Domů
Elektromobilita
Největší evropská linka na recyklaci baterií elektromobilů byla zprovozněna
Zdroj: Northvolt, Hydro

Největší evropská linka na recyklaci baterií elektromobilů byla zprovozněna

Švédský průkopník bateriových technologií Northvolt minulou neděli oznámil zprovoznění svého závodu zaměřeného na recyklaci elektromobilových baterií. Hydrovolt je tak v současnosti největším provozovaným závodem na recyklaci v Evropě a měl by být schopen zajistit veškerou recyklaci vyřazených baterií z norských elektromobilů.

Recyklační závod Hydrovolt, který se nachází v Fredrikstadu na jihovýchodě Norska, byl realizován v rámci stejnojmenného společného podniku mezi Nortvoltem a společností Hydro. Závod je schopen ročně zpracovat přibližně 12 tisíc tun bateriových modulů, což odpovídá přibližně 25 tisícům elektromobilových baterií. Zprovoznění závodu tak přináší udržitelné řešení nakládání s vyřazenými bateriemi z norských elektromobilů.

Plně automatizovaný recyklační proces v závodě Hydrovolt má umožňovat získání až 95 % veškerých materiálů z recyklovaných baterií. Docházet má k recyklaci plastů, mědi, hliníku a takzvané „černé hmoty“ – jemnozrnného prášku obsahující nikl, mangan, kobalt a lithium. Tato hmota má být po separaci převážena Nortvoltu k dalšímu využití.

Zpracování "černé hmoty"

Zpracování černé hmoty na materiály využitelné pro samotnou výrobu nových baterií vyžaduje hydrometalurgické procesy, které Northvolt zavádí například ve své Švédské továrně Revolt Ett. Ročně má závod vyprodukovat přes 2 tisíce tun této hmoty. Získávání této hmoty z vyřazených baterií pomáhá snižovat současnou závislost na těžbě jako zdroji primárních materiálů pro výrobu baterií.

Získaný hliník má být dále zpracováván společností Hydro. Energetická náročnost získávání hliníku z baterií má, podle Arvida Mosse, výkonného viceprezidenta společnosti Hydro, činit pouze 5 % spotřeby energie potřebné pro výrobu hliníku z nerostných surovin. V rámci závodu byly implementovány i nové technologie pro maximalizaci získávání recyklovaných materiálů včetně systému na zachytávání prachu.

500 000 baterií do roku 2030

Hydrovolt má v současnosti zkoumat možnosti rozšíření recyklačních kapacit v Evropě. Dlouhodobým cílem společnosti je dosáhnout recyklační kapacity 70 tisíc tun bateriových souborů do roku 2025 a 300 tisíc tun do roku 2030. Při dosažení těchto cílů by tak společnost byla schopná zajistit recyklaci 150 000 elektromobilových baterií v roce 2025 a 500 000 od roku 2030.

„Recyklace vyřazených baterií je základním kamenem pro zajištění úspěšného přechodu na elektrifikovanou dopravu i z hlediska dopadů na životní prostředí. Množství kovů využívaných při výrobě baterií je omezené, ale nahrazením vytěžených surovin materiály recyklovanými můžeme nejenom snížit uhlíkovou stopu baterií, ale také zajistit dlouhodobou udržitelnost využívání technologie lithium-iontových baterií," uvedla Emma Nehrenheimová, ředitelka pro životní prostředí společnosti Northvolt

Potřebujete být v obraze ohledně elektromobility?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti elektromobility a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Další fáze elektromobility: Na silnice se chystají auta dobíjená energií ze slunce
24. listopad 2022, 00:10
Trochu jiný elektromobil. Nio už lze koupit u sousedů, baterie mění na pumpách
23. listopad 2022, 13:58
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Ladislav Novák
23. květen 2022, 19:02

Jsem zvědav, kolik bude stát recyklace lithiového akumulátoru, který v pořizovací ceně elektromobilu vyjde na půl milionu až milion Kč, původní majitel-uživatel se jej bezplatně vzdá ve prospěch recyklace, a půjde si za půl milionu až milion koupit nový akumulátor. :-D

A jakou taková recyklace zanechá "uhlíkovou stopu" (na energii náročný metalurgický proces), resp. zda takto do "zeleného převleku" zabalené elektromobily nakonec nebudou náročnější na fosilní paliva než klasické automobily se spalovacími motory.

Studie, které "uhlíkovou výhodnost" elektromobility zpochybňují, pochází i přímo od velkých výrobců automobilů. Např. studie výrobce Volvo Motors říká: "Při výrobě elektromobilu se vyprodukuje o 70 % více emisí než při výrobě stejného auta se spalovacím motorem." To je asi nejvýraznější závěr studie. Další porovnání pak závisí na množství ujetých kilometrů a zdroji elektrické energie, která jsou až na výjimky vyráběna stále z fosilních paliv, resp. vyžaduje pro činnost OZE trvalé fosilní zálohování. :-)

hellokitty
25. květen 2022, 08:42

ten milion za baterku v EV viete nejako dolozit alebo su to len take hoaxy? napr. do tesly model 3 stoji nahradna baterka $ 15 800 = 363 546,94 korun

Ladislav Novák
25. květen 2022, 18:37

Nejspíš ta cena bude závislá na kapacitě akumulátoru. Jakou kapacitu má ten váš od Tesly a z jakého data je cena, jste nenapsal. S prudkým násilným a dotovaným rozšiřováním elektromobility ceny lithia rostou násobně už teď. Takže o drobné se s vámi hádat nebudu. :-) Počkám si, až zásoby lithia vyčerpá nesmyslná snaha stavět obří lithiové baterkárny pro energetiku nebo do systémů "komunitní energetiky" (fotovoltaika s baterkárnou do každé rodiny) + elektromobilita. :-P

Ladislav Novák
24. květen 2022, 21:09

Našel jsem na tomto webu článek psaný před rokem, který upozorňuje na trend nedostatku lithia a dalších komodit způsobený obrovským růstem dotací do státem nařízené elektromobility v EU i ve světě:

https://oenergetice.cz/cista-mobilita/nedostatek-baterii-bude-cipove-krizi-dalsi-zkouskou-elektromobily

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se