Domů
Plynárenství
Gazprom si nezarezervoval kapacitu v plynovodu Jamal pro 2. a 3. čtvrtletí
Plynové pole Kharasaveyskoye
Zdroj: Gazprom

Gazprom si nezarezervoval kapacitu v plynovodu Jamal pro 2. a 3. čtvrtletí

Ruský plynárenský monopol Gazprom si nerezervoval kapacitu pro vývoz plynu do Evropy plynovodem Jamal pro druhé a třetí čtvrtletí. Ukázaly to výsledky dnešní aukce, na které upozornila agentura Reuters. Tok plynu plynovodem je stále obrácen na východ.

Současné vysoké ceny plynu odrazují od okamžitých nákupů plynu z Ruska. Zájemci místo toho využívají uskladněný plyn v Evropě, kde ovšem zž úroveň zásob klesla pod pětiletý průměr.

Úsek plynovodu Jamal mezi Polskem a Německem je od 21. prosince obrácen směrem na východ. Když plynovod obrátil směr toku, ceny plynu stouply až na rekordních 184,95 eura (4480 Kč) za megawatthodinu (MWh). Dnes velkoobchodní cena plynu klesla o 2,9 procenta na 78,25 eura za MWh.

Gazprom budova
Ilustrační foto

Gazprom si může rezervovat kapacitu plynovodu Jamal v Evropě směrem na západ při denních, měsíčních a čtvrtletních aukcích.

Západ obvinil Rusko, že nevyužívá plynovod, protože tak chce vyvinout tlak na regulační orgány v EU a Německu, aby schválily nový plynovod Nord Stream 2 mezi Ruskem a Německem přes Baltské moře. Rusko to popírá a tvrdí, že dlouhodobé smlouvy plní v plném rozsahu a plynovod nevyužívá, protože nemá dostatek objednávek.

Gazprom si také pro druhé čtvrtletí nezarezervoval tranzitní kapacitu pro vývoz přes přechody na Ukrajinu ani kapacitu přes propojovací bod Velké Kapušany na slovensko-ukrajinské hranici.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Vojvodik Petr
8. únor 2022, 02:26

Není asi potřeba a je drahý.

Jimi
8. únor 2022, 07:41

Dlouhodobý cíl Evropy (řekněme na rok 2035) by měl být zaříznout dopravu plynu Jamalem, Družbou, NS1 i NS2 a nakonec i Turkish Streamem. Pak bude konečně klid :)

miro novak
8. únor 2022, 08:50

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

esteze vas, ludi schopnych si strelit do kolena, je malo. Inak by sme stale zili v jaskyniach, alebo na stromoch.
.

hlpb
8. únor 2022, 08:54

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

proč bychom lezli na stromy a do jeskyní tam už jsi přece Miro ty
.

miro novak
8. únor 2022, 12:50

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

sedim na konari a je mi dobre.
.

hlpb
8. únor 2022, 08:51

Po tom co předvádí aktuálně Putin se nic jiného nedá čekat, je zcela jasné, že tato plynová krize způsobená Rusákama urychlí přechod na VTE+FVE+H2 a bude v důsledku znamenat snížení dodávek plynu z Ruska. Je jasné, že v létě evropské zásobníky bude plnit hlavně jiný plyn, něž ruský.

Medvedzig
11. únor 2022, 00:07

Nekecajte sprostosti pan Troll!Gazpromdodal vsetko co sizapad objednal a zakupil!

Omega
8. únor 2022, 09:42

Tak si vzpomínám na hlasitá prohlášení Ursully, že Evropa bude objednávat plyn hromadně, aby dosáhla na lepší ceny. A jak tak na to koukám, tak se žádné hromadné objednávání opět nestalo. Jediná země, které objednala jsou Maďaři, zázračně jen pár dní poté, co ověřili, že jim jede zpětný tok na Ukrajinu.

Takže scénář pro Evropu je jasný - Brusel neudělá s plynem nic - protože na 5ti a 10ti letých kontraktech se nedá spekulovat. Ukrajina + Polsko bude brát Ruský plyn z nordstream a turkish stream. Maďaři a Němci budou rejžovat na transitu. No a kdo má rozum tak si zajistí většinu plynu pomocí kontraktu na 10 let.

nikdo
8. únor 2022, 18:54

Obávám se že se spíše budeme vracet k uhlí zejména v zimě hrozí že pojede vše co půjde někde i elektrárny na topné oleje.

Petr Hariprasad Hajič
9. únor 2022, 10:40

Považoval bych takový cil za více než rozumný. Odstřihnout se od ruského plynu a ropy bude znamenat mnohem větší energetickou a ekonomickou jistotu a stabilitu.

minduton
8. únor 2022, 09:05

hlpb: Vy jste asi z něčeho spadnul. Řeknu vám jedno - zásobníky bude přes léto plnit opět ruský plyn, bohužel. Ostatní alternativy totiž nejsou dostatečně kapacitní. Uvědomte si, že Rusko pokrývá 40 % spotřeby zemního plynu v EU. To se zkrátka nedá substituovat nijak. Ano, o něco snad/možná mohou zvýšit importy ostatních dodavatelů, ale to jsou drobky. A ani LNG to nevytrhne, tolik LNG na moři nepluje, nehledě na fakt, že Japonci a asijský trh určitě na suchu dobrovolně nebude chtít zůstat. Další otázkou jsou LNG terminály v EU, ty taky nejsou nafukovací.

