Domů
Ropa
OPEC+ se podle zdrojů dohodl na pozvolném zvyšování těžby ropy
Ropná plošina, autor: Berardo62, flickr
Zdroj: Berardo62 / Flickr

OPEC+ se podle zdrojů dohodl na pozvolném zvyšování těžby ropy

Ropa
40 komentářů
1. červenec 2021, 17:12
ČTK

Skupina OPEC+ se chystá v příštích měsících pozvolna zvyšovat těžbu ropy. Od srpna do prosince by se těžba této skupiny, která zahrnuje Organizaci zemí vyvážejících ropu (OPEC) a její spojence v čele s Ruskem, mohla zvýšit zhruba o dva miliony barelů denně. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Reuters. Ceny ropy se po zprávě vrátily do blízkosti nejvyšší úrovně za dva a půl roku.

Skupina OPEC+ podle zdrojů zřejmě každý měsíc zvýší těžbu o méně než 500.000 barelů denně. Na mírném zvyšování těžby od srpna se podle zdrojů už předběžně dohodly Saúdská Arábie a Rusko, což jsou největší těžaři ropy ve skupině.

Ceny ropy po zprávě zrychlily růst a připisovaly si přibližně dvě procenta. Severomořská ropa Brent se tak dostala nad 76 dolarů za barel a je nejdražší skoro za tři roky.

OPEC+ se loni po kolapsu poptávky způsobeném pandemií dohodl na snížení těžby o rekordních 9,7 milionu barelů denně. Od té doby však postupně těžbu zvyšuje, a to díky oživení globální ekonomiky a také proto, že cena suroviny už se zotavila. V současnosti dohodnuté snížení činí 5,8 milionu barelů denně.

Dohoda o snížení těžby má platit do dubna 2022. Podle zdrojů by dnes skupina mohla zvážit i prodloužení dohody.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(40)
Ivan Novák
1. červenec 2021, 18:55

Hlavně, že se EU dohodla na rychlém ukončení těžby uhlí.

Co se asi jen s těmi vytěženými uhlovodíky nakonec stane ... v nejlepším případě projdou kontrolovaným komínem.

Jan Veselý
2. červenec 2021, 05:47

1) Po snížení produkce o 9.7 milionu barelů/den se dohodli na zvýšení těžby o 2 miliony barelů/den.

2) Nematlejte dohromady ropu (spotřeba dominantně v dopravě) a uhlí (spotřeba dominantně ve výrobě elektřiny). Na zlomení moci ropy pracují společně EU, USA, Čína, Japonsko a Indie, budou to auta na baterky.

Energetik 007
2. červenec 2021, 08:00

Jestli máte na mysli Škodu Enyaq 85kWh a 2,5 tuny.. jako Jeep Grand Cherokee

Při cestě do Chorvatska to musí 3x dobíjet tedy 3 hodiny a musíte hodně přemýšlet a zapojit veškerou výpočetní techniku na to kde a za kolik dobíjet.

Cena za kWh je asi tak 12 Kč.

A nesmí být začátek prázdnin to by čekání na volnou nabíječku ještě prodloužilo..

blaha.p
2. červenec 2021, 08:54

Vám se to sice nezdá, ale Škoda Enyaq se prodává nad očekávání, zjevně to pro zákazníky není zásadní problém. Jen v Evropě se letos prodalo přes 1 mil. EV.

Jiří Kelnar
2. červenec 2021, 09:33

No já nevím, ale pokud čerpáte z toho článku na iDNESu, tak jemu trvalo nabíjení po cestě do Chorvatska hodinu, resp. 2 hodiny za celkem 1 700 km. Jenom sebevrazi si nedělají dostatečné přestávky. Ale holt někdo chce jet ideálně s jednou zastávkou na 5 minut a dojet zhuntovaný.

Ale pořád jsem nepochopil, proč je pro někoho tak zásadní, aby auto dojelo do Chorvatska s jednou minizastávkou a přitom 98 % jízd pak jezdí s velkým TDi na trase 15 km do práce a zpět po městě a ničí tak to auto. Já taky plánuju jet někdy na Nordkapp, ale nekupuju si kvůli tomu auto s extrémním dojezdem.

blaha.p
2. červenec 2021, 08:51

v Evropě jezdí aktuálně aktuálně cca 4 mil. EV na konci roku to bude cca 5,5 mil EV, spotřeba pohonných hmot od roku 2023 začne v Evropě výrazně klesat. Tento efekt je krásně vidět již v Norsku, kde EV tvoří již 20% všech aut. Tento efekt se projeví ve snížení dovozu ropy do EU. Je již jisté, že vrchol v dovozu a spotřeby ropy pro Evropu byl rok 2019.

