Domů
Plynárenství
Gazprom: Nord Stream 2 letos přepraví 5,6 miliardy krychlových metrů plynu
The onshore and offshore parts of Nord Stream have been connected with a final weld on 19 August 2011.

Gazprom: Nord Stream 2 letos přepraví 5,6 miliardy krychlových metrů plynu

Ruská plynárenská společnost Gazprom předpokládá, že ještě v letošním roce prostřednictvím kontroverzního plynovodu Nord Stream 2 přepraví do Evropy 5,6 miliardy krychlových metrů zemního plynu. Oznámila to dnes firma. Projekt Nord Stream 2, který je nyní hotov z 99 procent, čelí kritice například ze strany Spojených států. Washington nicméně minulý měsíc uzavřel s Berlínem dohodu, která umožní dokončení plynovodu Nord Stream 2 bez uvalení dalších amerických sankcí.

Plynovod Nord Stream 2 má po dně Baltského moře přivádět zemní plyn z Ruska do Německa. Spojené státy projekt dlouhodobě kritizují, protože plynovod podle nich zvýší politický a ekonomický vliv Ruska na Evropu. Kritice čelí projekt Nord Stream 2 také ve střední a východní Evropě. Trasa plynovodu se totiž vyhýbá Polsku a Ukrajině, které tak nebudou dostávat tranzitní poplatky a přijdou rovněž o část svého diplomatického vlivu.

Nord Stream 2 má do Evropy transportovat 55 miliard metrů krychlových zemního plynu ročně. Nynější podmořský plynovod Nord Stream, který je v provozu od roku 2011, má stejnou kapacitu. Plyn z projektu Nord Stream 2 má využívat i Česká republika, která se na něj napojí prostřednictvím nového plynovodu Eugal.

Podle agentury Reuters je velmi pravděpodobné, že Nord Stream 2 bude jedním z témat pátečních rozhovorů ruského prezidenta Vladimira Putina a s německou kancléřkou Angelou Merkelovou v Moskvě.

Gazprom disponuje největšími zásobami zemního plynu na světě a má monopol na vývoz této strategicky důležité suroviny z Ruska prostřednictvím plynovodů.

pmh mka

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Josef
19. srpen 2021, 21:04

Určitě je to dobrá zpráva, plyn nezatížený tranzitními poplatky bude pro nás levnější.

PetrV
20. srpen 2021, 02:56

Plyn bude levnější, ale ee ne. Za blbost politiků v eu Rusové nemohou.

jozka
20. srpen 2021, 07:45

Nemecko si je nebude uctovat?

Jiří
20. srpen 2021, 08:35

Minimálně nás nebude vydírat zastavením tranzitu jako Ukrajina.

jozka
20. srpen 2021, 09:13

Na to neumim odpovedet, kristalovou kouli jsem nechal doma.

JirkaM
23. srpen 2021, 10:52

Ne všechno je třeba řešit pomocí křišťálové koule.

Třeba tohle je docela logické. Čím víc trubek k nám povede, tím těžší nás bude vydírat.

Teď by to ještě chtělo nás napojit na plynovod co vede přes Turecko.

pr
20. srpen 2021, 15:13

a skrz území německa proběhne teleportace plynu do ČR.

Dušan
20. srpen 2021, 20:55

Kde chodíte na tieto hlúposti ?

Ukrajina nám nikdy nehrozila zastavením transportu a ani ho nikdy nezastavila.

Zatiaľ sa transport stopol raz (2008) a v roku 2014 sa obmedzilo dodávky ...a vždy to bolo zo strany Ruska ...

Rusko a Ukrajina mala spory o tranzit, ale nebolo to čierno-biele o čom svedčí to, že pri arbitrážach to skončilo v prospech Ukrajiny.

jozka
20. srpen 2021, 21:29

...a zastavila je proto, ze Ukrajina neporavnene odebirala z plynovodu pyn urceny pro stredni a zapadni Evropu. Plynovod vedouci mimo ukrajinske uzemi fungoval normalne.

