Domů
Komoditní trhy
Asijský reexport LNG v roce 2024 nadále překonává Evropu
LNG tanker
Zdroj: CarletonLiisa / Creative Commons / CC BY-SA 4.0

Asijský reexport LNG v roce 2024 nadále překonává Evropu

Podle dat společnosti S&P Global Commodity Insights v roce 2024 nadále roste asijský reexport LNG a převyšuje ten z Evropy. Udržuje se tak silný trend reexportu komodity z Asie, který se objevil v roce 2023. Podíl Evropy na celosvětovém reexportu poklesl v roce 2023 na 43 %. Naopak reexporty z pevninské Číny se v roce 2023 meziročně téměř zdvojnásobily. 

K reexportu zkapalněného zemního plynu (LNG) dochází, když jsou dodávky LNG uloženy do nadzemních zásobníků v jedné zemi a následně přeloženy do tankerů a dodány do jiné země nebo regionu. Reexport komodity umožňuje obchodníkům a dodavatelům skladovat plyn a vyčkávat na cenové signály na trzích v jiné části světa.

Možnost reexportu nákladu poskytla řadě provozovatelů přijímacích terminálů LNG záchranné lano v době poklesu poptávky na vybraných trzích. Ta se může měnit z důvodů mnoha faktorů z nichž nejčastějším je vývoj počasí.

V posledních letech byla v řadě amerických a evropských zařízení instalována schopnost přeložení LNG. Ta umožňuje využít nejen změny v globální rovnováze nabídky a poptávky po LNG, ale také sezónní výkyvy cen LNG mezi jednotlivými regiony.

Mezi lety 2008 a 2022 převyšovaly objemy reexportovaného plynu z Evropy ty z Asie. V roce 2023 se ovšem tento trend otočil a podle dosavadních dat pokračuje i v roce 2024.

Reexport LNG podle zásobovacího zdroje Zdroj: S&P Global Commodity Insights

Dosavadní reexport z Asie a Evropy činil v roce 2024 podle dat společnosti celkem 530 000 tun. To je přibližně 11 % celkových objemů za minulý rok. Přibližně 200 000 tun bylo reexportováno z Atlantiku.  Zbytek byl reexportován z Japonska, Koreje, Tchaj-wanu a dalších zemí Pacifiku. Podíl Evropy na celosvětovém reexportu klesl z více než 50 % v roce 2021 na 43 % v roce 2023.

Z celkového množství distribuovaného LNG v roce 2024 směřovalo 140 000 tun do Japonska, 120 000 tun do Číny, 110 000 tun do Finska, 80 000 tun do Thajska, 10 000 tun do Itálie a 10 000 tun do Norska. Zbývající kapacity budou teprve nominovány.

Reexporty z Číny posilují

Dle dat za trendem stojí růst reexportovaných objemů v Asii.

"Asijský reexport dosáhl 2,7 mil. t/rok, což představuje 46% meziroční nárůst. Po poklesu v roce 2022 v důsledku neočekávaného zvýšení poptávky po LNG se evropský reexport v roce 2023 zvedl o 27 % na 2,5 mil. t/rok," uvedl Ayush Agarwal, analytik LNG společnosti S&P Global.

"Největším reexportérem v asijsko-pacifickém regionu se stala pevninská Čína (1,0 mil. tun), která předstihla Indonésii. Indonésie (0,9 mil. tun) pokračovala v silných reexportních aktivitách, k čemuž přispěla dohoda společnosti TotalEnergies na rok 2021 o využívání regazifikačního terminálu Arun jako obchodního uzlu," dodal Agarwal.

Vzhledem k tomu, že se čínské společnosti stále více zdokonalují v obchodování s LNG, zvýšila Čína po loňské geografické arbitráži svůj reexport LNG na 14 nákladů v prvních deseti měsících roku 2023. Nárůst termínovaných dodávek v kombinaci s pomalým oživením poptávky z minima roku 2022 a cenově citlivým navazujícím trhem vedl čínské společnosti k rychlému zvýšení reexportů. Jejich objem se téměř zdtrojnásobil.

Analytici společnosti S&P Global Commodity Insights očekávají, že rostoucí trend reexportů z Číny bude i nadále zvyšovat flexibilitu a likviditu obchodu v Tichomořské pánvi.

Přepravu z evropského a amerického trhu komplikuje situace v Rudém moři

Objem evropského reexportu LNG klesl po narušení lodní dopravy v Rudém moři. Zde se nachází Suezský průplav spojující Evropu a Asii. Delší trasa přes mys Dobré naděje snížila motivaci evropských objemů směřovat na východ.

Španělsko, které je historicky největším evropským reexportérem, obvykle reexportuje do Asie. Omezení v lodní dopravě ale zadržuje náklad mezi moři, a snižuje tak arbitrážní příležitost pro reexport, uvedl David Lewis, analytik LNG ve společnosti S&P Global.

Plovoucí LNG terminál Neptune Plovoucí LNG terminál Neptune. Zdroj: ​​Höegh LNG

Podle údajů o přepravě od společnosti S&P Global by se cesta z Barcelony do Japonska přes mys Dobré naděje mohla prodloužit o 20 dní. To by znamenalo dodatečné náklady ve výši 62 USD centů/MMBtu.

Vzhledem k zdražení se alternativou k evropskému reexportu mohou stát katarské dodávky. Katarské objemy mají oproti americkým a evropským nákladům logistickou výhodu, protože nemusí do Asie putovat přes Suezský průplav. Za leden bylo podle analytiků S&P Global z Kataru dodáno 12,6 % celkového dovozu LNG na japonský a korejský trh.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se