📊 Elektroenergetika v ČR v roce 2025Zobrazit report →

Teplárny Brno od ledna nezvýší cenu tepla navzdory rostoucím nákladům

ČTK
4. prosinec 2025, 16:02
16 komentářů
teplarny-brno-od-ledna-nezvysi-cenu-tepla-navzdory-rostoucim-nakladum

Cena tepla pro brněnské domácnosti i podniky se od ledna příštího roku nezmění, přestože teplárnám rostou náklady. Za gigajoule (GJ) tak odběratelé opět zaplatí 1154 korun s DPH. Novinářům to dnes řekl ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon. Růst nákladů městská firma pokryje z vlastních zdrojů.

"Část tlaku na náklady kompenzujeme dříve zajištěnými nákupy zemního plynu, vyššími příjmy z prodeje elektřiny a postupnou dekarbonizací, zejména biomasovým zdrojem v Brně-severu a rostoucím využitím tepla ze SAKO Brno," uvedl Fajmon.

Kotel na dřevní štěpku, který je zatím ve zkušebním provozu, by měl od příštího roku začít pokrývat 15 procent výroby tepla. Zatím teplárny vyrábějí 80 procent tepla ze zemního plynu, zbylých 20 procent nakupují z městské spalovny odpadu společnosti SAKO Brno.

Biomasa
Biomasa. Autor: PSNH @flickr

Kvůli růstu cen zemního plynu zvýšily Teplárny Brno v listopadu 2022 cenu na 1672 korun za GJ z původních 784 korun. Poté cenu třikrát snížily, naposledy od 1. ledna 2025 o 67 korun za GJ.

Pro letošní rok očekávají teplárny přibližně o sedm procent vyšší prodej tepla než loni kvůli letošní nižší průměrné teplotě.

Loading...

Komentáře (16)

Petr Turek4. prosinec 2025, 16:08

To je dojemné, skoro bych uronil slzu, zemní plyn stojí 30 euro/MWh, tedy 1 GJ stojí 228,70 Kč +distribuce a oni nezdraží a vejdou se do 1 154 Kč!

Teplárenství to je zlatý důl...

a nepište prosím, že musí platit povolenku, když ještě utrží balík za elektřinu...

Jarda4. prosinec 2025, 16:35

Plyn asi všechen nekupují až teď.

A nákladem teplárny není jen plyn.

Je to městská společnost, tak pokud je to zlatý důl, jak tvrdíte, tak to jistě investují zpět do města.

Bob4. prosinec 2025, 20:11

Jak psal už Jarda, náklady teplárny nejsou jen plyn.

Kromě mnoha dalších nákladů jsou to také odpisy investic. Konkrétně u teplárny Brno byly investice jen za jeden fiskální rok 2022/2023 přes 2,5 miliardy korun.

Odkaz: ibrno.cz/brno/65857-brnenske-teplarny-investuji-25-miliardy-do-horkovodu-z-dukovan-i-do-fve.html

Nejsem znalec v předpisech, ale i kdyby se odepisovalo 20 let (což je asi maximální doba), tak jen na odpisech investic za tento jeden rok jsou náklady každý rok 125 milionů Kč.

Jen pro představu. Provozovat teplárnu není nákladově jen nakupovat plyn, nebo jiné palivo.

minduton4. prosinec 2025, 23:02

1154 Kč/GJ * 3,6/1000 = 4,1544 Kč/kWh tepla... no to mi pokál záda... tolik neplatím ani za elektriku.

Roman Kosařík5. prosinec 2025, 10:05

Neviděl jsem zatím nabídku, kde by elektřina pro domácnosti vč. distribuce a DPH vycházela někde pod 4 Kč/kWh, ale klidně se nechám poučit. No a teď si vemte, že tu elektřinu u vás spotřebuje tepelné čerpadlo s COP 3 (-7 °C). Kolik že pak ten GJ tepla pak vychází?

Xoor5. prosinec 2025, 10:56

běžně jsou nabídky na různých energo fórech a skupinách od 1,95kč/bez DPH za obchodní část.

Což je podle tarifu (D45,D5x) někde kolem 3,7kč s dph (distribucí, OZE a vším co se počítá na kWh) v NT. Není tam zahrnut stálý měsíční plat a velikost jističe

minduton5. prosinec 2025, 16:40

Já taky nemám D02d, jak nějaký čurimund v bytě.

