
OKD vyveze symbolický poslední vozík černého uhlí z Dolu Darkov
Těžební společnost OKD dnes vyveze symbolický poslední vozík černého uhlí z karvinského Dolu Darkov. Firma doly postupně zavírá a utlumuje těžbu, protože se nevyplatí. Kromě Darkova tento týden ukončí provoz ještě v dalším karvinském Dole ČSA.
Zaměstnance z utlumovaných dolů postupně přebírá státní podnik Diamo. Už od 1. ledna převzal od OKD 749 zaměstnanců spolu s utlumovanými doly Lazy, Dukla, Staříč a Frenštát. Nechal si 200 lidí pro útlumové práce a zahlazování následků dolování, ostatní pracovníci z podniku odešli. Nyní z OKD přejde do Diama 1770 zaměstnanců, z nichž v podniku zůstane 493.
Před 30 lety v OKD pracovalo více než 100.000 lidí. Po zavírání neefektivních provozů po roce 1989 měl v polovině 90. let minulého století podnik 50.000 zaměstnanců. Před deseti lety v dolech pracovalo ještě zhruba 17.000 lidí, na konci roku 2018 přes 9000. Od března bude mít firma už jen okolo 2800 vlastních zaměstnanců a zhruba 800 dodavatelských pracovníků a v provozu budou už jen doly ČSM-sever a ČSM-jih.

Podle dřívějších informací by v posledních dolech OKD měla těžba skončit v příštím roce. Náklady na útlum dolů OKD do roku 2035 mají dosáhnout zhruba 15,6 miliardy korun.
OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. Před několika lety firma skončila v úpadku a od roku 2018 je jejím majitelem prostřednictvím své společnosti Prisko stát.
Mohlo by vás zajímat:
Tý brďo, jde to rychleji než by člověk čekal.
Proč, něco zničit to jde vždycky raz dva...
Jo, z Karvinné zbyl akorát kostel a i ten je nakřivo. Po ní tam je dnes velikánské neobyvatelné území.
Černé uhlí má od 18. století naopak způsobilo že z několika malých obcí na Karvinsku vyrostla velká průmyslová města. Útlum těžby uhlí je umělý , protože dnes neexistují lepší technologie, které by to uhlí na našem území dokázaly nahradit, těžba bude nahrazena dovozem uhlí, dovozem plynu a dovozem produktů těžkého průmyslu.
Ten růst měst a obcí byl umělý, viz Havířov. Teď se to vrací do normálu.
A zároveň vedl k sedání si, jinde zase k demolicím a přespřílišná industrializace vedla k vytvoření problematických míst,jak ekologicky, tak sociálně.
V okamžiku, kdy je levnější uhlí do Ostravy dovézt z Austrálie, JAR nebo Kolumbie a není perspektiva, že by tomu mělo být v budoucnu jinak, nemá smysl ty doly držet. Pro těžký průmysl je největším rizikem nenažranost majitelů. "Lančmít" Mittal sosal NHáčko do mrtva. Snad ten nový Indián bude jako majitel do té fabriky, alespoň část zisků, reinvestovat zpět.
Staré Město u Karviné a Frenštát pod Radhoštěm osudu Karvinné unikly jen těsně.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se