Domů
Energetika v zahraničí
Kontroverzní aspekty chorvatského LNG terminálu na ostrově Krk
Švédský LNG terminál v oblasti Nynashamn se po své otevření v roce 2011 stal prvním zařízením v oblasti Baltského moře. Autor: Jan Arrhénborg / AGA
Zdroj: Jan Arrhénborg / AGA

Kontroverzní aspekty chorvatského LNG terminálu na ostrově Krk

Plánovaný LNG terminál na ostrově Krk v Chorvatsku se stále potýká s problémy. Proti projektu stojí část veřejnosti, zejména v místních komunitách. Navíc je nejasná finanční rentabilita projektu. To vše i přesto, že vládou jmenovaná komise prohlásila, že LNG terminál by neměl mít žádné negativní dopady na životní prostředí či ekonomiku ostrova Krk.  

V posledních letech projekt stagnoval kvůli územním sporům a kvůli nedostatku financí. Nyní se finance začínají pomalu objevovat, nicméně stále je zde významná opozice veřejnosti a pochyby o skutečné ekonomické rentabilitě projektu.

Evropská komise podepsala grantovou dohodou, jejíž hodnota je 101,4 milionů euro, tedy 28 % nákladů projektu. Po oznámení této investice se evropský komisař pro ochranu klimatu a energetiku nechal slyšet, že LNG Krk zvýší diverzifikaci dodávek. Místopředseda Komise Maroš Šefčovič pak na lednové konferenci v Záhřebu prohlásil, že projekt podporuje úsilí dokončit Energetickou unii.

Stále ovšem není zajištěno pokrytí veškerých nákladů projektu. Ředitel LNG Hrvatska, společnosti, jež za projektem stojí, Goran Frančic v únoru řekl, že finální investiční rozhodnutí bude muset být učiněno v červnu, aby LNG Krk mohl stihnout plánovaný termín pro zahájení konstrukce. Komise totiž svůj grant podmínila termínem dokončení projektu v prosinci 2019. Zároveň se ale také očekávalo, že práce budou zahájeny již v únoru.

LNG tanker. Ilustrační foto.

Obavy o environmentální dopady

Environmentální skupiny a lokální komunita na ostrově Krk mají obavy o potenciální negativní dopady LNG infrastruktury na mořský život a také na turismus. Místo plovoucího LNG terminálu tedy prosazují pozemní terminál, nebo navrhují projekt zrušit úplně.

V březnu 2018 bylo dokončeno zhodnocení environmentálních dopadů, jehož závěrem bylo, že LNG Krk může být v navržené podobě realizován, pokud budou přijata potřebná opatření. Zhodnocení dopadů bude muset potvrdit ministr energetiky Chorvatska, nicméně neočekává se, že by bylo záporné. Získání všech povolení je pak očekáváno v dubnu 2018.

Portál Euractiv hovoří o tom, že Chorvatsko v dubnu údajně přijme zákon, který by umožnil rychlejší realizaci projektu. Zákon by projektu pomohl získat dosud nevyřízené územní povolení, jež ho zdržuje a jež vedlo ke změně terminálu z pozemního na plovoucí. Proti tomu se ovšem ozývají mnozí aktivisté a politici a o tomto zákoně hovoří jako o nedemokratickém.

Bude LNG Krk finančně rentabilní?

Evropská komise i Chorvatsko LNG Krk obhajují jako energetickou bránu pro země jihovýchodní Evropy. V oblasti se ovšem již několik LNG terminálu nachází a tyto mají problémy zajistit si stabilní importy a jejich kapacita není dostatečně využívaná. Podle nedávno sbíraných dat je jediným terminálem využívaným z více než 50 % Adriatic LNG terminál se 71 % využití kapacity. Dále se zde ale nachází dva terminály, které jsou využívané z méně než 10 %.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se