Domů
Čistá mobilita
Dánské konsorcium urychluje realizaci projektu na výrobu zelených paliv pro dopravu
Zdroj: SAS

Dánské konsorcium urychluje realizaci projektu na výrobu zelených paliv pro dopravu

Sdružení dánských společností, které stojí za projektem Power-to-X zvaným “Zelená paliva pro Dánsko“ v pátek oznámilo úmysl urychlit realizaci projektu. V roce 2025 společnosti chtějí spustit elektrolyzéry na výrobu vodíku s výkonem 100 MW a zahájit ukládání oxidu uhličitého z udržitelných zdrojů. Urychlení projektu má Dánsku do roku 2025 umožnit nahrazení fosilních paliv alespoň na jedné vnitrostátní letecké lince.

Projekt "Zelená paliva pro Dánsko" je nejambicióznější dánskou koncepcí pro velkovýrobu udržitelných paliv pro dopravní sektory s potenciálem snížení emisí CO2 o 850 000 tun do roku 2030. Projekt je veden sdružením stávajícím se ze společností Ørsted, SAS, Copenhagen Airports, A.P. Moller - Maersk, DFDS a DSV.

Dřívější realizace některých částí projektu je reakcí na zvýšené dánské ambice v oblasti skladování a přeměny elektrické energie pomocí systémů Power-to-X. Dánská premiérka ve svém projevu minulý měsíc představila svůj cíl, aby do roku 2025 měli Dánové možnost létat bez fosilních paliv alespoň na jedné vnitrostátní lince a aby do roku 2030 byla veškerá vnitrostátní letecká doprava provozována bez fosilních paliv.

"Dánsko má jedinečnou příležitost vytvořit úspěšný průmyslový model v oblasti ekologických paliv pro těžkou přepravu. Dánský parlament i vláda vytvořily velmi dobré prostředí pro dosažení tohoto obrovského potenciálu díky svým ambiciózním cílům v oblasti výstavby přímořských větrných elektráren a zařízení Power-to-X," uvádí Mads Nipper, prezident společenství a výkonný ředitel Ørstedu.

Projekt má potenciál pokrýt celkovou dánskou spotřebu leteckého paliva do roku 2027, kdy by mělo být uvedeno do provozu zbývajících 150 MW výkonu elektrolyzérů z druhé fáze projektu. Její realizace má umožnit naplnění dánského cíle 100% „zelené“ vnitrostátní letecké dopravy do roku 2030.

Díky urychlení realizace 100 MW elektrolyzéru pro výrobu vodíku bude v roce 2025 možné vyrobit 50 tisíc tun udržitelného paliva, především však udržitelného metanolu pro námořní dopravu. S ohledem na úsilí dánské vlády o vytvoření příležitostí pro udržitelnou leteckou dopravu již v roce 2025 chtějí partnerské společnosti zvážit, zda bude možné obdobně urychlit také výrobu ekologického e-kerosinu.

Nedávné prohlášení dánského premiéra o úmyslu urychlit ekologickou transformaci letectví nás v rámci tohoto partnerství přímo přimělo k hledání způsobů, jak umožnit výrobu zeleného leteckého kerosinu již v roce 2025. Jedná se o technologickou výzvu, na kterou jsme v projektu "Zelená paliva pro Dánsko" připraveni odpovědět, a zajistit tak Dánsku pozici zeleného lídra pro nadcházející desetiletí a usilovat o zelený zlom v celosvětové transformaci leteckého průmyslu," dodává Nipper.

Původním plánem byla realizace 250 MW elektrolyzérů v roce 2027

Dle původního plánu měl projekt začít pilotní realizací 10MW elektrolyzéru v roce 2023. V roce 2027 pak měla být realizována podstatně rozsáhlejší druhá fáze která počítala s výrobou vodíku v zařízení s instalovaným výkonem 250 MW. Již druhá fáze má zajistit dostatek leteckého paliva pro pokrytí očekávané domácí spotřeby leteckého paliva. Realizace druhé fáze v plném rozsahu bude záviset na dostupnosti dostatečného množství energie z obnovitelných zdrojů.

Finální fáze projektu počítá s výstavbou elektrolyzérů s celkovým výkonem 1300 MW v roce 2030. Cílem této fáze má být primárně výroba e-kerosinu v objemu, který má pokrýt zhruba 30 % celkové spotřeby paliva na letišti v Kodani.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Omega
8. únor 2022, 15:08

Nevíte někdo, jak se do tohoto projektu zapojit. Výroba metanolu má podle mě obrovskou budoucnost, na rozdíl od vodíku.

Ovšem tohle vypadá jen na marketingový trik - to jest spálit, zachytit CO2 a potom vytvořit nové palivo. Místo - zachytit co2, spojit s vodíkem a vytvořit palivo.

Martin P
8. únor 2022, 16:14

"do roku 2030 byla veškerá vnitrostátní letecká doprava provozována bez fosilních paliv". V případě Dánska asi nepůjde o takovou úsporu přeletět těch asi 100km z Kielu k Severnímu moři na CO2 neutrální petrolej. Jen si říkám, jestli by se vedle těchhle úspor nemělo víc tlačit na plnější letadla při celkově čím dál menšímu množství přepravovaných osob ve prospěch dálkových vlaků (které ale nesmí být dobytčáky) . ;-)

Jan Veselý
8. únor 2022, 19:01

Četl jsem originál tiskovou zprávu a myslím, že to je chybný překlad. Správně by to asi mělo být, že veškerý kerosin načepovaný do letadel v Dánsku nebude fosilního původu. Jistý si ale 100% nejsem. Podíval bych se na originál v dánštině, ale tu neovládám.

Jan Veselý
8. únor 2022, 19:05

Jen, aby to bylo jednoznačné - "chybný překlad do češtiny"

Peter Kochjar
8. únor 2022, 18:28

AALBORG -KØBENHAVN

Autom 418 km 4 hod.

Vlakom 5 hod. ( 3 hod bez zastavenia)

Lietadlom 40 min.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se