Lubos Vozar
2. červenec 2021, 09:26

Trend sa da pekne demonstrovat aj poctom zatvorenych rafinerii v EU tento rok: TOTAL Grandpuits, Neste Naantali, Gunvor Antverp, ENI Milazzo, ESSO Slagen, Galp Matosinhos. Nezvladne to zrejme ani Gunvor Rotterdam (obe destilacne jednotky uz su zatvorene a plan na spracovavanie rastlinneho oleja bol zamietnuty) a aj v UK zatvoril Ineos jednu CDU v Grangemouth. A na programe dna je aj obrovsky zaujem odpredavat Rafinerie.

blaha.p
2. červenec 2021, 09:39

Stejně jako je jisté, že pomalu končí spalování uhlí, je jisté, že pomalu končí spalovací motory, všechny automobilky už v budoucnu s jejich výrobou nepočítají. Např. VW ukončí vývoj spalovacích motorů za 5 let.

Jiří Kelnar
2. červenec 2021, 09:52

To blaha.p: No a 2035 prý končí úplně s prodejem spalovacího motoru. A to už nejde zarazit, ten vlak je rozjetý.

Ivan Novák
2. červenec 2021, 09:09

Aha, raději výfuk než elektrárenský komín, pokud je uhelný. A neodbouratelné plasty lepší než biodegradující materiály, to je jasné.

Jan Veselý
2. červenec 2021, 09:41

Ne, ani jedno. Nehrajte tady hru "Losnu nebo Mažňáka" neboli falešné dilema..

Ivan Novák
2. červenec 2021, 10:27

Nařizovat někomu, co má nebo nemá dělat, to jste se hezky odkopal, zelený marxisto.

Jan Veselý
2. červenec 2021, 11:26

Nebuďte trapný, já nikomu nic nenařizuju. Akorát vy tu děláte jeden argumentační faul za druhým.

Josef
2. červenec 2021, 22:05

Při průměrném stáří vozového parku u nás, které je asi 14 let bude tento přechod trvat dost dlouho než se elektromobilita vůbec reálně projeví na spotřebě ropy....

Jan Veselý
3. červenec 2021, 19:54

Jasně, Česko, pupek světa. A mimochodem, ojetiny z ciziny mohou být i EV.

Energetik 007
2. červenec 2021, 09:13

Ekonomicky EV naprosto nevychází náklady na km Enyaq jako auto se spotřebou 5l/100km.

Baterie tvoří podstatnou část ceny EV a po

3 letech kdy končí záruka a odejde za ní zaplatíte jako za auto střední třídy.

Proč asi nejde vláda, státní podniky (česká pošta...) příkladem a nepořídí EV, protože za současného stavu - kapacity ... baterií EV nedává ekonomický smysl.

blaha.p
2. červenec 2021, 09:17

Kdo má RD což je cca 1/2 obyvatel, tak mu ekonomika EV samozřejmě vychází mnohem levněji než spalovák, protože 95% nabíjení provádí doma za cenu cca 0,50 Kč/km.

Emil
2. červenec 2021, 09:50

Kupoval jsem auto před rokem a půl, rozdíl mezi jeho pořizovací cenou a pořizovací cenou toho Enyaqu se mi při uvedené ceně za nabíjení vrátí na úspoře za palivo po ujetí asi 500 tisíc kilometrů, což při svém současném nájezdu dosáhnu přibližně za 70 let, tj. kolem roku 2090...

Jan Veselý
2. červenec 2021, 09:57

A co jste si pořídil za zázrak? Jen by mě zajímalo s čím srovnáváte.

Jiří Kelnar
2. červenec 2021, 10:00

Tak jako pokud máte nájezd 7 000 km, tak byste nebyl rozumný, kdybyste si koupil Enyaq, Kodiaq nebo Touareg. Tyhle auta pro Vás prostě nejsou. Jste prostě cílovka pro menší auto, které má nižší cenu. Já třeba EV vybírám mezi ojetinama a porovnávám stejný spalovák se stejným EV a ekonomicky to vychází s mým nájezdem.

Emil
2. červenec 2021, 10:08

Nejsem cílovka pro menší auto. Jsem cílovka pro auto, které pohodlně odveze celou rodinu. Jestli máte tip na levnější EV s kufrem kolem 600 litrů, tak sem s ním, můžeme tu návratnost přepočítat.

