Domů
Větrné elektrárny
Vůbec první offshore větrný park ve Francii dosáhl plného provozu, deset let po zisku podpory
Offshore větrný park Saint-Nazaire
Zdroj: EDF Renewables

Vůbec první offshore větrný park ve Francii dosáhl plného provozu, deset let po zisku podpory

Na rozdíl od Spojeného království, Německa, Nizozemska, Belgie či Dánska je zatím offshore větrná energetika ve Francii na samém počátku, přičemž vůbec první komerční větrný park ve vodách u pobřeží země zahájil plný komerční provoz v tomto týdnu. Development celého projektu podle společnosti EDF Renewables trval zhruba 10 let, samotná výstavba poté necelé tři roky.

EDF Renewables, dceřiná společnost francouzské skupiny EDF, oznámila dokončení offshore větrného parku Saint-Nazaire, který je se svým instalovaným výkonem 480 MW vůbec první offshore větrnou farmu v komerčním měřítku, jež vyrostla u pobřeží Francie. Podle EDF Renewables by roční výroba měla odpovídat ekvivalentu spotřeby 700 tisíc lidí.

Park, který se nalézá ve vzdálenosti 12 až 20 km jihozápadně od ústí nejdelší francouzské řeky Loiry, je tvořen celkem 80 offshore turbínami, každé o instalovaném výkonu 6 MW, které dohromady zabírají plochu o rozloze přibližně 78 kilometrů čtvrtečních.

„V uplynulých deseti letech tento projekt přispěl k budování odvětví offshore větrné energetiky ve Francii a během výstavby a nyní i v provozní fázi mobilizoval značný počet pracovních sil. Tato první větrná farma je součástí strategie skupiny EDF, která chce zdvojnásobit svůj čistý globální instalovaný výkon v obnovitelných zdrojích na 60 GW v roce 2030. Podílíme se také na Národní nízkouhlíkové strategii vlády, jejímž cílem je dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 prostřednictvím energetických úspor, jaderné energetiky a urychlení využívání obnovitelných zdrojů,“ uvedl Bruno Bensasson, výkonný viceprezident skupiny EDF pro obnovitelné zdroje energie a předseda představenstva a generální ředitel společnosti EDF Renewables.

První dodávky elektřiny větrný park zahájil již během letošního června, poté nadále probíhalo postupné připojování všech 80 větrných turbín k elektrizační soustavy Francie. Podle EDF bude i po dokončení park poskytovat pracovní místa zhruba stovce zaměstnanců, kteří budou mít na starost zajištění jeho provozu a údržby.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(42)
Karásek
24. listopad 2022, 18:56

Bohužel to trvalo hodně dlouho, žřejmě se tomu snažila francouzská jaderná mafie bránit. A teď jedna dobrá zpráva. Nedávno byla na řece Inn na rakousko-švýcarském pomezí spuštěna VE Prutz. Je to průtočná elektrárna se spádem 140 metrů a maximálním výkonem 89 MW. Za rok má vyrobit cca 0,414 Twh čisté energie, což je o něco víc, než Orlík. To by dodalo vic, než půl procenta EE potřebné pro ČR. V Rakousku se taky staví např. několik VE na řece Mur(Mura), nebo dalších tocích. Jen tak dál.

Ivan Novák
24. listopad 2022, 20:14

Vítejte v klubu podporovatelů splavnění Labe mezi Ústím a Hřenskem pomocí stupně s vodní elektrárnou.

Karásek
24. listopad 2022, 20:35

Novák, až budu chtít od Vás stanovisko, dám Vám vědět. Pokud nemáte vlastní myšlenku, tak je lepší nic nepsat.

Pravoslav Motyčka
24. listopad 2022, 21:37

Pro vás pane Karásku to platí přesně naopak....

Emil
24. listopad 2022, 20:14

Jako že EDF, která ve Francii provozuje všechny jaderné elektrárny, se snažila bránit EDF ve výstavbě těch větrníků? To jste vymyslel hlavou?

A ta vodní elektrárna by dodala "vic, než půl procenta EE potřebné pro ČR", kdyby se stalo co přesně? Kdyby praotec Čech místo na Říp vylezl na Wildspitze?

Karásek
24. listopad 2022, 20:33

Pro nechápavého Emila : Je to přirovnání kolik tato elektrárna vyrobí energie. ročně.

