Westinghouse podepsal zakázku licencování paliva pro reaktory VVER v Bulharsku
Dodávky jaderného paliva různými výrobci pomohou Bulharsku významně při diverzifikaci energetického sektoru. Nyní bude také licencováno palivo společnosti Westinghouse pro jadernou elektrárnu Kozloduj.
Společnost Westinghouse se již delší dobu zaměřuje na vývoj paliva pro tlakovodní reaktory východního typu. Smlouva, která byla nyní podepsána mezi společností Westinghouse a jadernou elektrárnou Kozloduj, se týká nasazení a provedení bezpečnostních analýz při implementaci alternativního jaderného paliva. Speciální testovací palivové soubory by měly být zavezeny do 5. bloku jaderné elektrárny Kozloduj, jehož srdcem je reaktor VVER-1000.
„Jaderná elektrárna Kozloduj znovu prokázala důvěru ve zkušenosti společnosti Westinghouse při zajištění jaderného paliva,“ sdělil Tarik Choho, prezident společnosti EMEA Operating Plant Services.
„V rámci bulharské strategie energetického zabezpečení nám naše globální schopnosti umožňují nabídnout inovativní technologie a nejvyšší úroveň služeb pro provoz bulharských jaderných elektráren,“ dodal Choho.
Slavnostní ceremonie se zúčastnil také bulharský premiér Boyko Borissov, podle něhož je diverzifikace paliva klíčovým elementem bulharského úsilí pro posílení naši národní bezpečnosti.
„Jaderná energetika je pro Bulharsko extrémně důležitá, jelikož na ní závisí hladký provoz přenosové soustavy. Zároveň je zahrnuta do zelené energetiky Evropské unie,“ uvedl Borissov.
Vývoj bezpečnostní analýzy nového typu paliva je prvním krokem diverzifikačního programu schváleného agenturou Euratom.
„Příprava detailního a komplexního hodnocení bezpečnosti je předpokladem pro získání povolení k zajištění alternativního dodavatele palivových souborů,“ uvedl provozovatel jaderné elektrárny Kozloduj.
Palivo společnosti Westinghouse pro jaderný reaktor VVER-1000 nyní využívá 6 reaktoru na Ukrajině. Podobné palivo je nyní testováno také v jaderné elektrárně Temelín, kde jsou nové palivové soubory v prvním bloku zavezeny od roku 2019. Speciální testovací palivové soubory (LTA) mají charakterizovat a potvrdit připravenost amerického paliva pro licencování v České Republice.
Nejnovější generace paliva VVER-1000 společnosti Westinghouse nabízí vynikající ekonomii provozu i výkonnost. Přitom palivo splňuje nejvyšší standardy bezpečnosti a kvality, informovala společnost Westinghouse.
Jaderná elektrárna Kozloduj
V jaderné elektrárně Kozloduj je postaveno celkem 6 výrobních bloků. První čtyři bloky jsou starší generace reaktorů VVER-440, které byly odstaveny do roku 2004. Jediné nyní provozované reaktory v elektrárně jsou 5. a 6. blok. Oba bloky jsou tvořeny reaktory VVER-1000, jejichž výstavba začala v roce 1980. 5. blok přešel do komerčního provozu v roce 1988, zatímco 6. blok jej následoval až v roce 1993.
Oba bloky společně zajišťují přibližně třetinu elektřiny spotřebovávané v Bulharsku. Původně plánovaná životnost obou bloků byla 30 let, ale Bulharsko nyní podniká patřičné kroky pro prodloužení životnosti obou bloků na 60 let. Provozovatel elektrárny toho plánuje dosáhnout v rámci projektu v hodnotě 360 milionů eur, na kterém od roku 2012 spolupracují elektrárna Kozloduj, společnost Rosenergoatom i francouzská společnost EDF.
Výstavba dalšího bloku
V minulém měsíci bulharská vláda schválila plány předložené ministryní energetiky na výstavbu dalšího výrobního bloku. Na 7. bloku by mělo být využito zařízení od ruského dodavatele, které bylo zakoupeno pro projekt Belene. Výstavba projektu Belene byla v roce 2012 pozastavena. Ministerstvo energetiky také jednalo se společností Westinghouse o výstavbě podobného výrobního bloku v lokalitě Kozloduj.