EU do poloviny roku nezbývá nic jiného, než se s Rusem "nějak" dohodnout. I Rus se bude muset dohodnout - jelikož potřebuje příjmy z plynu a Rus není schopen v krátkodobém a střednědobém horizontu přesměrovat exportní kapacity např. do Číny - nehledě na fakt, že Číňané by to samozřejmě dali Rusům cenově sežrat, protože jedna věc je soutěž a druhá věc je stav, kdy máte defacto pouze jediného potenciálního odběratele.

hlpb
8. únor 2022, 09:29

mindutone: Rusko dodává do Evropy cca 35% zemního plynu, od prosince dodávky klesly z Ruska o cca 40% běžného stavu. Nahrazení poloviny dodávek z Ruska nepředstavuje zásadní problém a snížení podílu na cca 17%,, na naplnění zásobníků má Evropa 6 měsíců. Tvoje představa, že za tento podraz Putina Evropa nepotrestá je dětinská. Už se chystá stavba dalších terminálů na LNG, a do Evropy už dodávají noví dodavatelé např. Egypt. Jasně bude to dražší, ale dá se to provést.

Omega
8. únor 2022, 09:52

Tohle je zásadní nepochopení ekonomické reality. Když dojde na volbu, vždy nakonec rozhoduje peněženka. Kapacita evropských LNG terminálů je aktuálně více než dostatečná, jenom se jaksi nevyužívá na 100% - a důvodem je peněženka. Všichni chtějí vydělat - takže vlastníci LNG bojují proti plynovodům.

A Evropa nemá za co Putina potrestat - ten "podraz" udělala Evropa - Rusko jen reaguje jako v šachu. Evropa zablokovala NS2 (prodloužila pokládání, dávala sankce, blokovala povolení), následně změnila zákony, aby je bylo možno retrospektivně aplikovat na daný projekt. K tomu zrušila dlouhodobé kontrakty a nasadila obchodování na krátkodobé trhy na burzu. Na druhé straně je Rusko, - postavit plynovod trvá a stojí - takže potřebujete 10ti letý kontrakt, aby se oplatil. Rozvoj plynových polí trvá 5 let a opět potřebujete peníze. U takového businessu nemůžete fungovat na základě 3 měsíčních objednávek - na to vám žádná banka peníze nepůjčí.

hlpb
8. únor 2022, 10:09

Putinovci a Rusko si myslí, že podraz udělala Evropa. Státy EU kromě Maďarska si myslí, že podraz udělal Putin. Vzhledem k tomu, že je EU ekonomicky mnohem silnější, může samozřejmě Rusko potrestat, kdy s emu zachce. Sice to bude dražší varianta, ale snížení dodávek z Ruska na cca polovinu není zásadní problém. A to už probíhá, do Evropy místo ruského plynu proudí plyn s USA, Egypta, Kataru, Norska atd. Putin se buď vzpamatuje, a bude doufat, že EU bude velkorysá, nebo napadne Ukrajinu a v Rusku odpálí ekonomickou katastrofu. A hlavně USA a NATA dodá Ukrajině takové zbraně, že nebude Putin stačit doplňovat tanky. U6 jednou na to Rusko dojelo v Afganistánu, kdy místním pastevcům stačily dodávky amerických stingerů, aby poslali Rusáky s ostudou domů.

Omega
8. únor 2022, 11:17

Máte pravdu - EU je ekonomicky mnohem silnější. A vždy platí, kdo má větší klacek má i pravdu.

To nic nemění na historii - na tom co se stalo. Co se mění je výklad dané historie. Mě jenom mrzí, když se vše vykládá jednostranně - takový přístup totiž vede k válce.

hlpb
8. únor 2022, 12:34

To máte pravdu, ale v porovnání armád NATO : Rusko je ta Ruská pidi. A v konvenční válce by nemělo Ruko sebemenší šanci. I teď po dodávce protitankových střel

a dronů už Putin chápe, že bez velkých ztrát techniky a vojáků to už nepůjde. Navíc netuší, co vše by západ ještě Ukrajině za zbraně dodal. Navíc by tam určitě NATO poslalo speciální jednotky (Británie už tam má několik stovek SAS), které jsou samozřejmě na úplně jiné úrovni než běžný ruský voják, a tyto speciální jednotky by sloužili k diverzní a partizánské válce. Navíc Rusku hrozí, že jestli zaútočí na Ukrajinu, tak to NATO okamžitě vstoupí Finsko a Švédsko a lze očekávat, že by do Černého moře vpluly letadlové lodě USA, Velké Británie a Francie. Už není rok 1960 kdy SSSR a USA na tom byly ekonomicky a vojensky na stejné úrovni, dnes je ten rozdíl doslova extrémní.

miro novak
8. únor 2022, 12:56

hlba si predstavujem, ako ide kazdy vecer do postele v maskacoch, kanadach a plnou polnou. Je to nas bojovnik za vecnu pravdu.

minduton
9. únor 2022, 08:36

hlpb: Těch 40% poklesu dodávek z Ruska chybí z valné části v podzemních zásobnících, které se budou muset do začátku příští zimy naplnit. Když nebude zbytí (což nebude), tak ruským plynem. Takže to není nějaký zásadní projev možných změn v diverzifikaci. Něco takového tvrdit je asi tak něco podobného, jako nenakupovat maso, žít ze zásob masa v mrazáku a díky tomu tvrdit, že už jsem přece vegan = nenakupuji maso.

Nevím, co jste už v životě vytvořil nebo postavil, ale jen výjimečně se v oblasti investic děje něco dostatečně rychle. Většina věcí se naopak táhne jako sopel... Bohužel... Ne, 6 měsíců není dostatečně dlouhá doba ani omylem.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se