Domů
Elektřina
Amper: Spotřeba elektřiny loni vzrostla meziročně o čtyři procenta
Elektrické vedení v zasněžené krajině
Zdroj: Vadik_01 / Creative Commons / CC BY 2.0

Amper: Spotřeba elektřiny loni vzrostla meziročně o čtyři procenta

Elektřina
17 komentářů
12. leden 2022, 17:22
ČTK

Spotřeba elektřiny v Česku v loňském roce stoupla meziročně o čtyři procenta. V porovnání s obdobím mezi roky 2015 a 2019 byla však pouze o 0,8 procenta vyšší. Výroba elektřiny ze solárních, větrných a vodních elektráren loni přitom proti předchozímu roku vzrostla o 4,3 procenta a pokryla 6,6 procenta celkové spotřeby elektřiny v ČR, což představovalo 4,8 terawatthodin (TWh.) V tiskové zprávě to dnes uvedla společnost Amper Meteo, která spotřebu a výrobu elektřiny v Česku dlouhodobě sleduje. Například jaderné elektrárny Dukovany a Temelín zvýšily loni meziročně výrobu o tři procenta a dosáhly druhé nejvyšší výroby od svého zprovoznění. Do přenosové soustavy dodaly 30,73 TWh elektřiny.

V loňském čtvrtém čtvrtletí byla celková spotřeba elektřiny v ČR vyšší o 0,7 procenta než poslední kvartál 2020. „Pro sledování změn v ekonomice je však nutné očistit spotřebu o vliv počasí a také ji generovat pouze pro pracovní dny v čase osm až 18 hodin,“ řekl ČTK datový analytik společnosti Amper Meteo Kamil Rajdl. Po očištění od vlivů počasí byla spotřeba za čtvrtý kvartál 2021 o 0,5 procenta vyšší než v roce 2020 a o 0,3 procenta než v roce 2019. Po očištění o vliv počasí činí tak meziroční růst za celý rok jen 1,2 procenta, dodal Rajdl.

Podle něho lze však konstatovat, že se ekonomika na konci loňského roku vracela na předkovidová čísla. V porovnání s třetím kvartálem pak spotřeba vzrostla o 0,7 procenta. Celkovou roční spotřebu loni podle Amperu ovlivnila nižší průměrná teplota vzduchu, a tedy i delší topná sezona.

Výroba fotovoltaických elektráren (FVE) byla loni ve čtvrtém kvartále meziročně rovněž vyšší a v říjnu 2021 byla dokonce dvojnásobná proti říjnu 2020. To ve výsledku znamenalo, že celkově byla výroba z FVE v posledním kvartále loni meziročně o 53 procent vyšší. Celkově se tak v roce 2021 vyrobilo z fotovoltaických elektráren téměř stejné množství energie jako v roce 2020, a to 2164 gigawatthodin (GWh) elektrické energie.

Z větru se loni vyrobilo meziročně o 11,6 procenta energie méně. Podobná situace byla i v závěru roku, kdy se ve čtvrtém kvartále meziročně vyrobilo větrné energie o 4,8 procenta méně. Naopak stále dobře si vedla výroba z vodních elektráren, která se po suchém období 2015 až 2020 stabilizovala a měla v posledních měsících relativně vyrovnanou výrobu. V roce 2021 se proto z vodních elektráren vyrobilo meziročně o 15 procent více energie. A právě hlavně díky výrobě z vodních elektráren byla výroba z kombinace solárních, větrných a vodních elektráren v roce 2021 o 4,3 procenta vyšší než v roce předešlém.

Jaderné elektrárny Dukovany a Temelín loni téměř vyrovnaly dosud rekordní výrobu z roku 2013, kdy oba české jaderné zdroje vyrobily 30,75 terawatthodiny energie. V roce 2020 pak všechny elektrárny v České republice dodaly do přenosové sítě 81,4 TWh energie, podíl firmy ČEZ na tehdejším objemu tvořil přibližně 75 procent. Dlouhodobě přitom klesá podíl uhlí a roste význam výroby bezemisních zdrojů, jako jsou vodní, fotovoltaické, větrné a jaderné elektrárny.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
Pavel Karásek
12. leden 2022, 19:35

ČR má velmi poddimenzovanou fotovoltaickou a především větrnou energii. Ve větrnostně srovnatelném Rakousku vyrábí větrné elektrárny přes 10 procent EE a v plánu mají 30 procent. U nás je to sotva 1 procento. Doufejme, že snad pro OZE nastanou lepší časy.

miro novak
12. leden 2022, 20:51

vetrnostne srovnatelne Rakousko…

mart
12. leden 2022, 21:41

"Větrnostně srovnatelné Rakousko a Česko", to je asi stejné jako říkat, že na Sicílii je stejně teplo jako u Baltu.

Stačí si na Global Wind Atlas zobrazit Mean Power Density a každý nebarvoslepý vidí ten rozdíl. I kousek od Vídně jsou podmínky lepší než na naprosté většině území ČR.

