Domů
Elektřina
Back to the future - Obchodování s elektřinou v 21. století
Úspěšnost predikcí obchodníků s elektřinou a plynem je podstatným faktorem, který ovlivňuje hospodářské výsledky těchto společností.
Zdroj: Pixabay

Back to the future - Obchodování s elektřinou v 21. století

Decentralizace, vysoká míra digitalizace, přechod k obnovitelným zdrojům energie, zapojení aktivního zákazníka, ale i integrace trhů, jsou jmenovatelé nové energetiky. Celý sektor prochází dramatickým rozvojem, nebo možná revolucí, nabízí velké příležitosti a otevírá se novým idejím i lidem.

S velikým napětím budeme sledovat, s jakým myšlenkovým proudem tito lidé přijdou a kam se nám společně toto odvětví podaří posunout. Doufejme, že výsledkem bude efektivnější, ekologičtější, a nakonec i uživatelsky příjemnější uspokojení našich energetických potřeb, energetika, kde české a slovenské firmy budou i nadále hrát významnou roli na evropském trhu.

Pojďte s námi opět diskutovat, 25. 2. 2021, tentokrát o budoucnosti obchodování s elektřinou. Navazujeme na úspěšný virtuální kulatý stůl Překompenzace v ČR a SR s dalším tématem! Již teď si můžete na www.csef.cz přečíst úvodní článek Davida Kučery „Energetika ještě nikdy nebyla tak fascinující jako je dnes-dokážeme využít příležitosti, které nabízí?“ na který bude diskuze navazovat!

Kde vidíte největší nové příležitosti v energetice?

Jaké nové obchodní modely byste rádi do energetiky přinesli?

Co by se mělo změnit v legislativě regulující energetiky, aby se nastartoval její další moderní rozvoj?

Na tyto a další otázky budou odpovídat: Michal Dubeň, člen představenstva ZSE Energia a.s., Libor Holub, generální ředitel Bohemia Energy, Michal Hudec, předseda sdružení dodavatelů energií, Martin Ondko, předseda představenstva MAGNA ENERGIA a.s., Jan Palaščák, generální ředitel a předseda představenstva skupiny Amper, a David Kučera, generální sekretář PXE.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
ijn
2. únor 2021, 14:10

spolek šmelinářů s EE se domluví, jak důležité strategické orvětví ohrozí sliby a vizemi o příležitostech, nalákají a ožebračí nové nešťastníky a jenom zdraží elektřinu. I toto je liberálním chaosu možné. Nikdo nenese odpovědnost, okradení spotřebitelé se nemají kde dovolat!!! Nové zdroje se odkládají, napjatost EPS narůstá, co ještě sneseme, než se rozvrat EE zastaví???

PetrB
2. únor 2021, 14:23

Hledají se cesty, jak vybřednout z devastace planety.

EU asi není akční spolek, ale o něco se snaží.

Jestli je to to pravé, ať posoudí odborníci.

Energie budou dražší.

Způsob jejich získávání i využití se musí radikálně změnit.

https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/sokujici-snimky-nasa-ukazuji-jak-klimaticke-udalosti-promenuji-nasi-planetu-40347015#seq_no=5&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart&dop_req_id=QWRmd2965hN-202101110839&source=article-detail

PetrV
2. únor 2021, 22:15

Odborníci říkají, že jsou to obyčejní greendealoví zloději a destabilizují přenosovou síť.

pr
2. únor 2021, 14:48

Pozdě. Tak dlouho jsem se snažil aby byl přístup do sítě s na trhy "svobodný" a nic se v hnilobě distribucí a přenosových sítí v ČR nezměnilo, že můj jediný vzkaz je že Kalousek je jednička. Opět přichází na debaty patnáct let po lámání chleba. Ať si to ošéfují mladí, přeji jim aby nenaráželi na takové blbce jako se to dařilo naší generaci, případně s nimi uměli zatočit. Než se od debat systém posune k decentralizaci, tak už lidé budou v ostrovech případně v "ostrovních" komunitách z nich vzniklých.

Osud Telekomunistů čeká i distribuční sítě.

Vinkler
2. únor 2021, 15:14

Špica.

Máme 3 mobilní operátory s 3 nezávislými sítěmi. Možná bude i 4.

Krásně si konkurují a stlačují tím ceny. To by mě teda zajímalo, proč je mobilní hovor nejdražší v Evropě.

Pořídíme něco takového i v eletrice. Ne?

Stabilita sítě se svobodným obchodováním taky moc nefunguje, viz onehdy skoro blackout.

Vinkler
2. únor 2021, 15:16

Už jsem se tady ptal kdo odpovídá je mu placeno a zařizuje stabilitu sítě. Nevím.