Dušan
20. srpen 2021, 22:44

A čo sme s tým mali my ?

To, že si Rusko nevedelo dlhé roky "upratať" vzťahy s Ukrajinou bol len a len ruský problém ...nie náš.

A čo sa týka toho "neoprávneného odoberania" tak to bol dôsledok kšeftov ruských a ukrajinských oligarchov, ktorý zdierali Ukrajinu spoločne ....mimochodom v tom čase platili Ukrajinci za plyn tak veľa, že to stálo často viac ako keby ho kupovali zo západu ...to, že bol pre Ukrajincov plyn vždy lacný keď "poslúchali" je tiež x-krát opakovaný nezmysel na tomto fóre.

Samozrejme na to doplácala Ukrajina i Rusko, lebo Ukrajina neplatila .... ale oligarchovia "bratsky" zarábali ... paradoxne jednou z nich bola Timošenková, protiruská to dnes bojovníčka ...

Jiří
21. srpen 2021, 09:22

Dušane ty si komik.

Rusko tehdy přerušilo dodávky plynu na Ukrajinu (ne do Evropy, ostatní plynovody fungovaly normálně), ale jen proto že se ruský plyn do Evropy nedostal protože ho Ukrajina kradla pro sebe.

A ty tady budeš vyčítat Rusku, že si "nevedelo dlhé roky "upratať" vzťahy s Ukrajinou"?

Ty jsi první pomotaný rusofob v řadě, který tady brojí proti plynovodu Nord Stream 2, který ty tvoje ruskoukrajinské plynové vztahy vyřídí jednou provždy.

Dušan
21. srpen 2021, 13:55

Jiří

Odporúčam trochu viac študovať ... a menej sa strápňovať ...

Rusko stoplo dodávky .. nie Ukrajina ... lebo hraničný bod predávky pre nás ostal na ukrajinsko-slovenskej hranici ... čiže to bol problém Ruska. S takými bájkami uspejete tak v detskej škôlke ..

Z "technických dôvodov" obmedzilo RUSKO dodávky v roku 2014 ... čo bolo čisté vydieranie.

Skončilo to však pre Rusko totálnym fiaskom .. pre teplú zimu nemal s tým nik problém, len Rusi zaplatili mastné penále za nedodržanie zmlúv ... a po tomto "prefackaní" už Rusov také čosi nenapadlo, lebo ublížili len sami sebe ... a s tým nemala Ukrajina absolútne nič ...

Ukrajina určite utrpí stratou tranzitu ... ale to je už posledná vec v čom je Ukrajina závislá na Rusku ... a už ju nebude mať Rusko čím vydierať ... ekonomicky už je od Ruska viac-menej nezávislá ... a to bolo rečí, že "bez Ruska Ukrajina skrachuje" ....

Jiří
21. srpen 2021, 14:53

Dušane, ty jsi nejen hloupý, ale také prolhaný.

Samozřejmě že Rusko tehdy zastavilo dodávky na Ukrajinu. Protože Ukrajina za plyn nejen neplatila, ale pak již i kradla plyn pro Evropu = defacto okrádala Evropu. Ale Rusko nezastavilo plyn do Evropy! Zásobování západní a střední Evropy ruským plynem bylo posíleno velkokapacitním podmořským plynovodem Nord Stream, který vede z Ruska pod Baltským mořem přímo do Německa.

A aby se Rusko (i Evropa) vyvarovalo dalšímu ukrajinskému vydírání a krádežím plynu, dokončuje Rusko plynovod Nord Stream 2.

A ten tvůj výplod o penalizacích Rusů a že prý dostali přes prsty. Blábol!

Ano, Evropa se snažila dát Rusům přes prsty bublinou kterou si dnes pamatujeme pod termínem Nabuco.

Že z plynovodu Nabuco zůstalo jen fiasko, a naopak Rusko se připravuje na spuštění Nord Stream 2, tak to je asi to tvoje "prefackaní Ruska".

