Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,6EUR/MWh
+1,06%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,88USD/Barel
-0,1%
Ropa - WTI (Oct25)
64,05USD/Barel
+0%
Emisní povolenky (Dec25)
77,54EUR/t
+0,73%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,89EUR/MWh
+1,51%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104,5USD/t
+1,65%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,6EUR/MWh
+1,06%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,88USD/Barel
-0,1%
Ropa - WTI (Oct25)
64,05USD/Barel
+0%
Emisní povolenky (Dec25)
77,54EUR/t
+0,73%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,89EUR/MWh
+1,51%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104,5USD/t
+1,65%

V severním Německu má vzniknout další bateriová Gigafactory

Martin Knápek
21. březen 2022, 20:15
14 komentářů
severnim-nemecku-ma-vzniknout-dalsi-bateriova-gigafactory

Švédský výrobce baterií, společnost Northvolt, minulé úterý oznámila úmysl vybudovat svůj třetí závod na výrobu baterií. Giga továrna Northvolt Drei má dle memoranda uzavřeného se spolkovou zemí Šlesvicko-Holštýnsko vzniknout na území této německé spolkové země a začít s provozem v roce 2025.

Nová Gigafactory na baterie má vzniknout poblíž města Heide na severu Německa. Potenciální roční výrobní kapacita nového závodu má činit 60 GWh akumulátorových článků. Vyrobené udržitelné lithium-iontové baterie mají být určeny pro evropský trh. Podle Northvoltu by takováto produkce měla vystačit pro přibližně 1 milion elektromobilů.

Realizace nové továrny má navýšit celkovou výrobní kapacitu připravovaných projektů na více jak 170 GWh. Podle Northvoltu je projekt pokračováním snah o dodávání baterií na trh způsobem, který využívá čistých energií a těží z cirkulárního využívání materiálů. Výroba baterií by dle současných plánů měla započít v roce 2025.

„Jsme nadšeni, že můžeme oznámit Northvolt Drei – projekt, který velmi dobře zapadá do slibně vypadajícího budoucího uskupení společností zaměřených na čisté technologie, které vzniká v severním Německu a podporuje transformaci Evropy k udržitelnosti, v níž Německo hraje klíčovou roli,“ uvedl Peter Carlsson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt.

Cílem je výroba výkonných lithium-iontových baterií s nejnižší ekologickou stopou v kontinentální Evropě

Lokalita Heide v Šlesvicko-Holštýnsku byla vybrána z několika důvodů. Její výhoda spočívá mimo jiné v tom, že se v tomto regionu nachází vysoké množství obnovitelných zdrojů energie. Oblast disponuje zejména přebytky elektřiny vyráběné z pevninských i přímořských větrných elektráren. Využívání udržitelné zelené elektřiny je přitom klíčové pro dosažení udržitelné výroby.

Udržitelné výroby má být dosaženo dále využíváním recyklace baterií a následným opětovným využitím získaných surovin. Samotná společnost se zavázala, že do roku 2030 bude získávat polovinu svých vstupních surovin recyklací použitých baterií. V souladu s tímto závazkem má v lokalitě vzniknout také recyklační závod, který zajistí efektivní opětovné využití vedlejších produktů z výrobního procesu a poskytne udržitelné řešení pro vyřazené baterie získané z evropských trhů.

Zmíněný region má zároveň nabízet také prostor potřebný k vybudování dostatečně velkého závodu, a dosáhnout tak úspor z rozsahu výroby, které jsou jedním z klíčových způsobů jak snížit náklady na baterie.

Komentáře (14)

Rejpal21. březen 2022, 23:19

výroba baterií je jistě dobrá , ale kde budou brát Němci suroviny to bohužel v článku není....

hellokitty22. březen 2022, 08:52

pisu polovinu z recyklacie, druhu polovinu tak poruznu ako ostatni vyrobcovia baterii, ktore pouzivate vo svojich notebookoch, mobiloch atd.

xoor22. březen 2022, 14:29

příklad množství materiálu pro lifepo4 3,55kWh, box váží 32kg, obal asi 4kg? 60000000(kWh/p.a)/3,552(kWh Lifepo4)*28(kg)=478mil tun materiálu.