Ivan Novák
2. únor 2021, 20:20

Pokud jde o přenos, tj. síť 400kV, tak ČEPS, ne?

pr
2. únor 2021, 21:33

Ne. ČEPS je prachsprostý šroťák. Ač byl v r. 2005 schválen zákon o POZE a od roku 2009 na podnět EGÚ byly zamítány žádosti o připojení z důvodu nedostatečné zkratové odolnosti rozvoden, tak soudruzi z ČEPSu někdy 2011? sešrotovali polovinu z vodičů od rozvodny Nošovice přes Albrechtice u Č.Ť. kde bylo třeba tu zkratovou odolnost posílit. (původně soustava vodičů vedla až někam do černouhelných dolů - Stonava?) Dodnes stožáry s polovinou vodičů vypadají jako po nájezdu nepřizpůsobivé menšiny.

Takže šroťák ČEPS asi nebude ten koho byste udělali zodpovědným za udržení sítě v chodu, že? Takový kozel zahradníkem to je.

PetrV
2. únor 2021, 22:17

Kdo ti zloději brání natáhnout podzemní kabel? Starej se šmejde.

Ivan Novák
3. únor 2021, 12:16

Udivilo mne, že by snad někdo likvidoval investiční majetek, ze kterého má regulovaný příjem, k tomu by musel být vážný důvod. Tož jsem se podíval, a mezi Nošovicemi a Albrechticemi jsou pro úroveň 400kV stožáry jako úzké fotbalové branky s šibenicemi přesahujícími ven, tuším typ "portál", na nich nikdy nemohlo viset víc, než to jedno vedení. Je to jasně vidět na fotomapách. Možná v té oblasti zmizelo v souvislosti s útlumem výroby z uhlí nějaké vedení 110kV, to z těch fotek poznat snadno nejde a nehledal jsem, ale to je věc distributora ČEZ-D, dříve SME.

Neobvyklé je vedení 400kV Nošovice-Varín(Slovensko), to opravdu jde chvíli dvojitě na dvojitých stožárech a pak se smrskne do jednoduché linky, ale Albrechtic se netýká.

Pokud si pamatuji, argument použitý proti připojení Vašeho FVE zařízení byl jeho proudový příspěvek v případě zkratu v rozvodně. K tomu: kdyby z nějaké rozvodny jeden vývod ubyl, rezervu její zkratové odolnosti by to zvýšilo, protože by zmizel příspěvek proudu z toho vedení. A naopak, jestli v důsledku Energiewende bude nutno postavit další vedení Albr.-Noš., rezerva nynějšího zkratového dimenzování se tam sníží. Neříkám, jestli vůči Vám někdo postupoval fair nebo nebo ne, jenom, že sešrotované dráty s tím spíše nesouvisely.

Ivan Novák
3. únor 2021, 13:46

Oblíbená oprava: má být Wielopole/PL místo Varín/SK. Smysl nezměněn.

pr
3. únor 2021, 15:54

Mýlíte se pane Nováku,

dejte si v mapách cz najít Těrlicko. Napojení ulice Hradišťské na průběžnou Třanovickou. Zobrazte si 3D mapu. Suňte se po ulici Třanovické až k napojení uličky Závadovické. Ulice Závadovická je u napojení jakoby "zlomena". Zrcadlově naproti polovině cesty Závadovické od napojení na Třanovickou po to zlomení přes ulici Třanovickou je pole a na něm je krásně vidět stín stožáru. Je to třípatrový příhradový stožár. Vrchní patro původně dvě zemnící lana. Střední patro na každou stranu po jednom trojitém lanu. Spodní patro mělo ta trojitá lana čtyři. Nyní na spodním patru chybí tři z původně čtyřech trojlan. Možná s lokalizací pomůže: en mapy cz/zakladni?x=18.5157207&y=49.7275533&z=18&m3d=1&height=267&yaw=0&pitch=-45

Sešrotované dráty souvisely s tím, že v případě jejich využití na trase Nošovice-Albrechtice mohla být zřízena druhá rozvodna v Albrechticích a jaksi přepojením některých vedení na novou by se zatížení stávající rozvodny zkratovou odolností co? SNÍŽILO!

O tom že budou mít průser věděli od 2005, průser nastal 2009 zásahem EGÚ do metodiky a to ještě pořád byly vodiče na sloupech. Takže je mi jedno proč se spolu distributor a správce přenosové soustavy nebaví, pro mne je to celkově banda debilů. I to trafo z konce vedení stačilo pouze přemístit. Náklady +- nic.

pr
3. únor 2021, 16:04

Rozhodně se nejedná o vedení 110KV. To zde po Ostravě vidím denně. Pod jmenovaným vedením jsem se při jízdě v autobuse vždy instinktivně přikrčil, tak to byl nepříjemný pocit z mohutnosti vedení a izolátorových sestav.