Asd
21. srpen 2021, 14:03

Pane Josef. Myslíte že Němci nám jen tak přeprodají ruský plyn? Obávám se že nikoliv. Že spolu s Ruskem neinvestují do Severního Proudu pro krásu našich očí, ale proto, aby pořádně vydělali.

Jan Veselý
21. srpen 2021, 17:41

A teď záludná otázka. Jak se na plynu vydělávají peníze?

???

???

???

Že se prodá zákazníkům, milý Watsone. A korporát na nějaké fangličkaření kašle z vysoka.

Dušan
21. srpen 2021, 16:20

Vzhľadom na Vašu nevedomosť beriem Vaše primitívne urážky z nadhľadom:

Len krátko k tomu "blábolu" o penalizácii ...

https://www.priemyseldnes.sk/automobilovy-priemysel/europski-obchodnici-s-plynom-zarabaju-na-rusko-ukrajinskom-konflikte-150322

Vzhľadom na Vašu totálnu nevedomosť tým diskusiu s Vami končím .. nemá to zmysel ...

JirkaM
23. srpen 2021, 10:59

A přesně tohle okrádání Ruska teď přestane.

Jestli vám tohle nepřijde sprosté, tak to asi bude kulturním rozdílem mezi námi.

U nás se cení obchody, které jsou výhodné pro obě strany. Snaha o maximální oškubání protistrany tu sice je běžná (i když ne tolik jako u vás), ale považujeme ji za něco odpudivého, co by němlo být.

Dušan
21. srpen 2021, 16:31

"Minimálně nás nebude vydírat zastavením tranzitu jako Ukrajina."

"Samozřejmě že Rusko tehdy zastavilo dodávky na Ukrajinu. "

Náš bájkár Jiří odporuje sám sebe : )

"A ten tvůj výplod o penalizacích Rusů a že prý dostali přes prsty. Blábol!"

https://openiazoch.zoznam.sk/cl/154340/SPP-si-uplatnuje-pravo-na-kompenzacie-pre-kratenie-dodavok-plynu

Ale keď niekto miluje Rusko nie je čo riešiť ...že.

Stanislav
21. srpen 2021, 17:15

Odpověděl bych za pana Josefa. Německo v současné době trpí energetickou závislostí, nedostatečnou distribuční soustavou, nezvládne energii ze severu dostat na jih země. Bez České Republiky by si neuvařili ani raní kávu. Česko je dle některých vyjádření považováno za další spolkovou republiku Německa, tím bych chtěl říci že máme se Spolkovou Republikou Německa nadstandardní vztahy a není v zájmu Německa a to ne nezbytně zisk za distribuci zemního plynu na úkor České republiky. Zřízení rozsáhlejší distribuční sítě a tím nemyslím pouze Nord stream 2 i když to byl velice nezbytný a strategický tah Spolkové Republiky Německo. USA bojkotuje z mého pohledu výstavbu Nord Stream 2 z několika důvodů první je obava že ztráty vlivu, druhý USA prodalo o polovinu méně zkapalněného plynu, a obava z narovnání vztahu mezi Ruskou federací a Evropou, to by pro státy za Atlantikem mohla být pohroma, dolar by nebyl rezervní měnou a Čína by byla technologický, ekonomický, materiálový, energetický leader spolu s Ruskou federací po buku s EU a to si nemůže USA dovolit připustit, naštěstí ztrácí USA vliv a Evropa získává energetickou bezpečnost.

Dušan
22. srpen 2021, 09:34

NS2 nie je žiadnym "pupkom sveta" ...

Je to síce dôležitý ekonomický projekt, ale napr. z pohľadu dolára ako rezervnej meny je to naozaj bezvýznamná udalosť.