Jiří Kelnar
2. červenec 2021, 10:48

To Emil: Ono jde o to, že ten Enyaq je rodinný auto s výhradami. Ale je to blbý, holt SUV se prodávají a přitom nejsou tak praktický. A to je bez výjimky, jak u EV, tak u spalováků.

Když chce někdo auto pro rodinu typu Octavie, tak musí bohužel počkat až Škodovka tu elektro Octavii vyrobí, měla by se prodávat do roku 2025, takže tam to počítat moc nejde.

Ještě byl uvedený nový eRifter a eBerlingo, ale nejsou k dispozici ceny, tak to taky nejde spočítat. Ty můžou být zase až moc praktický (zase ta krabice zkrátí dojezd).

Já uvažuju o ojetém Ioniqu, ten má pravda menší kufr, ale jinak se dá použít, jako rodinné auto. Ale nakonec skončím beztak u nějakého Fiatu 500e za 250k na cesty do práce a užiju si s ním tunu zábavy. Prostě typicky české rodinné vozy zatím u EV moc nejsou.

Emil
2. červenec 2021, 10:55

Jasně, že se to nejspíš v budoucnu změní, to nezpochybňuji. Momentálně to ale zatím zkrátka běžné české domácnosti vůbec nevychází.

blaha.p
2. červenec 2021, 10:20

tak Emile, musíš pochopit, že Enyaq si koupí někdo, kdo by si ve spalováku koupil Superb nebo Kodiaq 4x4 v edici Laurin a Klement. A hlavně tato cílová skupino, nějakou ekonomiku spotřeby rozhodně neřeší. Jinak se Enyaq prodává nad očekávání Norsko od 4-6/2021 = 2370 ks, Nizozemí v květnu a červnu 2. nejprodávanější auto vůbec 4-6/2021 = 2300 ks, Německo 4-6/2021 = cca 4500 ks

Emil
2. červenec 2021, 10:28

To já samozřejmě chápu, ale vy jste tvrdil, že "Kdo má RD což je cca 1/2 obyvatel, tak mu ekonomika EV samozřejmě vychází mnohem levněji než spalovák". Na konkrétním příkladě ukazuji, že to není pravda.

blaha.p
2. červenec 2021, 10:38

samozřejmě ekonomika tankování=dobíjení. Ale s tvým pidi nájezdem 7000 km/rok ti bohatě stačí ojetina 10 let stará za 80.000 Kč a ta už ti vydrží do konce. Ale jinak porovnávat elektroauto a spalovák je podobné jako porovnávat tlačítkový telefon a nový iphone. S tlačítkového se také dovoláš a pošleš SMS a zahraješ tetris

Emil
2. červenec 2021, 10:48

Takže nakonec potvrzujete, že neplatí vaše předchozí tvrzení "kdo má RD což je cca 1/2 obyvatel, tak mu ekonomika EV samozřejmě vychází mnohem levněji než spalovák".

Atom
2. červenec 2021, 11:04

2 Blaha:

S Norskem bych moc neoperoval, tam jsou na spalováky daně jako stádo skotu, v Nizozemí myslím také.

Jinak oceňuji porovnání: "porovnávat elektroauto a spalovák je podobné jako porovnávat tlačítkový telefon a nový iphone", kdy je podle Vás BEV na úrovni tlačítkového telefonu :)

blaha.p
2. červenec 2021, 11:30

Atome, vzhledem k tomu, že se všechny automobilky rozhodly ukončit postupně výrobu zastaralé technologie spalováku, která se nakonec ukázala jaké slepá větev automobilismu a jít cestou moderní technologie = elektroaut, tak je asi všem jasné, která technologie představuje přirovnání k tlačítkovému telefonu, dokonce i ta výdrž nabití = tankování je podobná se spalovákem, že

blaha.p
2. červenec 2021, 11:36

Emile, z dnešní diskuze s tebou ti potvrzuji jediné, jestli jsi si koupil před rokem nový vůz za 600 tis. Kč a šouráš se 7000 km/rok, tak jsi vyhodil peníze oknem. Při tak malém nájezdu je to zcela zbytečná neekonomická investice. To najezdím víc na kole než ty autem...

Emil
2. červenec 2021, 11:53

1) Nekoupil jsem nový vůz za 600 tis. Kč, bylo to cca 450 tisíc.