Zdroj úvodního obrázku: Wikimedia Commons
Mohlo by vás zajímat:
Westinghouse se uz kdysi v JE Temeline o toto pokousel, vysledek byl velmi spatny. Tak asi dalsi pokus..... Pritom prvnim, neslo jejich palivo, vlivem jeho deformaci, z reaktoru ven.
Jednak nešlo vytáhnout, ale také se některé proutky rozsypaly. Teď probíhá v ETE druhý pokus. Jsem na to zvědavý, zdali bude funkční.
Jinak zásobování od TVELu probíhá v pohodě a cena jakbysmet.
Amíci se všude tlačej politicky, kvalita bohužel pokulhává.
I ty podělané útočné vrtulníky nám vnutili.
Prý to zařídil koudelka od čučkařů.
Ano, je pravda, že měl Westinghouse při prvních testech, když licencoval své palivové soubory v Temelíně problémy s deformacemi palivových proutků. To se však postupně odstranilo a vyladilo. To, že se nakonec Temelín vrátil k Rosatomu bylo dáno cenou a ne nekvalitou palivových souborů Westinghouse. Palivové soubory Westinghouse se nyní velmi intenzivně využívají na Ukrajině. Již třetí ukrajinský blok byl 28. června 2020 plně zavezen palivovými soubory firmy Westinghouse, jde o druhý blok Jihoukrajinské jaderné elektrárny. V roce 2018 byl těmito soubory kompletně zavezen třetí blok této elektrárny a v roce 2019 pak pátý blok Zaporožské jaderné elektrárny. Nyní palivo od firmy Westinghouse využívají dva bloky Jihoukrajinské elektrárny (2. a 3.) a čtyři bloky Zaporožské elektrárny (1., 3., 4., a 5.). Právě hlavně pro Ukrajinu vyvinul Westinghouse své palivo i pro bloky VVER440. I pro tento typ ruského reaktoru, který se u nás využívá v jaderné elektrárně Dukovany, tak lze nakoupit palivo u západního dodavatele. Připomeňme, že se uvažuje o výstavbě pobočky Westinghouse pro výrobu paliva na Ukrajině. Ještě možná připomenu, že palivo dodává švédská pobočka Westinghouse.
To sice ano. Palivo dodává, ale na úrovni konstrukce konce 80 tých let. Původní palivo, které mělo konstrukční části ze zirkonia pro snížení parazitní absorbce se tak kroutilo, že tam nešlo vůbec zavést. Tak museli zirkonium nahradit inconelem pro zvýšení stability souboru a mají asi tak 1,5 tuny parazitních materiálů v aktivní zoně. Nelze jinak, důvody jsou čistě politické. Ale Ukrajina je zřejmě tak bohatá, že si to může dovolit. No a co se testuje v ETE je ještě možná konstrukčně horší než to původní na Ukrajině.
Ach jo, jaderný expert Veselý promluvil. V prvních deseti letech využíval Temelín palivo Westinghouse VVANTAGE 6., které opravdu mělo zpočátku problémy z kroucením palivových proutků. To se však poměrně brzy vyřešilo přechodem od jednoho zirkoniového pokryti Zircaloy-4 k jinému ZIRLOTM. Opravdu se pro spodní distanční mřížku začal používat inocenel, všechny ostatní zůstaly z původní slitiny, takže to opravdu nepřineslo nijaké zhoršení v podobě, jak se snaží naznačovat pan Veselý. Řadu prvků převzal i Rosatom, když vytvářel své palivo TVSA-T pro Temelín (aby bylo kompatibilní s americkým) po vítězství v soutěži. Začalo se využívat po roce 2010. Nyní se testuje nové americké, které se bude nabízet do tendru na nové období. Jinak práci na nových površích pro vylepšení a vyšší odolnosti palivových souborů i možnosti jejich většího vyhoření pracují jak Rosatom tak Westinghouse a popisoval to i na oenergetice Martin Ševeček: https://oenergetice.cz/elektrina/westinghouse-predstavil-revolucni-jaderne-palivo-cesti-vedci-jsou-tesnem-zavesu . Jinak, palivo Westinghouse pro Ukrajinu je stejně kvalitní, jako to od Rosatomu. Co je pravda, tak by možná Rosatom dodal palivo levněji a rozhodnutí Ukrajiny je politické. U nás se naopak bude opravdu nejspíše rozhodovat na základě ceny.
