Domů
Komoditní trhy
Smlouva na energie končí statisícům lidí, jejichž minulí dodavatelé zkrachovali
Nová tarifní struktura, ceny elektřiny

Smlouva na energie končí statisícům lidí, jejichž minulí dodavatelé zkrachovali

Komoditní trhy
17 komentářů
14. říjen 2024, 12:30
ČTK

Smlouva na energie skončí v nadcházejících dnech a týdnech až stovkám tisíc domácností, jejichž předchozí dodavatelé v roce 2021 ukončili činnost. ČTK o tom dnes informoval Energetický regulační úřad (ERÚ). Zákazníky upozorňuje, aby o prodloužení smlouvy s dodavatelem vyjednávali i s několikatýdenním předstihem. Většina z nich bude za elektřinu a plyn platit vyšší cenu než dosud. Od vrcholu krize sice ceny pro domácnosti již výrazně poklesly, stále jsou ale vyšší než před ruskou invazí na Ukrajinu v únoru 2022.

Na podzim roku 2021 oznámilo konec činnosti několik firem. Nejvýznamnější z nich byla Bohemia Energy se zhruba 900.000 odběrných míst. Skončila také například společnost Kolibřík s 28.000 klienty či firma Františkovy energie s 5000 odběrateli. Celkem od října do prosince oznámilo konec činnosti přibližně deset společností, další následovaly na začátku roku 2022.

Lidé, kteří od nich odešli, zvolili u nového dodavatele často tříletou smlouvu. „Nyní budou stát typicky před rozhodnutím, jestli nechat stávající smlouvu automaticky prodloužit, změnit produkt u stávajícího dodavatele, nebo si najít dodavatele jiného,“ uvedl ERÚ.

Většina smluv na dobu určitou obsahuje ujednání o automatickém prodloužení. Pokud smlouvu některá ze stran nevypoví, pokračuje automaticky dál. Od letoška musí dodavatel zákazníky na blížící se termín prodloužení upozornit minimálně 30 dní předem a oznámit jim novou cenu a další náležitosti.

„Někteří spotřebitelé se na nás přesto obracejí s tím, že je jejich obchodník před prolongací řádně nekontaktoval. Problémy se týkají zejména e-mailové komunikace, kterou někdy dodavatelé opravdu nedokáží prokázat. Jindy je pochybení na straně zákazníků, protože do své schránky průběžně nechodí nebo zprávu přehlédnou,“ uvedla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

Upozorňuje proto zákazníky, že je potřeba elektronickou poštu pravidelně kontrolovat, a to včetně nevyžádané.

Úřad doporučuje, aby lidé na konec smlouvy mysleli sami a vyjednávat začali s dostatečným předstihem. Pokud s podmínkami prodloužení nesouhlasí, mohou o změně smlouvy jednat se současným dodavatelem, nebo si najít jiného obchodníka a do 20. dne před prodloužením stávající smlouvu vypovědět. Vzor výpovědi je dostupný na webu ERÚ.

Zemanová zdůrazňuje, že prodloužení smlouvy je jen jednou z možností. „Do našeho srovnávače nabídek na dodávku elektřiny a plynu stačí pouze nahrát poslední fakturu, a hned zjistíte, jestli energie nepořídíte u jiného obchodníka levněji. Rozdíly jsou přitom opravdu velké – domácnosti s malou spotřebou mohou ročně ušetřit tisíce, při větší spotřebě už se bavíme i o desítkách tisíc korun,“ sdělila. Takzvaný srovnávač je rovněž dostupný na webu úřadu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
Jirka Líska
14. říjen 2024, 13:10

Ano, je potřeba si to hlídat.

Mám v okolí případ, kdy automatické prodloužení na plyn stojí o cca 15000 Kč/rok více než u nejlevnější konkurence.

To už naštve.

Roman Kosařík
14. říjen 2024, 14:35

To víte, u nás je půlka národa pořád zvyklá že je někdo vede za ručičku a není schopná si pomalu přečíst ani znění smlouvy kterou podepisuje. A něco tak složitého jako ohlídat si konec smlouvy je už čisté scifi. No a pak má váš hlas ve volbách naprosto stejnou váhu jako jejich...

