Gazprom ohlásil nejhorší pololetní výsledky v historii
Ruský gigant, společnost Gazprom, oznámil své nejhorší pololetní výsledky v historii. V prvním pololetí roku 2015 klesla produkce zemního plynu o 13,1 % na 209 mld. m³ a export zemního plynu o 12,9 % na 88,5 mld. m³.
Podle ruských analytiků je nutné, aby společnost přehodnotila svojí rozvojovou strategii a hledala trh pro nové zákazníky.
Pololetní výsledky byly zveřejněny v reportu připraveném ruským ministerstvem pro ekonomický rozvoj za letošní první pololetí. Podle odhadu ministerstva poklesne za celý rok produkce Gazpromu o 7,2 % na 414 mld. m³ zemního plynu – nejnižší výsledek v celé historii společnosti.
Výsledky přichází v období, kdy Gazprom nemůže prodat přebývající množství plynu v důsledku klesající poptávky na jeho klíčových trzích. Odborníci věří, že negativní výsledky mají příčinu ve špatně nastavené podnikové strategii, ale zároveň věří, že konec roku by mohl situaci vylepšit.
Gazprom udělal chyby v předpovědi vývoje na klíčových trzích
Podle energetického analytika Ilya Balakireva ovlivnila situaci Gazpromu řada faktorů, z nichž ale některé mohly být lépe predikované a kontrolované.
„To se týká především predikcí vývoje situace na Ukrajině a amerického boomu břidlicového plynu. Zejména se ale jedná o mylné kalkulace Gazpromu, který trvale zvyšuje produkci bez vhodného uvážení vývoje poptávky,“
Ilya Balakirev
Balakirev ale dále uvedl, že plány Gazpromu se řádově pohybují spíše v desetiletích než v měsících, a proto nemusí být měsíční propady v poptávce tak závažné.
Gazprom dále doufá, že poptávka v Evropě dále poroste, což dokládá i začátek roku 2015, kdy se meziročně spotřeba plynu v Evropě zvýšila o 12 % (což ale bylo z velké části způsobeno letošní chladnější zimou).
Podle analytiků je pro Gazprom klíčový rozvoj nových trhů, jako například podpora LNG terminálů a rozvoj na Asijských trzích, protože v Evropě dlouhodobě ztrácí svoji pozici zejména na úkor Norska.
„V krátkodobém až dlouhodobém horizontu existují pro Gazprom dvě možnosti – radikálně změnit strategii společnosti nebo expandovat na nové trhy,“
Ilya Balakirev
Již nyní je vidět, že se Gazprom snaží o rozvoj infrastruktury, aby zvýšil svoje prodeje. Ať už v Evropě za pomocí plynovodu Turkish Stream nebo rozšíření plynovodu Nord Stream, tak i v Asii stavbou plynovodu Power of Siberia do Číny.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se