Příspěvek pana Veselého je typické trollování. Někdo, kdo dané věci vůbec nerozumí, si potřebuje plivnout. Nesdělí žádnou reálnou informaci, pouze nesmysl. Na takové nemá cenu reagovat, ale přesto jsem zde uvedl alespoň pár faktů a zajímavostí. Dále už nebudu pokračovat, protože se opravdu nemíním zatáhnout do reje místních trollů v čele s pány Veselým a PetremV, ať už jsou proti jádru nebo proti OZE, kteří pouze plivou.
Pane Wagner, nenechte se znechutit, pořád jsou tu lidi kteří zajímavosti a znalosti od vás vždy ocení. Tohle je internet, jak mi tu někdo napsal před časem: "cože? ty zastáváš myšlenku rozumného synergického mixu technologií? Hleď se radši rychle radikalizovat, ať tě máme za co pranýřovat!"
Vážený pane Wagner, jako experta Vás uznávám, jen bych byl rád aby jste se uzemnil v některých hodnoceních. To o tom trolování je z vaší strany značně unfair, ten první příspěvek je OK, to trolování z Vaší strany je ta reakce. O JP v ČR i na Ukrajině asi vím za 40 let práce v oboru trochu víc než je zde uvedeno a určitě víc než vy nebo pan Ševeček, kterého dobře znám.
Opravdu nejsem pan Vaněček a slinu jste teď spustil Vy.
Nebyl bych v tomto případě tak kategorický, jde o jiného pana Veselého než kterého máte na mysli.
Pane Pavle Veselý, omlouvám se, zaměnil jsem Vás opravdu za jiného pana Veselého. Na druhé straně však musíte uznat, že Váš příspěvek byl formulován hodně nevhodně a mimo realitu.
Jasně že je to politické rozhodnutí! To kroucení byl trapas, ale plně věřím panu Wagnerovi když tvrdí že problém vyřešili. Možná to není hyper palivo z budoucnosti, ale palivuje, tak co. Pouhá možnost alternativního paliva je politicko-bezpečnostní argument. Na inconel uprostřed aktivní zóny mám taky nepříliš pozitivní názor, ale lehkovodní reaktory nemají nijak hvězdnou neutronovou ekonomiku ani tak. A celkové náklady na kampaně s hodně vysokým vyhořením jsou u PWR beztak paradoxně vyšší než při středním vyhoření, podložené tvrdými daty, není přínosné ždímat to palivo až na hranu reaktivity. Tipuju že to souvisí s hromaděním těch škaredých aktinidů/transuranů, ale nejsem si jistý.
Uzavřeme diskusi na toto téma. Za posledních deset let bylo palivo TVEL třikrát modernizováno v ETE i EDU. Proto jsme špičkou ve využití paliva v reaktorech typu VVER. Pro odborníky max. vyhoření proutku je 64MWd/kgU. A mimochodem byl to SÚJB, který tehdy požadoval kompletní vyvezení WEC paliva a měl pro vlastnosti tohoto paliva k tomu důvody. ETE se proto defakto spouštělo znovu od první zóny na obou blocích. S palivem TVEL se pak následně i zvýšil výkon na 104%, tj současných cca 1090MWe na generátorech.
V EDU probíhaly další modernizace paliva a zvýšení výkonu na 105% tj cca 500MWe, v současnosti ve společném vývoji s TVEL (např. hydrozkoušky provádí ŠKODA na VVS, dále za účasti odborníků ÚJV Řež, Škoda JS a ČEZ) vzniká tzv. palivo třetí generace typu VVER 440.
Vypsal bych grant a přidělil ho správnému uchazeči, aby ten nenesl při vývoji paliva žádné riziko.
Jaderná energetika má místo na smetišti dějin. Nekonkuruje ekonomicky, ekologicky, ani bezpečnostně. U nás se o takových věcech musí mlčet pro silný vliv ruského Rosatomu, který chce v Dukovanech provést tunel století. Rosatom zašel už tak daleko, že má v ČR svoji svoji PR agenturu na propagandu. Jmenuje se Essential Communication.
Pokud bychom neměli JE tak bychom byli vystaveni výpadkům sítě a nedostatku EE. Kde podle Vás MWh EE a GJ tepla?
JE jsou nejbezpečnější a nejčistější ze všech zdrojů na vyrobenou MWh! Pravdu máte pouze s horší ekonomikou. Propagandu mají všechny velké země a velké firmy, mně nezajímá PRopaganda ale elektrika.