Jan Stehlik
14. říjen 2024, 20:07

Já mám v okolí duchodce , co si za pár hodin nepamatují co měli k obědu . Myslet si , že tito lidé budou čučet do internetu nebo si hlídat nějaká data je naprosto iluzorní . Prostě je zde velká skupina lidí co to mentálně nedají . Proč si myslíte , že měli takové uspěchy zájezdy , kde jim prodávali šunty za šílené peníze .

Mex
14. říjen 2024, 20:22

A na druhé straně stojí firmy, které považují zákazníka za kavku, kterou je třeba oškubat. Takže když je ti zákazníci 3 roky živí svým odběrem, tak považují za správné pak na ně udělal nějakou skrčku.

Ti zákazníci možná nejsou hloupí nebo neschopní, jak píšete (i když samozřejmě nejsou tak moudří jako vy). Je to možná spíš o tom, že když něco probíhá na základě několikaleté smlouvy, tak se snadno zapomene na to, že zrovna teď je jediný možný okamžik k jejímu případnému vypovězení nebo modifikaci. A navíc možná od svého dodavatele očekávají slušné jednání, tedy že je v předstihu vyzve k případnému jednání o dalším postupu.

Emil
14. říjen 2024, 22:01

Povinnost uvádět datum ukončení smlouvy v ročním vyúčtování platí už od začátku roku 2022, takže jej tam každý najde. A kdo nezvládá si konec smlouvy ohlídat, může uzavírat smlouvu na dobu neurčitou a takové problémy pak nemusí řešit.

Mex
15. říjen 2024, 03:46

Vezměte náhodně vybraných 6 lidí (aby to bylo genderově vyvážené tak 3 ženy a 3 muže) a zeptejte se jich, kde najdou informace o konci svého závazku.

S tou smlouvou na dobu neurčitou je to možná trochu problém, když všichni dodavatelé nabízejí smlouvy s fixem na nějakou dobu.

Trochu mi vadí takové ty povýšenecké řeči typu jak je to přece snadné, a jak to může někdo nevědět nebo na to zapomenout. Lidé na hlídání termínů nemají informační systém, jako ho mají dodavatelé. A pokud jim závazek končí někdy úplně jindy než jim chodí vyúčtování, tak je myslím opravdu docela snadné na to zapomenout. Pokud jim končí třeba opravdu teď, tak je to 1/2 roku od chvíle, kdy jim po konci topné sezóny přišlo vyúčtování. A takovou dobu to ledaskdo v hlavě nenosí.

Emil
15. říjen 2024, 07:10

1) Se smlouvou na dobu neurčitou to není problém, nabízí ji většina dodavatelů. Ukažte mi nějakého významnějšího, který ji nemá.

2) Já jsem žádné "povýšenecké řeči" nepsal, pouze upozorňuji na to, že informaci o tom kdy mu končí smlouva má každý k dispozici ve svém vyúčtování.

3) Žádný "informační systém" na hlídání termínů není potřeba, vytvořit upomínku umí dnes snad každý mobilní telefon. Navíc se to dá zjistit i telefonátem, e-mailem apod. u svého dodavatele.

4) Nebudu si brát "náhodně vybraných 6 lidí", nevím proč bych to dělal, já jsem o podílu lidí kteří něco ví nebo neví nic nepsal, pouze říkám že tu informaci každý pravidelně dostává. Jestli s ní umí nebo naložit nebo ne, to už je jeho problém. Kdo neumí pracovat s informacemi, tak prostě platí víc než ten kdo s nimi pracovat umí, tak je to na světě zařízené a netýká se to jen účtů za energie ale prakticky všeho.

Mex
15. říjen 2024, 15:31

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Zmínka o informačním systému tam byla proto, aby zdůraznila informační nepoměr mezi dodavatelem a odběratelem. Kdy pro dodavatele je velmi jednoduché ve vhodném předstihu informovat zákazníka (který ho živí) pomocí SMS nebo mailu, že by měl něco řešit.

