Domů
Teplárenství
ERÚ: Za čtyři roky klesla výroba tepla z hnědého uhlí v ČR o více než desetinu
Zevo Chotíkov

ERÚ: Za čtyři roky klesla výroba tepla z hnědého uhlí v ČR o více než desetinu

Teplárenství
20 komentářů
12. červenec 2021, 07:46
ČTK

Za poslední čtyři roky klesla výroba tepla z hnědého uhlí v Česku o více než desetinu z 70.617 na 62.431 terajoulů (TJ). ČTK to řekl mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Michal Kebort. Struktura výroby tepla se podle něj v lokálním měřítku řídí především podle místní dostupnosti paliva – celorepublikově i přes pokles stále vede hnědé uhlí s podílem asi 40 procent, následují zemní plyn s pětinovým podílem a biomasa se 14 procenty.

„Tuzemské teplárenství se postupně od uhlí odklání. Za poslední čtyři roky klesla výroba tepla z hnědého uhlí o více než desetinu, z černého uhlí dokonce více než o čtvrtinu. Výroba z biomasy proti tomu za stejnou dobu téměř o čtvrtinu vzrostla. Značné rozdíly ale pozorujeme napříč lokalitami. Například v Moravskoslezském kraji se naprostá většina tepla stále vyrábí z černého uhlí, zatímco ve využití biomasy s podílem 37 procent na výrobě vede Ústecký kraj,“ uvedl předseda Rady ERÚ Stanislav Trávníček.

Z aktuálně zveřejněných zpráv ERÚ dále vyplývá, že výroba tepla v Česku loňském roce klesla o 3,1 procenta a činila 156.918 TJ. „Přestože spotřebu tepla výrazně ovlivňuje počasí, i zde můžeme pozorovat dopady pandemie. Zatímco dodávky tepla do domácností se prakticky nezměnily, průmysl odebral o 1500 terajoulů méně, což představuje meziroční pokles bezmála o sedm procent,“ uvedl Trávníček.

V meziročním čtvrtletním srovnání klesla podle ERÚ výroba tepla nejvíce v v loňském prvním čtvrtletí, a to o 4,1 procenta. V letošním prvním čtvrtletí proti tomu výroba tepla meziročně stoupla, a to o 2,7 procenta na 54.996 TJ. Podle úřadu byl patrný vliv chladnější zimy proti roku 2020. Spotřeba tepla se zvýšila v sektoru obchodu a služeb (o 12,9 procenta), v průmyslu (o 8,2 procenta) i u domácností (o 5,6 procenta), dodal ERÚ.

Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (ANO) už dříve uvedl, že transformaci teplárenství, tedy odchodu tepláren od využívání uhlí, pomohou peníze z evropských fondů. Na transformaci energetiky má podle něj připraveno víc než 100 miliard korun, také podle něj desítky miliard Kč zamíří právě do teplárenství. Havlíčkův náměstek pro energetiku René Neděla v červnu řekl, že teplárny do roku 2030 přejdou z uhlí, které je nyní hlavním palivem, převážně na zemní plyn.

Například polostátní ČEZ plánuje do roku 2030 investovat do modernizace a transformace svých teplárenských lokalit na nová paliva 30 až 40 miliard korun. Největší část, 20 až 30 miliard korun, půjde do lokality Mělník. Podle Teplárenského sdružení ČR lze evropských klimatických cílů dosáhnout jen při udržení systému dálkového vytápění a dekarbonizací velkých zdrojů. „V případě rozpadu centrální teplárenské soustavy by musely například v Praze být postaveny desítky tisíc kotelen s komíny, které vypouští zplodiny přímo mezi obytnými domy,“ uvedl předseda výkonné rady sdružení Tomáš Drápela.

Výroba tepla v ČR podle paliv v letech 2017 a 2020 (v TJ)

20172020
hnědé uhlí70.61762.431
zemní plyn32.08331.867
biomasa17.63121.971
černé uhlí19.46713.784
ostatní29.78126.864

Zdroj: ERÚ.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Jaroslav
12. červenec 2021, 08:55

pět let máme decentralizaci CZT v podobě kotelen a celkem bez problémů...ono záleží jak vysoké máte stavby, protože komín musí překonávat výšku zástavby, pak je vše dobré a ještě se využívá kogenerační jednotka na výrobu el. proudu. Je však otázka jestli bude na trhu plyn, kapacity jsou taky omezené a i přesto ani plyn není ekologické palivo

Miloslav Černý
12. červenec 2021, 12:59

A co takhle k těm kogeneračním jednotkám přidat vysokoteplotní tepelná čerpadla pro ušetření možného nedostatkového či předraženého plynu. Hlubinné vrty jsou sice nákladnější, ale z budoucího dlouhodobého hlediska efektivnější a stabilní bezemisní zdroj energie bez cenových výkyvu šetrný k životnímu prostředí.