2) Peníze oknem jsem rozhodně nevyhodil, naopak jsem za ně dostal přesně to co jsem očekával, tedy možnost kdykoliv kamkoliv odvézt vše co (a koho) potřebuji. Navíc jsem tím získal důkaz, že vaše tvrzení neplatí a vzhledem k tomu, že těch 7000 km není od mediánu ročního nájezdu v ČR nijak daleko, neplatí nejen v mém případě, ale pro značnou část populace.

blaha.p
3. červenec 2021, 07:24

Emile, při tomto tvém nájezdu = stání auta skora za půl milionu bez využití, znamená jediný důkaz, že jsi ekomonicky nepoliben. Po roce od sveho nákupu, máš doma auto s pidi nájezdech 7000 km a hodnota vozu je o 50.000 - 70.000 tisíc menší. Tzn.ze jeden km tvoji nejizdy tě stal cca 10 Kč. Emile příště napiš, rád ti takovéto ekonomické nesmysly rozmluvim. Na ježdění do supermarketu jsi si mohl pořídit něco do 100 tis. Za ušetřenych 350 tisíc jsi mohl letět 3x s celou rodinou k moři. Škoda že jsi ty peníze narval do něčeho co ti bez užitku stojí 99,9% času u baráku.

Emil
3. červenec 2021, 12:01

No to jsou zase moudra. To se ani neptejte, kolik jsem zaplatil za barák, přitom jsem mohl klidně zůstat bydlet v paneláku, to by podle vaší logiky dávalo ekonomicky taky větší smysl.

Na dovolenou můžu letět i tak kdy se mi zachce, a to auto tam nestojí bez užitku, užitek spočívá v tom, že když se teď rozhodnu někam vyrazit, tak jsem za dvě minuty na cestě. To má pro mě daleko větší hodnotu, než kolik mě to auto stálo.

Atom
2. červenec 2021, 10:57

Polovina obyvatel určitě RD nemá, nehledě na to, že ti kdo ho mají nejčastěji (venkov) tak nemají míč na BEV.

Jiří Kelnar
2. červenec 2021, 09:40

Hele, vy máte doma auto nebo cokoliv, co se Vám úplně rozpadne hned po konci záruky? To asi nemáte šťastnou ruku při koupi.

Enyaq má záruku na baterku 8 let / 160 000 km, takže né 3 roky. Ta baterka s ohledem na počet cyklů by měla vydržet až 675 000 km a to za cenu skoro srovnatelnou s velkým Kodiaqem.

Vláda a státní podniky pořizují EV. Policie má několik desítek Ioniqů. Pošta nemá prachy pomalu ani na výplaty, budou pořizovat elektrokola.

Energetik 007
2. červenec 2021, 09:54

Tesla dává 3 roky záruku... Výměna baterie BMW I3 skoro půl milionu

Jiří Kelnar
2. červenec 2021, 10:51

Těch 8 let a 160k km je takový standard v rámci Evropy. A výpočtově ta degradace sedí, stačí se podívat na starší Kony, tam je ta degradace minimální oproti "prehistorickému" Leafu.

Lubos Vozar
2. červenec 2021, 11:19

Uz 4 a pol roka jazdim Hyundai Ioniq. Mam tiez maly najazd, ktory sa nanestatstie koronou este zmensil, ale som maximalne spokojny. Auto je na tak maly vykon celkom zive, nie je to ziadne mestske mini a priemernu spotrebu za cely cas mam tesne pod 14 KWh/100km, tak nech si kazdy vypocita podla ceny elekriky ktoru plati kolko by ho stalo prevadzkovania. Dalo by sa jazdit aj za menej, ale ja odmietam jazdit ako slimak. :D

Zijem na Ostrove (Irsko), takze najdlhsia mozna cesta aj tak neprekroci 350 km a 90% casu mam denny najazd 30 max 40 km

Vinkler
2. červenec 2021, 14:10

No elektroauta jsou dobrá pro střední třídu s rodinným domem v satelitu a dojížděním do práce cca 30 km. Jako služební nebo soukromé auto pro pro projektové manažery nebo podobné co najedou denně 1500km či na dovolenou v zahraničí to není a nebude.

Jiří Kelnar
2. červenec 2021, 14:22

To Vinkler:

Ti mají problém, že jim nevyhoví ani vodík, protože tlakování bude trvat dlouho no.

Ale fakt lidi s nájezdem 1 500 km upřímně lituju, ale třeba by jim ty přestávky na 20 minut každých 350km (Ioniq 5) opravdu pomohly, aspoň mentálně by nevyhořeli do 5 let.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se