Vladimír Šťastný
25. listopad 2022, 06:55

Pro nechápavého Karáska - samotná EDF stavěla tento park spíš z nějaké enviromentální povinnosti, než proto, protože by se jí to jevilo jako ohromný zdroj. Offshore parky vychází nákladově na jednotku výkonu téměř na ty samé peníze, jako jaderné zdroje, jenže, jejich využití je v nejlepších případech maximálně 50% a životnost 30% ve srovnání s jadernými zdroji. Proč by se potom EDF měla nějak zásadně snažit? Jadernou mafií to určitě nebylo.

Karásek
25. listopad 2022, 09:42

Ale Šťastný nepište nesmysly. Nebude to trvat tak dlouho a ty JE ve Francii dožijí. Za dvacet let už nebude většina z nich v provozu a bude mít po životnosti. Navíc už teď se porouchávají a Francie musí dovážet EE Z německých OZE. Možná, že kvůli poruchám budou některé trvale zrušené ještě dřív. Proto je budováni OZE ve Francii nezbytné.

Vladimír Šťastný
26. listopad 2022, 08:28

Karásku, nesmysly a zbožná přání tady šíříte vy a Bláha. Ona možná většina současných funkčních reaktorů v Evropě, je už za původně zamýšleným horizontem dožití. Tím bývalo kdysi 40 let. Jenže dokud nevykazuje nějaké zásadní vady reaktorová nádoba, všechno ostatní jde obnovit a provozovat dále. Spousta jaderných bloků už má posunuto dožití na 50-60 let a pokud nebudou vybudovány spolehlivé, výkonné a hlavně stabilní zdroje, bude se ta doba nejspíš dále prodlužovat. A těmi novými zdroji OZE rozhodně nejsou.

Martin P
25. listopad 2022, 06:58

To jsou takové ty porovnání, kdy se výkon všech občasných zdrojů v Německu porovnává s výrobou temelínského jednoho bloku?

Mimochodem, ta jaderná mafie, která měla donedávna blokovat francouzské větrné farmy, ještě donedávna měla před sebou vizi útlumu francouzského jádra z 75% podílu na 50%. Ale tyhle ptákoviny jsou už snad za nimi.

Milan Horak
25. listopad 2022, 08:46

Než plivnete jedovatou slinu, tak si zjistěte jak to bylo. Vaše "zřejmě" vypovídá spíše o zbožném přání, vy mafiáne.

hlpb
25. listopad 2022, 07:10

Trocha čísel po ránu:

Francie letos naistaluje:

2 GW FVE = 2 TWh/rok

1 GW VTE = 2 TWh/rok

Pořádně do toho šláplo Rakousko, kde se letos nainstaluje 1,2 GW FVE =1,2 TWh (80% jsou střešní instalace). Rakousko tak zvýšilo svůj instalovaný výkon FVE na 4 GW. Rakousko do roku 2030 dosáhne instalované kapacity cca 15 GW. Během pouhých 5 let se Rakousko tak stane z deficitního státu, státem, který víc EE vyrobí než spotřebuje.

ČR letos přidá instalovaný výkon cca 0,5 GW = 500 GWh/rok, v roce 2023 už to bude výrazně lepší, kdy se nainstaluje 0,7-1 GW nových FVE = cca 1 TWh/rok.

Emil
25. listopad 2022, 07:32

Tak to vás jistě potěší, že Francie, o jejíž deficit ve výrobě elektřiny teď projevujete tak nebývalý zájem, se stane z deficitního státu, státem, který víc EE vyrobí než spotřebuje, nikoliv během pouhých let, ale během pouhých pěti měsíců (v obou případech jde samozřejmě jen o odhad). :-)

hlpb
25. listopad 2022, 09:29

Francie je nadále uvízlá v jaderné pasti, stále nejede 20 jaderných bloků. Dnes opět vydal provozovatel rozvodné sítě Francie varování před blackouty v lednu. Francie se snaží, dokonce si najala svářeče od konkurenční Westinghouse. Já ji určitě držím palce, protože až zprovozní své bloky, klesne cena EE v EU o desítky € za MWh.

