Ruský Novatek plánuje navýšit svůj cíl pro vývoz zkapalněného plynu o 20 %
Ruská společnost Novatek, která provozuje terminál pro vývoz zkapalněného zemního plynu (LNG) na poloostrově Jamal, zřejmě zvýší své cíle pro následující roky. Podle finančního ředitele společnost očekává, že svůj cíl exportní kapacity pro rok 2030 zvýší oproti současné hodnotě až o pětinu.
Mark Gyetvay, finanční ředitel ruské společnosti Novatek, na plynárenské konferenci Flame pořádané v Amsterdamu podle serveru Platts uvedl, že společnost chce zvýšit svůj současný cíl exportní kapacity pro rok 2030 na 70 milionů tun LNG za rok. Oproti současnému cíli 57 milionů tun ročně se tak jedná o 20 % navýšení.
„Našim cílem je v průběhu následujícího roku přijít s revizí na 70 milionů tun za rok do roku 2030,“ řekl Gyetvay.
Novatek v Rusku provozuje terminál na zkapalňování a vývoz zemního plynu na severozápadu Sibiře na poloostrově Jamal. Dokončení první části projektu na konci roku 2017 zajistilo Rusku přístup na světový trh s LNG, na kterém chce země získat 15 až 20% podíl. CEO Novateku tehdy uvedl, že tohoto cíle je možné dosáhnout do roku 2020. Od té doby společnost v terminálu zprovoznila další dvě linky.
Exportní kapacita poroste, Rusko chce svůj podíl na trhu s LNG
K navýšení exportní kapacity by Novateku měl pomoci i projekt Arctic LNG 2, jehož exportní kapacita by měla dosáhnout necelých 20 milionů tun LNG ročně. Finální rozhodnutí o projektu by mělo padnout v druhé polovině letošního roku, přeprava plynu z tohoto terminálu by mohla být zahájena v roce 2023.
Rusko je podle Stuarta Bredforda, ředitele Shell pro rozvoj nových projektů, v dobré pozici konkurovat na trhu se zkapalněným zemním plynem (LNG) projektům v Severní Americe. Stejně jako například Spojené státy, i Rusko plánuje v následujících letech zprovoznit nové terminály pro vývoz zkapalněného plynu.
Podle Bredforda bude Rusko zanedlouho disponovat terminály pro vývoz zkapalněného plynu ve třech lokalitách. V současné době země disponuje dvěma terminály, Sachalin a Jamal. Shell se v Rusku podílí na projektech Sachalin II a Baltic LNG.
Mohlo by vás zajímat:
další důkaz, že tvrzení o levné trubce a drahém LNG je již spíš historie .
Jako další důkaz můžeme brát i to, že Gazprom si přímo v Rusku stěžuje, že Novatek a jeho produkce LNG z Jamalu mu kazí ceny :)
Pikantní na tom je zejména to, že ve vývozu LNG z Jamalu má velký investiční podíl Čína a úspěch je podmíněn nasazením jihokorejských " arktických tankerů.... :)
LNG je výborné pro velmi vzdálené trhy ,kam trubky "cenově ani technicky" nedosáhnou. Příklad = australský LNG pro Koreu, Japonce, Čínu. Sever Sibiře má dobré podmínky pro export plynu, Země se otepluje a ledu mezi Arktidou a Sibiří ubývá, navíc Rosatomflot spouští na vodu další jaderné ledoborce, které přepravcům LNG pomůžou.
Ovšem pointa je v tom , že Novatek, dle stížností vedení Gazpromu, kazí Gazpromu ceny v Evropě :) No a je zajimavé, že menší, ale ledu odolné , moderní lodě vyrobené Jižní Koreou pro Novatek ledoborce vlastně ani nepotřebují a :)
Jo někdy je skutečně zajímavé přečíst si ruský tisk ... jak se diví, že Čínany spoluvlastněná ruská firma zatápí Gazpromu s cenami v Evropě , tak Číně to vyhovuje určitě :)
No já přeci jen věřím atomovým ledoborcům Rosatomflotu třídy Arktika, které jsou spouštěny od roku 2016. Délka 173 m, výtlak 33 000 tun , které lámou 3 metry silný led. Nikdo neví ,co udělá počasí , takže volím 100 % jistotu dopravy. Malé lodě si těžko poradí s 3 metrovým ledem.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se