Jaroslav Novotný5. prosinec 2025, 00:20

Ano teplárna je nejdražší energie , kterou můžete používat. A proč je nejdražší protože to není jen energie do je služba , služba vytápění. Kdy majitel se o nic nestará jen platí. Lidé co bydlí v bytových domech nemají velkou spotřebu na vytápění těch bytů cena je pro ně přijatelná. Navíc jsou nastavení nic nedělat o nic se nestarat a platit paušály, teplárna to není cena za energii to je cena za to ,že je někdo vytápí a oni se nemusí o nic starat. Kdyby si koupili tepelné čerpadlo tak by zaplatily zlomek , ale o to by se museli starat museli by řešit revize , výstavu poruchy regulaci atd. To všechno je v ceně toho tepla z teplárny. Stejně tak najdete i další věci ,třeba to , že každý byt má svůj elektroměr místo toho , aby měl dům elektroměr společný lepší sazbu třeba D25d a jednotlivé byty měli podružné elektroměry - to by se ušetřilo jenže někdo by musel zařídit přestavbu někdo by musel dělat vyúčtování a někdo by musel honit neplatiče , takto to všechno dělá distributor a dodavatel elektřiny stojí to více , ale je to pohodlné - v podstatě na tom samém je založena teplárna.

Roman Kosařík5. prosinec 2025, 10:08

Na TZB-info teď nedávno vyšel článek o tom, jak to vypadá, když se v SVJ domluví a místo x desítek odběrných míst zřídí pro celý dům jeden společný elektroměr a podružné měření. Ty úspory oproti předchozímu stavu jsou velmi zajímavé.

Marek Kaloč5. prosinec 2025, 14:43

Tohle se mi povedlo zrealizovat na našem paneláku (50 OM). Při standardní ceně 1f jističe a paušálu dělá roční úspora cca 140.000,-. V kombinaci s FVE je průměrná úspora 60% za dodávku EE (z původních cca 550.000,- na 220.000,-).

Další fází je odpojení od teplárny a instalace TČ s předpokládanou úsporou cca 600.000,-/rok (z cca 1.000.000,- na 400.000,-).

Při dnešních cenách EE je výhodnější dokonce i elektrokotel oproti teplárně…

minduton5. prosinec 2025, 19:54

To se ale stanete úhlavním nepřítelem města (zřizovatele teplárny a teplovodních rozvodů), počítáte s tím?

Marek Kaloč5. prosinec 2025, 20:11

Ano, dodavatelem technologie jsme byli upozorněni, že realizace (zejména povolovací proces) obvykle trvá okolo dvou let.

Ekonomika mluví jasně ve prospěch odpojení a pokud nedojde k nějakým všeobecným změnám podmínek, tak zde bude trend odpojování BD od tepláren + instalace FVE.

Jaroslav Novotný6. prosinec 2025, 00:42

Ano nechá se to udělat , ale měsíčně někdo musí rozesílat 50 faktur. 1f. jističe máte proto, že se v bytech vaří na plynu to stojí cca 10kč/kWh a je to nevýhodné kor když máte D25d, takže dříve nebo později se budou jednotlivé byty přepínat na elektřinu a budete dělat výměnu stoupaček, protože to neudrží - to jsou další náklady co nejdou neudělat.

minduton5. prosinec 2025, 16:31

Ano, "bez starostí".... Leda ve snu. Např. jen v diskusích na zde zmiňovaném serveru tzb-info jsou 3 kopice příspěvků, kde si lidi stěžují na teplo z tepláren. Zvláště v souvislostech s TUV. A není to jen na ceně.

minduton5. prosinec 2025, 19:49

Tady tenhle človíček stál za skorokoncem teplárenství v Československu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Erich_Rou%C4%8Dka

Jedno předválečného dne první republiky se pánové ze Západomoravských elektráren podivovali, jaktože se jim odběratelé tepla hromadně odpojují od čerstvě vybudované teplárny a parovodního rozvodu v Brně... PROČ?

Brzy zjistili pánové PROČ. Byl to dosud neznámý hazjl Erich Roučka - co si dovolil ve své bové fabrice ve Slatině (kam se přestěhoval z Blanska) vyrábět automatické kotle na uhlí s vysokou účinností.

Okamžitě následovaly rázné kroky (pro Roučku zjevně z podnikatelského hlediska bolestné), a nastalá krize teplárenství v Čechách a na Moravě byla naštěstí zažehnána.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se