Domů
Plynárenství
Ukrajina shání miliardy na nákup plynu. Kvůli ruským útokům domácí těžba nestačí
Plynovod
Zdroj: Ken Kistler / Creative Commons / CC0 1.0

Ukrajina shání miliardy na nákup plynu. Kvůli ruským útokům domácí těžba nestačí

Ukrajina sice v minulém roce dokázala mírně navýšit domácí těžbu zemního plynu, v posledních měsících se situace mění. Země nadále čelí útokům Ruska na místní energetickou infrastrukturu, což má dopady i na zásobování zemním plynem. V současné době tak domácí těžba nestačí na pokrytí veškeré poptávky, a Ukrajina tak musí zemní plyn i dovážet. Podle tamní národní banky bude země letos potřebovat nakoupit plyn za bezmála 3 miliardy dolarů.

Nízký stav zásob zemního plynu v zásobnících a narušení těžební infrastruktury ruskými útoky raketami a drony nutí Ukrajinu dovážet plyn. Podle agentury Reuters ruské útoky během loňské zimy a letošního jara vyřadily z provozu minimálně 40 % ukrajinské kapacity na těžbu plynu. Část z vyřazených těžebních zařízení se sice vrátila do provozu, domácí těžba však stále nestačí na pokrytí veškeré poptávky.

Podle ukrajinské národní banky by těžba plynu měla v zemi v následujících letech růst. V horizontu několika následujících let se však zřejmě nestihne dostat na úroveň, která by zajistila nezávislost na dovozu. Jen v letošním roce bude muset země podle banky dovézt plyn za 2,9 miliardy dolarů.

"V predikovaném horizontu dojde k postupnému oživení výroby, které však nebude stačit k plnému pokrytí domácích potřeb ekonomiky – průmyslu, veřejných služeb a domácností," uvedla banka podle Reuters ve své zprávě.

Podle národní banky by výdaje na dovoz plynu měly v následujících letech výrazně klesnout. Pro příští rok banka očekává s 1,1 miliardou dolarů méně než poloviční náklady vůči letošnímu roku. V roce 2027 by poté výdaje na dovoz plynu měly klesnout na 400 milionů dolarů, tedy zlomek hodnoty očekávané letos.

"Očekává se, že část dovozu plynu bude částečně financována z pomoci mezinárodních partnerů," dodala banka.

Ukrajinská státní firma Naftogaz podle Reuters uvedla, že jedná s vládou a mezinárodními institucemi o možnostech zajištění financování na nákup plynu. Společnost sice neuvedla, o kolik plynu by se mělo přesně jednat, nicméně podle bývalého předsedy tamního provozovatele přepravní soustavy by se mělo jednat až o 70 TWh plynu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Josef
1. květen 2025, 12:35

Ukrajina shání peníze na všechno , na zbraně, na plyn, na státní zaměstnance, na důchody..

Anton Meško
1. květen 2025, 13:21

Však Zelenský vždy niečo vyžebre, najviac v Európe.

Pavel
4. květen 2025, 11:06

Tak naštěstí nemusí žebrat u rozvojových zemí typu irán a kldr jako puťka.

Petr Vojvo
1. květen 2025, 13:22

K čemu plyn na ua? Snižovat válečnou uhlíkovou szopu budou.

Richard Vacek
1. květen 2025, 16:38

Když dělá všechno možné aby přes její území žádné produktovody nevedly, tak se nemůže divit, že není plyn. Možná je teď Amerika zprovozní.

Pavel
4. květen 2025, 11:08

Myslíš jako rozpoutání války proti Ukrajině .. ale počkat to udělalo rusácko.

Honza Nedvěd
1. květen 2025, 16:54

Velké impérium brutálně napadne svého násobně menšího, nevyzbrojeneho souseda, ,vraždí, znásilňuje a ničí desítky milionů životů. A přesto se najdou tací, kteří se napadenému posmívají. Je takové lidi oprávněné nazývat odpadem společnosti, nebo je to politicky nekorektní?

Josef
1. květen 2025, 20:27

Válka na ukrajině je jen kvůli jejím sponzorům ne kvůli těm kdo jí sponzorovat nechtějí. Podle progresivistů je odpadem každý kdo má jiný názor než oni, tak si vykládají demokracii.

Antonín Mikeš
1. květen 2025, 22:30

Těmi sponzory doufam myslíte osoby ve vedení Ruske vederace, že? Protože ti ji tedy rozhodně sponzorovat chtějí, na rozdíl od zbytku světa.

