2. červenec 2025
Asijský reexport LNG v roce 2024 nadále překonává Evropu

Podle dat společnosti S&P Global Commodity Insights v roce 2024 nadále roste asijský reexport LNG a převyšuje ten z Evropy. Udržuje se tak silný trend reexportu komodity z Asie, který se objevil v roce 2023. Podíl Evropy na celosvětovém reexportu poklesl v roce 2023 na 43 %. Naopak reexporty z pevninské Číny se v roce 2023 meziročně téměř zdvojnásobily.
K reexportu zkapalněného zemního plynu (LNG) dochází, když jsou dodávky LNG uloženy do nadzemních zásobníků v jedné zemi a následně přeloženy do tankerů a dodány do jiné země nebo regionu. Reexport komodity umožňuje obchodníkům a dodavatelům skladovat plyn a vyčkávat na cenové signály na trzích v jiné části světa.
Možnost reexportu nákladu poskytla řadě provozovatelů přijímacích terminálů LNG záchranné lano v době poklesu poptávky na vybraných trzích. Ta se může měnit z důvodů mnoha faktorů z nichž nejčastějším je vývoj počasí.
V posledních letech byla v řadě amerických a evropských zařízení instalována schopnost přeložení LNG. Ta umožňuje využít nejen změny v globální rovnováze nabídky a poptávky po LNG, ale také sezónní výkyvy cen LNG mezi jednotlivými regiony.
Mezi lety 2008 a 2022 převyšovaly objemy reexportovaného plynu z Evropy ty z Asie. V roce 2023 se ovšem tento trend otočil a podle dosavadních dat pokračuje i v roce 2024.
Reexport LNG podle zásobovacího zdroje Zdroj: S&P Global Commodity Insights
Dosavadní reexport z Asie a Evropy činil v roce 2024 podle dat společnosti celkem 530 000 tun. To je přibližně 11 % celkových objemů za minulý rok. Přibližně 200 000 tun bylo reexportováno z Atlantiku. Zbytek byl reexportován z Japonska, Koreje, Tchaj-wanu a dalších zemí Pacifiku. Podíl Evropy na celosvětovém reexportu klesl z více než 50 % v roce 2021 na 43 % v roce 2023.
Z celkového množství distribuovaného LNG v roce 2024 směřovalo 140 000 tun do Japonska, 120 000 tun do Číny, 110 000 tun do Finska, 80 000 tun do Thajska, 10 000 tun do Itálie a 10 000 tun do Norska. Zbývající kapacity budou teprve nominovány.
Reexporty z Číny posilují
Dle dat za trendem stojí růst reexportovaných objemů v Asii.
"Asijský reexport dosáhl 2,7 mil. t/rok, což představuje 46% meziroční nárůst. Po poklesu v roce 2022 v důsledku neočekávaného zvýšení poptávky po LNG se evropský reexport v roce 2023 zvedl o 27 % na 2,5 mil. t/rok," uvedl Ayush Agarwal, analytik LNG společnosti S&P Global."Největším reexportérem v asijsko-pacifickém regionu se stala pevninská Čína (1,0 mil. tun), která předstihla Indonésii. Indonésie (0,9 mil. tun) pokračovala v silných reexportních aktivitách, k čemuž přispěla dohoda společnosti TotalEnergies na rok 2021 o využívání regazifikačního terminálu Arun jako obchodního uzlu," dodal Agarwal.
Vzhledem k tomu, že se čínské společnosti stále více zdokonalují v obchodování s LNG, zvýšila Čína po loňské geografické arbitráži svůj reexport LNG na 14 nákladů v prvních deseti měsících roku 2023. Nárůst termínovaných dodávek v kombinaci s pomalým oživením poptávky z minima roku 2022 a cenově citlivým navazujícím trhem vedl čínské společnosti k rychlému zvýšení reexportů. Jejich objem se téměř zdtrojnásobil.
Analytici společnosti S&P Global Commodity Insights očekávají, že rostoucí trend reexportů z Číny bude i nadále zvyšovat flexibilitu a likviditu obchodu v Tichomořské pánvi.
Přepravu z evropského a amerického trhu komplikuje situace v Rudém moři
Objem evropského reexportu LNG klesl po narušení lodní dopravy v Rudém moři. Zde se nachází Suezský průplav spojující Evropu a Asii. Delší trasa přes mys Dobré naděje snížila motivaci evropských objemů směřovat na východ.
Španělsko, které je historicky největším evropským reexportérem, obvykle reexportuje do Asie. Omezení v lodní dopravě ale zadržuje náklad mezi moři, a snižuje tak arbitrážní příležitost pro reexport, uvedl David Lewis, analytik LNG ve společnosti S&P Global.
Podle údajů o přepravě od společnosti S&P Global by se cesta z Barcelony do Japonska přes mys Dobré naděje mohla prodloužit o 20 dní. To by znamenalo dodatečné náklady ve výši 62 USD centů/MMBtu.
Vzhledem k zdražení se alternativou k evropskému reexportu mohou stát katarské dodávky. Katarské objemy mají oproti americkým a evropským nákladům logistickou výhodu, protože nemusí do Asie putovat přes Suezský průplav. Za leden bylo podle analytiků S&P Global z Kataru dodáno 12,6 % celkového dovozu LNG na japonský a korejský trh.
Mohlo by vás zajímat
2. srpen 2025
29. srpen 2025
15. září 2025
Poprvé od přechodu na 15minutový obchodní interval se na denním trhu vyskytly záporné ceny elektřiny
11. říjen 2025
7. říjen 2025
8. říjen 2025
8. říjen 2025
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.