Polský Orlen buduje flotilu tankerů na LNG, prvním bude Lech Kaczyński
Skupina PKN Orlen ohlásila budování vlastní flotily tankerů na přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG) s cílem zvýšit bezpečnost přepravy plynu do Polska. První tanker, pojmenovaný po někdejším polském prezidentovi Lechovi Kaczyńském, absolvoval testy na moři a vstoupí do služeb Orlenu na počátku příštího roku, druhý tanker pak v druhé polovině příštího roku, uvedla skupina v dnešní tiskové zprávě.
„Už v příštím roce bude mít skupina Orlen k výlučné dispozici dvě plavidla určená pro přepravu LNG, postavená pro potřeby skupiny. Do konce roku 2025 vzroste flotila tankerů na osm. Vlastní flotila umožní skupině Orlen efektivní přepravu zkapalněného zemního plynu do Polska a posílí pozice koncernu na globálním trhu LNG,“ uvádí tisková zpráva.
„Pro energetickou bezpečnost Polska je klíčová diverzifikace dodávek ropy a zemního plynu, které již ze 100 procent dovážíme ze zemí mimo Ruska. Je to výsledek důsledné politiky dovozu LNG. Už teď dodávky LNG, dovážené po moři, pokrývají skoro 30 procent spotřeby v Polsku,“ uvedl šéf skupiny Daniel Obajtek.
Orlen bude používat tankery na základě dlouhodobé charterové dohody s norským rejdařstvím Knutsen OAS Shipping, které se specializuje na tankery pro LNG. Rejdařství bude podle dohody zodpovědné za posádky a technický stav lodí, zatímco obchodní kontrolu bude mít PGNiG Supply & Trading ze skupiny Orlen. Charter je na deset let s možností prodloužení. Každá loď je s to přepravit okolo 70.000 tun LNG, což odpovídá 100 milionům kubických metrů zemního plynu v plynném stavu. Tolik v průměru spotřebují za týden polské domácnosti.
V jihokorejském Ulsanu se v úterý odehrála ceremonie pokřtění dvou tankerů, které si objednala společnost PGNiG Supply & Trading. Lodě byly pojmenované po bývalém prezidentovi Kaczyńském a bývalé polské ministryni Gražyně Gensické, která spolu s ním zahynula v dubnu 2010 při leteckém neštěstí u Smolenska.
Obě lodě postavily jihokorejské loděnice Hyundai Heavy Industries. Stavba každé z lodí trvala okolo 18 měsíců. „Jde o nejmodernější plavidla tohoto typu na světě,“ tvrdí komuniké Orlenu.
Mohlo by vás zajímat:
Poláci už léta budují skutečnou nezávislost, to se mi na nich líbí (spousta věcí ale taky nelíbí ;-) ). Doufám, že klapne fakticky stavba na STORK II, popř. jeden či dva terminály na Baltu a potrubí projektu Trojmoří, odkud je sice o něco nákladnější přisunout plyn ze světa, na druhou stranu alespoň částečná nezávislost na Německu nebo Nizozemsku nemusí být od věci.
S burešem, který do STORK II hodil vidle, se "nezávislosti na německu" nedočkáme.
I z Nizozemska jde plyn přes Německo.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se