De Carbon
12. leden 2022, 21:55

V silne osazenem Nemecku jsou VtE pouze na 0,5% plochy. Plocha jako uzemi, kde jsou odstupy desitky/stovky metru. Takze neberte plosne porovnani, ale jen uzce vymezene lokality, ktere maji vhodne podminky. Jsou mista kde hodne fouka a jinde malo a tech mist kde hodne fouka je malo a v prumeru nehrajou roli. Ale pozadovany vykon by davaly. Zadny investor nebude stavet VtE, kde si nevydela ani na blikacky v noci. A dotace hradi jen cast nakladu. Tak si to jeste jednou promyslete.

mart
12. leden 2022, 22:09

Tak si zobrazte tu mapu a pak nám tu můžete hodiny psát o větrnostně srovnatelném Rakousku, o tom jak tu stejně fouká a je tu stejný počet vhodných lokalit... Papír snese všechno.

maly jarda
13. leden 2022, 02:57

to jsou příspěvky že raději nekomentovat nebo mi to zase smažou

josef
13. leden 2022, 12:29

Co se týče FV panelů pak někde okolo 8GW výkonu by asi bylo nutné přistupovat k občasnému vypínání FV el. Takže ano můžeme vyrábět ještě nějakých 6TWh ročně z FV el. cca 1 jaderný blok. Větrná energetika má velký odpor obyvatel a dejme tomu 6GW je maximum instalovaného výkonu a máme asi 0,4 GW cca takže potenciál růstu výroby o 10,8 TWh . Celkově tedy 17TWh. Je to cca polovina toho co vyrábí dnes uhlí. Když k tomu přidáte vývoz a 7TWh v novém bloku v Dukovanech pak máte pokrytu a potřebujete nějaký plyn na regulaci to je ta naše slavná energetická koncepce akorát stát za ní zaplatil milony a popsat 100 stran papíru přitom to lze vymyslet za 10 minut. Problém je vtom , že je to statický svět bez růstu spotřeby el. chybí

rozvoj el. mobility a tepelných čerpadel , teplárenství. El. mobilita je v pohodě stačí 1 max 2 jaderné bloky a není problém , protože spotřeba je celoročně stejná a flexibilní . Dál pak ohřev teplé vody to je stejné bohužel tím to končí a teplárenství a obecně bezemisní vytápění budov tam je odběr drasticky závislý na počasí a praktiky neexistuje technologie pro ekonomicky schůdný univerzální přechod do roku 2050 . Ale jinak máte pravdu OZE jsou poddimenzované dodám k tomu ,že i jádro, kde je navíc odpadní teplo využíváno zcela minimálně a budovy jsou špatně izolované. Majitelé ( myslím velké budovy ) navíc nejsou motivováni pro využívání tepelných čerpadel v bivalenci s plynových kotlem. Podle mě při ztrátách budov nad 100kW by to měla být povinnost.

De Carbon
12. leden 2022, 22:07

Pro vsechny odmitace elektromobility a kritiky Bruselu s Grean Deal jedna zprava pro zamysleni. Uprime jsem to necekal a musim priznat, ze jsem Moskvany hrube podcenil.

busportal.cz/clanky/jubilejni-1-000-elektrobus-v-moskve-17988

maly jarda
13. leden 2022, 03:02

Vždyť ale elektromobilitu nikdo neodmítá ani nechce zakazovat, jen ať si tu srandu každý platí ze svého a individua u moci nezakazují lidem normální auta , mimochodem vlaky jezdí na elektřinu, metro taky , měli jsme tady trolejbusy atd ..to jen ti jednodušší jsou posedlí auty na baterky protože si myslí že ta elektřina se zázračně bere v baterce

De Carbon
13. leden 2022, 00:36

Tak nam v Nemecku opet davaji VtE EE. Predpoved o bezvetri se rozfoukala jako peri. Nemecke VtE davaji 25% neboli pres 15GW. Skoro 4x jako JE.

PetrD
13. leden 2022, 08:25

jinými slovy, 3,5 dne v Německu foukalo velké prd.

hlpb
13. leden 2022, 09:16

PetrD: to je jen tvůj úhel pohledu:

Reálná čísla výroby z větru za leden k 8:00 13.01.2022:

Vítr vyrobil 6,3 TWh podíl 36%, druhý zdroj je s obrovským odstupem hnědé uhlí 3,5 TWh podíl 20%.

Jen pro představu jak velké množství energie, za stejné období vyrobily Dukovany + Temelín 1 TWh.

miro novak
13. leden 2022, 10:21

a za rovnake obdobie tvoja FVE na streche vyrobila kolko?

hlpb
13. leden 2022, 10:46

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

mirečku, možná jsi to nepochopil, ale my daty diskutujeme o VTE ne o FVE. Chápu tvojí jazykovou bariéru, motýle. Jeden diskutující napsal, že VTE vyrobily prd, tak jsem mu na skutečných číslech ukázal, že německé větrníky vyrobily za stejné období 5x víc než obě české JE, asi není potřeba dál rozvádět, jak ohromné množství VTE vyrobilo, že
.

Jaroslav Studnička
13. leden 2022, 12:22

Bláho, jen pro představu instalovaný výkon EDU + ETE je 4,2 GWe. Instalovaný výkon VtE v Německu je cca 64 GWe.

Jinak vy tu soutěžíte o nejtrapnějšího diskutujícího co do počtu smazaných příspěvků?

Atomas
13. leden 2022, 09:25

Tak to je paráda. Celkový instalovaný výkon onshore větrných elektráren v Německu k 31. 12. 2019 podle BWE činil 53,9 GW. Věřím, že k dnešnímu dni je instalovaný výkon ještě vyšší (nedohledal jsem) a tím pádem mi vychází 15 GW jako absolutní výsměch a nebetyčné mrhání zdroji... Navíc po dvou dnech bezvětří...

Jaroslav Loudil
13. leden 2022, 11:41

Souhlas, ke 31.12.2020 byl celkový výkon VtE v Německu 62 184 MW , dnes bude kolem 64 GW. Pokud z této kapacity jde 15 GW , pak to není ani 25 %. To je stejné, jako kdyby ze 4 bloků Dukovan jel jenom jeden blok a ostatní stály. Žádná zvláštní efektivita.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se