Emil
25. listopad 2022, 09:36

Pokud je Francie "uvízlá v jaderné pasti", pak je touto logikou nevyhnutelně Rakousko uvízlé v obnovitelné pasti, a to na podstatně delší dobu než ta Francie.

hlpb
25. listopad 2022, 09:56

Zjistíme za pár týdnů v prosinci a lednu, která z těch pastí je hlubší, jestli ta jaderná francouzská, nebo ta rakouská OZE

Emil
25. listopad 2022, 10:02

To vidíme už teď, kdo je víc závislý na dovozu, není vůbec potřeba čekat pár měsíců.

hlpb
25. listopad 2022, 10:16

Emile, to se pleteš, Rakousko s dovozem části EE počítá dlouhodobě a je součástí jeho energetického mixu. Zatím nemá dost svých zdrojů OZE a tak dováží EE od sousedů. Francie se svým jaderným zoufalstvím rozhodně nikdy nepočítalo a proto je ze všech zemí EU v největší energetické krizi a její provozovatel neustále varuje před blackouty. Francie měla v plánu vyrobit letošním roce o cca 100 TWh víc energie než vyrobí a ta energie samozřejmě chybí. Chybí hlavně ve Francii, kterou teď musí suplovat ostatní státy.

Je zcela jasné, že i ČR se v budoucnu stane v EE deficitní a je jen otázkou jak velký bude ten deficit. Bohužel máme z celé Evropy nejhorší podmínky pro OZE (malé řeky, průměrné podmínky FVE, nemáme moře).

Emil
25. listopad 2022, 10:27

To se pletete vy, Bláho, Rakousko může počítat s dovozem jenom do chvíle, dokud někdo jiný do Rakouska vyváží. A jestli Rakousko počítalo s tím, že bude vždycky za všech okolností od koho dovézt, tak to se prostě přepočítalo. Francie počítala s tím, že sníží podíl jádra v mixu na 50 %, takže počítala s ještě větším poklesem než k jakému teď došlo - tolik k tomu vašemu "nikdy nepočítala".

A míra energetické krize se měří čím, podle vás? Tím který provozovatel před ní častěji varuje? :-D Můžete v tom případě dodat nějakou statistiku, jak často v které zemi provozovatel varuje, abychom to mohli objektivně porovnat, nebo jde opět jen o vaše ničím nepodložené dojmy?

Ve Francii letos k vyrované bilanci chybí zatím 13 TWh, takže není pravdivé ani vaše tvrzení, že chybí hlavně ve Francii. Chybí hlavně v Itálii, která je podobný případ jako Rakousko.

hlpb
25. listopad 2022, 11:25

Emile, žiješ v ujeté představě, že každá země by si měla vyrábět 100% EE. Ale to je nesmysl, proč by nějaký stát se snažil o 100% soběstačnost, když má vedlejší stát lepší podmínky to je schopen produkovat EE za 1/3 cenu, protože má lepší podmínky. Je to stejné jako by chtěla být ČR soběstačná v produkci rajčat, není, protože na jihu Španělska ty rajčata dozrají 4x ročně. Stejné to je s EE, ČR nemáme v budoucnu nejmenší šanci konkurovat ceně EE z FVE z jihu Evropy nebo z VTE ze severu.

Emil
25. listopad 2022, 11:37

Ne, Bláho, to vy žijete v ujetých představách o tom, kdo žije v jakých představách, a také v představách, že je někdo "schopen produkovat EE za 1/3 cenu".

Milan Vaněček
25. listopad 2022, 12:16

Pane hlpb, díky za to že uvádíte čísla, ne dojmy. Naproti tomu píárové dokáží z kritické energetické situace Francie (dle vyjádření samotných francouzských odborníků) udělat dojem, že Francie je na tom nejlépe.

Je to jejich práce, udělat ze špinavého to běloskvoucí, čisté.....

Emil
25. listopad 2022, 12:36

Ale ten "dojem, že Francie je na tom nejlépe" jste si udělal vy sám, píáre Vaněčku, tady nikdo nic takového netvrdil.

Karásek
25. listopad 2022, 12:50

Emile, v Rakousku ty OZE pojedou, ale ve Francii ty JE dožijí. Vlastně dožívají už teď. To se pozná podle těch poruch.

Emil
25. listopad 2022, 13:13

Karásku, to že dožívají se pozná podle toho, že těmi poruchami byly zasaženy především ty nejnovější bloky P4 a N4, a naopak těch nejstarších se prakticky nedotkly? Nebo zase píšete o něčem, o čem nemáte nejmenší tušení?