PetrV
13. červenec 2021, 05:32

A ee si vycucáte z prstu?

Energetik 007
12. červenec 2021, 09:25

Drápela lže jako když Rudé právo tiskne.

Desítky tisíc kotelen v Praze co to je za nesmysl?

Při výstavbě horkovodu Mělník Praha bylo Jižním městě I zrušeno 20 kotelen na JM II 13kotelen, Lhotka Libuš 6 kotelen, Horní Měcholupy 7 zrušených, Horní Počernice 2, Invalidovna 1, Neratovice 10..

Celkem max 70 kotelen.

Martin Hájek
12. červenec 2021, 12:15

Ale ty kotelny v původních místech už samozřejmě nikdo neobnoví, většinou mají dávno jiné majitele a využití nebo nejsou vůbec. Musely by to být kotelny v domech, takže Drápela má pravdu.

Energetik 007
12. červenec 2021, 13:24

Ano kotelny mají jiné majitele ale nejdražší část - komín se zachoval a tam kde zůstala ve strojovně i bloková předávací stanice a čtyřtrubka tak by bylo levnější obnovit blokovou kotelnu.

Tam kde není ani kotelna ani komín tak samozřejmě domovní kotelny v kombinaci s čímkoliv....

V každém případě v PTS by se ušetřila cirkulace 150 000m3 vody, dopravní zpoždění tak 48h na Libuš a hlavně v létě při asi 150MWt na TUV tak 10MWe čerpací práce.

Martin Hájek
12. červenec 2021, 14:36

Jasně, ony totiž ty plynové kotelny žádnou elektřinu nepotřebují, že. To nemluvím o tom, že to teplo, které jde od Prahy, by ohřálo Labe a teplo ze ZEVO by se také muselo zlikvidovat. Takže obrovská úspora energie.

Energetik 007
13. červenec 2021, 05:53

Vy asi nechcete rozumět .. čerpací práce pro oběhové čerpadlo v domovní nebo bytové kotelně je a bude.

Jde o těch 150 000m3 vody mezi Prahou a Mělníkem a asi 30 čerpadel po 1MWe...

Martin Hájek
14. červenec 2021, 10:07

Jasně, zásobuje to půlku Prahy. Na jednotku dodaného tepla není ta spotřeba elektřiny nijak významná.

Josef
12. červenec 2021, 23:09

Pokud pojede CZT na plyn, pak je to Pane Hájek jeho konec, protože cenově je to katastrofa. CZT je výhodné pokud máme levné palivo na vstupu - uhlí , jádro , odpad , ale plyn je ušlechtilé palivo to lze pálit přímo bez čistění spalin a tomu také odpovídá jeho cena, které dále roste.

energetik
13. červenec 2021, 06:30

Přesně tak, díky plynu nemusíme platit ztráty a náklady v CZT, ale můžeme mít "kotlík" doma. Tím se zbavíme spousty "darmožroutů" v řetězci a hlavně těch podvodů ve vyúčtování kdy každý musí platit těch 80 % i když nic nespotřebuje.

Energetik 007
13. červenec 2021, 08:18

To pro p. Hájka problém není, průšvih je že celé TSČR bude najednou k ničemu, mnoho politiků přijde o místa v představenstvech, dozorčích radách...

Tak se pánové z TSČR prostě brání evoluci.

Jan Veselý
13. červenec 2021, 08:29

Ing. Martin Hájek, Ph.D. - ředitel Teplárenského sdružení ČR.

Pro něj to opravdu problém je, na hodně osobní úrovni.

Teplárny se vlastní zabedněností dostaly do "spirály smrti". Panu Hájkovi jsem o tomhle riziku a možných cestách jak z toho ven psal už před mnoha lety. Očividně na tom není žádný zájem. Takže akorát budou dále drazí a jejich zákazníci je budou za jejich chování nesnášet a budou jim při každé příležitosti zdrhat.