Ivan Novák
3. únor 2021, 17:44

OK, s tím vedením máte pravdu, měl jsem si prohlédnout celou trasu a raději dvakrát a srovnat se staršími fotkami.

Proč je to tam teď v území pořešené takto, je mi záhadné. Postavit druhou rozvodnu v Albrechticích by ale bylo pro jak říkáte ovčana možná ještě dražší, než tenhle bordel. Někdo se nakapsoval na zbytečných dvojitých stožárech a drátech. Podobný dojem mám ze situace kolem rozvoden Vernéřov, Hradec a Vítkov. Mrzí mne to, protože jsem znal v ČEPS slušné lidi.

pr
3. únor 2021, 18:46

Ty stožáry tak jsou aspoň 45 let! To není nic nového. Šlo jen o to použít to tam, kde to bylo (a je) potřeba. Škoda mluvit.

Ivan Novák
3. únor 2021, 20:51

Spekuluji možné technické vysvětlení, aniž hodnotím, jestli nešlo postupovat lépe: Kdysi byly Albrechtice na paprsku z Nošovic. Pak postavena v jiném koridoru dvoulinka do Polska, od ní smyčka do Albrechtic, staré vedení vypnuto ale koridor neopuštěn. Potom vznikla potřeba posílit kapacitu vedení A-N, a protože nová tlustá lana by staré dvojité stožáry neunesly, byl využit původní koridor pro novou jednoduchou linku. Do nynějších Alb. nejde, bez zásadní rekonstrukce, z územních a topologických důvodů zapojit víc než 2 linky 400kV, tím se stala spojka A-N visící na dvojitých stožárech plonkovou.

Snad tam půjde místo ní zavěsit něco užitečného jiného.

pr
3. únor 2021, 21:00

No, poloostrov to vyřešil. A ne jeden. Holt kdo chtěl kam, dopadl jako s elektrárnou ve Varně. I následující generace je již poučena kdo že to v ČEZku není přítel a nestojí ani za to si na něj plivnout.

Carlos
3. únor 2021, 19:19

No to by se musel změnit zákon a bohužel stát a elektrárny jsou nechutně provázané. Úplně ta první věc by měla být že se umožní zřídit vedení mezi vlastní elektrárnou a objektem bez nutnosti licence k distribuci.

Jinak se toho třeba již brzy dočkáme, SŽ připravuje střídavé měnírny a jednotnou fázi s tím že to vypadá že budou tahat i primární síť, tak třeba bude možné se na ni napojit, jak elektrárnou, tak i odběrem. Nedivil bych se kdyby z jednotné fáze začalo distributorům trnout, ta totiž umožňuje v podstatě cokoliv, včetně možnosti je úplně obejít. SŽ tím zvládne bez problému obejít i výrobce proudu. Stačí jí postavit jednu dvě elektrárny a je vysmátá. A oproti Rakousku nebude napojení odběratelů představovat nějaké velké problémy, zejména pokud to bude jednofázový rozvod. Na druhou stranu není problém, když už se bude tahat jednofáze, ať už prostá či split-phase, přidat k tomu druhou slabší otočenou o 90° a přes Scottovo zapojení z toho uděláte trojfázi kdekoliv. A je to jenom o vodič navíc. (Počítám že kolejnice jakožto střed bude mít ještě pomocný vodič)

pr
3. únor 2021, 21:17

Dík, toto je překvapení. Ale logické.

Ivan Novák
3. únor 2021, 21:52

Zeptám se naivně - co je třeba změnit na tom, jak zákon zachází s přímým vedením, které z definice není spojeno s distribucí?

SŽ, to jsou ti, kdo desítky let plánují sjednotit napájecí systémy i zvětšit rozsah elektrizace tratí v ČR? Zhmotnění jakékoli revoluce zrovna tímhle domem by bylo dost nečekané ... ale nikdy neříkej nikdy.

Carlos
3. únor 2021, 22:09

Pánové... oni na té jednotné fázi pracují :D

Ono to zpoždění k něčemu asi bylo protože podstatně pokročila technologie polovodičových měničů, takže místo řešení toho přes scottovo zapojení, nebo open delta a muselo by se stále řešit prostřídání, neutrální pole atd.

První úsek:

www. stavby. szdc. cz/letaky/S621500843. pdf

pr
4. únor 2021, 09:33

Inu více distribučních soustav nemůže škodit. A co je nejdůležitější tato se "prolévá" územími vykolíkovanými pro stávající monopoly. Což je dobře. Uvidíme zda mají pod čepicí. Zatím držím pěsti. případný dobrý spojující pavouk pro komunitní projekty.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se