A opravdu se chcete pouštět do srovnání životnosti JE a OZE? To bych být vámi nedělal, ale jestli chcete, prosím, předložte nějaká konkrétní čísla a můžeme srovnávat.

Lukáš
25. listopad 2022, 07:41

Rakousko, Rakousko, Rakousko... :D Zem zaslubena a slnecnejsia nez sahara... zijem tu uz roky a dokonca moju manzelku to trklo, ktoru taketo veci absolutne nezaujimaju, ze preco je dost FVE instalacii otocenych na sever, alebo co strecha to FVE ale v udoli kde cez leto svieti slnko 3-4h a cez zimu skoro vobec, su tyzdne kedy slnko nevidia vobec.

Ale co, dotacia bola vyplatena a blb si doplni cisielka do tabulky. Odporucam vam spravit si dovolenku v Rakousku a obehnut nadrze pre precerpavacie elektrarne, mnohe su na pokraji funkcnosti, zachytove nadruze - elektrarne ani nehvorim.

Na ORF alebo vecernych dokumentoch je to horuca tema, malo snehu, malo vody dokonca v Rakusku a Svajiarsku museli vodu na hory pre dobytok vozit Armadne vrtulniky pretoze tie komercne nestihali a pramene vyschli.

Navyse Rakousko dovaza dost cistej uholnej EE z Nemecka a Ceska, kde to tuto jesen moc nefuka, kde sa sudruhovia z NDR splietli, ved uz teraz mali obnovitelne zdroje pokryvat celu spotrebu :D

Aktualne ma napriklad Slovensko rovnaku uhlikvu stopu ako Rakousko a to mame v celej krajine az 4ks VTE :D To mi nejak nevychadza...

hlpb
25. listopad 2022, 07:58

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuzeLukáši, rozepsal jsi se pěkně, ale tvoje pocity zůstanou jen tvoje pocity. Máš smůlu, já Rakousko navštěvuju pravidelně a mám je projeté dokonale. Drtivá většina FVE na střechách je na jih, menší část s orientací východ-západ. Možná je problém v tom, že tvoje manželka nezná světové strany, kup jí na Vánoce kompas. To že se podíváš v 7:00 hodin na uhlíkovou stopu Rakouska a Slovenska a z toho si vyvodíš závěr za celý rok. Na to nákup nějaké pomůcky, bohužel stačit nebude....
.

hlpb
25. listopad 2022, 09:23

Problém, je že Lukáš si svůj názor vymyslel. FVE nikdo na severní stranu nedává. On Lukáš nedomyslel, že když má dům severní stranu střechy má zákonitě i jižní, neexistuje nikdo kdo by si dal FVE na severní střechu, tzn. že celý příspěvek Lukáše je 100% výmysl. Je to stejné jako bych napsal, že mi dnes na zahradě přistálo UFO, nebo že Země je placatá...

Emil
25. listopad 2022, 09:34

Není pravda, že "když má dům severní stranu střechy má zákonitě i jižní", pultové střechy se často dělají se sklonem střechy na sever, takže tím pádem není pravdivý ani váš závěr.

hellokitty
25. listopad 2022, 09:58

strechu sklonenu na sever by som pochopil u nejakych earthshipov, ktore maju naopak na juh orientovane velke presklene plochy, aby nizke zimne slnko nahrievalo az steny jednotlivych miestnosti, ale aj tie maju na streche potom este vacsinou panely orientovane na juh

moderny pasiv so strechou cisto orientovanou na sever si nejako neviem predstavit, uprimne som este taky dom nevidel, ale to som sa na to nezameriaval, skusim mat oci viac otvorene

hlpb
25. listopad 2022, 10:04

Tak schválně Emile, kolik střech má v tvé obci pultovou střechu a kolik jich má orientaci jih-sever. Díky za info.

Emil
25. listopad 2022, 10:11

V tom vašem tvrzení se nic o mé obci nepíše, takže pro potvrzení jeho pravdivovsti (nebo spíše nepravdivosti) je tato informace naprosto irelevantní, Bláho. Nemáte zač.

hlpb
25. listopad 2022, 10:22

Emile, samozřejmě, že takových střech je nula. To že jsi na internetu vydoloval nějakou možnost je zcela bezcenná informace pro realitu v Rakousku nebo kdekoliv jindy. Lukášova informace byla stejně nesmyslná, jako že si obyvatele Rakouska instalují solární panely do sklepa.

