Domů
Elektřina
Propojení elektrické sítě Španělska a Francie
Electricity cable, France, Spain

Propojení elektrické sítě Španělska a Francie

Dalším milníkem na cestě k evropské Energetické Unii se stalo nově vyzniklé posílení přenosových kapacit na hranici mezi Francií a Španělskem. Slavnostní ceremoniál předání projektu se konal v Montesquieu-des-Albères na francouzské straně a Castillo de Perelada na straně španělské. Díky tomuto propojení elektrických přenosových soustav, které je projektem společného zájmu Evropské Unie obou zemí, se zdvojnásobí přenosová kapacita současného propojení mezi Francií a Španělskem ze 1400 MW na 2800 MW. Kromě toho bude síť propojovat Pyrenejský poloostrov s ostatními evropskými energetickými trhy. Celý projekt byl realizován za podpory EU ve výši 255 mil. EUR v rámci Evroského energetického programu CEF.

Slavnostního otevření energetické sítě mezi městy Santa Llogaia a Baixàs se 20.února 2015 zúčastnili člen Evropské komise Miguel Arias Cañete, odpovědný v oblasti klimatické a energetické politiky EU, dále španělský předseda vlády Mariano Rajoy, francouzský ministerský předseda Manuel Walls, přítomen byl i José Manuel Soria Lopez, španělský ministr průmyslu, energetiky a cestovního ruchu a Mario Monti, evropský koordinátor celého projektu.

Cílem je vytvořit integrovaný evropský trh s elektřinou

K dosažení cílů energetické unie a udržitelné klimatické politiky, které byly stanoveny v pokynech pro novou komisi jejím předsedou Junckerem, je budování a existence elektrických sítí zcela zásadní. Dokončení toho projektu je součástí komplexní strategie Junckerovy komise s cílem integrovat evropské energetické trhy. V jejím rámci má Evropská Komise 25.února předložit návrh dokumentu s postupem, jak hodlá dosáhnout 10% podílu integrace trhů ve všech členských státech do roku 2020.  Tento dokument doprovází strategii energetické unie, která bude představena v týž den. Další podněty celého procesu budou dány na summitu v Madridu 4. března, kterého se zúčastní jak Juncker, tak i předsedové vlád Francie, Španělska a Portugalska.

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič k dokončenému projektu Francii a Španělsku pogratuloval:

„Vazba mezi členskými státy a energetickými trhy nás posílí. Sníží se tím naše závislost, zvýší konkurenceschopnost a usnadní přechod na hospodářství s nízkými CO2 emisemi. Potřebujeme v celé Evropě víc takových případů.“

K významu celého plánu se vyjádřil i člen komise Miguel Arias Cañete: „Po tolika letech demonstruje dokončení tohoto inovativního projektu naše odhodlání vytvořit v Evropě plně integrovaný energetický trh. Vyšší kapacita integrace trhů usnadní přenos elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie na evropském trhu a posílí spolehlivost evropské elektrizační soustavy. To mimo jiné posílí přeshraniční hospodářskou soutěž mezi energetickými společnostmi, nabídne spotřebitelům širší výběr a nižší ceny energií. Nezůstane však jen u jednoho projektu. Junckerova komise bude nadále neúnavně usilovat o integraci evropských trhů s energií tak, aby mohla být našim občanům, domácnostem a podnikům dodávána bezpečnější, čistší a levnější elektřina.“ K tomu ještě dodal: „Je úžasné, jak pozitivně může ovlivnit integraci trhu pár kilometrů kabelů, které tak přinesou prospěch všem občanům Evropské unie.“

Nízká integrace trhů Francie a Španělska

V říjnu 2014 vyzvala Evropská rada všechny členské státy, aby dosáhly do roku 2020 integrace ve výši 10% instalované kapacity výroby elektřiny. To znamená, že každý členský stát posílí své přeshraniční přenosové kapacity takovým způsobem, aby alespoň 10% své vyrobené elektřiny mohl přenést za hranice do sousedních zemí. Doposud pokrývala kapacita propojení Francie a Španělska jen 3% při nejvyšším denním zatížením na Pyrenejském poloostrově. Tato extrémně nízká kapacita propojení byla hlavní překážkou pro vytvoření regionálního trhu s elektřinou v jihozápadní Evropě a zabraňovala energetickým firmám na Pyrenejském poloostrově podílet se na vnitřním energetickém trhu EU.

O projektu

Současná trasa spojuje města Baixas v regionu Rosellón (Francie) a Santa Llogaia Alto Ampurdán (Španělsko). Měří celkem 64,5km – z toho se 33,5km ve Francii a 31km ve Španělsku. Pro překročení masivu Albera byl dokonce v Pyrenejích postaven 8,5km dlouhý tunel, zbytek trasy vede v podzemí.

Celkové náklady na projekt činily 700mil EUR, z čehož Evropská unie v rámci Evropského energetického programu CEF přispěla 255mil EUR. Kromě toho podpořila i technické studie a zajistila dodávky materiálu pro výstavbu vedení, rozvoden a tunelu.

Štítky:

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se