USA si bojujú z svoje ekonomické a politické záujmy, ako každý. A čo sa týka predaja skvapalneného plynu, tak ten závisí od svetových cien a schopnosti ťažiarov. Európa tu nehrá prvé husle a o cenách tohto typu produktu sa rozhoduje primárne v Ázii, nie u nás. Tam preto smeruje i americký export a preto sú naivné predstavy, že to bude mať na americký ropný priemysel nejaký zásadný vplyv. Skrátka sa nepreceňujme ...

Ak niekto komplikuje vzťahy medzi EÚ a Ruskom tak to je samotné Rusko ... hlavne politickými vraždami na území EÚ, ale i antieurópskou propagandou typu, že nás v roku 1968 "zachránili pred fašizmom" ...

Energetickú bezpečnosť stráca Európa hlavne pre "ekologické" snaženie Nemecka, ktoré chce absolútne nezmyselne odstaviť svoje atómky už budúci rok ....

Stanislav
22. srpen 2021, 10:12

Vážený pane Dušane souhlasím s tím že se Nord stream 2 dle Vašeho vyjádření není pupkem světa a také s vyjádřením že Německý ekoteror zvyšuje ceny energií a snižuje energetickou bezpečnost EU. Ale nemohu souhlasit se zbytkem Vašeho vyjádření, pokud EU nenalezne cestu jak snížit cenu energii obsaženou ve všech produktech z EU nebude EU konkurence schopná zbytku světa tedy i USA které se dlouhodobě snaží sankcemi ve formě např. cel bránit Evropě ve vývozu například automobilů do USA tak i snahy zdržet dostavbu Nord stream 2. Je zcela nezbytné dívat se na tuto problematiku v širším kontextu, toto je jen zlomek opatření která musí EU zajistit pro budoucnost EU v čele leadrem EU tedy Spolkovou Republikou Německa.

Dušan
22. srpen 2021, 12:48

No širší kontext je i o tom, že Európa nie je schopná sa bez tých "zlých" USA vojensky ubrániť .... naposledy viedli európske štáty len "smiešnu" vojnu nad Líbyou (nehonotím zmysel akcie) a i to museli podporiť USA, lebo európske štáty NATO neboli schopné zvládnuť ani to ....

A ak nám tie "zlé" USA garantujú bezpečnosť .... tak je logické, že majú politické a vojenské požiadavky.

V konečnom dôsledku nám americkí daňoví poplatníci garantujú našu bezpečnosť a preto je z ich pohľadu oprávnené očakávať, že im budeme za to vďační ... t.j. budeme ich preferovať.

Ak sa chceme toho zbaviť, tak si musíme za bezpečnosť priplatiť a potom nám môžu byť požiadavky Amíkov ukradnuté.

Čo sa týka cien energií, tak tam si Európa sama vyrába problém a to svoj

A čo sa týka ciel .... a iných deformácií zahraničného obchodu, tak si dovolím tipnúť, že EÚ przní svetový obchod určite viac ako USA .. špecialne v poľnohospodárstve.

A čo sa týka ceny energií v EÚ. Tak to len bude problém ... lebo zatiaľ to nie je také zlé ako to bude za pár rokov.

Riešenie jednoduché neexistuje, ale na úvod by sa malo zastaviť nezmyselné odstavovanie jadrových elektrární a prestať za každú cenu presadzovať EV, ktoré nič neriešia ...

Stanislav
22. srpen 2021, 13:37

Dostali jsme se dále než k energetické bezpečnosti a také nesoudím USA za všechny válečné zločiny a ani nehodnotím vojenskou alianci s USA a pochybuji že Američané garantují jakou koli bezpečnost a souhlasím že je naše bezpečnost naší záležitostí a je potřeba si připlatit.

Stanislav
22. srpen 2021, 14:59

Ještě doplním, ano je neuvěřitelné odstavit jaderné bloky a nemít náhradní zdroje energie a v tom spočívá i nutnost dostavby Nord stream 2 aby plynové elektrárny alespoň částečně nahradili odstávku ostatních zdrojů energie. v článku je uvedeno že plynovod má přepravit 5,6 miliard metrů kubických plynu to je zhruba 60 terawathodin energie elektrické.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se