Emil
25. listopad 2022, 10:40

Samozřejmě že takových střech není nula, Bláho, pultové střechy se běžně staví a nejčastěji právě se sklonem na sever, protože se tím získá vysoká jižní stěna a nízká severní stěna. Lidé si totiž radši staví domy s okny na jih než na sever.

Milan Vaněček
25. listopad 2022, 12:41

Opět píář si vezme nějaký pseudoproblém, aby otočil diskusi, která se pro něj nepříznivě vyvíjí. Článek byl o Francii a větrné energetice. Tak píár začne diskutovat o "pultových střechách". To je skutečně relevantní diskuse na téma článku.

Ty píár poznámky jsou už opravdu trapné, abych zachoval slušnou mluvu....

Emil
25. listopad 2022, 13:02

Vaněčku, jestli si myslíte, že mě podobnými bezobsažnými výkřiky odradíte od přispívání do diskuse, podobně jako se vám to podařilo u řady odborníků z oboru - např. pány Wagnera, Závodského, Hájka a další, tak si zapište za uši, že na mě tato vaše taktika nefunguje a fungovat nebude.

Račte si povšimnout, že jsem pouze reagoval na jedno z řady Bláhových nepravdivých tvrzení, cituji: "když má dům severní stranu střechy má zákonitě i jižní", takže si nechte svá hodnocení toho, pro koho se diskuse nepříznivě vyvíjí, nebo čí píár poznámky jsou trapné. To jistě dokáže každý posoudit sám, a nepotřebuje k tomu názor nějakého samozvaného moderátora této diskuse.

Milan Vaněček
25. listopad 2022, 14:25

píár neodradíš. proč asi?

Antonín Mikeš
25. listopad 2022, 15:19

No řekněte pane Vaněčku, proč Vás nic neodradí?

Karásek
25. listopad 2022, 09:44

A u větru je každoroční nárůst nových zdrojů taky markantní.

hlpb
25. listopad 2022, 11:31

Sorry, máš pravdu, tak jsem to našel je jich přesně 0,0001%, až na nějaký takový narazíš, tak dej vědět

Oldřich Vašíček
25. listopad 2022, 14:10

Vážení pánové, dost šťavnatá diskuse. :)

Proč jsou odstaveny Francouzské JE a které lze kdykoli zjistit na Internetu. Ale není to v žádném případě proto, že by dožívaly. Proč se u některých nestihne plánované spuštění je taky na lehce zjistitelné. Nalezené mikroprasklyny ve svárech. Že se objevily nyní, když se použily novější detekční metody nemusí nic říkat o jejich nebezpečnosti. Ale jedná se o jadernou energetiku, tak se raději ověřuje, zda jsou nové nebo tam již byly a jen se dřívější metodou nezjistily. Případně jestli se mění a je nutné to opravit.

Odstávky byly plánovány na letní období, kdy je menší spotřeba a je přebytek energie z OZE (pro to jediné jsou vhodné :) ). Prodloužení odstávky způsobilo deficit ve výrobě a dovozu elektřiny i z Německa. Ale nebylo to z Německých OZE, ty na to nestačily ani náhodou, Jejich produkce v minulém měsíci není zrovna ukázková. Takže i Francii zachránily staré uhelné elektrárny (když ty nové a moderní nechali odstavit).

Že se do stavby VE Francie moc nehrnula bylo z jednoduchého důvodu. Nebylo potřeba. Bezemisní čisté energie měli dost. Zapojení nestabilního zdroje jim bilanci CO2 nevylepší. :)

Stejně tak, jako masivní instalace OZE v Německu a Rakousku nevylepšilo jejich emise CO2.

To, že se postaví masivní OZE na jihu i severu ještě neznamená, že zajistí stabilní dodávku. Zajistí akorát občasné masivní přebytky. V případě nevhodného počasí musí být v záloze záloha. :) Je jedno, jestli z Francie z jádra nebo od nás z jádra a uhlí. Každý stát nemusí být soběstačný, ale celá propojená soustava ANO. Tzn. jít "společnou" cestou a všichni přejít na OZE, tak ztratíme možnost zálohy.

Josef Štancl
25. listopad 2022, 19:40

Oldřich Vašíček, naprosto souhlasím.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se