Ivan Novák
1. květen 2025, 20:52

Na produkty trollí farmy nemá smysl reagovat. Hádat se se strojem je lidskou úroveň.

Petr prochaska
2. květen 2025, 08:17

Ukrajina mohla následovat cestu Československa v roce 1968. Moskva by jim dosadila nějakého papaláše, ukrajinci by dostali slevu na plyn, skoro nikdo by nezemřel a materiální škody by nebyly žádné. Ukrajina si vybrala cestu boje.

Jan Veselý
2. květen 2025, 10:15

Něco, jako biblické: "Prodal prvorozenství za mísu čočovice", co?

Pavel
4. květen 2025, 11:09

Čekat čocovicu od rusáků by bylo velmi naivní.

Dpetr
2. květen 2025, 13:38

Nakonec ani za protektorátu nebylo tak zle, že ano...

Milan Horak
2. květen 2025, 14:53

Ano, sklonit hlavu a čekat kdy vás kdo kopne do pozadí je taky řešení, pro někoho.

Josef
2. květen 2025, 20:09

Ukrajina mohla následovat Československo , které se normálně kulturně rozdělilo se Slovenskem, protože Slováci s námi být ve společném státě být nechtěli. Ukrajinci něčeho takového nebyly schopní a o tom to celé je.

Dpetr
2. květen 2025, 20:42

A jak do toho vašeho scénáře pasuje obsazení Krymu cizím státem hned v roce 2014? Vy jste tu teď deset let nebyl?

Josef
3. květen 2025, 00:22

Ano máte pravdu Putin udělal obsazením Krymu velkou chybu , byla to jedna ze 3 chyb , které velmi poškodily zájmy RF a umožnili západu aby se pokusil

o další expanzi :

1) nepřišel na pomoc Janukovyčovi hned na začátku

( z toho se poučil v Kazachstánu.) - to bylo pro další vývoj klíčové.

2) zbytečné obsazení Krymu , kdyby Putin obsadil přímo Kyev, tím by získat celou ukrajinu a mohl si z ní případně vzít jakoukoli část a Ukrajinu by ovládl politicky. Mohl do země například zpět dát Janukoviče jako legitimního prezidenta nebo udělat cokoli jiného.

3) konflikt nechal vyhnívat a západ těchto 8 let využil na to , aby vyzbrojoval Ukrajinu pro zástupnou válku s Ruskem.

Rusko se v celém Ukrajinském problému chovalo nelogicky , nechtělo Ukrajinu, protože by ho táhla ekonomicky ke dnu a zároveň nechtělo, aby jí ovládl západ , vlastně Rusku vyhovovala vnitřně nesourodá rozdělená země. Naproti tomu západ měl na Ukrajině zcela jiné zájmy, ten chtěl mít Ukrajince v Nato a postavit je proti Rusku. Stejnou politiku dělal západ i v Gruzii, kterou se také snažil dostat do Nato, ale Gruzie nakonec odmítla a včas zabránila snahám o převrat západem podporovaných progresivistů, kteří prohrály volby , tak na ní západ dal alespoň sankce, čímž , Rusko a Čína získali dalšího spojence.

Dpetr
3. květen 2025, 07:55

Jediný důvod, proč se Putin tak chová, je že chce Ukrajinu celou, nikoliv nezávislou, jako minimum to co provedl s Běloruskem a chce provést s Gruzií.

Říká to uz dost dlouho nahlas, stačí nemít zavřené oči a uši.

Západ to naopak pokazil, když poté co UA a Gruzie chtěly vstoupit do Nato, tak právě po Putinově nátlaku a prohlášení, ze je nespokojený s rozdělením sfér vlivu (Mnichovská bezpečnostní konference 2007) SRN a Francie nesouhlasily se vstupem UA do NATO. Následně Putin napadl Gruzii.

Zjevně vám prijde chování Ruska v pořádku, bohužel i tací jsou mezi námi.

Pavel
4. květen 2025, 11:37

Celé je to o tom, že rusácké bláboly o "expanzi" můžou na západ od Dněpru brát vážně jen mentálně postižení jedinci. 1) v Kazachstánu se puťka poučil leda o tom, že vůči číně může vystupovat už jen a pouze jako bezprávný otrok, který se může vyjádřit jen tehdy, když se ptá "jako vysoko?", když mu soudruh si přikáže "puťko vyskoč". 2) jediné co mohl puťka vyskoč s janukovyčem udělat, je vydat ho na Ukrajinu řádnému soudu za jeho zlodějiny a střelbu do lidí. 3 ) Zde máš pravdu. Puťka vyskoč chtěl vést na Ukrajina zástupnou válku se západem, tak se 8 roků vyzbrojoval ... aby v roce 2022 zjistil, že ani těch 8 roků nestačí rusácké armádě na to, aby shromáždila dost nafty a náhradních dílů na to, aby dojela do Kyjeva.