Schopnost empatie asi nepatří mezi vaše silné stránky, řekl bych. Tipl bych si, že jste se nikdy nemusel starat o staré rodiče nebo prarodiče..

Emil
15. říjen 2024, 15:36

Tipl byste si špatně. Napsal jsem jen fakta, nic víc. Tak z čeho jste vydedukoval "schopnost empatie"?

Mex
15. říjen 2024, 16:22

Pokud jsem tipoval špatně, tak je mi jich upřímně líto.

Člověk se schopností empatie chápe, že když je něco snadné pro něho, tak to neznamená, že je to snadné i pro všechny ostatní.

Prý od Indiánů pochází úsloví "nazout si boty toho druhého".

Ale evidentně nemáme šanci se v tomto (podobně jako i některých jiných oblastech) názorově sejít, takže je zbytečné to natahovat. Naštěstí spolu nemusíme nijak spolupracovat a nejsme na sobě nijak závislí, takže o nic nejde.

Emil
15. říjen 2024, 17:12

Spíš než se schopností empatie tu máme problém s chápáním psaného textu. Já jsem vůbec nic nepsal o tom co pro někoho je nebo není snadné.

Nemáte vůbec žádný důvod aby vám jich bylo "upřímně líto", nic o nich nevíte. Zažili pád Bohemia energy jak u elektřiny tak u plynu, poradil jsem jim jak si najít nového dodavatele, kde porovnat nabídky a pomohl jsem jim se pro nového dodavatele rozhodnout, od té doby si to řeší sami a jen se občas zeptají jestli postupují správně. Vždy jim rád poradím.

Radek B.
15. říjen 2024, 23:47

Pane Emil, ve většině příspěvků vámi psaných jsem s vámi souhlasil. Ale co jste napsal nyní, to mi vystřelilo pojistky.

Moje máma(54 ročník), moje tchýně (52 ročník) pokud bych jim neporadil(neupravil) smlouvy s energiemi, byly by jasným terčem takových agentů s teplou vodou. Váš poslední bod (4) je neskutečně drsný. Vždyť ty neštastnice ani neví, nakolik je vlastně ta energie vyjde. Jen mi věří, protože se o to zajímám. A ani netuší jaký je rozdíl mezi kWh a kW. A to mají obě dvě gymnázium a máma dokonce pajdák. A vy tak bezbřeze vyslovíte takový verdikt. To je masakr.

Celý život věřily, že je ,,Stát" nebude apriori okrádat na účtenkách za energie. Ať VAK, plyn či výrobci el.energie. A vy tak od pasu vyslovíte takovou blbost. Ano, svět takový je, ale ony na něj nebyly vychovány. A to je to, co vám pan MAX chtěl asi říci. Nejste emtatický. To jsem po dnešku pochopil že vám chybí. Jen jste to ve své (energetické) nabubřelosti nepochopil.

Mějte se krásně.

Jen mějte présím na paměti. Nehodnoďte člověka, pokud jste v jeho botech nenachodíte aspoň pět mil.

Děkuji.

Emil
16. říjen 2024, 07:35

Radku B, já jsem o žádných agentech s teplou vodou ani ničem podobném, co se mi snažíte podsouvat, nepsal, psal jsem výhradně o informaci o konci platnosti smlouvy. Na to není potřeba mít gymnázium ani znát rozdíl mezi kWh a kW, úplně stačí umět pracovat s kalendářem, klidně papírovým. Vaše nevyžádané psychoanalytické pokusy komentovat nebudu, držte laskavě diskusi ve faktické rovině.

Milan Vaněček
16. říjen 2024, 10:58

Díky Radku B. za moudrý komentář.

Milan Vaněček
15. říjen 2024, 13:11

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Ta arogance a asociálnost některých lidí, jejichž zaměstnání je sedět u počítače a blogovat (vytvářet píár) o energetice je ohromující...
.

Bob
15. říjen 2024, 14:52

A doporučovat nám v energetice výhradně FVE doplněné VtE a uhlím...

Josef
15. říjen 2024, 20:07

Kalendář, nebo tužku a papír má každý, na vše není potřeba aplikace a informační systémy, je to stejné jako si hlídat platnost dokladů

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se