Domů
Rychlé zprávy
Služební elektrovozy si pochvaluje PRE i její zaměstnanci
Ad
Dobíjecí infrastruktura pro elektromobilitu
Zdroj: Unicorn

Služební elektrovozy si pochvaluje PRE i její zaměstnanci

Silniční dopravu má v blízké budoucnosti pohánět elektrická energie. Alespoň podle závazků, které přijala Evropská unie. Podíl elektroaut na celkovém objemu prodaných automobilů se stále zvyšuje, byť v Česku ne takovým tempem jako v jiných částech Evropy. Podobu tuzemského vozového parku přitom určují hlavně firmy. Do služebních flotil míří asi tři čtvrtiny všech v Česku prodaných vozů, a tak břemeno přechodu zdejší mobility od spalovacích motorů k elektrickým pohonům nese právě korporátní sektor.

Obhajoba konzervativního přístupu k nákupům nových automobilů do firemních flotil často sází na osvědčené argumenty: kratší dojezd elektromobilů, nedostatečný počet dobíjecích stanic a časově náročnější doplňování energie ve srovnání s vozidly na benzin a naftu.

Tyto argumenty si manažeři zodpovědní za obnovu služebních vozových parků oblíbili a jejich používání zautomatizovali natolik, že se ani neobtěžují ověřit si jejich platnost,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.

Synek upozorňuje na to, že obzvlášť výstavba infrastruktury postupuje celkem svižně. Česko sice dlouho spalo, nyní ale spolu se Švédskem, Rakouskem a Švýcarskem buduje dobíjecí stanice nejrychleji v Evropě. Dojezd současných vozů s elektrickým pohonem se běžně blíží 500 km a vývoj se nezastavil ani u dobíjecích systémů, kdy dnešní ultrarychlé dobíjecí stanice dokážou nabít 80kWh baterii na 50 procent za 17 minut.

Čtvrtina na baterky

Stále častěji je ale možné se i v tuzemských firmách setkat s o poznání osvícenějším přístupem, než je přiživování starých dogmat. Přirozeně by jej člověk očekával v energetických firmách, kde by měli mít k toku elektronů speciální vztah. Příklad Pražské energetiky (PRE) ukazuje, že takové očekávání je oprávněné. První automobil s elektrickým pohonem, jímž byl Citroën Zero, PRE zakoupila v roce 2011. V následující dekádě společnost dokoupila více než sto dalších elektroaut a nyní firemní flotila čítá 116 plně elektrických vozidel a pět plug-in hybridů. Z celé flotily, kterou tvoří 455 vozidel, je tak elektrifikována více než čtvrtina.

PRE se při nákupech neomezuje na jeden model či jednoho výrobce. Zaměstnanci PRE tak za klienty vyráží v celé řadě elektroaut. „V naší flotile nyní naleznete nejmodernější modely Škoda Enyaq, Škoda Citigo e-iV, Volkswagen ID3, Volkswagen e-Up, Volkswagen e-golf, Nissan Leaf a také užitkové vozy Nissan E-NV2000," uvádí Pavel Lux z tiskového oddělení PRE.

Dramatický pokles nákladů

Při obnově vozového parku PRE sice stále dokupuje i vozy se spalovacími motory, podíl elektroaut ale roste, a to ze dvou důvodů. Jednak v PRE vidí ekonomickou výhodnost přechodu na elektromobilitu, jednak si elektroauta velmi oblíbili i zaměstnanci. Žádná vnitrofiremní „přesvědčovací kampaň“ nebyla podle Luxe potřeba. „Služební elektrické vozy jsou v PRE velmi populární pro své nesporné výhody, jako je bezproblémové parkování v centru Prahy," vysvětluje Lux. Především si ale v PRE pochvalují nižší náklady spojené s provozem i údržbou firemního vozového parku. Ty podle Luxe klesly dramaticky.

Naše elektrické vozy jezdí pouze za 50 haléřů na kilometr, takže provozní náklady na dopravu klesly opravdu výrazně. Dramatický pokles jsme zaznamenali také u servisních nákladů, neboť elektrické vozy nevyžadují tak finančně náročnou údržbu jako srovnatelné automobily na fosilní paliva," říká Lux.

S elektromobilitou ve štítu

Zatímco většina současných majitelů či řidičů elektroaut v Česku nejčastěji dobíjí doma, pro flotilu PRE to neplatí. Zaměstnanci podle Luxe nejraději využívají dobíjecích stanic přímo v objektech PRE, případně u firemní sítě dobíječek PREpoint, kterých je jen na území Prahy 120.

