USA nezamrzá a kolem Aljašky není víceméně kam plout.

Ivan Novák
14. listopad 2020, 10:31

Původně mělo to velké uhlovodíkové ložisko na severu Aljašky terminál v Prudhoe Bay (teď se oficiálně nazývá nějak eskymácky, nesleduji) a ropu z něj měl vozit ledu odolný tanker SS Manhattan. Po zimě 1969 se to ukázalo pro praxi neprůjezdné a Kanada ne zcela souhlasila, že Severozápadní pasáž jsou mezinárodní vody, nakonec byl proto postaven ropovod na jih Aljašky do Valdez. Ale ten stárne, základový permafrost ztrácí pevnost, a naopak mořského ledu ubývá.

Jiří Trn
14. listopad 2020, 11:53

Pane Heape, očividně nevidíte dál než na špičku vlastního nosu.

USA jsou asi uzavřená země, která neobchoduje se zbytkem světa.

Heap
14. listopad 2020, 17:12

Je pravda, pane Trne, že mám o trošku větší nos a občas mi může malinko překážet ve výhledu. Proto vám budu vděčný, když mě poučíte a vysvětlíte mi, na kterých obchodních trasách potřebuje USA nutně flotilu ledoborců.

Milan
16. listopad 2020, 13:09

Zrejme neovládaš fakty. Rusi majú absolútne najväčšiu flotilu atomových ponoriek na svete rovnakej triedy ako plánované nové US ponorky + jadrové ponorkové drony o ktorých Rusi verejne hovoria že sú určené pre aktiváciu Gigavulkánu v oblasti Yellowston ktorý má potenciál zničiť celé USA a Mexiko a zabiť 400-500 M ľudí.

A v lete spôsobilo 10 najväčších Ruských ponoriek poplach, keď sa dostali na dostrel k NewYorku.

Rusko je bezpochyby najagresívnejšia krajina na svete, jediné čo ju trochu brzdí je slabšia ekonomika.

Jiří Trn
17. listopad 2020, 09:08

Svazáku Milane, vy svazáci jste byli fanaticky zabednění jak za bolševika, tak dnes.

Se zápalem rozšiřujete jakékoli lži a nejspíš jim i věříte.

www.armyweb.cz/clanek/usa-vs-rusko-kdo-ma-vojenskou-presilu

Jiří Trn
17. listopad 2020, 09:09

Svazáku Milane, vy svazáci jste byli fanaticky zabednění jak za bolševika, tak dnes.

Se zápalem rozšiřujete jakékoli lži a nejspíš jim i věříte.

armyweb . cz/clanek/usa-vs-rusko-kdo-ma-vojenskou-presilu

Dušan
13. listopad 2020, 22:08

No skôr je zvláštne, že to "mieromiluvné" Rusko stavia jadrové ponorky a niekto o tom evidentne nepočul ....

Richard Vacek
14. listopad 2020, 07:37

Proč si to nenechají vyrobit v Číně?

PetrV
19. listopad 2020, 09:03

Mi by se líbilo, kdyby slavné jaderné ponorky fungovaly jako zdroj ee a tepla pro severské oblasti. Akademik Kurčatov je loď. Ponorka může vyrábět teplo v primáru, výměník, sekundární okruh, výroba ee a tepla. Ponorka také pluje nad vodou , nejen pod vodou.

Jaký máte na to názor?

Jaké jsou úniky radioaktivity amerických ponorek do mořské vody?

Carlos
20. listopad 2020, 23:32

Josef @ 14. listopad 2020, 00:41

Josefe,

Jestli to spíš nebude tím že KLDR nikomu za tu námahu nestojí. Ten národ byste musel vyhladit pokud chcete vyhrát a na to není na světe žádná armáda ani generál připravený. Jediná věc jak by to před právem, nikoliv před svědomím, mohlo projít je plná militarizace KLDR. A Západ nemá asi jediného generála, který by byl s to to udělat, k válce s KLDR by totiž takový generál potřeboval poměrně silnou víru v boha, ať už je jakýkoliv. Pokud máte dávat rozkazy k vymazání měst z mapy, tak to nejde bez tohoto, potřebujete k tomu nějakou obezličku abyste se nezbláznil.

Evropa by hlavně potřebovala mít vlastní unijní armádu, ne 28 armádiček, s tím že minimálně jedna země nesmí nikdy mít jednotky v unijní armádě aby nebyly porušeny mezinárodní smlouvy. Pořizovat si 19x 1 Bismarck není efektivní, pořídit těch Bismarcků 19. Jenže to je neprůchodné přes velkou část evropských politiků.

Francie nebude nikdy chtít třeba předat jaderný arzenál a kdyby si Německo pořídilo vlastní tak se spustí v Evropě závody ve zbrojení, Unie neunie.

Jak velkou armádu byste si třeba pro ČR představoval? padesát, sto, tisíc tisíců? Navíc velikost armády není vše. V 38. mělo Československo ve zbrani 1.25 milionu mužů (A bůh ví kolik civilistů bylo ozbrojeno a připraveno k odboji), U.S. Army měla asi 175 tisíc mužů. No... a k čemu to První republice bylo? K ničemu v zásadě. (Protože Beneš)

Nehledě na to dnes tu dělat nějaký megaarmádní program tu nejsou ani lidi ani podpora. Ani pro Evropský, ani pro republikový. Podívejte se kolik lidí si myslí že EU, kterou sami tvoříme, je větší nepřítel než třeba Rusko, které adorují. (O tom že někteří jsou takoví blázni že pobíhají, doufám(!), se znehodnocenými puškami a páchají co páchají snad netřeba se zmiňovat.)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se