Vítězslav Novák
2. květen 2025, 11:02

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Desítky miliónů? A není to málo, Antone Pavloviči? Stovky miliónů! Miliardy! To by bylo údernější!!!

Připomínáte mi jistou ministryni zahraničí BRD, která pábila o vzdálenostech milionů kilometrů. Jakápak je asi tak maximální vzdálenost na kouli o poloměru 6378 km?

Jen pro upřesnění - neposmívám se Ukrajincům, ale VÁM....

Vítězslav Novák
2. květen 2025, 16:24

Sarkasmus jako porušení pravidel? No, Hašek míval taky problémy... O Havlíčkovi nemluvě.

Antonín Mikeš
2. květen 2025, 16:49

"Chtěl bych žít v kůži statirika, ten jak to vidí tak to řiká." "Ale to by musela bejt veliká klika aby tu kůži z toho satirika nestáhli a nedali do šuplíka." Werich

Pavel
4. květen 2025, 11:22

Ve tvém případě, nováku, platí, že Sabina taky míval problémy ... nebo spíše Сабина.

richie
2. květen 2025, 17:00

tu s vami vynimocne plne suhlasim .. a asi by som nemal problem odlozit prehnanu "korektnost" ..

richie
2. květen 2025, 17:04

ad Honza Nedvěd 1. květen 2025, 16:54

"Velké impérium brutálně napadne svého násobně menšího, nevyzbrojeneho souseda, ,vraždí, znásilňuje a ničí desítky milionů životů. A přesto se najdou tací, kteří se napadenému posmívají. Je takové lidi oprávněné nazývat odpadem společnosti, nebo je to politicky nekorektní?"

tu s vami vynimocne plne suhlasim .. a asi by som nemal problem odlozit prehnanu "korektnost" ..

PS: davam to este raz, pretoze som necakal, ze jednoduchu odpoved oddeli tolko prispevkov

Anton Meško
2. květen 2025, 10:12

Uvítal by som prestať s politickými komentármi. Podľa mňa po prerušení potrubných dodávok plynu cez Ukrajinu do Európy nie sú vyhliadky na naplnenie zásobníkov plynom pred nadchádzajúcou zimou optimistické.

Vítězslav Novák
2. květen 2025, 10:58

Těžko se vyhnout politickým komentářům, když téma je výsostně politické - bylo to politické rozhodnutí Ukrajiny neprodloužit smlouvu o tranzitu a před opuštěním Kurské oblasti vyhodit do luftu stanici Sudža. Není tranzit - není z čeho čerpat ty objemy plynu, které dříve Ukrajina z tranzitního plynu odčerpávala. A nejsou ani dolary za tranzit, které "nejmenovaný stát" Ukrajině platilo.

A co se evropských zásobníků týče - halt se budou muset tankery s LNG pochlapit...

lazybarber
3. květen 2025, 05:39

Ještě pořád má Slovensko možnost využít i trasu přes ČR. Net4gas bude jen rád.

Vítězslav Novák
4. květen 2025, 06:49

Nebyl článek o Ukrajině a jejích problémech s plynem (které si sama způsobila)?

Pavel
4. květen 2025, 11:18

Jakým konkrétně způsobem Ukrajina způsobila nejprve rusácké neplnění kontraktů a plynové vydírání tu Ukrajiny, tu Evropy a pak následně rusáckou invazi a vyhlazovací válku proti ukrajinskému obyvatelstvu, nováku.

Dpetr
4. květen 2025, 12:01

Dovolili si chtít nemít svoji budoucnost coby ruských vazalů, něco co Novák, Prochazka, Josef nechápou

Pavel
4. květen 2025, 11:15

A co ti brání přestat politicky blábolit, antonko? Tvoje fantasmagorie o zásobnících bere vážně jen ten co žere seno. Realita je taková, že v roce 2022 před rusáckou pokračovací invazí na Ukrajinu, to bylo právě gazprom tedy rusácko, kdo neplnil zásobníky podle kontraktů, které si nasmlouval.

Vladimír Krteček
2. květen 2025, 15:50

Chybi mi v clanku cislo uctu

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se