Jan Veselý22. březen 2022, 15:46

Máte tam chybu v jednotkách, je to 478 milionů KILOGRAMŮ neboli 478 tisíc tun materiálu. To je pro průmyslové podniky úplná legrace. Do Liberty v Ostravě ročně vlaky dopraví okolo 5 milionů tun surovin, už se tam to tak dělá cca 60 let.

Jan Veselý22. březen 2022, 15:41

Nebudou je brát nikde, nejsou to zloději. Udělají to trapně postaru. Nakoupí je na základě smlouvy s dodavatelem.

Tomash22. březen 2022, 07:31

Jen pro uvědomění si souvislosti: jen tato jedna fabrika vyrobí ročně 20xkapacitu dlouhých strání…. Ještě jednou dlouhé straně za 14 dní… najít místo s propojovací kapacitou, papíry a do roka a do dne je postaveno. Za jak dlouho a kde postavíte 20x dlouhe stráně ?

Turby22. březen 2022, 09:20

Za jak dlouho postavis v evrope doly na lithium a doly na dalsi potrebne suroviny? A ty fabriky na zpracovani surovin budou kde? Stale v cine nebo si take nejake postavime? Ony ty beterie nevznikaji v te tovarne ze vzduchu.

Ty "dlouhe strane" se jednou postavi a desitky let funguji nezavisle na vnejsich okolnostech (krom vody).

Jiří Kelnar22. březen 2022, 14:04

To je zas trochu přehnaný, potřebují servis. Ale je pravda, že tady budou jezdit stovky pojízdných Dlouhých strání, které můžou za nějaký poplatek majitelům, vykrýt nahodilosti v síti. To pomůže energetice ke stabilitě poměrně hodně. Navíc budou rozházené po celé republice, což bude další bonus.

Petr prochaska22. březen 2022, 14:20

Northvolt používá baterie NCM, které vydrží maximálně 1500 cyklů, pak poklesne kapacita baterie pod 80%. Majitelé EV mohou nahodilosti vykrýt jen tak, že tarif elektromobil nabíjí v noci. Nikdo z majitelů elektromobilů nepronajme svoji baterku na stabilizace sítě. To se jaksi nevyplatí.

Jiří Kelnar22. březen 2022, 14:37

Ano, u současných baterií s 1 500 cykly to není tak dobrý nápad, to máte pravdu. Nicméně ty nové Tesla baterie mají mít poměrně hodně cyklů (ale nevím na jaké chemii) a TM3 z Číny mají LFP, takže taky mají k dispozici mnohem víc cyklů.

Takže ano, u svého současného auta bych baterku nepronajímal na stabilizaci sítě, mám jen 24 kWh a NCM. Něco jiného by to mohlo být u větších baterek anebo jiné chemie.

xoor22. březen 2022, 08:14

My plánujeme stavět další Dlouhé stráně?

energetik22. březen 2022, 09:50

Ne, další výjimky které využívají stávající akumulační systémy přečerpávacích "elektráren" nejsou již legislativně průchozí a za těch nových podmínek by prodělávali.

Martin P22. březen 2022, 14:09

Energetiku, můžete dát nějaký odkaz na to, v čem jsou legislativně neprůchozí další přečerpávací elektrárny v Česku?

energetik22. březen 2022, 15:24

To je jednoduché stačí požádat ERÚ o informace jak získat licenci pro podnikání v akumulaci elektrické energie. A odmítnou vás s výmluvou že to není definováno v energetickém zákoně a stávající licence jsou dány pouze historicky a nové nedávají. Z toho dále plyne že nebudete mít výjimku v neplacení distribučních a regulačních poplatků. Takže když budete nabíjet/čerpat budete muset zaplatit vše i s distribucí a regulačními poplatky. Stávající akumulační systémy na principu přečerpávacích elektráren platí pouze silovou energii.

To je také hlavní důvod proč se zde akumulační systémy nestaví a ty co se postavili jsou stále bez licence a už několik let oficiálně jen ve zkušebním provozu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se