Domů
Ropa
Hormuzský průliv v ohrožení: Shell upozorňuje na riziko blokády a dopad na trh s ropou
Obrázek ropného tankeru převážejícího ropu
Zdroj: Pixabay

Hormuzský průliv v ohrožení: Shell upozorňuje na riziko blokády a dopad na trh s ropou

V důsledku konfliktu mezi Izraelem a Íránem roste cena ropy a kvůli rizikovosti i cena její přepravy. Případná blokáda Hormuzského průlivu by podle generálního ředitele Shell situaci ještě zhoršila.

Ceny ropy v posledním týdnu kvůli eskalaci konfliktu mezi Izraelem a Íránem rostly a ve čtvrtek ropa Brent podražila o téměř 1 % na více než 77 dolarů za barel. Wael Sawan, generální ředitel ropné společnosti Shell, která je jedním z největších obchodníků s ropou a zemním plynem na světě, navíc varoval, že další eskalace konfliktu na Blízkém východě by mohla situaci dále zhoršovat. Píše o tom server Guardian.

Mezitím americký prezident Donald Trump naznačil, že by USA mohly vstoupit do letecké války mezi Izraelem a Íránem.

„Možná to udělám, možná ne. Myslím, že nikdo neví, co udělám," řekl americký prezident.

Blokáda

Situaci s přepravou zboží včetně ropy již nyní komplikuje rušení navigačního signálu v Perském zálivu a jeho okolí.

Další zhoršení by podle Sawana způsobilo zablokování Hormuzského průlivu, který spojuje Perský záliv s Indickým oceánem, a kudy prochází přibližně čtvrtina světového obchodu s ropou.

„Pokud bude tato dopravní tepna z jakéhokoli důvodu zablokována, bude to znamenat velmi vážný problém pro globální obchod,“ řekl na konferenci v Tokiu Sawan. Zároveň však uvedl, že Shell má plány pro případ, že by se situace zhoršila.

Nárůst ceny přepravy

Podle údajů datové a analytické společnosti Clarksons Research, o nichž informoval deník Financial Times, se kvůli rostoucímu riziku v oblasti také více než zdvojnásobila cena za pronájem velkých ropných tankerů přes Hormuzský průliv.

Denní cena za pronájem velkého tankeru, který je schopen přepravit 2 miliony barelů ropy, z Perského zálivu do Číny vzrostla po útoku Izraele na Írán více než dvojnásobně.

Ukazatel Baltic Dirty Tanker Index (BDTI), který měří náklady na přepravu nerafinované ropy a topného oleje tankery, zaznamenal více než 12% nárůst nákladů na přepravu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se