Asi mi něco uniklo. Která "naše" JE dodává GJ nijak nenahraditelného a levného tepla někam jinam než do chladících věží "pánu Bohu do oken"?
A která "naše" JE při posledním náhlém nedostatku energie zvýšila během alespoň 1 minuty svůj výkon? Tak jak je v legislativě požadována minimální doba změny výkonu u OZE a zdrojů připojených přes střídače?
Synchronní zdroje mají v legislativě další úlevu, ty se musí prát ze setrvačností (nejen turbíny) takže u nich je dovolená doba ustálení na zadaný výkon až 5 min. Troufám si tvrdit že ani těch 5 min. žádná "naše" JE nedá při požadavku na změnu výkonu jen o 50%.
Temelín zásobuje teplem značnou část Týna nad Vltavou a staví se potrubí do ČB, kde bude vytápět značnou část města.
Jak jsou na tom Dukovany, netuším.
Pokud nevíte, tak jaderné elektrárny byly primárně stavěné pro využití v Base-loadu tj. základním zatížení sítě a jedou tedy obvykle na plný výkon. Zvýšit výkon tedy jaksi nemohou, pokud bude nedostatek elektřiny. Neříkám, že všechny bloky mají certifikaci poskytování PpS, ale manévrovat s výkonem umí směrem dolů. Zejména v zahraničí to dělají. U nás máme ještě stále dostatek konvenčních elektráren poskytujících právě PpS, které nedostatek/přebytek elektřiny mohou vykrýt. Jen mi řekněte, které že OZE připojené přes střídače ten výkon umí zvýšit pokud je ho nedostatek (za stálého počasí)?
Setrvačnost točivých synchronních strojů je samozřejmě benefit pro stabilizaci sítě. Regulaci výkonu TG Vám vysvětlovat nemá evidentně smysl...
Setrvačnost je v síti prozatím nenahraditelná. Při ustalování výkonu je to negativní, ale po přifázování zase působí proti výkyvům frekvence což je silně pozitivní.
Obrovské sítě založené čistě na synchronních zdrojích jsou naprostá samozřejmost, obrovská síť čistě ze střídačů zatím neexistuje. Pouze mikrogridy. Sami proponenti píší že zatím není bezpečný spolehlivý způsob synchronizace. Šlo by to už dnes, ale síť by se musela rozdělit na menší ostrovy (což jako má i svoje plusy, to nepopírám, ten princip se mi docela líbí).
I budoucí grid-forming střídače budou muset být zpětně kompatibilní, zkraje prostě pojedou podle frekvence jak teď, se všemi výhodami i nevýhodami co to obnáší. V současnosti je to docela sranda, ukazuje se že kombinace rotující a polovodičové kompenzace poskytuje lepší službu za menší cenu než každá jednotlivě. Němci dokonce staví nějaký šílený asynchronní kompenzátor, který je doslova kombinace obojího v jedné mašině. Napůl je to rotující kondenzor/kompenzátor buzený aktivně střídačem takže nemusí mít synchronní otáčky, a napůl je to STATCOM polovodičová kompenzace která má ten rotor jako instantní zásobu energie. Moderní STATCOM s dobrým softem a tlumivkou na výstupu už umí dělat právě i syntetickou setrvačnost, a myslím že to je i volání poptávky, hodně zemí už to řeší a pomalu začíná za setrvačnost platit.
To rozhodnutí Ukrajiny je čistě politické. WEC dodává palivo konstrukčně na úrovni konce 80 tých let. Vývoj paliva na současné úrovni se jaksi nepovedl a tak se musely zirkoniové mříže vyměnit za inconel. Takže mají asi tak 1,5 tuny parazitního materiálu v AZ. Část vyrobeného paliva původní konstrukce nebyla zavezena a řešilo se jak se po částech použije. I v ETE jsou zkušební soubory, ale bohužel podle toho co se o nich ví, jsou konstrukčně možná ještě horší než ty co byly původně v ETE a byly vyměněny za palivo od ruského TVEL.
No a co bylo známo o palivu WEC pro VVER 440, je to obdoba toho od čeho utekla Loviisa ve Finsku zpátky k TVEL.
V první verzi článku došlo k chybě, nejedná se o dodávky, ale licencování paliva. Omlouvám se čtenářům.
To mají odvahu, že chtějí nějako stavbu od Westinghouse. Asi zase jen politické důvody.
Asi stejně, jak Poláci.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se