Martin Hájek
14. červenec 2021, 10:10

Chápu, že Vám vyhovuje nechat se vytápět od sousedů, kteří zaplatí plyn ve svém kotlíku a teplo přes neizolované vnitřní stěny budovy vytopí Váš byt. Jenom je otázka, jestli to vyhovuje i těm sousedům.

Energetik 007
13. červenec 2021, 09:38

Problém je že p. Hájek osobně nic nevybudoval soustavy - Opatovice, Mělník... postavili jeho dávní předchůdci.

Ze své pozice ani nedokázal prosadit horkovod z Temelína když už tak jen pro 1/2 Budějovic a ještě to ani nejsou schopni včas dokončit.

Jedna věc se mu povedla kogenerace na ZP MVV energie a výsledkem je že nikdo není ochoten a schopen na severu Čech platit 1000 Kč/GJ.

Josef
14. červenec 2021, 02:09

Jenže za to všechno nemůže p. Hájek. Podle plánu se uhlí pro teplárny u nás mělo těžit nejméně do roku 2070. Ještě pře pár lety to vypadalo, že padnou limity a uhlí by se těžilo opět v menší míře pro teplárny až za rok 2100. Zelená ideologie, která k nám byla importována z Evropské unie a naprosto devastuje naší energetiku CZT by se měla do určité míry zachovat , protože žádný jiný způsob plošného vytápění budov při využívání fosilních substitucí a tuhých paliv kromě CZT nemáme nikdo ho nemá. Tepelnými čerpadly vzduch / voda nelze plošně vytápět budovy v mrazech a plynofikace je tedy nutná navíc v našich podmínkách můžeme vyrábět v zimě el. energii mimo fosilních paliv převážně jen jádrem a nebo větrem s plynem. Jaderné elektrárny vypouští ohromné množství tepelné energie a jsou jako stvořené pro napájení rozsáhlých sít CZT ,které máme. Stát má 100 mld. korun , které chce investovat do nesmyslů typu FV elektrárny pro neefektivní letní výrobu el. energie místo aby byly na jaderné elektrárny připojeni odběratelé na vzdálenost 80km a tím bylo zajištěno ekologické vytápění budov v Čechách od hranic z Rakousem až k Benešovu Z-V od Klatov až k Telči. Tak jsou celé oblasti vytápěny teplárnami a přitom teplo je vypouštěno v Temelíně do vzduchu a to samé platí o Dukovanech. Stejně tak by měly být naplánovány další 2 jaderné elektrárny jedna někde nad Prahou a druhá na severní Moravě. Pak by se nechalo od fosilních paliv skutečně reálně , alespoň z velké části přejít to co se teď děje je jen komedie, která nemůže skončit jinak než ekonomickou krizí a hrubým poklesem životní úrovně občanů, protože k tomu přesně vedou drahé energie a nikdo nemá 10 bilionů korun na přestavbu budov na pasivní stavby s podlahovým topením , které by se vytápěly tepelným čerpadlem země voda s letním dohřevem vrtů. Stejně tak neexistuje vůle "vysázet" u nás lesy větrných elektráren a to od nížin až po chráněná území a k tomu pár desítek GW v FV panelech a výroben vodíku na zimu. A pokud se někomu zdá jaderná energetika drahá a ekologicky problematická pak OZE alternativa je plošná devastace krajiny a ekonomická utopie. Přitom budovy můžeme přestavět třeba za 70-100 let slunce u nás v zimě svítit pořádně nikdy nebude a takže vítr a plošné instalace větrných elektráren na celém území jsou při OZE variantě prakticky nevyhnutelné.

Energetik 007
14. červenec 2021, 06:51

A lidé jako p. Hájek si myslí jak dobře to TSČR řídí..

Ivan Novák
14. červenec 2021, 10:32

Mám vyhráno zpětným pokrokem, náš panelák je plynofikován a po tchánovi zbydou wafky, stačí vysekat díru skrz zeď ... je sice nosná a zateplená, ale nějak to dopadne ... kampak na mě s blokovým kotlem natož hlučným KGJ motorem.

Martin Hájek
14. červenec 2021, 10:13

Nic o mě nevíte, ta si mě laskavě neberte do své nevymáchané klávesnice. Co jste udělal pro rozvoj dálkového vytápění v ČR vy? Bláboly a pomluvy co píšete na tento server? To je váš příspěvek?

Energetik 007
14. červenec 2021, 16:13

Jsem zprovoznil největší CZT snad i ve světě Mělník Praha. A vy?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se