3. březen 2016
Prosadí se Li-S baterie na trhu? V porovnání s rozšířenými Li-ion bateriemi mají řadu výhod

Lithium-sírové (Li-S) baterie jsou obecně vnímány jako slibná technologie pro dosažení velkých energetických hustot. Z několika málo výzkumných společností, které se snažily rozvíjet tuto technologii před několika lety, je v současné době spíše výjimkou být v oboru s bateriemi a neinvestovat do jejich vývoje. Je to dáno hlavně potenciálem, který Li-S baterie skrývají. V porovnání s existujícími Li-ion technologiemi může Li-S dosahovat 2-3x větší energetické hustoty, lepší bezpečnosti při výrobě a nižších nákladů vzhledem k chemickému složení. Na druhé straně jsou zde jisté nevýhody, jako například krátký životní cyklus a vysoké samovybíjení, které stojí Li-S technologii v komercializaci.
Hlavní výhodou Li-S technologie je její vysoká energetická hustota, která může být dosažena chemickou kombinací. U Li-S baterie katoda obsahuje síru a uhlík, oxid lithný je použit na anodu. Teoretická energetická hustota Li-S baterie se může pohybovat okolo 2600 Wh/kg. V praxi bylo zatím dosaženo přibližně 600 Wh/kg, což je ale stále vyšší hodnota než u ostatních Li-ion baterií, která dosahuje 100-265 Wh/kg.
Další výhodou jsou náklady na materiál využitý na výrobu katody: síra. Oproti ostatním materiálům, které se využívají k tomuto účelu, je síra levnější a představuje nižší environmentální riziko. Z ekonomického hlediska jsou Li-S nejvýhodnější. Ostatní materiály použité v Li-ion bateriích jsou značně dražší. Například cena za kobalt používaný v LiCoO2 a LiNiMnCoO2 katodách je okolo 74 eur/kg. Cena niklu používaného v LiNiMnCoO2 je lehce pod 11 euro/kg. Na konci roku 2017 byla cena síry (nejvyšší částka od roku 2014) okolo 170 eur/t, tedy 0,17 eur/kg. Odhady nákladů při masové produkci Li-S technologie jsou 100$/kWh. Výroba Li-ion baterie vychází na 162$/Kwh (snížení nákladů je očekáváno až na 74$/kWh do roku 2030).
Kromě výhod z hlediska materiálu, může být Li-S baterie vybita na 0 % své kapacity a nevyžaduje nabití při skladování. To představuje velkou výhodu oproti ostatním Li-ion bateriím, které potřebují být při skladování nabité okolo 40%, aby se zabránilo nenávratné ztrátě kapacity.
Technologie Li-S baterií jsou známy již po desetiletí, první patent byl podán v 50. letech 19. století. Navzdory jejich atraktivním vlastnostem, Li-S baterie nejsou zatím masově vyráběny, anebo používány ve významných odvětví.
Nízká elektrická vodivost síry představuje hlavní překážku, která brání dosažení plného potenciálu Li-S baterií. Ve většině případů by měla být vytvořena matice ze síry a vodivého uhlíku, aby bylo dosaženo ideální vodivosti. Aby se ale uchovala výhoda vysoké energetické hustoty Li-S baterie, je potřeba aby katoda stále obsahovala alespoň 70 % síry. Nízký životní cyklus baterie je způsoben rozpouštěním síry v elektrolytu, což má za následek degradaci elektrod již po několika nabíjecích cyklech.

Malý trh pro současné využití
Jak již bylo uvedeno výše, současné využití Li-S baterií je značně omezené kvůli nízkému životnímu cyklu. Li-S baterie přesáhnou zřídka životnosti přes 100 nabíjecích cyklů, oproti několika tisícům u li-ion baterií. Nejznámější oblastí využití jsou bezpilotní letadla, obvykle označována jako UAV (Unmanned Aerial Vehicles), která působí ve velkých výškách a mají dlouhou vytrvalost (HALE: High Altitude Long Endurance). Letouny se pohybují ve stratosféře a k pohonu přes den využívají solární panely. Během noci jsou poháněny Li-S bateriemi, které zajišťují, že letouny můžou zůstat dny, týdny ale i měsíce ve vzduchu.
Výroba lithium-sírových baterií za pomocí „odpadu“ z produkce papíru
Hlavním vedlejším produktem v papírovém průmyslu je lignosulfonát, uhlíkový odpad, který je obvykle spalován na místě. Vědci v Polytechnickém institutu Rensselaer vyvinuli metodu, jak využít tento levný a hojný „odpad“ k výrobě Li-S baterie. Baterie by mohla být využita k napájení datových center, a také poskytnout levné uchování energie pro mikrosítě a klasické elektrické sítě.
„Náš výzkum ukazuje, jaký potenciál má využití vedlejšího produktu z papírenského průmyslu ke konstrukci levných Li-S baterií,“ uvedl jeden z vědců stojících za vývojem této metody, Trevor Simmons.
Vědci již v minulosti použili různé formy uhlíku (uhlíkové pěny, uhlíkové nanotrubice), aby zamezili rozpouštění síry v elektrolytu, což má za následek právě oné zhoršení vlastností elektrod.
„Naše metoda poskytuje snadnou cestu k vytvoření optimální katody z jedné suroviny,“ uvedl Simmons.
K vyvinutí metody se vědci z výzkumného centra Rensselaer spojili se společností Finch Paper nacházející se ve státě New York. Společnost Finch Paper poskytuje lignosulfát, který je ve formě tmavé tekuté substance. Lignosulfát je vysušen a následně ohříván na teplotu 700 °C.
Vysoká teplota vypaří většinu přebytečných substancí, a zachová síru, která je zapuštěná do uhlíkové matice. Tento cyklus se opakuje, dokud se v uhlíkové matici nevyskytuje ideální množství síry. Materiál se pak rozmělní, smísí s inertním polymerem, a vytvoří katodový povlak.
Vědci zatím vyvinuli Li-S baterii o velikosti baterie nacházejících se v hodinkách, která má životnost okolo 200 nabíjecích cyklů. Dalším krokem je vytvořit větší baterii, výrazně snížit samovybíjení a zvýšit životní cyklus baterie.
„Nalezení nového využití této biomasy přispívá k ulehčení životnímu prostředí a zároveň ke konstrukci účinnější baterie, která by mohla poskytnout potřebný impuls pro odvětví akumulace energie,“ uvedl vedoucí pro rozvoj podnikání v CFES, Matin Byrne.
Na financování projektu se podílí New York Pollution Institute, New York State Energy Research and Development Authority a New York Baterry and Energy Storage Technology.
Mohlo by vás zajímat
30. červenec 2025
14. srpen 2025
21. srpen 2025
13. říjen 2025
28. září 2025
9. říjen 2025
11. říjen 2025
Komentáře (3)
Li-ion jsou fajn, ale pokud by se podařil rozlousknout ten problém s životností Li-S baterií, to by teprve bylo tóčo.
Informace v článku:
"Například cena za kobalt používaný v LiCoO2 a LiNiMnCoO2 katodách je okolo 74 eur/kg. Cena niklu používaného v LiNiMnCoO2 je lehce pod 11 euro/kg."
je o ničem, pokud není vztažena např. ke kapacitě baterie, protože zde není nikde uvedeno kolik zmíněných kovů je na baterii potřeba.
Článek o ničem, ale hlavně že je co otisknout.
Kolik kg kovů je obsaženo v Li-ion bateriích, je uvedeno v tomto článku:
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.