Jde o nákladní elektromobily, ne osobní, tvrdí spoluzakladatel Tesly
Elektrické automobily mohou chránit životní prostředí, ale pokud jde o úsporu peněz, jsou to nákladní elektromobily, kde se jedná o nezanedbatelné částky. To je tvrzení Iana Wrighta, jednoho z pěti zakladatelů Tesly a současného ředitele vlastní společnosti Wrightspeed, která se zabývá elektrickými hnacími ústrojími pro nákladní automobily.
Nákladní vozidla jsou v provozu téměř celý den a spotřebovávají velké množství paliva. Elektrický pohon u nákladních automobilů znamená, že úspory provozních nákladů a nákladů na údržbu mnohem rychleji splatí vyšší pořizovací cenu než u běžných elektromobilů.
Wright poukazuje na to, že osobní automobily nespotřebovávají dostatek paliva, aby se vyšší pořizovací náklady vyplatily.
„Rodinné automobily spotřebují okolo 600 galonů (2 271 litrů) pohonných hmot ročně. Pokud přidáte elektrický pohon, přidá minimálně 15 000 dolarů (367 tisíc Kč) k ceně automobilu a pravděpodobně ušetříte 1 500 dolarů (36 900 korun) ročně. Tedy návratnost 10 let. Popelářské vozy spotřebují okolo 14 000 galonů (53 996 litrů) paliva ročně, takže lze ušetřit 35 000 dolarů (861 tisíc korun) za palivo a 20 000 dolarů za údržbu (492 tisíc korun),“ tvrdí Wright.
Činnost společnosti Wrightspeed již přitahuje pozornost. První významná dohoda byla uzavřena s kurýrní společností FedEx, její součástí byla přestavba 25 dodávek na elektrický pohon. Podle Wrighta jsou nákladní automobily pro kurýrní služby a popelářské vozy ideálními kandidáty pro jeho hnací ústrojí nejen proto, že tato vozidla jsou v nepřetržitém provozu, ale také jejich časté brzdění může být využito pro rekuperaci energie do akumulátorů. Generátor na naftu nebo jiné palivo navíc v případě potřeby zajistí prodloužení dojezdové vzdálenosti.
„Tyto systémy nejsou levné, ale jsme schopni ušetřit tolik paliva a nákladů na údržbu, aby byla doba návratnosti dostatečně krátká.“
Wright říká, že přínos Tesly pro zlepšení veřejného mínění o elektromobilech je úžasný, ale zároveň si myslí, že teprve jeho technologie bude to, co skutečně povede k rozšíření vozidel na elektrický pohon.
Mohlo by vás zajímat:
Vzhledem k tomu jaký kravál dělá a jaký smrad po sobě zanechá popelářské auto každý týden v naší ulici, bych to jednoznačně uvítal. O poštovních dodávkách nemluvě. Jinak pošťačky už u nás jezdí na elektrokolech, předtím ovšem šlapaly pěšky.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se