Taková výhoda je zatím v Česku spíše ojedinělá, ostatní jsou odkázani především na domácí zásuvky. Na tom však není nic špatného. Jak upozorňuje Synek z Unicornu, rezidenční pomalé dobíjení bude mít své místo v elektromobilitě i v budoucnu kvůli pohodlnosti a šetrnosti vůči bateriím.

Téma elektromobility je pro PRE zásadní a nákupem elektroaut do firemní flotily či budováním veřejné dobíjecí infrastruktury to nekončí. Společnost nabízí pronájem či leasing elektromobilů, navrhuje řešení wallboxů pro soukromé dobíjení, prodává a půjčuje elektrokola, repasuje baterie. Co jiného ostatně čekat od společnosti, na jejíž bedrech leží rozvoj elektromobility na území hlavního města.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Michal K.
15. červen 2022, 14:21

no vyrobcovia spalovakov musia zabrat. Nedokazu to co dokaze BEV. napriklad bez problemov zaparkovat v centre Prahy

Ivan Novák
15. červen 2022, 15:00

To se nám to hoduje, když nám lidi musejí dávat peníze.

Ladislav Novák
15. červen 2022, 16:22

Typický reklamní PR článek plný bludů a nepřesných/neurčitých/nadsazených tvrzení. Ale dobře, že víme, že tenhle paskvil spáchali autoři tohoto webu. :-P

Zelený klimatický komunizmus nastane, až všichni budeme všem platit dotovanou elektřinu, aby si ostatní mohli zajezdit dotovanými elektromobily a dobít si baterku v dotovaných nabíjecích stanicích po celé zemi, propojených dotovanými silovými rozvody el. energie. :-P

hellokitty
15. červen 2022, 17:48

no praveze v buducnosti, ked bude energetika decentralizovana, tak tie rozvody energie nebudu single point of failure pri kazdej vacsej burke ako sa zas ukazalo minuly tyzden na breclavsku

Ladislav Novák
16. červen 2022, 09:02

Decentralizovaná energetike je hloupost, komunitní energetika je hloupost na kvadrát!

Rejpal
15. červen 2022, 23:35

zelený klimatický komunizmus pane Novák už dávno nastal. A to v roce 2005 kdy se odsouhlasil zákon o podpoře OZE. Toto jsou jen další a další kola , ale ta ideologie je pořád ta samá. Já osobně rozvoj elektrifikované dopravy podporuji, ale jen té smysluplné chtít všechno na elektřinu a OZE ať to stojí co to stojí je ideologický nesmysl, ale taková už je doba lidé se mají prostě moc dobře a tak si vymýšlejí nesmysly , nicméně příští rok se jim vrátí rozum....

Peter Zachara
16. červen 2022, 06:38

nasedat, panove, na uvedeny kolotoc a drzte si klobouky. Sranda teprve zacina.

Vladimír Šťastný
16. červen 2022, 07:08

Tak komu by už elektromobily měly vyhovovat, když ne obchodníkovi a distributorovi elektrické energie. Elektřinu nakupuje v řádu desetihaléřů a to i dnes, služební jízdy jsou po obslužných rajónech čili ne zas moc daleko. Nákup aut po desítkách kusů zase sráží jejich cenu o podstatnou část a to se ještě jednalo o dotace pro podniky....Dneska už jen málokdo tvrdí, že EV jsou špatně od začátku až do konce. Ne, jsou to auta pro určité použití a pro PRE představují v podstatě ideál. Ale proč jim musí pomáhat politická doktrína a proč musí být dotován jejich prodej?(u nás zatím ne). Pokud ty auťáky představují užitný pokrok a přínos, prosadí se snadno samy, pokud ne, nezachrání je dlouhodobě ani ty dotace.

Michal K.
16. červen 2022, 08:26

a ekologia a dopady BEV nezaujmaju nikoho

auto. pravda. sk/doprava/clanok/624732-green-ncap-brusel-potvrdil-ze-elektromobily-nie-su-vyhra-co-teraz-s-tym/

hellokitty
16. červen 2022, 10:18

takisto dopady studie, ktora chybne zapocitavala bateriu 2x:

"Unfortunately, an error has been identified in the LCA results published on 21 April 2022.  For pure electric and electrified cars, the mass of the battery (and, therefore, its impact on greenhouse gases and primary energy demand related to vehicle production) was included in the overall mass of the vehicle. However, it was also considered as a separate item contributing to the global warming and energy demand effects associated with battery production. This over-estimated the emissions created during vehicle production, and less significantly those of maintenance and recycling, and eventually increased the overall life cycle emissions of plug-in hybrids, fuel-cell cars and, most significantly, pure electric vehicles."

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se